کد خبر: ۶۰۲۱۲۵
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۸ 07 May 2018

براساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی، بیماری‌های قلبی وعروقی به‌عنوان مهم‌ترین علت مرگ‌ومیر در سراسر جهان تا سال 2020محسوب می‌شود و آمارهای رسمی وزارت بهداشت هم نشان می‌دهد بیماری قلبی در ایران یکی از شایع‌ترین علت مرگ ومیر به‌شمار می‌رود و هر روز هم به این  آمار افزوده می‌شود. رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این‌باره به همشهری می‌گوید: هم‌اکنون 50درصد مرگ‌ومیر ایرانی‌ها ناشی از مشکلات قلبی و عروقی است. محمد آقاجانی در ادامه افزود: البته این بیماری‌ها قابل پیشگیری و درمان هستند و می‌توان با کنترل عوامل خطرزا جلوی ابتلا به بیماری‌های قلبی و مغزی و همچنین سکته‌ها را گرفت و درمان‌های مؤثری برای آنها انجام داد. همچنین بخش اعظم دیگری از مرگ‌ها مرتبط با بیماری‌های غیرواگیر بوده که پیشگیری از آن امکان‌پذیر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به برنامه این دانشگاه برای توجه به بیماری‌های غیرواگیر و تلاش برای کاهش مرگ ناشی از این بیماری‌ها از طریق آموزش و سنجش عوامل خطرزا، افزود: اصلاح سبک زندگی، توسعه زیرساخت‌های مراکز درمانی، ارتقای بهره‌وری آنها و همچنین ارتقای کیفیت خدمات در حوزه‌های بهداشت و درمان می‌تواند تأثیر بسیاری بر کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی داشته باشد. وی دلیل افزایش هزینه بیمه‌ها در طرح تحول سلامت را کاهش هزینه‌های غیرقانونی اعلام کرد و افزود: پیش از اجرای طرح تحول نظام سلامت، مردم در مطب‌ها پولی به نام زیرمیزی و حق جراح خارج از پرونده پزشکی خود پرداخت می‌کردند. علاوه بر آن خرید دارو و لوازم پزشکی از طرف خود مردم و به‌صورت نقد صورت می‌گرفت و بیمه آن را پوشش نمی‌داد. علاوه بر آن بیمار در بیمارستان ۳۷درصد از هزینه خدمات را از جیب خود پرداخت می‌کرد.

این در حالی است که طبق قانون مصوب سال ۷۴ این رقم باید ۱۰ درصد باشد. هر سه این اقدامات نیز به‌صورت غیرقانونی بود. امروز همه خدمات و پرداختی‌ها در بیمارستان‌ها در پرونده بیمار ثبت می‌شود و پول زیرمیزی نیز کاهش یافته است. رشد خدمات نیز منطقی بوده و افزایش هزینه بیمه‌ها به‌دلیل جبران پرداخت هزینه‌ای بود که بیماران انجام می‌دادند. آقاجانی با اشاره به فرسودگی بیش از ۶۰ درصد مراکز درمانی این دانشگاه تأکید کرد: مقاوم‌سازی‌ این مراکز ارزش اقتصادی ندارد و تنها راه، ساختن مراکز جدید است که در برابر زلزله مقاوم باشند.

علاوه بر این در کنار بیمارستان‌های موجود نیز قرار است ساختمان‌های جدیدی بسازیم. برای مثال بیمارستان تجریش قدمتی ۷۰ ساله دارد و قابل استفاده نیست. به همین منظور ساخت بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی جدیدی در دستور کار است که امیدواریم در سال جدید به بهره‌برداری برسد.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار