کد خبر: ۵۹۶۷۹۵
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۱ 26 April 2018

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: بعد از انستیتو پاستور ایران با راه اندازی آزمایشگاه سی سی اچ اف در زاهدان، سیستان و بلوچستان به قطب تشخیص بیماری تب کریمه کنگو در شرق کشور تبدیل می شود.

به گزارش ایسنا- منطقه سیستان و بلوچستان، دکتر محمد هاشمی شهری در مراسم اجرای برنامه های سلامت استان افزود: با توجه به اهمیت بیماری سی سی اچ اف، ضرورت ایجاد آزمایشگاه مولوکولار برای این بیماری احساس می شود که به همین دلیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مرکز مدیریت بیماری ها سهمیه ایجاد این آزمایشگاه را به سیستان و بلوچستان می دهد و از نظر بررسی نمونه های بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو استان قطب تشخیص در شرق کشور می شود.

وی بیان کرد: آزمایشگاه آنفولانزای استان هم قطب جنوب شرق کشور است و نمونه های خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان در زاهدان بررسی و تفکیک می شود.

شهری تصریح کرد: یکی از آزمایشگاه های مهم این استان آزمایشگاه سل است که قطب جنوب شرق است و از این نظر سیستان و بلوچستان رتبه اول کشوری را دارد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان همچنین در ادامه گفت: 254 میلیارد تومان در قالب طرح تحول نظام سلامت به دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اختصاص یافته و طرح های مختلف درمانی، آموزشی و عمرانی انجام شده به عنوان نمونه هم اینک بیمارستان خاتم الانبیا(ص) زاهدان به 52 تخت آی سی یو مجهز است .

وی اظهار کرد: بر اساس آمارهای دقیق و شواهد مسلم علمی، خدمات تشخیصی و درمانی که به بیماران تب خونریزی دهنده کریمه کنگو CCHF ارایه می شود در دنیا کم نظیر و یا حتی بی نطیر است .

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در ادامه گفت: در حالی که متوسط مرگ و میر ناشی از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در دنیا معادل ۲۰ تا ۳۰ درصد می باشد، این میزان در بیمارستان بوعلی زاهدان کمتر از ۱ درصد است .

هاشمی تصریح کرد: در سال جاری شاهد راه اندازی آزمایشگاه تخصصی منطقه ای تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در زاهدان خواهیم بود که دامنه خدمت رسانی آن استان های جنوب شرق کشور و حتی کشورهای هسایه است .

وی همچنین گفت: با توجه به کمبود تخت بیمارستانی در حوزه این دانشگاه در سیستان و بلوچستان، بزودی سه بیمارستان 540 تختخوابی در زاهدان، ایرانشهر و چابهار کلنگ زنی می شود .

هاشمی در رابطه با پیگیری برای ساخت این سه بیمارستان اظهار کرد: تلاش داریم تا پایان دولت دوازدهم عملیات ساخت این بیمارستان ها به پایان برسد .

وی افزود: بیمارستان 540 تختخوابی زاهدان در مسیر توزیع عدالت در ارائه خدمات برای استفاده اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه در حاشیه شهر زاهدان ساخته می شود .

سرپرست دانشگاه ادامه داد: با وجود 2 کلینیک فوق تخصصی عدالت و سلامت در شهر زاهدان، راه اندازی این بیمارستان نیز نقش مهمی در دسترسی بهتر اقشار مختلف جامعه به خدمات درمانی دارد .

وی افزود: ماهانه 17 هزار بیمار به صورت سرپایی به کلینیک عدالت و حدود پنج هزار نفر به کلینیک سلامت زاهدان برای دریافت خدمات فوق تخصصی با کمترین هزینه مراجعه می کنند .

دکتر هاشمی افزود: با افتتاح آزمایشگاه کلینیک عدالت در هفته سلامت به طور قطع آمار مراجعه کنندگان به این مرکز بیشتر خواهد شد .

وی گفت: خوشبختانه سامانه سلامت سیستان و بلوچستان موفق شده تا بر بیماری های عفونی و واگیردار مانند وبا، مالاریا و سل غلبه کند .

وی ادامه داد: هم اینک بیماری های مزمن غیرواگیر ناشی از سبک زندگی غلط، نداشتن تحرک کافی، پرخوری، مصرف فست فودها و غیره در کنار تصادفات جاده ای مهمترین علل تهدید کننده سلامت مردم محسوب می شوند .

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اظهار کرد: کاهش مرگ و میر و ناتوانی های ناشی از بیماری های مزمن غیر واگیر و تصادفات جاده ای مستلزم مشارکت عمومی مردم است .

هاشمی در ادامه راه اندازی مرکز ناباروری مولود و مرکز رادیوتراپی در مجتمع بیمارستانی علی ابن ابیطالب(ع) زاهدان را از دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت دانست و بیان کرد: تاکنون 81 مورد بارداری موفق در این مرکز به ثمر نشسته و 216 بیمار نیازمند به اشعه درمانی (رادیوتراپی) خدمات مورد نیاز خود را در این بیمارستان دریافت کردند .

وی افزود: همچنین یکی از پیشرفته ترین و مجهزترین بخش های سوختگی کشور در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان فعال است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار