بچه محله امام رضا(ع)، با اجرای رضا رفیع روزنامه نگار، شاعر و طنزپرداز نام آشنا و همچنین حضور میهمانانی چون قاسم رفیعا و مصطفی مشایخی در محیطی دلنشین و خارج از استودیو و با حضور مردم فرهنگ دوست مشهد به اجرا در می‌آید.
کد خبر: ۶۴۷۵۹
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۸ 22 July 2015
چند سالی است که شعرخوانی با محتوای طنز قوت گرفته است. داشتن لهجه‌های محلی از جمله فرصت‌هایی است که نویدبخش تولید و پخش برنامه‌هایی با درون‌مایه طنز ادبی شده است. از جمله این لهجه‌های شیرین لهجه مشهدی واز جمله این برنامه ها، برنامه شعرخوانی بچه محله امام رضا(ع) است که وجه تسمیه خودش را از شعر زیبای قاسم رفیعا گرفته است. این برنامه مفرح و طنز با اجرای رضا رفیع روزنامه نگار، شاعر و طنزپرداز نام آشنا و همچنین حضور میهمانانی چون قاسم رفیعا و مصطفی مشایخی در محیطی دلنشین و خارج از استودیو و با حضور مردم فرهنگ دوست مشهد به اجرا در می‌آید و هر شب بعد از اذان مغرب و عشاء ساعت۲۱ و تکرار آن در ۲بخش ۸ صبح و ۱۶:۳۰ از شبکه شما پخش می‌شود. از بخش‌های این برنامه می‌توان به پرده‌خوانی نمایشنامه‌های طنز با محتوای زیارت امام رضا(ع)و شعرخوانی طنز با صدای مسعود خادم خواننده، آهنگساز و مدرس موسیقی اشاره کرد.

قاسم رفیعا شاعر مطرح خراسانی گفت: در برنامه «بچه محله امام رضا(ع)» می‌خواهیم شرایط شهر شایسته پایتخت فرهنگی جهان اسلام را نشان دهیم و تاکید کنیم که برای میزبانی این اتفاق در سال۲۰۱۷ چه رفتارهایی باید داشته باشیم.

شایستگی‌های پایتخت فرهنگی جهان اسلام را نشان می‌دهیم

قاسم رفیعا شاعر مطرح خراسانی گفت: در برنامه «بچه محله امام رضا(ع)» می‌خواهیم شرایط شهر شایسته پایتخت فرهنگی جهان اسلام را نشان دهیم و تاکید کنیم که برای میزبانی این اتفاق در سال۲۰۱۷ چه رفتارهایی باید داشته باشیم.

به گزارش تابناک خراسان رضوی به نقل از روابط عمومی برنامه تلویزیونی طنز بچه محله امام رضا(ع)، قاسم رفیعا ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: همان‌طور که در جریان هستید سال۲۰۱۷ به پیشنهاد آیسسکو، مشهد به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب شده است و قطعا مشهد به‌خاطر وجود پربرکت بارگاه حضرت علی‌بن‌موسی الرضا(ع) لیاقت این انتخاب را دارد.

وی افزود: از طرف دیگر شهر برای کسب این عنوان باید ازنظر فرهنگی و تاریخی شرایطی را داشته باشد، ما این انتخاب را به فال نیک می‌گیریم اما به‌هرحال باید سعی کنیم جنبه‌های مختلف هویتی و اجتماعی شهر را تقویت کنیم تا حدی که شایستگی این را داشته باشد که میزبان خوبی برای پایتخت فرهنگی جهان اسلام باشد.

این شاعر مشهدی ادامه داد: یک بخش از تقویت هویت شهری برمی‌گردد به مسائل تاریخی یا به اصطلاح مواد خام و مجموعه شرایط شهر و یک بخش دیگرش برمی‌گردد به مردم، در بخش مردم باید فرهنگ‌سازی‌های مناسبی داشته باشیم، برای اینکه مردم به خوبی با این موضوع ارتباط برقرار کنند و رفتارهای مناسب و در شأن یک شهر فرهنگی داشته باشند.

وی تاکید کرد: نه اینکه بگوییم مردم مشهد این‌گونه نیستند بلکه آن‌ها این ظرفیت و توان و شخصیت یک شهر فرهنگی را به خودی خود دارند و این به‌خاطر حضور دائمی زائرین در این شهر و مواجهه با فضای شهر است.

قاسم رفیعا عنوان کرد: من دو آیتم در این برنامه دارم، یکی از آن‌ها که ضبط می‌شود و می‌رویم در فضای معرفی اماکن شهر مشهد، مختصر و کوتاه است و اماکن دیدنی مشهد را معرفی می‌کند. هدف ما در آن آیتم این است که بگوییم مشهد فقط حرم مطهر نیست، یعنی در عین حالی که حرم مطهر نگین شهر مشهد است ما جاهای دیدنی بسیاری در مشهد داریم که زائرین و مجاورین و مسافرین می‌توانند در اوقات فراغت بروند و آن جاها را ببینند، این اتفاق به زبان ساده و با لهجه مشهدی و همراه با چند بیت شعر می‌افتد.

وی ادامه داد: آیتم دیگرم در این برنامه آیتمی به‌نام «مو و دایی» است که بیشتر با نگاه فرهنگ‌سازی، من این آیتم را می‌نویسم و البته منظوم است و هدفم از آن اولا معرفی شخصیت فرهیخته مردم مشهد و دوما تیپ‌شناسی نقایصی که بعضا شاید در رفتار ما وجود دارد و باید اصلاح شود و سوما معرفی تاریخ و نگاه ارجمند مردم مشهد است.

«بچه محله امام رضا(ع)» پیشگام اتفاقی ادبی در مشهد است

رضا رفیع گفت: وقتی که می‌دانیم مشهد و خراسان مهد و مادر زبان فارسی است، پس بهترین مکان برای پیاده‌کردن برنامه‌های فرهنگی همین جاست.

رضا رفیع در گفتگو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: پایتختی فرهنگی جهان اسلام در سال۲۰۱۷ توسط مشهد اتفاقی زیبا و جهانی است که می‌طلبد تا در حوزه‌های مختلف فرهنگی برنامه‌های گوناگونی در مشهد تا حدود دو سال آینده که سال ۲۰۱۷ است انجام شود و توجه مردم ایران و بلکه خارج از ایران را به این اتفاق جلب کند و زبان طنز هم همان‌طور که می‌دانید شیوه بسیار جذابی برای توجه‌دادن مردم به بسیاری از مقولات است.

هر شب از ویژگی‌های زبان و لهجه مشهد می‌گویم و به زبان طنز خودم آموزشی در این خصوص ارائه می‌کنم. این آموزش به خصوص برای نسل جدید که در شهر مشهد هستند و بعضا متاثر از زبان و ادبیات رسمی رسانه‌های شهر هستند و شاید بخشی از واژگان قدیمی شهر مشهد را فراموش کرده باشند جالب است مخصوصا وقتی از زبان کسی شنیده شود که قریب به ۲۲ سال در شهر تهران بوده اما فراموش نکرده زادگاهش را و فرهنگش را و ادبیاتش را و کلماتی که مادرش کلمه به کلمه در دهانش قرار داده و با آن‌ها بزرگ شده است.

این شاعر خراسانی ادامه داد: در کنار توجه به این مسائل، کار‌کردن روی ظرفیت‌ها و نقاط قوت شهر مشهد در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی باید مد نظر باشد که ما در این راستا برنامه «بچه محله امام رضا(ع)» را تولید می‌کنیم.

وی افزود: در این برنامه کار‌کردن روی ظرفیت‌ها و نقاط قوت شهر مشهد در حوزه‌های مختلف به شکل غیر مستقیم با حضور هنرمندان، شاعران و طنزپردازانی انجام می‌شود که با زبان هنری لطیف و جذاب موضوعات مختلف را در قالب شهر مشهد با رنگ و لعاب فرهنگی مطرح می‌کنند و این برنامه‌ها وقتی که حوزه گسترش و پخش کشوری داشته باشد موجب توجه بیشتر مردم خارج از خراسان به امکانات مختلف این شهر و مسائل مختلف و زبان و ادبیات این شهر می‌شود.

رفیع خاطرنشان کرد: برنامه «بچه محله امام رضا(ع)» با هدف مطرح ساختن ادبیات فاخر طنز در یک شهر زیارتی و مقدس و در حریم حرمت رضوی طراحی شده تا انگیزه‌ای باشد برای توجه بیشتر به موضوعات و مسائل مرتبط با ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مختلف فرهنگی موجود در شهر مشهد در آستانه ورود به سال ۲۰۱۷ که از سوی سازمان آیسسکو، مشهد به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب شده است.

وی تاکید کرد: «بچه محله امام رضا(ع)» یک انتخاب صمیمی برای یک برنامه خودمانی و راحت است البته در چارچوب برنامه‌هایی که قبلا هم می‌ساختیم یعنی حرکت به سمت ارائه طنز فاخر و خانواده پسند که تفکر و تبسم را در کنار هم پیش ببرد.

وی تصریح کرد: برنامه «بچه محله امام رضا(ع)» شاید پیشگام اتفاقی ادبی در حوزه طنز در شهر مشهد باشد که ان‌شاءا... به شکل‌های دیگر ادامه پیدا کند و ما شاهد برنامه‌های ‌دیگری هم در شهر مشهد باشیم.

رفیع درخصوص حضورش در برنامه «بچه محله امام رضا(ع)» عنوان کرد: من به‌عنوان طنزپرداز کار دومم اجرا هم هست و در این برنامه هم ابتدا به‌عنوان مجری حضور یافتم اما بعد از گذشت چند شب احساس کردم نیاز به حضور دیگری هم هست با عنوان طنزپردازی خودم، که آیتمی را طراحی کردم به‌عنوان آموزش گویش لهجه مشهدی که هر شب از ویژگی‌های زبان و لهجه مشهد می‌گویم و به زبان طنز خودم آموزشی در این خصوص ارائه می‌کنم.وی ادامه داد: این آموزش به خصوص برای نسل جدید که در شهر مشهد هستند و بعضا متاثر از زبان و ادبیات رسمی رسانه‌های شهر هستند و شاید بخشی از واژگان قدیمی شهر مشهد را فراموش کرده باشند جالب است مخصوصا وقتی از زبان کسی شنیده شود که قریب به ۲۲ سال در شهر تهران بوده اما فراموش نکرده زادگاهش را و فرهنگش را و ادبیاتش را و کلماتی که مادرش کلمه به کلمه در دهانش قرار داده و با آن‌ها بزرگ شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار