نایب رئیس مجلس مجلس با بیان اینکه دولت روحانی در اجرای طرح تحول نظام سلامت برخی مواقع خلاف قانون حرکت کرد گفت: پزشکان با شفاف‌سازی طرح نظام سلامت مخالف‌ هستند.
کد خبر: ۵۷۰۴۷۳
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۵ 24 February 2018

به گزارش تابناک : مسعود پزشکیان در جلسه بررسی مشکلات حوزه سلامت آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه دولت یازدهم و دوازدهم به دلیل انحراف از قانون در اجرای طرح تحول نظام سلامت گرفتار شده است اظهار داشت: بنده که زمانی در بدنه دولت بودم ولی به‌صراحت می‌گویم هیچ‌ کدام از دولت‌ها به‌اندازه دولت روحانی به حوزه بهداشت و درمان این میزان هزینه نکرده است ولی باز هم ول‌خرجی کردند و گرفتار شدند اما اگر درست هزینه می‌کردند به گرفتاری دچار نمی‌شدند.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم در اجرای طرح تحول نظام سلامت برخی مواقع خلاف قانون حرکت کردند افزود: نحوه اجرای طرح تحول نظام سلامت از سوی دولت در زمان فعلی خلاف قانون بود و گرفتاری که اکنون دولت به آن مبتلا شده در نتیجه حرکت‌های خلاف قانون بوده است.

نایب‌ رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بی‌توجهی به قانون مصوب مجلس در اجرای طرح تحول نظام سلامت طبیعی است که سیستم ورشکسته می‌شود و به نظر بنده دولت در این طرح ورشکسته و گرفتار بی‌برنامگی شده است.

پزشکیان گفت: ولی اگر بی‌انصافی نکنیم می‌بینیم به‌تبع این طرح در آذربایجان شرقی مراکز بهداشت و درمان احداث شد و بیمارستان‌ها تجهیز شدند و در شهرستان‌ها نیز شاهد بودیم که مراکز بهداشتی و درمانی جدیدی احداث شد اما در مجموع با تزریق پول زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی ایجاد و مراکز تجهیز شدند هر چند که در نحوه اجرا و پرداخت مزایای پزشکان و کادر پرسنلی انتقاداتی هم داریم.

ابتدا می‌دانستم راهی دولت در نظام سلامت می‌رود نتیجه‌ای ندارد

وی بیان کرد: بنده به‌عنوان اینکه بهداشت و درمان حوزه تخصصی‌ام است از ابتدا می‌دانستم این راهی که دولت در طرح تحول نظام سلامت می‌رود نتیجه‌ای نخواهد داشت و اینکه در طرح اتفاقات در لحظه رخ می‌داد و اینکه آیا می‌تواند تداوم یابد از نظر علمی و تجربی غیرممکن بود، این طرح از نظر قانون غلط بود و هم از نظر شرعی که مقام معظم رهبری مسیری که نشان می‌دهند باید از آن مسیر حرکت کنند راه را غلط رفته‌اند با اینکه رهبری راه درست را نشان داده بود.

نایب‌ رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه متاسفانه در کشور اجازه می‌دهیم مردم بیمار شوند بعد هم و غم خودمان را برای درمان بیمار مردم می‌گذاریم، گفت: با تمامی جوانب نباید اجازه دهیم تا حادثه ناگواری رخ دهد تا برای جبران آن خون‌دل بخوریم به همین خاطر پیشگیری همیشه بهتر از درمان بوده است.

پزشکیان تاکید کرد: نتیجه عدول دولت از قانون طرح تحول نظام سلامت این شده که بیمه‌ها ماه‌ها نتوانسته‌اند مطالبات بیمارستان‌ها را پرداخت کنند و بازگشت به گذشته اساساً غیرقابل‌ قبول است این‌طور نیست که دولت از خود پول تامین کند بلکه مجلس طرح و مصوبه را به دولت داده ولی اگر پول‌ها به‌درستی در طرح تحول نظام سلامت هزینه می‌کردند مثل الآن گرفتار برخی مشکلات نمی‌شدند.

وی ابراز داشت: دولت در سال گذشته اوراق به ارزش 8 هزار میلیارد تومان چاپ کرد تا حداقل بتواند بخشی از مشکلات بیمه‌ها را برطرف کند و امسال در حوزه بهداشت و درمان کسری 16 هزار میلیارد تومان بودجه دارد در حالی که اگر 4 هزار میلیارد تومان به آموزش و پرورش داده می‌شد می‌توانست تحولات بسیاری بیافریند و روشی که اکنون برای اجرای طرح نظام سلامت در پیش‌گرفته‌اند ادامه آن غیرممکن است.

نایب‌ رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه دولت در اجرای طرح تحول نظام سلامت بین حقوق پزشک و پرستار شکاف عمیق و فاصله طبقاتی ایجاد کرد، افزود: هیچ کجای دنیا مکانیزم پرداختی این‌چنین وجود ندارد که در کشور ایجاد کرده‌ایم نمی‌توان به یکی یک میلیون و به یکی دیگر 100 میلیون حقوق داد به این سیستم پرداخت نمی‌توان عدالت گفت.

با شفاف‌سازی طرح تحول نظام سلامت مخالف‌اند

پزشکیان با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی و تقسیم‌بندی ارائه خدمات به تکنولوژی و یا تخصص نیاز ندارد، بیان داشت: نتیجه بی‌برنامگی و نبود برنامه‌ریزی صحیح در اجرای طرح تحول نظام سلامت این می‌شود که بیمه ورشکسته شوند به‌طوری که خدمات قبل از ارائه شخص ولی متاسفانه منابع نامشخص است در نتیجه یک طرح این‌گونه برای کشور مشکل‌آفرین می‌شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه در کشور باب شده که به مسئولان مرفه خدمات خوبی ارائه دهیم به‌طوری که حتی شاید به این خدمات هم نیازی نداشته باشند ولی وقتی نوبت به مردم رسید بگوییم پولی نداریم همانند الآن که پولی نداریم چرا که عدالت در جامعه ما اجرا نمی‌شود.

نایب‌ رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پزشکان به لحاظ افزایش درآمدی که در طرح تحول نظام سلامت داشته‌اند با شفاف‌سازی این طرح مخالف‌اند گفت: پزشکی که 50 میلیون تومان درآمد دارد قطعاً نمی‌خواهد این درآمد را از دست دهد و حتی برخی‌ها در این زمینه دکان باز کرده‌اند برای درمان این سیستم بیمار بهترین نسخه شفابخش می‌تواند اجرای موی به موی قانون باشد.

 

 

 

منبع : نوآوران 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار