مدیر کل میراث فرهنگی استان مرکزی خبرداد؛
تابناک مرکزی: مدیر کل میراث فرهنگی استان مرکزی از کشف بقایای معماری پیش از تاریخ بازار همزمان با عملیات مرمت بازار اراک خبرداد.
کد خبر: ۵۶۷۴۸۳
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 18 February 2018

به گزارش تابناک مرکزی به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی استان مرکزی؛ مدیر کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی ازکشف بقایای معماری پیش از تاریخ احداث بازارتاریخی اراک در سرای مسگر‌ها خبرداد.

حسینی افزود: در پی انجام عملیات احداث کانال تاسیسات در سرای وکیل (مسگرها) بازار اراک، بقایای ۲ ستون و یک طاق آجری به دست آمده است.

وی اضافه کرد: ارتفاع این ۲ ستون حد اکثر ۲ متر و عرض یکی از ستون‌ها ۸۶ سانتیمتر است که به فاصله ۹۰ سانتیمتر از یکدیگر احداث شده اند.

مدیر کل میراث فرهنگی استان مرکزی ادامه داد: طاق آجری کشف شده هم در زیر ورودی فعلی سرای وکیل (مسگرها) قرارا دارد.

وی بیان کرد: براساس بررسی‌های صورت گرفته در خصوص ویژگی‌های مصالح عناصر معماری فوق به ویژه ابعاد و اندازه آجر‌ها به نظر می‌رسد قدمت سازه‌های معماری مذکور به پیش از زمان احداث بازار اراک و سرای وکیل (مسگرها) باز گردد اما با توجه به اهمیت این کشف اظهار نظر دقیق تر پس از کارشناسی تکمیلی اطلاع رسانی می شود.

حسینی تصریح کرد: همچنین تعداد قابل توجهی کاشی و قطعات سفال های ساده و لعابدار در این قسمت کشف شده که همگی آن‌ها در دست مطالعه و بررسی در خصوص قدمت و گونه شناسی است.

وی گفت: اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی در سال جاری از ۵ جبهه  بازار اراک را مورد مرمت قرار داده که سرای مسگر‌ها یکی از جبهه‌های ثابت مرمت اصولی بوده است.

بازار تاریخی اراک در زمان قاجار توسط یوسف خان گرجی به منظور تامین اقلام مصرفی شهر اراک تاسیس شده است.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار