تابناک مرکزی: عضو اتاق بازرگانی گفت: دخالت کشورهای خارجی در بازار ارز ایران را احتمال می دهم چون انگیزه عربستان و امارات برای متلاشی کردن اقتصاد ایران زیاد است.
کد خبر: ۶۵۲۸۱۳
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 09 September 2018

به گزارش تابناک مرکزی به نقل از نامه‌نیوز، یک ماهی بود قیمت دلار در حدود 10 هزار تومان ثبات داشت اما دوباره سیر صعودی به خود گرفت و قیمت دلار هر لحظه رکورد جدیدی به ثبت رساند که همین مسئله بازارهای مختلف را هم تحت تاثیر قرار داد.

جمشید عدالتیان درباره موج سوم گرانی قیمت ارز به نامه نیوز گفت: رشد ناگهانی قیمت ارز در هفته گذشته برای من جای سئوال داشت چون اتفاق جدیدی نیفتاد که متأثر از آن بخواهد قیمت ارز نوسان پیدا کند. برخلاف دکتر سیف که معتقد به بگیر و بزن و ببند بود، دکتر همتی به بازار آزاد و مدیریت شناور قیمت ارز اعتقاد دارد. او وقتی به ریاست بانک مرکزی منصوب شد. سیاست بازار آزاد را برای ارز دنبال کرد و برای کالای اساسی ارز 4200 تومان تخصیص داد تا مردم تحت فشار قرار نگیرند اما برای ارز مورد نیاز واردات مواد اولیه کارخانه ها سیاست بازار ثانویه را به کاربرد و مقرر کرد که با 5 درصد اختلاف صرافی ها به عرضه ارز بپردازند تا سایر مایحتاج ارزی مردم پاسخ داده شود. وضعیت اخیر عملا همه تدابیر و طراحی های بانک مرکزی را مختل کرد.

وی افزود: گرچه به ظاهر کمبود عرضه ارز و مسئله روانی را عامل افزایش قیمت ها می دانند اما با این نرخ های که می شنویم به نظر نمی آید تقاضای واقعی عامل اصلی باشد چون با دلار 15 هزار تومان نه می شود مسافرت رفت، نه بیمار به خارج کشور اعزام کرد، نه دانشجویی می تواند درس بخواند و نه نیازی را مرتفع می کند بنابراین چون نیاز واقعی نیست، متقاضی واقعی هم در بازار وجود ندارد. عوامل اصلی این اتفاق را سوداگری یا دخالت خارجی می دانم.

این فعال اقتصادی اظهار کرد: دخالت کشورهای خارجی در بازار ارز ایران را احتمال می دهم چون انگیزه عربستان و امارات برای متلاشی کردن اقتصاد ایران زیاد است. در خیلی از تبلیغات خرید و فروش ساختمان در دبی مطرح می شود که ریال می پذیرند. این ریال را حتی اگر ضرر کنند از متقاضی های خرید ساختمان در دبی می گیرند و در داخل شروع به خرید ارز می کنند.

 

وی افزود: قیمت دلار وقتی به 15 هزار تومان رسید فاصله زیادی با قیمت واقعی که حدود 8 تا 9 هزار تومان است داشت و این یعنی 6 تا 7 هزار تومان بالاتر از قیمت واقعی. در چنین وضعیتی متقاضی برای خرید وجود ندارد. به نظرم یک توطئه ای وجود دارد و اینجا وزارت اطلاعات باید سریع دخالت کند و جلوی اخلالگران بازار ارز را بگیرد.

این عضو اتاق ایران بیان کرد: باز هم تأکید می کنم آنچه در حال وقوع است غیرطبیعی، غیرواقعی و غیرمنطقی ارزیابی می شود عواملش هم باید سریعا شناسایی شود تا ببنیم آیا مزدوران خارجی پشت پرده ماجرا هستند یا موضوع سوداگری است و دلار از این دست به آن دست می چرخد و بالا تصنعی قیمت می رود.

وی افزود: اینکه آقای روحانی در مجلس گفت «اگر اراده کنم قیمت ارز را پایین آورد». بله من هم معتقدم چنین امکانی را دارد، البته برخی معتقدند افزایش قیمت دلار با اراده دولت اتفاق افتاد اما من چنین دیدگاهی ندارم. معتقدم دولت و بانک مرکزی روی دلار 7-8 هزار تومان تمرکز داشتند که با اختلاف 5 درصد در بازار صرافی نهایتا با رقم 9 هزار تومان خرید و فروش شود اما آنچه در حال رخ داد خارج از این قاعده است چون به اندازه کافی ذخیره ارزی در کشور داریم؛ پس وضعیت کنونی بازار ارز طبیعی نیست. اگر هم با اراده دولت انجام می شود معنایش این است که خود دولت اخلالگر اصلی اقتصاد است و مجلس باید دولت را به عنوان اخلالگر بزرگ اقتصادی استیضاح کند. اما به نظر من دولت و بانک مرکزی مایل نیستند که قیمت دلار بیشتر از 8-9 هزار تومان شود. چون اقتصاد کشور از هم می پاشد.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: تولید با دلار 15 هزار تومان اصلا صرف ندارد. هیچ مسافری از ایران نمی تواند به خارج کشور برود. باز هم تأکید می کنم برای دلار 15 هزار تومان تقاضای واقعی وجود ندارد. به نظر می آید فقط سوداگری و اخلاگران اقتصادی باید در پدید آوردن این وضعیت دست داشته باشند.

وی افزود: شورای اقتصاد مقاومتی، جلسه سران سه قوه، شورای بحران، شورای عالی اعتبارات در بانک مرکزی باید خیلی بیشتر هماهنگ عمل کنند. یکسری مسائل مربوط به مدیریت ضعیف است. به نظر من مدیریت کنونی، مدیریت بحران نیست. وقتی جنگ اقتصادی جریان دارد، باید سیاست های مدیریت بحران به کار گرفته شود اما استراتژی دولت در قابل وضعیت فعلی کاملا روشن نیست. آیا دولت استراتژی تدافعی دارد یا استراتژی تهاجمی، این را به عنوان یک فعال اقتصادی نمی توانم برای خود مشخص کنم.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی یادآور شد: به شخصه نمی دانم پلن اول و پلن دوم دولت درصورتی که تحریم ها تشدید شود چه است و این کاملا شفاف نیست. شاید سناریوی ها برای خود دولت شفاف باشد ولی از رفتار و عمل اقتصادی آنها به عنوان یک اقتصاددان و فعال اقتصادی هیچ نوع سیگنالی نمی گیرم.

وی افزود: آیا استراتژی دولت تدافعی است یعنی همانطور که آقای روحانی گفت می خواهد برای روز مبادا صرفه جویی ارزی کند یا استراتژی بازار را مبنای کار خود قرار داده است. این نامشخص بودن استراتژی باعث شده که پیش بینی وضعیت اقتصادی بسیار مشکل شود و فعالان اقتصادی در اینجا سردرگم باشند.

عدالتیان اظهار کرد: عملا در یک هفته گذشته هیچ کس به ما مواد اولیه نفروخت. کارخانه ما کاملا از کار افتاده است. پیش از آن هم مدت ها بود که به حالت نیمه فعال کار می کردیم. با این وضعیت دیگر نمی توانیم اقساط مان را بدهیم. صدها تولیدی وضعیت مشابه ما را دارند. اگر دولت واقعا استراتژی خود را مشخص و مردم و تولید کننده را قانع کند، قطعا وضعیت بهتری خواهیم داشت. اما الان بیشتر سیگنال بلاتکلیفی و منفعل بودن از دولت دریافت می شود.

وی افزود: در واقع بانک مرکزی و دولت نشستند و ناظر بر نواسان قیمت دلار هستند. هیچ احساس نمی شود که حرکتی وجود دارد. پیام افزایش قیمت دلار این است که بحران وجود دارد و بازار از دست دولت خارج است. این پیام باید مورد توجه قرار گیرد، اگر این طور نشود می تواند برای کل اقتصاد خطرناک باشد.

عضو اتاق بازرگانی اظهار کرد: دلار 15 هزار تومانی از تورم 100 تا 200 درصدی است، این واقعا با وضعیت کشور جور در نمی آید. کسی که در پشت صحنه دلار 15 هزارتومانی است واقعا اخلالگر محسوب می شود چون بر مبنای فروپاشی اقتصاد ایران عمل می کند. خلاصه زنگ خطر به صدار درآمده است و اگر دولت برای خروج از بحران کاری کند، به فاجعه نزدیک می شویم و اگر به فاز فاجعه اقتصادی برویم، مرحله بعد فروپاشی اقتصادی است که دیگر نمی توان آن را جمع کرد.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار