تابناک مرکزی: حاج آقا محسن از بزرگترین واقفان اراک به شمار می‌آید موقوفات وی شامل مزارع، بیشتر در روستاهای اطراف اراک و دکان‌ها، کاروانسرا، آسیاب و تیمچه و سراها در اراک که بوده است.
کد خبر: ۵۸۱۰۱۱
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۸ 18 March 2018

به گزارش تابناک مرکزی به نقل از شبستان؛ حسن نیری، معاون فرهنگی ادراه کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی و  دبیر کنگره حاج آقا محسن اراکی با اشاره به برگزاری این کنگره گفت: از دو سال پیش برنامه ریزی و تصمیم برای برگزاری گنگره حاج آقا محسن اراکی گرفته شد که یکسری کارها نیز در این راستا انجام شده ولی به واسطه بعضی از موانع و مشکلات یکسری برگزاری کنگره به تعویق افتاد.

وی با اشاره به اینکه برای برگزاری این کنگره کمیته های تشکیل شده است، افزود: کمیته عملی مهمترین کمیته این کنگره است که با عضویت اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و حوزه های علمیه تشکیل و فراخوان کنگره زده شده و پوسترهای برگزای کنگره در سراسر کشور پخش شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه مقالات باید در هشت عنوان مطرح شده تهیه شود، افزود: علاوه بر این هر چه پیران حاج آقا محسن باشد و با شرایط قید شده تهیه شده باشد پذیرفته می شود.

نیری با اشاره به اینکه در این راستا با مراجع تقلید و آیات اعزام مصاحبه و گفتگو پیرامون این کنگره و شخصیت این عالم بزرگ انجام شده است، ادامه داد: این ها برنامه های جنبی است که باید قبل از برگزاری کنگره برگزار شود که مصاحبه با مستاجرین موقوفات حاج آقا محسن، همایش روحانیان و تجلیل از مستاجرین نمونه از جمله این برنامه ها است.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه این کنگره فتح بابی برای شناخت بیشتر ایشان به ویژه به نسل جوان است، اضافه کرد: برگزاری اینگونه برنامه ها می تواند بی مهری های که به این عالم بزرگوار شده را جبران کند.

وی با اشاره به موقوفات گسترده حاج آقا محسن بیان کرد: بیشتر این موقوفات در شهرهای اراک، خنداب و شارند هستند که باید این موقوفات احیا شود و قبل از احیای موقوفات باید شخصیت خود ایشان احیا  شود.

نیری با بیان اینکه برای برگزاری این مراسم دو مرحله را در پیش رو داریم خاطر نشان کرد: مرحله اول شناخت این عالم بزرگ و مرحله دوم احیای موقوفات ایشان و آثار و برکات زیادی که در جامعه داشته است.

دبیر کنگره حاج آقا محسن اراکی ادامه داد: ایشان عالمی کم نظیر و بی نظیر در عصر خود بوده و وقف را به شکل گسترده ای انجام داده است که باید این مهم امروز در جامعه نهادینه شود.

این مقام مسئول همچنین به فعالیت های سیاسی و اجتماعی ایشان در کنار تعلیم علوم دینی اشاره کرد و گفت: نهضت مشروطه مدیون ایشان است.

وی با بیان اینکه کنگره حاج آقا محسن اراکی بعد از ماه رمضان سال 97 در تیر ماه برگزار می شود، ادامه داد: مجموعه مقالات ایشان چاپ شده 6 اثر در این راستا تهیه و تدوین شده که در روز کنگره رونمایی می شود.

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی همچنین از برگزاری جشنواره عکس در حاشیه برگزاری این کنگره خبر داد و گفت: این جشنواره به عنوان جلوه های ماندگار پیرامون موقوفات آثار و شخصیت حاج آقا محسن برگزار می شود که عکاسان و هنرمندان می توانند از بیش از 70 روستای موقوفه ایشان و 700 باب مغازه در بازار که موقوفه ایشان است عکس و آثار خیر این موقوفات مطلب و عکس تهیه کنند که تبیین شخصیت این عالم بزرگوار از دید هنری و هنرمندان و معرفی آن به نسل جدید نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

حاج آقامحسن سلطان‌آبادی عراقی (اراکی)، فقیه و مجتهد شیعه سده ۱۳ هجری قمری بود او از بزرگترین واقفان شهر اراک و عراق عجم به شمار می‌آمد وی همچنین یکی از عوامل ماندگاری عبدالکریم حائری یزدی در اراک و رونق حوزه علیمه اراک بود.

وی تحصیلات ابتدایی شامل فقه و اصول را نزد پدر، جد و عموی خود (سید محمد مکی) خود فرا گرفت. سپس برای تکمیل تحصیل به بروجرد رفته و از محضر درس سیدشفیع بروجردی و ملا اسدالله بروجردی بهره گرفت. در سن ۳۰ سالگی به اراک بازگشته و مشغول تدریس شد. همچنین وی به عنوان مرجعی برای دعاوی مردم شد. او برای ادامه تحصیل به عتبات عالیات رفت و یکی از فقهای عصر خود گشت. وی درجه اجتهاد خود را در بروجرد دریافت کرد.

آقا محسن عراقی علاقه زیادی به عمران و آبادانی ولایت عراق (شهرستان اراک) داشت. بازسازی و احیای ۴۶ قنات مخروبه و مطروسه، بنا نهادن ۱۸ قنات جدید، خرید روستای مرزیجران و بازسازی قنات آن و ایجاد کانال‌های آب‌کشی فراوان برای رونق کشت محصول، ایجاد ۲ روستای جدید در صحرای ورکزار به نامهای گاوخانه و چقا و همچنین مزرعه سوسن‌آباد (در شمال غرب اراک)، که همگی این مناطق مسکونی امروزه دارای سکنه می‌باشند؛ از جمله اقداماتی است که وی با سرمایه و دارایی خود انجام داده است.

حاج آقا محسن از بزرگترین واقفان اراک به شمار می‌آید موقوفات وی شامل مزارع، بیشتر در روستاهای اطراف اراک و دکان‌ها، کاروانسرا، آسیاب و تیمچه و سراها در اراک که بوده است.

حاج آقا محسن در سال ۱۳۲۵ قمری و در سن ۷۸ سالگی در اراک فوت کرد. مدفن وی که آن زمان در ضلع شمالی شهر قرار داشت، امروزه به آرامگاهی تبدیل شده که به موجب توسعه شهر، در میان آن قرار دارد و مورد بازدید مردم شهر قرار می‌گیرد و در قبرستان قدیمی اراک در مجاورت مصلی بیت‌المقدس اراک قرار دارد.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار