تابناک چهارمحال وبختیاری- بحران کم آبی و خشکسالی های اخیر بدون شک بر روی ورزش فوتبال چهارمحال و بختیاری نیز اثرگذار است.
کد خبر: ۵۶۶۱۷۶
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۲ 14 February 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- چمن طبیعی در استانهایی مانند چهارمحال و بختیاری که دو تا سه فصل از سال می تواند سر زنده باشد و یک فصل حیات خود را از دست می دهد از نظر کارشناسان ورزشی، با وجود خشکسالی دیگر به صرفه نیست.
در بررسی های انجام شده از سوی کارشناسان ، چمن ورزشگاه‌ها به تغذیه مناسب، مبارزه با آفات و بیماری ها، سموم قارچ‌کش بویژه در فصول گرم، هوادهی بر اساس تعداد مسابقات، چمن‌زنی، کاور کشی در فصول سرد سال، سیستم‌های گرمایشی و آبیاری بر اساس دمای هوا و شرایط آب و هوایی منطقه و شرایط فیزیکی زمین و بسیاری دیگر از مراقبت‌ها نیاز دارد.
آبیاری زمین چمن طبیعی نیز مشکلی است که گریبان این نوع زمین ها را می گیرد به طوری که زمین چمن ورزشگاه آزادی به 30تا 50مترمکعب آب نیاز دارد و با وجود خشکسالی و بی آبی، این نوع چمن به نفع استانهای خشک کشور نمی خورد.
با این وجود، با خودکفایی ایران در چمن مصنوعی با کیفیت ،می توان از این محصول داخلی برای پوشش زمین های ورزشی فوتبال و رشته های دیگر نیازمند چمن، استفاده کرد.
از دو سه ماه پیش نیز آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری در نصب زمین های چمن در مجموعه های ورزشی دانش آموزی پیشگام شده است و تاکنون دو چمن مصنوعی را در استان بهره برداری کرده است.
مدیرکل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری نیز می گوید: نصب زمین چمن مصنوعی در استان علاوه بر جلوگیری از مصرف باعث توسعه ورزش همگانی نیز می شود.
حمید کریمی روز چهارشنبه در این رابطه افزود: حرکت آموزش و پرورش در نصب چمن مصنوعی بسیار ارزشمند است و موجب تحرک بیشتر در ورزش مدارس خواهد شد.
مدیرکل ورزش و جوانان با اشاره به هزینه بالای ساخت اماکن ورزشی و با تاکید بر احداث زمین چمن مصنوعی استاندارد گفت: وضعیت کمبود منابع آبی استان و نیاز به توسعه زیر ساخت های ورزشی، نصب چمن مصنوعی در زمین های ورزشی را ضروری کرده است.
کریمی افزود: زمین چمن مصنوعی در اندازه استاندارد 24 در 44 در مدت 2ماه با اعتباری نزدیک به 2 میلیارد ریال قابل ساخت است و می تواند علاوه بر اشتغال زایی، نیاز بسیاری از رشته های توپی و حتی تمرینات ورزشکاران در رشته های مختلف را تامین کند و این درحالی است که ساخت یک سالن ورزشی حداقل 30میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
هم اکنون 10 زمین چمن فوتبال وجود دارد که با کمبود شدید آب روبرو است که می توان با تخصیص اعتبار این زمینها را به چمن مصنوعی تجهیز کرد.
تاکنون 4 زمین فوتبال چمن مصنوعی شده است و یک زمین نیز بزودی چمن مصنوعی می شود.
میانگین بارش های چهارمحال و بختیاری هم اینک نسبت به سال قبل 75 درصد و نسبت به میانگین بلند مدت 77 درصد کاهش دارد.
چهارمحال و بختیاری نزدیک به 40هزار ورزشکار بیمه شده دارد که بخشی از این ورزشکاران در رشته فوتبال مشغول هستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار