کارشناسان صنعت گردشگری معتقدند راه نجات صنعت گردشگری توجه به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است و رفع مشکلات مرتبط با گردشگری دریایی نیازمند توجه ویژه مسئولان است تا زمینه‌ساز رشد اقتصادی و افزایش اشتغال در منطقه باشد. دریای مازندران با دارا بودن منابع متعدد ازجمله ظرفیت‌های موجود در بخش انرژی، گردشگری، محیط‌زیست، تجارت و حمل‌ونقل می‌تواند نقش ویژه‌ای در توسعه اقتصاد دریا محور کشور ایفا کند، این استان همچنین با ۴۷۸ کیلومتر طول نوار ساحلی با احتساب تالاب‌ها، فرورفتگی‌ها و رودخانه‌ها در این بخش قابلیت‌های فراوانی دارد.
کد خبر: ۵۵۰۶۹۹
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۴ 11 January 2018

به گزارش تابناک : حکایت گردشگری دریایی در سواحل شمالی کشور، تراژدی بی‌پایان حوزه گردشگری استان مازندران است. تراژدی ای که به دلیل بی توجهی ها روز به روز به معضلی عظیم در حوزه اقتصاد و گردشگری تبدیل می شود. طبق بررسی‌های انجام شده بیشتر توریست ها و گردشگران به دلیل آب و دریا و ساحل به این استان وارد می‌شوند و رنگ زندگی را به شهرهای مازندران می‌پاشند، اما با تمام اینها باید گفت گردشگری دریایی در خزر آه ندارد که با ناله سودا کند!

گردشگری دریایی و ساحلی، یکی از مهم ترین، جذاب ترین و سودآورترین حوزه های گردشگریاستو بیشتر کشورهای دنیا با آگاهی به این موضوع آن را مورد توجه و در صدر برنامه های گردشگری خود قرار داده اند.کشور ما با توجه به دارا بودن بیش از 5 هزار و 800 کیلومتر نوار ساحلی در شمال و جنوب، وجود سواحل متنوع و ماسه ای و بندر های تاریخی، مزیت های فراوانی دارد که توجه به این برنامه و توسعه صنعت گردشگری دریایی می تواند یکی از راه های کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی باشد. استان مازندران به عنوان یکی از استان‌های حاشیه جنوبی دریای خزر بستر مناسبی برای این منظور به شمار می‌رود.

کارشناسان صنعت گردشگری معتقدند راه نجات صنعت گردشگری توجه به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است و رفع مشکلات مرتبط با گردشگری دریایی نیازمند توجه ویژه مسئولان است تا زمینه‌ساز رشد اقتصادی و افزایش اشتغال در منطقه باشد.

دریای مازندران با دارا بودن منابع متعدد ازجمله ظرفیت‌های موجود در بخش انرژی، گردشگری، محیط‌زیست، تجارت و حمل‌ونقل می‌تواند نقش ویژه‌ای در توسعه اقتصاد دریا محور کشور ایفا کند، این استان همچنین با ۴۷۸ کیلومتر طول نوار ساحلی با احتساب تالاب‌ها، فرورفتگی‌ها و رودخانه‌ها در این بخش قابلیت‌های فراوانی دارد.

ارتباط بین دریای خزر و آب‌های آزاد و گردش اقتصادی حاصل از آن قادر خواهد بود تأثیر زیادی را بر اقتصاد قفقاز و آسیای میانه بگذارد؛ بااین‌وجود استفاده نکردن از جایگاه خاص دریایی مازندران این استان ساحلی را بی‌بهره از مزایای اقتصاد حاصل از عواید دریا ساخته است.

 

در حال حاضر استان مازندران دارای سه بندر فعال در شهرهای نوشهر، فریدون‌کنار و امیرآباداست که حجم تخلیه و بارگیری در این بنادر کمتر از ۳۰ درصد است و سهم این بنادر در اقتصاد مناطق و شهرهای حاشیه چندان ملموس نیست.

طبق آمارهای ارائه شده بنادر مازندران تأثیری بین۶ تا ۱۰ درصد در اقتصاد مازندران دارند و این درحالی است که مازندران بیشترین سهم ساحل را در کرانه خزر و در بین استان‌های ساحلی به خود اختصاص داده است.

گردشگری دریایی ظرفیت مغفول مانده مازندران

در همین زمینه، عضو هیات مدیره انجمن هیدروگرافی و آبنگاری ایران مغفول ماندن ظرفیت گردشگری دریایی مازندران را به صنعت بیمار تشبیه کرده و گفته است که صنعت گردشگری تاکنون به صنعت واقعی تبدیل نشده است.

امیرحسین مزینی‌فربا اشاره به اینکه گردشگر داخلی بیشتر مسافر است، افزود: مازندران با داشتن ارزش افزوده‌ای همچون جنگل، کوه، دریا، تاریخ و تمدن تاکنون به این مقوله توجه نشده است چون اعتقادی به موضوع گردشگری نداشتند هر چند گردشگری دریایی در این استان مغفول مانده است.مجری شرکت گردشگری دریایی ایران با بیان اینکه تحریم‌ها سبب شد نگاه حاکمیتی به مقوله گردشگری تغییر کند و از اتکا به نفت دور شوند، گفت: صنعت گردشگری کمترین سرمایه‌گذاری را می‌طلبد و راحت‌ترین کار است.

مزینی‌فر با بیان اینکه گردشگری نیازمند سرمایه گذاری دولتی نیست، تصریح کرد: صنعت گردشگری دریایی، مغفول مانده و هیچ تعریف جامعی از سوی دست اندرکاران این بخش ارائه نشد و به تبع آن نمی‌توانند سند گردشگری جامع تدوین کنند.

وی اظهار کرد: تاکنون سرمایه گذاری مناسبی هم در بخش گردشگری صورت نگرفته است هرچند سرمایه گذاران زیادی راغب شدند تا در بخش گردشگری سرمایه گذاری کنند اما به دیوار دستگاه‌های اجرایی برخورد کردند این در حالیست که 40 نهاد دولتی ادعای مالکیت عرصه دریا و ساحل را دارند.

 

سهم پایین از حمل و نقل دریایی

در حالی‌ حدود ۲۴ فروند کشتی در بخش کشتیرانی و حمل‌ونقل دریایی خزر فعالیت دارد و بیشتر این کشتی‌ها غیرملکی است که سهم حمل‌ونقل مازندران از حمل‌ونقل دریایی بسیار ناچیز و پایین است.

به اعتقاد کارشناسان، اگر تنها زمینهدریانوردی را در مازندران فعال کنیم، اقتصاد شمال نجات خواهد یافت. همچنین باید در تدوین برنامه‌های اجرایی ذیل سیاست‌های برنامه ششم توسعه و اولویت‌های دوران پس از تحریم، اقتصاد دریا محور موردتوجه قرارگرفته و باید بتوانیم پاسخگوی نیاز و مراجعه و خواسته‌های اقتصاد کشور از طریق دریا باشیم.

یک استاد اقتصاد در مازندران می‌گوید: نقش حمل‌ونقل و ارتباطات برای توسعه پایدار در اقتصاد جهان، همواره حیاتی و غیرقابل‌انکار است و صنعت دریانوردییکی از اقتصادی‌ترین و سخت‌ترین شغل‌های دنیا محسوب می‌شود که تأثیر مهمی بر اقتصاد جهانی دارد و در دنیای کنونی منبع درآمد بسیاری از کشورها به‌حساب می‌آید.

محمد اسلامی تأکید کرد: اکنون در شرایط بعد از برجام، بایستی مدیران ضمن برنامه ریزی، شرایط لازم را براییک جهش اقتصادی در این بخش فراهم کنند.

وی بر این عقیده است، هرچند نقص‌های زیادی در مهارت وآموزش صنعت دریا، دریانوردی و شیلات وجود دارد ولی باید در درجه اول رشته‌های متناسب با این موضوع در استان‌های ساحلی به‌ویژه مازندران به‌طور جد دنبال شود تا افراد کارآزموده بتوانند این مشاغل را به دست بگیرندودراین زمینه وابستگی نداشته باشیم.

وی تصریح کرد: در بعد امکانات وتجهیزات بندری نیز این را هم بدانیم زیرساخت‌های موجود مثل بندر نوشهر، امیرآباد، فریدون‌کنار برای شرایط گذشته خوب بوده اما بعد از رفع تحریم‌ها ضمن آماده‌سازی وافزایش ظرفیت در این بندرها بایستی زیرساخت‌ها هرچه سریع‌تر تکمیل شود زیرا تجهیزات موجود جوابگو نیست.

این استاد دانشگاه یادآور شد: یکی از راه‌های شکوفا شدن اقتصاد دریایی سهیم شدن مردم همان نقطه درزمینه اقتصاد دریاست طوری که مردم خود را از دریا بیگانه ندانند و در حفظ و حراست آن تلاش کنند.

وی عنوان کرد: راه‌اندازی تورهای دریایی، حمل‌ونقل ارزان دریایی، انجام صید به‌موقع وقانونی، سالم‌سازی زیستگاه آبزیان، جلوگیری از ورود فاضلاب به دریا، اشاعه فرهنگ کاهش آلودگی محیط‌زیست دریایی و ده‌ها طرح و روش دیگر با کمک مردم می‌توان پیگیری کرد که در درازمدت به اقتصاد دریا کمک می‌کند.

 

 

 

 

منبع : تیترامروز 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار