منابع انگلیسی روز دوشنبه از احتمال تغییر 6 وزیر در جریان ترمیم کابینه «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس در سال جدید میلادی خبر دادند.
کد خبر: ۵۴۹۵۱۷
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۳ 08 January 2018

به گزارش تابناک : این منابع پیش‌بینی می‌کنند که جاستین گرینینگ وزیر آموزش و گرگ کلارک وزیر تجارت در صدر این تغییرات قرار دارند اما به ‌احتمال ‌قوی، بوریس جانسون وزیر امور خارجه، فیلیپ هاموند وزیر دارایی، امبر راد وزیر کشور و دیوید دیویس وزیر برگزیت همچنان در سمت خود باقی خواهند ماند.
در جریان این تحولات، جانشین «دامیان گرین» معاون اول نخست‌وزیر انگلیس نیز مشخص خواهد شد.
او ماه گذشته در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر دسترسی وی به تارنماهای غیراخلاقی، مجبور به استعفا شد و بر اساس گمانه‌زنی‌ها جرمی هانت وزیر کنونی بهداشت احتمالاً جایگزین وی خواهد شد.
گمانه‌زنی‌ها همچنین حاکی از آن است که «ترزا می» قصد دارد معاونت جدیدی را تحت عنوان 'عدم توافق' خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) ایجاد کند.
ایجاد این معاونت که پیام ناخوشایندی را به اتحادیه اروپا ارسال خواهد کرد، بدین معناست که انگلیس در کنار مذاکرات خروج از اتحادیه اروپا، پیامدهای احتمالی عدم توافق با این اتحادیه را زیر نظر داشته و خود را برای سناریوی ترک بدون توافق با اتحادیه اروپا آماده می‌سازد.
اکثر مردم انگلیس در ژوئن سال 2016 میلادی به خروج از اتحادیه اروپا رأی مثبت دادند و مذاکرات رسمی برگزیت از ژوئن سال 2017 آغاز شد.
این مذاکرات با فراز و نشیب‌های زیادی همراه بود و درحالی‌که انگلیس خواهان گفت‌وگو درباره آینده روابط تجاری دو طرف بود، اما اتحادیه اروپا تا روشن شدن وضع حقوق شهروندان اروپایی ساکن انگلیس و انگلیسی‌های ساکن اروپا در دوره پسا برگزیت، مرزبندی دو ایرلند و پرداخت صورتحساب برگزیت توسط انگلیس، حاضر به مذاکره دراین‌باره نبود. دو طرف سرانجام در پانزدهم دسامبر (24 آذر) توانستند درباره چارچوب خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به توافق برسند و قرار شد که از ماه مارس سال 2018 میلادی مرحله دوم مذاکرات برگزیت آغاز شود.
بر اساس گزارش‌های منتشرشده، انگلیس قرار است به‌طور رسمی رأس ساعت 11 شب 29 مارس 2019 به‌وقت محلی (بامداد 10 فروردین 1398) از اتحادیه اروپا خارج شود.
از دیگر تحولات گزارش‌شده درباره کابینه ترزا می انتصاب «پارتیک مک لاوتین» به‌عنوان رئیس تشریفاتی حزب محافظه‌کار است. او پیشتر معاون پارلمانی مارگریت تاچر نخست‌وزیر پیشین انگلیس در اواخر دهه 80 میلادی بوده است.
منابع انگلیسی می‌گویند که خانه‌تکانی کابینه خانم می ممکن است تا فردا (سه‌شنبه) ادامه پیدا کند.
تحلیل گران سیاسی پیش‌بینی می‌کنند که در جریان این تغییرات، زن‌های بیشتری کابینه انگلیس را تشکیل دهند. در حال حاضر از 23 عضو کابینه 6 تن زن هستند.
یک سخنگوی دفتر نخست‌وزیری انگلیس گفت که قرار است امروز اکثر اعضاء کابینه با خانم نخست‌وزیر در داونینگ استریت (دفتر نخست‌وزیری) دیدار کنند. اقدامی که به گفته رسانه‌های انگلیسی کار خبرنگاران را در اطلاع‌رسانی سریع از تحولات کابینه دشوار خواهد کرد.
حزب کارگر در واکنش به این تغییرات عنوان کرد که دولت بایستی تمرکز خود را برای حل مشکلات داخل کشور صرف کند.
این خانه‌تکانی که برای سومین بار از زمان روی کار آمدن ترزا می از جولای سال 2016 به شمار می‌رود، پس‌ازآن صورت می‌گیرد که سه تن از اعضاء ارشد دولت او اواخر سال گذشته میلادی از سمت خود استعفا کردند. مایکل فالون وزیر پیشین دفاع و دامیان گرین معاون اول پیشین «ترزا می» به دلیل رفتار غیراخلاقی با زنان جوان مجبور به استعفا شده و لکه سیاهی را بر کابینه ترزا می برجای گذاشتند.
«پریتی پتل» وزیر پیشین توسعه بین‌الملل نیز به دلیل ملاقات مخفیانه با مقامات رژیم صهیونیستی از سمت خود کناره‌گیری کرد.

 

 

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار