در حالی که ذهنیت عمومی بر این است که سختگیری محیط زیست سبب شده تا چرخ توسعه و سرمایه گذاری در مازندران با کندی بچرخد ، اما مسئولان اجرائی از وجود عوامل اثرگذار دیگری خبر می دهند که چندان به چشم نمی آیند ولی چون هفت خوان سرمایه گذاری عمل می کنند.
کد خبر: ۵۷۳۵۱۴
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۶ 03 March 2018

ایرنا ، گزارش های رسمی نشان می دهد که بر خلاف ذهنیت عمومی ، محیط زیست مازندران بیشتر از سایر دستگاهها با سرمایه گذاران در استان همراهی دارد و بتازگی نیز اعلام کرده است که تنها برای اجرای طرح های بزرگ چرخه استعلام گیری را اجرا می کند.
روند طولانی استعلام برای سرمایه گذاری در مازندران در سال های اخیر همواره مورد انتقاد مسئولان بوده و استاندار نیز در تازه ترین نشست شورای توسعه و برنامه ریزی استان از این وضعیت انتقاد کرده است .
محمد اسلامی روز شنبه در این نشست با تاکید بر این که ساز و کار توسعه ای موجود در استان سنتی است ، گفت : با روند 2 ساله استعلام گیری برای اجرای طرح های سرمایه گذاری ، توسعه در استان شدنی نیست .
وی افزود : با این روند طولانی استعلام گیری ، سرمایه گذاری به نتیجه نمی رسد و نباید امیدی به توسعه داشت.
** 2 سال زمان برای استعلام تغییر کاربری
استاندار مازندران نمونه طولانی روند استعلام را مربوط به یکی از اپراتورهای تلفن همراه برای نصب ' بی تی اس ' دانست و گفت که شرکت مورد نظر برای سرمایه گذاری 120 میلیارد تومانی در مازندران دو سال به دنبال دریافت مجوز تغییر کاربری است.
رئیس شورای توسعه و برنامه ریزی مازندران افزود : برای رفع نگرانی بیکاری در جامعه ما نیاز به سرمایه گذاری خصوصی داریم.
وی افزود : البته برای سرمایه گذاری پیوست ارزیابی زیست محیطی نیاز است و نباید صدور مجوز سرمایه گذاری فشار بر محیط زیست را بیشتر کند.
اسلامی بر ضرورت تامین زیرساخت ها برای جذب سرمایه گذاری تاکید کرد و از برخی کمبودهای زیرساختی به خصوص برق در مازندران انتقاد کرد.
** سه سال دوندگی برای تامین برق
استاندار مازندران گفت : یک سرمایه گذار در یکی از شهرهای استان با وجود ساخت یک واحد صنعتی ، سه سال به دنبال دریافت برق است.
وی اضافه کرد : نباید زیرساخت های ما به گونه ای ناهماهنگ باشد که یک واحد نتواند سه سال پس از اتمام کار ، برقش را تامین کند.
مدیرکل محیط زیست مازندران هم در این نشست گفت که محیط زیست برای کوتاه کردن مراحل و به نتیجه رسیدن هر چه زودتر سرمایه گذاری ، به جز پروژه های بزرگ ، نیازی به انجام استعلام نمی بیند .
حسینعلی ابراهیمی کارنامی افزود : در صورتی که سرمایه گذاران طرح های کوچک در باره طرحشان به محیط زیست اطلاع رسانی کنند ، از نظر ما دیگر نیازی ندارند تا در چرخه طولانی استعلام قرار بگیرند.
وی با این حال حداکثر زمان پاسخگویی به استعلام را در اداره کل محیط زیست مازندران بین هفت تا 10 روز اعلام کرد.
ابراهیمی گفت که در سال جاری برای اجرای 129 پروژه عمرانی از محیط زیست استعلام شد که این اداره کل به 109درخواست پاسخ مثبت داد و برای موافقیت با 11 پروژه عمرانی نیز درخواست تغییرات جزئی کرد که پس از اعمال این تغییرات ، پاسخ مثبت دریافت خواهند کرد.
وی افزود که محیط زیست مازندران همچنین در همین مدت برای اجرای 6 طرح بزرگ سرمایه سرمایه گذاری در استان هم پاسخ مثبت داده است .
مدیرکل محیط زیست مازندران با اعلام این که این اداره کل امسال به 75 درصد استعلام سرمایه گذاری که نیاز به ارزیابی زیست محیطی داشته پاسخ مثبت داده ، گفت که سازمان متبوعش با وجود شکنندگی محیط زیست مازندران ، هیچ مخالفتی با اجرای پروژه های عمرانی و توسعه ای که ضوابط قانونی را رعایت کنند ، ندارد.
** سندمالکیت ، سنگ جلوی پای سرمایه گذاران
نایب رئیس مرکز سرمایه گذاری مازندران هم در این نشست گفت که بیشتر اراضی روستائی استان فاقد سند رسمی است و اسناد این مناطق به صورت ' دستدارمی ' است و به همین دلیل استعلام برای احراز صلاحیت از دستگاه قضایی طولانی مدت است و سبب نارضایتی سرمایه گذاران می شود.
موسی قاسم پیشه پیشنهاد کرد که دستگاههای اجرائی برای صدور مجوز برای اراضی دارای سند دستدارمی سخت گیری نکنند.
سند دستدارمی که از زمان پهلوی اول در مازندران متداول شد ، حقی است که جدا از مالکیت برای متصرف ایجاد می شود و به نام های دیگری مانند ' کارافه ' ، ' چم ' ، ' تبرتراشی ' و ' حق اولویت رعیتی ' یا ' حق ریشه ' شناخته می شود.
این نوع سند بیشتر مربوط به زمین هائی است که در دوره پهلوی اول از اربابان گرفته و در اختیار رعایا قرار داده شد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار