به گزارش تابناک قزوین به نقل از ایلنا قزوین
عضو هیئت مدیره کانون بازنشستگان تامین‌اجتماعی شمیرانات و رئیس پیشین اتحادیه کارگران صنعت برق می‌گوید: تنها راه برون‌رفت از چالش موجود نیز این است که بیمه‌های کارگری اجباری بشوند و نظام تامین‌اجتماعی در سطح کشور گسترش یابد.
کد خبر: ۵۸۵۳۲۰
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۷ 03 April 2018

 

یک فعال کارگری در گفت‌وگو با ایلنا:
وزیر بهداشت، عامل بحران تامین‌اجتماعی است/بیمه‌های کارگری باید اجباری شوند
عضو هیئت مدیره کانون بازنشستگان تامین‌اجتماعی شمیرانات و رئیس پیشین اتحادیه کارگران صنعت برق می‌گوید: تنها راه برون‌رفت از چالش‌ موجود نیز این است که بیمه‌های کارگری اجباری بشوند و نظام تامین‌اجتماعی در سطح کشور گسترش یابد.

به‌گزارش خبرنگار ایلنا، نوروز رجب بلوکات (عضو هیئت مدیره کانون بازنشستگان تامین‌اجتماعی شمیرانات و رئیس پیشین اتحادیه کارگران صنعت برق کشور) گفت: من از سن چهارده سالگی و از سال 1350 مشغول به کار شده‌ام. خانواده‌ دوران کودکی‌ام، خانواده‌ای پرجمعیت بوده‌است و من طعم فقر را از نزدیک چشیده‌ام. در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب، کارگران با همان مقدار دستمزد نسبتا اندکی که داشتند، می‌توانستند گذران زندگی کنند اما از بسیاری از امکانات محروم بود. در آن زمان، کارگران از فاصله طبقاتی که در جامعه وجود داشت، به‌شدت رنج می‌بردند. بعلاوه، در آن دوره، امنیت شغلی کارگران بسیار پایین بود. نهادهای قضایی از حقوق کارگران دفاع نمی‌کردند و قضاوت‌ها عموما یک‌طرفه و به‌ضرر کارگران بود.

وی افزود: مردم و به‌خصوص کارگران، در برهه زمانی نزدیک به وقوع انقلاب، گرچه مذهبی و دین‌مدار بودند، اما تجربه زندگی در حکومت مبتنی بر عدالت را نداشتند. از همین روی، برقراری عدالت مطالبه اصلی بسیاری از مردم بود و می‌خواستند فاصله طبقاتی و مشکلات اجتماعی ناشی از آن، از بین برود. کارگران به امید اجرایی شدن همین مطالبات در فروردین 1358، به نظام جمهوری اسلامی رای آری دادند.

بلوکات تاکید کرد: متاسفانه به‌رغم تمام وعده‌های داده‌شده از سوی مسئولان وقت به مردم، امروز شاهد وضعیت ناخوشایند دیگری شده‌ایم. اختلاف طبقاتی گسترده‌تر شده‌ است. البته تلاش نمایندگان کارگران در تشکل‌ها و همچنین نهاد خانه کارگر در آگاه‌سازی درباره وضعیت تاسف‌بار کارگران شایان تقدیر است. می‌توان گفت تلاش‌هایی که اکنون برای حمایت از حقوق کارگران صورت می‌گیرد، در بسیاری موارد متکی به تجربه‌های خانه کارگر است. این مساله باتوجه به اینکه ما اتحادیه کارگری و تشکل نداریم و قوانین موجود نیز آنها را مورد حمایت قرار نمی‌دهند، بسیار حائز اهمیت است. نهادهایی که موجود هستند مثل انجمن‌های صنفی و شوراهای اسلامی کار، با مشکلات بسیار زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

عضو هیئت مدیره کانون بازنشستگان تامین‌اجتماعی شمیرانات در پایان، گفت: استیضاح وزیر کار در آخرین روزهای سال گذشته سرپوشی بود از طرف مجلس بر اقدامات بسیار ضعیف وزیر بهداشت در زمینه طرح تحول سلامت و تعرضی که از سوی وی به منابع درمان سازمان تامین‌اجتماعی شده‌ بود. با اقدامات صورت گرفته از سوی وزیر بهداشت، سازمان تامین‌اجتماعی با بحران جدی در سال جاری مواجه خواهد شد. تنها راه برون‌رفت از چالش‌ موجود نیز این است که بیمه‌های کارگری اجباری بشوند و نظام تامین‌اجتماعی در سطح کشور گسترش یابد.

منبع:ایلنا قزوین

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار