رصد‌خانه «تابناک»، خبرهایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیترهایی مانند: اظهارنظر جالب آخوندی یک روز بعد از جلسه استیضاح/دفاع یک نماینده از رنجبرزاده برای اشتباه گفتن نام موزه لوور/تریبون نمازجمعه را جناحی نکنید/نقوی حسینی: دولت انگلیس باید خسارت‌های وارده را جبران کند /پلمپ یک پردیس سینمایی در مشهد دقایقی پس از افتتاح! و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۵۷۹۸۷۱
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۲ 15 March 2018
 
 

تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید. 

سوال دوم از رییس جمهور هم هوا شد!
دومین طرح سوال از رئیس جمهور در حالی منتفی شده که از ۱۰۴ نماینده امضاء کننده این طرح، ۴۶ نماینده باز امضای خود را پس گرفتند و تنها ۵۸ نماینده بر امضای خود باقی ماندند.دومین طرح سوال از رئیس جمهور اوائل اسفند در مجلس کلید خورد و دارای پنج محور بود.علت افزایش قیمت ارز، گسترش بیکاری و ایجاد نشدن شغل برای جوانان، دلایل استمرار تحریمهای بانکی علی رغم اجرایی شدن همه تعهدات برجام از سوی ایران، حجم زیاد کالای قاچاق به کشور و رکود اقتصادی چندین ساله از جمله محورهای طرح دوم سوال از رئیس جمهور بود.حجت الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنور طراح اصلی این طرح بود که خود وی با نمایندگانی که می خواستند این طرح را امضاء کنند، صحبت کرد که به هیچ وجه امضای خود را پس نگیرند و آنها هم متعهد شدند که پس نمی گیرند و سپس این طرح را امضا کردند.طرح مذکور در دستور کار روز دوشنبه 14 اسفند کمیسیون اقتصادی مجلس قرار داشت که نمایندگان دولت شامل عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، سیف رئیس کل بانک مرکزی و نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور در کمیسیون اقتصادی مجلس حاضر شدند و به سوالات نمایندگان پاسخ دادند./الف

پلمپ یک پردیس سینمایی در مشهد دقایقی پس از افتتاح!
به گزارش سایت مشهد فوری در حالیکه پردیس سینمایی گلشن با حضور مدیرکل ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی و معاون سیاسی استاندار افتتاح شده بود دقایقی پس از افتتاح رسمی توسط اداره اماکن مشهد پلمپ گردید!

نامگذاری خیابان بنام مصدق، عبور از امام است
روزنامه جوان نوشت:این روزها مهم‌ترین دغدغه شورای شهر تهران یا جریان مستقر هویت بخشی به بازرگان و مصدق است.در عين حال اين افراد كه ذيل جمهوري اسلامي اين كار را مي‌كنند از تك تك واژه‌هاي امام در باره مصدق و بازرگان مطلع هستند. اما به‌رغم اينكه مشروعيت و حضورشان در قدرت نيز ريشه در قيام امام دارد با سري بالا گرفته از امام عبور مي‌كنند. شايد اين جماعت بسان جانشينان مائو در چين فكر مي‌كنند. آنان هم مديون مائو بودند و هم عملكرد مائو را پرهزينه مي‌ديدند. براي حل منازعه بين اين دو مقوله ، تصميم گرفتند عكس مائو را بالاي سر خود بزنند اما كار خود را بكنند. نماد مائو باشد اما در محتوا و متن حكومت ، مائو زدايي صورت گيرد. كاش بعد از بازرگان به«فرزندان عزيز مهندس بازرگان» (در تعبير امام) در نام‌گذاري‌ها نرسيم.

جنتی:باید رشته امام‌شناسی را در کشورهای اسلامی راه‌اندازی کنیم
اعضای مجلس خبرگان رهبری صبح امروز با حضور در حرم بنیانگذار کبیر انقلاب، با آرمان های امام خمینی (ره) تجدید بیعت کردند. آیت‌الله احمد جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبری در این مراسم طی سخنانی اظهار داشت: ما باید بتوانیم با حضور در دانشگاه‌های دنیا، رشته امام‌شناسی را حداقل در کشورهای اسلامی و حداکثر در دانشگاه‌های دیگر راه‌اندازی کنیم، چرا که ملت‌ها هر چقدر امام خمینی(ره)را بیشتر بشناسند، بیشتر عاشق ایشان می‌شوند. رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مسیر امام (ره) همان مسیر علی (ع) و عاشورا است، افزود: سعی کنیم از جوانان عاشق امام عقب نمانیم، چرا که بسیاری از آنان در راه ایشان شهید شدند؛ این جوانان از ارزش‌های جمهوری اسلامی هستند و مخلصانه تلاش می‌کنند، همانگونه که برای دفاع از حرم حضرت زینب(س) رفتند و شهید شدند که نمونه این جوانان شهید حججی بود. آیت‌الله جنتی ادامه داد: اگر داعش تکفیری در سوریه و عراق شکست خورد، باید به حرم امام بیاییم و قبر مقدس امام راحل را ببوسیم، چرا که ایشان راه جهاد و مبارزه را باز کردند.

نقوی حسینی: دولت انگلیس باید خسارت‌های وارده را جبران کند 
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: دولت انگستان باید خسارت‌های وارده به سفارت ایران را جبران کند.سید‌حسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت‌ ملی‌ و‌ سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به حمله تعدادی از عناصر طرفدار فرقه شیرازی‌‌ها به سفارت ایران در لندن، گفت: این فرقه سال‌ها تحت حمایت دولت انگلستان در حال فعالیت است و دولت انگلیس، رسانه و امکانات در اختیار اعضای این فرقه قرار داده است؛ دلارهای نفتی رژیم آل سعود نیز در جهت تقویت این فرقه هزینه می‌شود.وی با مطرح کردن این پرسش که پلیس محافظ سفارتخانه در زمان حمله به سفارت کجا بوده‌است که مهاجمان توانسته‌اند به راحتی وارد سفارتخانه شوند و به مدت 2 ساعت دست به اقداماتی از جمله پایین آوردن پرچم زده‌اند، اظهار داشت: کوتاهی پلیس لندن در این مسئله کاملا مشهود است، دولت و پلیس انگلیس نمی‌توانند این کوتاهی را توجیه کنند./تسنیم

سعید جلیلی دستور انتقال بازداشتی‌های۸۸ به کهریزک را داده بود؟
باشگاه خبرنگاران جوان در خبری شنیده‌هایی درباره پذیرش مسئولیت دستور انتقال بازداشتی‌های سال۸۸ به کهریزک از طرف جلیلی (دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی) را رد کرد.رویه جلیلی در برابر اتهامات بدون سند همچون پذیرش مسئولیت دستور انتقال بازداشتی‌های سال۸۸ به کهریزک، واکنش نشان دادن نیست؛ چون هدف اصلی طرح این‌گونه اتهامات مشغول کردن اذهان عموم به‌همین فضاهای زرد است.مطرح کردن این مسئله دقیقا مانند ادعای بقایی مبنی بر دریافت ۵ سکه از سوی برخی مسئولان از احمدی‌نژاد طی یک جلسه در دولت وی بوده که بعدا کذب بودن این مسئله مشخص شد.

پاسخ نجفی به سوالی درباره استعفایش با شعر مولانا
نجفی با قرائت بیتی از مولانا درباره استعفایش از شهرداری تهران پاسخ داد. محمدعلی نجفی در حاشیه مراسم بهره‌برداری از 46 دستگاه واگن جدید متروی تهران در جمع خبرنگاران درباره استعفایش از شهرداری تهران و حرف‌ و حدیث‌های مطرح شده در این خصوص گفت: "بهتر آن باشد که سر دلبران، گفته آید در حدیث دیگران." نجفی اضافه کرد: دیگران در این مورد می‌گویند.

روایت مشاور رهبری از توطئه دشمن برای آشوب در ۳ ماهه پایانی سال
مشاورصنایع دفاعی فرماندهی کل قوا گفت: توطئه دشمن برای ناامنی و آشوب ۳ ماه پایانی سال در کشورمان خنثی شد و دشمن بایستی فاتحه اقدامات خود در این زمینه را بخوانند.سردار حسین دهقان، وجود فرماندهی معظم کل قوا را مهمترین نقطه قوت نیرو‌های مسلح دانست و افزود: پایگاه اصلی قدرت نیرو‌های مسلح ما ملت آگاه ایران است که دشمن خود را میشناسد، توطئه‌های او را می‌فهمد و به موقع در مقابل دسیسه‌های آن‌ها وارد میدان می‌شود. از این روست که همواره برنامه‌های دشمن با ناکامی رو به رو می‌شود.سردار دهقان به موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران در حمایت از محور مقاومت اشاره کرد و گفت: خدا را شکر اکنون چیزی به عنوان سازمان داعش وجود ندارد و نیرو‌های مردمی و ارتش‌های عراق و سوریه با همکاری و مشاوره‌ای که ما با آن‌ها داشتیم توانستند منطقه را از لوث وجود داعش، این دست‌ساز آمریکایی ـ. صهیونیستی و تکفیری پاک کنند. البته ما هنوز داعش را پایان یافته قلمداد نمی‌کنیم؛ با این حال اکنون دیگر سرزمینی به معنای واقعی کلمه در اختیار آن‌ها نیست.مشاور فرماندهی معظم کل قوا، ادعای امریکا، اسرائیل و عربستان سعودی را در زمینه مقابله با داعش دروغین خواند و ادامه داد: با وجود تمامی سخنان آنان در زمینه مقابله با این گروه تروریستی، آنچه که برای ملت ما و همه ملت‌ها ثابت شد این بود که آن‌ها در زمانی که داعش در تنگنا قرار می‌گرفت به کمک آن رفته و با کمک‌های تسلیحاتی و سازماندهی داعش را یاری می‌کردند؛ به عبارت بهتر آمریکا صهیونیسم و سعودی‌ها مانند پدران معنوی همواره در کناراین گروه تروریستی قرار داشتند.وزیر پیشین دفاع تصریح کرد: به رغم تمامی طراحی‌های دشمن، ما سال موفقی را پشت سر گذاشتیم. آن‌ها قصد داشتند در دی، بهمن و اسفند امسال با برنامه ریزی‌ها و نیز اقدامات تبلیغی به همراه هماهنگی با عناصر خود در داخل و خارج کشورمان، یک فضای ناامنی و آشوب رادر ایران ایجاد کنند و نشان دهند جمهوری اسلامی ایران از اقتدار و ثبات امنیت برخوردار نیست، اما خوشبختانه نه تنها این بار هم تیرشان به سنگ خورد بلکه باید بگوییم طراحان این توطئه بایستی فاتحه فعالیت‌های خود را بخوانند، زیرا این ملت نشان داد که بیدار است؛ به حرف دیگران گوش نمی‌کند و تنها در مسیر صحیحی که مسیر ترسیم شده به وسیله رهبری است حرکت می‌کند./ایلنا
 
تریبون نمازجمعه را جناحی نکنید
حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد علی‌اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور گفت: تریبون نماز جمعه به هیچ وجه نباید در حد منازعات و نگرش های جناحی تنزل پیدا کند. ائمه جمعه باید خود را با جامعه جوان هماهنگ کرده تا فاصله ها کمتر شده و شاهد حضور پررنگ‌تر جوانان در نمازهای جمعه باشیم. اگر نسل جوان حس کند پاسخ بخشی از سوالات خود را می تواند با شرکت در نمازهای جمعه بگیرد قطعا در نمازهای جمعه شرکت خواهد داشت و رسیدن به این مهم به یک بسته برنامه ای نیاز دارد./فارس
 

آیت‌الله مکارم شیرازی: رئیس‌جمهور به شبکه‌های اجتماعی خارجی دل بسته
آیت‌الله مکارم شیرزای وی با تأکید بر کار منسجم، متمرکز و با برنامه در شبکه‌های اجتماعی بومی عنوان کرد: به جای این که تعداد شبکه‌ها بی دلیل افزایش پیدا کند باید امکانات و نیروها را مثلا در دو شبکه متمرکز کرد تا فعالیت‌ها تقویت شده و رقابت هم وجود داشته باشد. ین مرجع تقلید خواستار دسترسی آسان و ارزان به شبکه‌های اجتماعی بومی شد و خاطرنشان کرد: دسترسی به شبکه‌های اجتماعی داخلی باید آسان، ارزان و سریع باشد، تنها این که بگوییم شبکه‌های اجتماعی ایرانی باید استفاده شود فایده ندارد، مردم باید عملا ببینند که حضور در این شبکه‌ها آسان، ارزان و سریع است. وی با انتقاد از بی توجهی برخی مسؤولان رده بالای دولتی به آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی خارجی اضافه کرد: متأسفانه برخی از مسؤولان رده بالا هنوز آسیب‌های شبکه اجتماعی آلوده خارجی را باور ندارند، آقای رئیس جمهور هنوز به شبکه‌های اجتماعی خارجی دل بسته است، ایشان در شورای عالی فضای مجازی نقش مثبتی در زمینه حل مشکلات شبکه‌های اجتماعی ایفا نمی‌کند.

 
ایران مانند هیتلر به دنبال توسعه نفوذش در منطقه است
محمد بن سلمان ولیعهد عربستان گفت: ایران رقیب عربستان سعودی نیست. ارتش ایران جزو پنج ارتش بزرگ جهان اسلام هم نیست. اقتصاد عربستان بزرگتر از اقتصاد ایران است. ایران خیلی تا برابر شدن با عربستان فاصله دارد. ایران هم مانند هیتلر به دنبال توسعه نفوذش در منطقه است. اروپایی‌ها زمانی خطرات اقدامات هیتلر را متوجه شدند که دیگر دیر شده بود. من نمی‌خواهم این اتفاق در خاورمیانه بیافتد. ما به دنبال سلاح اتمی نیستیم، اما اگر ایران بمب اتم بسازد، ما هم در اسرع وقت این کار را خواهیم کرد/فارس

دفاع یک نماینده از رنجبرزاده برای اشتباه گفتن نام موزه لوور
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، اظهار کرد: بنده از آقای رنجبرزاده دفاع می‌کنم. معتقدم که اگر اشتباهی صورت گرفته نباید تمامی سوابق روشن و کارهای شبانه‌روزی آن فرد نادیده گرفته شود. امیدوارم در ادامه عادت کنیم که بیشتر نیمه پر لیوان را ببینیم.کار نمایندگی کار سنگینی است طبیعتا ممکن است در انجام این کار سنگین اشتباهی به وجود آید بخصوص کاری که از سوی دبیران هیات رییسه انجام می‌شود. یکی از سنگین‌ترین کارها را آقای رنجبرزاده در هیات رییسه عهده‌دار است.یکی از سخت‌ترین کارها قرائت تذکرات کتبی است چون بعضا نام روستاها و بخش‌های مختلفی در متن تذکرات کتبی می‌آید که تلفظ آن‌ها سخت است. آقای رنجبرزاده تمامی این کارها را انجام می‌دهد در عین حال گاهی در زمان قرائت تذکرات کتبی نمایندگان تذکرات‌شان را به صورت دست نویس آن هم بدون طی کردن مراحل تایپ و اصلاح به ایشان می‌دهند و آقای رنجبرزاده نیز این تقاضاها را مورد قبول قرار داده و قرائت می‌کند.قطعا وقتی قرائت تذکرات کتبی 20 دقیقه طول می‌کشد اشتباه تلفظی نیز ممکن است رخ بدهد و این‌که ایشان نتوانند متن دست‌نویس را به خوبی بخوانند؛ لذا این هجمه‌ها به آقای رنجبرزاده درست نیست. /ایسنا

سه زن در راه سفارت
محمد جواد ظریف به تازگی از معرفی سه زن برای سفارت ایران در سه کشور خبر داده است. یکی از گزینه‌های معرفی‌شده، پروین فرشچی است؛ معاون محیط ‌زیست دریایی سازمان حفاظت از محیط ‌زیست که از دوران تصدی معصومه ابتکار به این سمت منصوب شده است. گزینه دوم خانمی است به نام نامداری که شنیده شده همسر یکی از نمایندگان مجلس است. این خانم از هم‌وطنان اهل سنت و یک معلم است. کشور مقصد برای دو گزینه نامبرده دنیوزیلند و فنلاند است؛ یک کشور اروپایی و یک کشور حوزه اقیانوسیه. به نظر می‌رسد پروین فرشچی گزینه پیشنهادی برای تصدی سفارت فنلاند باشد. یک منبع آگاه در نهاد ریاست‌جمهوری خبر داد که «سه زن به‌عنوان سفیر معرفی شده‌اند و به نظر می‌رسد کار در مراحل نهایی است و احتمالا به‌زودی نهادهای مرتبط گزارششان را به رئیس‌جمهور ارائه کرده و آقای روحانی نیز بعد از آن نظرش را به دستگاه دیپلماسی ابلاغ می‌کند». به گفته این منبع خبری؛ «یکی از این گزینه‌ها برای کشوری اروپایی و دو نفر دیگر برای دو کشور آسیایی در نظر گرفته شده‌اند. معرفی این سه گزینه در قالب فهرستی از گزینه‌های پیشنهادی در آستانه پایان مأموریت سفرا پیشنهاد شده است»./ ایران تایمز

دلیل کنارگیری نمایندگان اصلاح طلب از سخنرانی علیه وزرا
محمدعلی وکیلی عضو هيئت‌رئيسه مجلس و از اعضاي فراکسيون اميد يکي از امضا‌کنندگان استيضاح‌هاي ربيعي و آخوندي، وزيران کار و راه، گفت: من، هم مخالف آقاي ربيعي بودم و هم مخالف آقاي آخوندي. اصلا محور استيضاح آخوندي بودم و بايد صحبت مي‌کردم، ولي بالاخره تعهد تشکيلاتي گاهي باعث مي‌شود آدم از مسير دلخواهش فاصله بگيرد. بالاخره عناصر «تأثيرگذار» تشکيلات نمي‌توانند جمع‌بندي تشکيلات را ناديده بگيرند. اگر فراکسیون امید به من اعلام میکرد که امضایت را پس بگیر، پس میگرفتم، روز استيضاح من را از سخنراني منع کردند و تبعيت کردم. آن‌وقت يک هفته قبلش نمي‌توانستم امضايم را پس بگيرم؟ وقتي سخنراني نکردم انگار امضايم را پس گرفتم؛ تازه سخنراني‌ای که نامم از تريبون اعلام شده بود. اينکه براي استيضاح آخوندي نبايد سخنراني کنم ساعت دو عصر به من ابلاغ شد و قبل از آن اسم من به‌عنوان سخنران اعلام شده بود./ شرق

اظهارنظر جالب آخوندی یک روز بعد از جلسه استیضاح
وزیر راه و شهرسازی یک روز بعد از جلسه استیضاح خود در جمع کارکنان وزارت راه و شهرسازی اظهارنظر جالبی بیان کرد. عباس آخوندی امروز در جمع مدیران و کارکنان وزارت راه و شهرسازی گفت: "می‌گویند مرحوم بازرگان وقتی از زندان آزاد شد و در روزگاری که رئیس دانشکده فنی دانشگاه تهران بود هنگام ورود به دانشگاه دانشجویان به استقبال او آمدند. مهندس از همه تشکر کرد و گفت ممنون هستم که آمدید اما این مسئله برای شما نمره نمی‌شود و باید درس بخوانید. در همین خصوص باید عرض کنم که من از همه شما متشکر هستم اما باید برویم کارکنیم و آنچه مهم است "کار است و کار است و کار" و درواقع همه برمی‌گردد که چقدر برای ملت کار انجام دهیم و به آن‌ها خدمت کنیم. "/ایسنا

وقتی استیضاح، پایه کارشناسی ندارد نتیجه‌اش می‌شود همین
غلامعلی جعفرزاده نماینده اصولگرای مجلس نوشت: در دهه‌های گذشته مطرح شدن طرح استیضاح وزیران و به جریان افتادن آن در مجلس یک اتفاق مهم و بزرگ در کشور بود که فضای سیاسی را کاملاً متأثر از خود می‌کرد. امروزه اما به جایی رسیده‌ایم که سه استیضاح همزمان توسط مجلسی‌ها به اجرا در می‌آید و دولت حتی به اندازه یک استیضاح دهه‌های قبل احساس خطر نمی‌کند. به این دلیل که استیضاح مبنای فنی، کارشناسی و اقناع کنندگی ندارد. این وضعیت شأنیت مهم‌ترین ابزار نظارتی مجلس بر دولت را به خطر انداخته است و به‌عبارتی جدیت استیضاح چه در چشم سیاسیون و چه در نظر افکار عمومی اهمیت خود را از دست داده. این سه استیضاح باید درسی باشد برای همه مسئولان کشور تا برای پاسخ دادن به مطالبات مردم شروع به فاصله گرفتن از رفتارهای نمایشی کنند و تا دیر نشده به رفع جدی و بی‌وقفه مشکلات بپردازند./ در روزنامه ایران

مشایی حکم بقایی را به آتش کشید
اسفندیار رحیم مشایی در اقدامی عجیب با حضور در مقابل سفارت انگلیس و با ادعای اعتراض به بازداشت حمید بقایی اقدام به آتش زدم حکم وی کرد.گفتنی است طبق اعلان دادسرای تهران پس از تایید حکم دادگاه بدوی حمید بقایی در دادگاه تجدیدنظر استان تهران و قطعیت آن و هم‌چنین ابلاغ حکم صادره، مأمورین پلیس روز سه‌شنبه (۲۲/۱۲/۱۳۹۶) نسبت به دستگیری و معرفی محکوم‌علیه جهت اجرای حکم صادره از جمله ۱۵ سال حبس و چهل و سه میلیارد تومان جزای نقدی اقدام نموده و به زندان معرفی شد./ایلنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار