عباس آخوندی در دیدار نخست وزیر سوریه با تاکید بر لزوم تدوین یک طرح واقعی برایاجرای برنامه های امضاء شده میان دو طرف و تصحیح برخی از قوانین و تشکیل کمیته پیگیری و نظارت بر اجرای توافقنامه های دراز مدت، اظهار کرد: بخش خصوصی و دولتی ایران آماده مشارکت گسترده در مرحله بازسازی سوریه است.

وی با بیان این‌که سوریه پس از هفت سال دست و پنجه نرم کردن در بحران و جنگ در مرحله جدیدی قرار گرفته و ایران در دوره سازندگی این کشور نقش تاثیرگذاری خواهد داشت، افزود:سوریه درحال بازگشت به وضعیت امنیتی مطلوبی است و می تواند سازندگی و بازسازی کشورش را آغاز کند.

وی با بیان این که ایران در بحران سوریه در کنار ملت و دولت این کشور ایستاده و مسئولان سوری خواهان حضور گسترده ایران در امر بازسازی این کشور هستند، تصریح کرد:‌ سوریه و ایران به همین منظور در حال تشکیل مقدمات نشست عالی کمیسیون مشترک در سطح نخست وزیر این کشور و معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران هستند تا بتوانند سندی را برای همکاری های راهبردی و دراز مدت تنظیم و امضا کنند.

آخوندی با اشاره به این که سند راهبردی بین ایران و سوریه در زمینه های اقتصادی و فرهنگی در حال تنظیم است، افزود: جمهوری اسلامی ایران برای تنظیم این سند راهبردی اقتصادی، متنی را قبلا برای طرف سوری ارسال کرده که پاسخ های اولیه آن نیز دریافت شده و مذاکراتی برای اجرایی شدن این سند انجام گرفته و امیدواریم با توجه به روابطی که بین دو کشور حاکم است، متن آن در این سفر آماده و بعد از ماه رمضان نشست عالی کمیسیون دو کشور با حضور مقامات ایران و سوریه برگزار و این سند به امضای دو طرف برسد.

وی ادامه داد: اصلی ترین موضوعات در این سند راهبردی اقتصادی و فرهنگی، مقوله تجارت و همچنین موضوعات تخصصی در قالب حمل و نقل، صنعت، بازسازی خانه ها و مراکزی که دچار آسیب جنگ شده است.