مدیرعامل شرکت فناوری بن ‌ یاخته‌های رویان جهاددانشگاهی، از نیاز سالانه کشور به 4000 پیوند با استفاده از سلول‌های خون‌ساز خبر داد.
کد خبر: ۵۹۸۶۴۱
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹ 30 April 2018

به گزارش ایسنا دکتر مرتضی ضرابی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به‌دلیل فقدان مراکز درمانی مجهز با ظرفیت انجام عمل‌های پیوند، تعداد عمل‌های پیوند انجام شده رقم بسیار کمتری است.

مدیرعامل شرکت فناوری بن ‌ یاخته‌های رویان از کمبود مراکز درمانی با توان انجام عمل پیوند به عنوان یکی از مهمترین دلایل تعداد کم استفاده از این ظرفیت و ذخیره ژنیتیکی نام برد و گفت: تقریبا به جز در تهران و خراسان رضوی امکان پیوند در دیگر استان‌ها وجود ندارد و همین سبب شده که میزان استفاده از این نمونه‌ها هم تقریبا عدد قلیلی باشد. ضمن اینکه در برخی موارد نیز ممکن است که نمونه مناسب که تطابق ژنتیکی داشته باشد نیز پیدا نشود.

صف طولانی بیماران در انتظار پیوند و کمبود مراکز در ایران

ضرابی با ابراز خرسندی از تلاش دولت دوازدهم برای افزایش مراکز پیوند در کشور اضافه کرد: با اجرای طرح تحول نظام سلامت خوشبختانه دولت تدبیر و امید به دنبال افزایش این مراکز است.

وی با بیان اینکه سالانه در کشور به 4000 پیوند با استفاده از سلول‌های خون‌ساز نیاز داریم اظهار کرد: به‌دلیل معدود بودن مراکز پیوند متاسفانه در 10 سال گذشته تنها حدود 3500 پیوند در کشور انجام شده است.

این متخصص از وجود یک لیست و صف طولانی از بیماران در انتظار پیوند در کشور خبر داد و گفت: این بیماران می‌توانند با بهره‌گیری از سلول‌های بنیادی و خون بندناف ذخیره شده به درمان خود بپردازند اما به دلیل کمبود مراکز پیوند در 10 سال گذشته  تنها 3500 نفر از این خدمات بهره‌مند شدند در حالی که سالانه 4000 متقاضی عمل پیوند در کشور وجود دارد.

دکتر ضرابی افزایش مراکز پیوند سلول‌های بنیادی خون بند ناف را از ضروریات درمانی کشور برشمرد و گفت: خوشبختانه دانش فنی ذخیره‌سازی این منابع در کشور وجود دارد و از سلول‌های بنیادی خون بند ناف در درمان بیماری‌هایی که منشاء خونی دارند استفاده می‌شود.

با هر تولد می‌توان یک سرطان را درمان کرد

وی از افزایش فعالیت مراکز پیوند در سال‌های اخیر خبر داد و افزود: عمل‌های پیوند سلول‌های بنیادی عمدتا در بیمارستان شریعتی تهران انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان با اشاره به شانس 70 درصدی موفقیت پیوند سلول‌های بنیادی در بیماران خونی بر لزوم توجه بیشتر به این حوزه و سرمایه‌گذاری در این بخش تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه خون بندناف سرشار از سلول‌های بنیادی است به خانواده‌ها توصیه کرد: با ذخیره‌سازی خون بندناف نوزادان خود، به افزایش استفاده از این خدمات پزشکی پیشرو کمک کنند.

این عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان با بیان اینکه در هر حیات یک حیات دیگر نهفته است به غنای سلول‌های بنیادی در خون بندناف نوزادان اشاره کرد و افزود: با هر تولد می‌توان یک بیمار سرطانی را درمان کرد.

آمادگی برای صدور دانش فنی جداسازی سلول‌ها به خارج از کشور

وی در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص امکان صدور دانش فنی جداسازی سلول‌ها گفت: دانش فنی جداسازی سلول‌ها کاملا در ایران بومی شده و امکان صدور آن نیز فراهم است.

ضرابی با بیان اینکه اقداماتی برای صدور این دانش فنی در جهاد دانشگاهی صورت گرفته افزود: مذاکراتی در این ارتباط با کشورهای مختلف و از جمله کشورهای منطقه صورت گرفته اما با توجه به اینکه علم جداسازی سلول‌ها علم نوینی است و متاسفانه کشورهای همسایه کمتر با این دانش و مزایای آن آشنایی دارند ضمن اینکه این کشورها برای بهره‌مندی از این دانش باید ابتدا زیرساخت‌های لازم را در کشور خود فراهم کنند.

وی با بیان اینکه اکثر کشورهای منطقه بانک خون بندناف ندارند ادامه داد: برخی کمپانی‌های اروپایی در این زمینه فعالند و نمونه‌ها را از این کشورها به کشور خود انتقال می‌دهند همچنین جهاددانشگاهی نیز ضمن ایجاد چند نمایندگی در این کشورها به دنبال توسعه بیشتر آنها است.

ذخیره‌سازی حدود 1000نمونه خون بندناف در استان سمنان

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان از این کشورهای همسایه به عنوان یک بازار مناسب برای ایران نام برد و گفت: امتیاز ما این است که فاصله جغرافیایی ما با این کشورها کم است و فرآیند ذخیره‌سازی با سرعت و اطمینان بیشتری انجام می‌شود. کما اینکه هم‌اکنون نمونه‌هایی که از اقلیم کردستان عراق به ایران ارسال می‌شود گاه در بازه زمانی کوتاه‌تری نسبت به برخی استان‌های کشور انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه نمونه‌ها در داخل کشور بین 18 تا 24ساعت به بانک خون مرکزی جهاددانشگاهی منتقل می‌شوند، اضافه کرد: باید در زمینه افزایش فرهنگ ذخیره‌سازی خون بندناف فرهنگسازی شود چرا که هزینه انتقال یک نمونه از کشورهای خارجی به داخل بین 35 تا 40 هزار یورو است.ضمن اینکه هرچه بتوانیم از سلول‌های ایرانی در ذخیره‌سازی استفاده کنیم موفقیت ما در درمان بیشتر خواهد شد.

این مدیر مسوول با اشاره به تلاش‌های جهاددانشگاهی استان سمنان در زمینه استفاده از ظرفیت‌های پژوهشگاه رویان گفت: جهاددانشگاهی استان در سال‌های اخیر اهتمام زیادی در این زمینه داشته تا استفاده از این خدمات را در استان توسعه دهد.

وی از ذخیره‌سازی حدود 1000 نمونه خون بندناف در استان خبر داد و با اشاره به تلاش‌های استان برای ایجاد شعبه استانی رویان اظهار کرد: تلاش بر این است که با ایجاد شعبه استانی رویان چه در حوزه درمان بیماری سرطان و چه در ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی و دیگر زمینه‌ها، خدمات مشترکی به هموطنان سمنانی ارائه دهیم.

ذخیره‌سازی خون محیطی از امسال در جهاددانشگاهی، چند دستاورد و محصول جدید رویان در راه بازار

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص آخرین محصولات این شرکت اظهار کرد: ما در زمینه خدمات‌دهی به مراکز پیوند و جداسازی و ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی که در درمان بیماری ها مورد استفاده است فعالیت می‌کنیم و علاوه بر این خدمات محصولات دیگری نیز تولید و روانه بازار درمانی می‌کنیم.

وی از عرضه پرده جنینی به عنوان یکی از محصولات تازه این پژوهشگاه جهاددانشگاهی نام برد و افزود: پرده جنینی که نوعی پانسمان بیولوزیک است به شدت در درمان سوختگی‌ها و زخم‌های مزمن موثر است و با تولید این محصول کشور از واردات این محصول بی‌نیاز می‌شود.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان جهاددانشگاهی از آغاز ذخیره‌سازی خون محیطی در جهاد دانشگاهی از امسال خبر داد و گفت: جهاد دانشگاهی تنها مرکزی است که این خدمات را در کشور ارائه خواهد داد.

وی با بیان اینکه همچنین درحال حاضر بر روی یک محصول جدید از خود خون بندناف کار می‌کنیم تصریح کرد: این محصول جدید در که از سلول‌های بنیادی مزانشیمی آلوژن گرفته شده در درمان بیماری‌های غیرخونی موثر خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار