درحالی همگانی کردن ورزش درجامعه موجب شورونشاط اجتماعی و سلامت همگانی می‌شود که برای رسیدن به نقطه آرمانی آن بایددستگاه‌های دولتی و غیردولتی مشارکت داشته باشند که درهمدان اینگونه نیست.
کد خبر: ۵۴۲۲۴۳
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴ 23 December 2017
درحالی همگانی کردن ورزش درجامعه موجب شورونشاط اجتماعی و سلامت همگانی می‌شود که برای رسیدن به نقطه آرمانی آن بایددستگاه‌های دولتی و غیردولتی مشارکت داشته باشند که درهمدان اینگونه نیست.

به گزارش مهر؛ گسترش ورزش در جامعه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و نباید بار همگانی کردن ورزش تنها به دوش هیئت ورزش‌های همگانی باشد بلکه باید با توجه به تأکید مقام معظم رهبری همه دستگاه‌ها این موضوع را جدی گرفته و پای‌کار باشند.

ورزش همگانی همواره یکی از تأکیدات مهم مقام معظم رهبری به مسئولان نظام بوده که این موضوع نشان از اهمیت همگانی کردن ورزش در بین آحاد مختلف جامعه دارد؛ اما در حال حاضر بار همگانی کردن ورزش تنها به دوش هیئت ورزش‌های همگانی بوده و سایر دستگاه‌ها در این زمینه فعالیت چندانی انجام نمی‌دهند.

لزوم مشارکت در توسعه ورزش همگانی

در استان‌همدان نیز هیئت ورزش‌های همگانی تا حدی فعال است اما سایر دستگاه‌ها مانند شرکت توزیع برق استان‌همدان، شرکت آب و فاضلاب استان‌همدان، شرکت گاز استان‌همدان و دهکده گنج‌نامه همدان که پتانسیل مالی خوبی دارند در زمینه همگانی کردن ورزش اقدام خاصی را انجام نمی‌دهند.

بدون تردید ورزش از مسائل و موضوعات بااهمیت هر جامعه به شمار می‌آید و تعداد بی‌شماری از افراد، به انواع ورزش علاقه‌مند هستند و بخشی از وقت خود را بدان اختصاص می‌دهند.

دین مبین اسلام نیز به ورزش و ورزشکار به دیده احترام می‌نگرد؛ زیرا ورزش می‌تواند آدمی را در رسیدن به کمال انسانی یاری رساند و اسلام هم هر عملی را که به آدمی در رسیدن به کمال کمک می‌کند، ارج می‌نهد و آن را مطلوب می‌داند.

آنچه مسلم است اینکه رشد جامعه درگرو گسترش ورزش در بین آحاد مختلف جامعه است و باید شرایط ورزش برای تمام سنیم فراهم شود کمااینکه شعار فدراسیون ورزش‌های همگانی نیز «ورزش برای همه» است.

اما سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا فدراسیون ورزش‌های همگانی و به تبع آن هیئت‌های ورزشی آن در استان‌ها توان این را دارند که ورزش را در سطح بسیار وسیع در جامعه گسترش دهند و سایر دستگاه‌ها چه وظیفه‌ای در این زمینه دارند؟.

فرهنگ ورزش را از کودکی در جامعه گسترش دهیم

طبق بررسی ها نخستین سازمانی که می‌تواند در امر فرهنگ‌سازی ورزش در جامعه تأثیرگذار باشد آموزش و پرورش است که می‌تواند فرهنگ ورزش را از کودکی در جامعه گسترش دهد؛ همچنین صداوسیما نیز در این زمینه نقش مهمی دارد چراکه به‌طورقطع بودجه و امکانات هیئت‌های ورزشی همگانی در استان‌ها جوابگوی این سطح از ورزش نخواهد بود.

شاید اگر هرکدام از سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی همدان سالیانه یک بخش از درآمدها و بودجه‌های خود را به ورزش همگانی اختصاص دهند وضعیت بهبود یابد و از آنجایی که دانشگاه علوم پزشکی همدان شعار پیشگیری بهتر از درمان را سر می‌دهد شاید بتواند این شعار را به واقعیت تبدیل کند و در سال یک‌بار با تقبل تمام هزینه‌ها؛ یک همایش بزرگ پیاده‌روی در سطح استان‌همدان برگزار کند.

موضوع همگانی کردن ورزش بر عهده شهرداری‌ها است

همچنین در تمامی دنیا موضوع همگانی کردن ورزش بر عهده شهرداری‌ها است چرا شهرداری همدان چندین میلیارد در بخش ورزش قهرمانی تیم فوتبال شهرداری همدان هزینه می‌کند اما در بخش همگانی کردن ورزش همایش‌های مختلف بزرگ که شاید یک‌دهم هزینه تیم فوتبال شهرداری باشد هزینه نمی‌کند؟ مگر نه این است که تمام بودجه‌های شهرداری از درآمدهای مردمی و عوارض تأمین می‌شود پس چرا برای سلامتی این مردم و امر ورزش همگانی هزینه‌ای صورت نمی‌گیرد؟

البته شاید مسئولان شهرداری بگویند ورزش محلات را برگزار می‌کنیم اما ورزش محلات به‌تنهایی جوابگوی همگانی کردن ورزش نیست چراکه در تعریف ورزش همگانی از کودک تا پیرمرد ۹۰ ساله باید دیده شود که بهترین راه آن برگزاری همایش‌های بزرگ پیاده‌روی است.

رئیس هیئت ورزش‌های همگانی استان‌همدان در همین خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به وضعیت ورزش همگانی در همدان اظهار داشت: ورزش همگانی فرصتی برای پرداختن عامه مردم به ورزش حتی در زمانی کوتاه با توجه به امکانات موجود و شرایط افراد است و در این میان وظیفه اصلی اداره کل ورزش و جوانان و هیئت ورزش‌های همگانی و نهادها دعوت از مردم برای ورزش‌های همگانی است.

در ورزش‌های همگانی پیروزی واقعی زمانی اتفاق می‌افتد که همه اعضای گروه سالم و شاد باشند
هادی سبزواری افزود: تفاوت ورزش‌ها همگانی و قهرمانی در این است که در انجام همگانی ورزش هدف اصلی «سلامتی برای همه» است درصورتی‌که در ورزش‌های قهرمانی هدف «کسب مهارت و رقابت» بوده، یعنی کسانی که به ورزش همگانی می‌پردازند هدفشان به دست آوردن سلامتی و نشاط برای خود و دیگران است و در ورزش‌های همگانی پیروزی واقعی زمانی اتفاق می‌افتد که همه اعضای گروه سالم و شاد باشند.

رئیس هیئت ورزش‌های همگانی استان‌همدان به سند تحول ۳۸ گانه فدراسیون ورزش‌های همگانی کشور اشاره کرد و گفت: در اسفندماه سال ۹۵ قرار بر این شد چند مورد از بخش‌نامه‌های سند تحول ۳۸ گانه را در همدان اجرایی کنیم که مصوبه شورای همگانی را می‌خواهد.

سبزواری بابیان اینکه در این شورا ۳ مصوبه داشتیم به طوری که در ابتدا مدیران کل برای کارمندان خود مبلغ اختصاص‌یافته در ورزش را در نظر گرفته و به کارمندان بدهند و دوم اینکه سالن‌های ورزشی از ساعت ۶ تا ۸ صبح در سراسر استان در اختیار ورزش‌های همگانی باشد و سوم اینکه برگزاری همایش‌ها سازمان‌یافته شود و بر اساس هر روزی که در تقویم به نام هر اداره‌ای که است آن اداره متولی برگزاری ورزش‌های همگانی شود، گفت: در زمینه اجرای این مصوبات در سال ۹۶ دو مصوبه ابتدایی بد نبود ولی راضی‌کننده نیست و در مصوبه سوم نیز فعلاً در حال رایزنی هستیم.

برگزاری همایش‌های بزرگ پیاده‌روی در استان‌همدان

وی با اشاره به برگزاری همایش‌های بزرگ پیاده‌روی در استان‌همدان بیان کرد: در سال جاری ۳ همایش بزرگ پیاده‌روی در شهرهای همدان، ملایر و نهاوند برگزار شد که یک امتیاز محسوب می‌شود.

رئیس هیئت ورزش‌های همگانی استان‌همدان عنوان کرد: به‌زودی یک همایش بزرگ پیاده‌روی در شهرستان اسدآباد برگزار می کنیم.

سبزواری بابیان اینکه تمامی دستگاه‌ها می‌توانند در زمینه برگزاری همایش‌ها مشارکت کنند، گفت: درگذشته اداره توزیع برق استان‌همدان مشارکت خوبی در ورزش همگانی داشت که انتظار داریم مدیریت جدید نیز نگاه ویژه‌ای به ورزش همگانی داشته باشد.

وی افزود: همچنین سایر مدیران استان که می‌توانند در زمینه ورزش همگانی فعالیت کنند باید به این موضوع ورود پیدا کنند تا با مشارکت این دستگاه‌ها شور و نشاط اجتماعی بیشتری در سطح استان ایجاد شود.

رئیس هیئت ورزش‌های همگانی استان‌همدان بابیان اینکه هم‌اکنون ۳۳ کمیته ورزشی زیر نظر هیئت همگانی استان‌همدان فعالیت می‌کند، بیان کرد: همچنین ۷۸ رشته ورزشی نیز در هیئت ورزش‌های همگانی استان‌همدان فعالیت دارند و علاوه بر فعالیت‌های استانی ریاست منطقه ۷ کشور استان‌های کردستان و کرمانشاه در اختیار همدان است.

توسعه جاده سلامت به‌عنوان مسیر تندرستی

رئیس منطقه ۷ ورزش‌های همگانی کشور با اشاره به جاده سلامت گفت: توسعه جاده سلامت به‌عنوان مسیر تندرستی باهدف افزایش مشارکت اجتماعی در ورزش همگانی و گسترش ضریب نفوذ فعالیت بدنی در اقشار مختلف جامعه نیازمند اهتمام ویژه مسئولان است.

وی افزود: جاده سلامت معیار و اهداف مشخصی دارد و اگر بتوان این مسیر را به‌خوبی در بین شهرهای مختلف ایجاد کنیم، نه‌تنها میزان تحرک در بین آحاد جامعه افزایش می‌یابد بلکه می‌توانیم به سمت یک جامعه سالم و پویاتر گام برداریم.

سبزواری بابیان اینکه جاده سلامت صرفاً برای پیاده‌روی نیست، گفت: پایش فشارخون، وزن، قد، قند خون، ارائه خدمات مشاوره‌ای با موضوع تغذیه، ورزش و تحرک و غرفه کودک با موضوع سلامت و کودک ازجمله برنامه‌های تعریف‌شده در جاده سلامت است.

رئیس هیئت ورزش‌های همگانی استان‌همدان به‌ضرورت توجه به توسعه ورزش‌های همگانی در قالب اختصاص ۲۷ صدم از ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده برای توسعه ورزش در بخش‌های مختلف مطابق قانون برنامه ششم توسعه تأکید کرد و گفت: انتظار داریم مسئولان اجرایی از محل اعتبارات ۲۷ صدم مالیات بر ارزش‌افزوده و اعتبارات عمرانی استان‌ها، برای ایجاد جاده سلامت اقدام کنند.

ورزش‌های همگانی راهی مناسب و سریع برای ایجاد فعالیت‌های ورزشی عمومی در بین خانواده‌ها است
وی عنوان کرد: ورزش‌های همگانی راهی مناسب و سریع برای ایجاد فعالیت‌های ورزشی عمومی در بین خانواده‌ها است و از منظر ورزش و آموزش می‌توان با نرخ بالای آسیب‌های اجتماعی در کشور مقابله کرد و آسایش را برای فرزندان به ارمغان آورد و مسیر تحقق این هدف با توسعه ورزش‌های همگانی هموار است.

سبزواری با اشاره به جاده‌های سلامت استان همدان بیان کرد: هم‌اکنون ۲ جاده در ملایر و بهار و نیز یک جاده در بلوار ارم شهر همدان ایجادشده و طبق تفاهم‌نامه صورت گرفته توسط هیئت ورزش‌های همگانی همدان با دانشگاه‌های پیام نور و علوم پزشکی، ۲ جاده دیگر نیز آماده احداث است.

وی گفت: با این وجود نیاز است مسئولان اجرایی نسبت به ایجاد و تجهیز جاده‌های تندرستی اقدام کرده تا مردم بتوانند با دسترسی رایگان و آسان به این مسیرها، ورزش را در روح و جسم خود تقویت کنند.

رئیس هیئت ورزش‌های همگانی استان‌همدان با اشاره به ایستگاه‌های صبحگاهی گفت: ورزش صبحگاهی بدون در نظر گرفتن سن و سال و مناسبت خاصی هر روز برای آقایان و بانوان به همراه مربیان باتجربه و کارآزموده استان برگزار می‌شود.

وی عنوان کرد: از ساعت ۶ تا ۷ صبح برای آقایان و ۷ تا ۸ صبح برای بانوان تمامی سالن‌های سطح شهر و شهرستان‌های استان‌همدان فعال هستند و در این راستا خدمت‌رسانی می‌کنند.

سبزواری بابیان اینکه در بخش ورزش قهرمانی نیز توفیقات خوبی صورت گرفته است، گفت: در تمامی رشته‌ها و در تمامی مسابقات کشوری با تمامی هزینه‌های که داشته تیم اعزام کرده و هیئت ورزش‌های همگانی استان حضورداشته که آخرین اعزام ما نیز تیم آمادگی جسمانی بانوان به خراسان رضوی بود که هیئت ورزش همگانی استان این هزینه‌ها را متقبل شد.

رئیس هیئت ورزش‌های همگانی استان‌همدان افزود: در تمامی مسابقات و اعزام‌هایی که تا به امروز داشتیم شاهد کسب چندین مدال رنگارنگ و قهرمانی بوده‌ایم که می‌توان به قهرمانی فریزی و آمادگی جسمانی اشاره کرد همچنین در ثبت رکورد نیز همدان عنوان قهرمانی دارد و در هرجایی که احساس کنیم خلعی وجود دارد ورود خواهیم کرد.

سبزواری عنوان کرد: در حال حاضر یک‌پنجم بیمه‌شده‌های ورزش استان همدان که حدود ۱۳ هزار نفر می‌شوند بیمه هیئت ورزش‌های همگانی هستند.

رشد ۱۳ درصدی مشارکت مردم همدان در ورزش همگانی

مدیرکل ورزش و جوانان استان‌همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به رشد ۱۳ درصدی مشارکت مردم همدان در ورزش همگانی اظهارداشت: نیمی از جمعیت استان‌همدان جوان و نیم دیگر میان‌سال و بزرگ‌سال است که باید با برنامه‌ریزی مدون و متناسب با پتانسیل‌های استان نیازهای ورزشی تمامی سنین در نظر گرفته شود.

رسول منعم بابیان اینکه توسعه و ترویج ورزش همگانی در بین اقشار مختلف جامعه امنیت اجتماعی را به دنبال دارد، گفت: مقام معظم رهبری تأکید بسیاری بر برنامه‌ریزی به‌منظور توسعه ورزش همگانی و ترغیب آحاد مردم به ورزش دارند چراکه یکی از شاخص‌های تأثیرگذار بر جامعه سلامت است.

مدیرکل ورزش و جوانان استان‌همدان بابیان اینکه پرداختن به ورزش همگانی خواست عمومی است و باید اقدامات لازم در راستای توسعه ورزش همگانی صورت پذیرد، گفت: خوشبختانه مشارکت مردم همدان در بخش ورزش همگانی از ۱۰ درصد به ۲۳ درصد رسیده است.

منعم عنوان کرد: کار اعضای شورای ورزش همگانی سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی باهدف ایجاد تحول در حوزه ورزش همگانی در استان‌همدان است و باید مسئولان با برنامه‌ریزی مناسب زمینه را برای توسعه ورزش همگانی فراهم کنند.

وی با اشاره به‌ضرورت اشاعه فرهنگ ورزش همگانی در جامعه بیان کرد: رسانه‌ها، آموزش‌وپرورش و صداوسیما می‌توانند نقش بسزایی در اشاعه این فرهنگ ایفا کنند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان‌همدان افزود: مردم از امکاناتی که در پارک‌ها ایجادشده استقبال خوبی دارند که این نشان می‌دهد ورزش همگانی در فرهنگ مردم این استان جایگاه مناسبی یافته و حرکت در این زمینه رو به جلو است.

یکی از شهروندان‌همدانی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اهمیت ورزش همگانی اظهار داشت: تبدیل ورزش‌همگانی به فرهنگ عمومی و نهادینه کردن آن در جامعه ضروری است.

محمدامین صالحی افزود: ورزش همچنین باعث می‌شود افراد در گروه ها عضو شوند و از فردگرایی در جامعه جلوگیری می‌کند که این خود کمک به سلامت روانی جامعه و کاهش انواع گوناگون استرس در افراد  و بسط نشاط اجتماعی است.

این شهروند همدانی با اشاره به ماشینی شدن زندگی مردم گفت: با توجه به اینکه امروزه ماشینی شدن فعالیت‌ها در جوامع سبب کم‌تحرکی و کاهش فعالیت‌های روزانه افراد شده است؛ ورزش همگانی راهکاری ارزان، در دسترس، فراگیر، مؤثر و کارا بوده به‌طوری‌که در رسیدن به دروازه‌های توسعه همه‌جانبه، تعامل اجتماعی را تقویت کرده، قدری از رنج‌های روحی و روانی جامعه کاسته، خون تازه‌ای در رگ‌های ما جاری ساخته و تعامل و روابط اجتماعی را گسترش داده که نمونه عینی و امیدبخش این جست‌وخیز همگانی را می‌توان در تمام پارک‌ها ببینیم.

صالحی بیان کرد: با توجه به تأثیرپذیر بودن مردم از علمای دین و روحانیون لازم است تا در خصوص فواید ورزش کردن از طریق تریبون نماز جمعه صورت گیرد چرا که تبلیغات نقش بسیار مؤثری در فرهنگ‌سازی جامعه دارد.

در پایان اینکه، با توجه به اهمیت فوق‌العاده گسترش ورزش همگانی در جامعه که باعث شور و نشاط و سلامتی در بین آحاد مردم از پیر تا جوان می‌شود باید همه دستگاه‌ها از دولتی و غیردولتی و همه و همه برای گسترش ورزش همگانی در جامعه تلاش کنند و تنها بار همگانی کردن ورزش در استان‌ها بردوش هیئت ورزش‌های همگانی نباشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار