کد خبر: ۵۳۹۸۵
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۶ 28 June 2015

به گزارش خبرگزاری تابناک مرکزی به نقل از سیتنا، نصرالله جهانگرد در حاشیه نخستین جلسه کارگروه توسعه خدمات الکترونیکی سلامت در جمع خبرنگاران حاضر شده و به ارائه‌ی توضیحاتی در خصوص شبکه ملی اطلاعات پرداخت.

معاون وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوال که آیا طبق وعده‌های داده‌ شده تا پایان امسال دسترسی به شبکه ملی اطلاعات در شهرهای بزرگ عملیاتی خواهد شد، اظهار کرد: سال گذشته مصوبه‌ای از سوی شورای عالی فضای مجازی داشتیم که در قالب آن حدود مورد انتظار از این شبکه در هفت بند مشخص شده بود.

وی ادامه داد: براین اساس مهم‌ترین مساله‌ای که در کشور و دولت وجود دارد آن است که یک شبکه ارتباطی داشته باشیم که مدیریت و اختیار کامل تراکنش‌های آن در چرخه مدیریت ایران باشد.

جهانگرد افزود: در گذشته گاهی این موضوع مورد تردید قرار می‌گرفت چرا که در کشور شبکه‌های مختلفی وجود دارد اما آیا این‌که این شبکه‌ها ظرفیت کاملی دارند و می‌توان براساس آن خدمات جدید ارائه کرد و در عین حال مدیریت را اعمال کرد، مساله‌ای بود که در آن جای بحث وجود داشت.

رییس سازمان فناوری اطلاعات همچنین عنوان کرد: علاوه بر این در بحث ارتباطات اینترنتی نیز نوعی نگرانی وجود داشت که در ارتباطاتی که دو سوی آنها در داخل کشور وجود دارد چرا باید ترافیک به خارج از کشور رفته و بازگردد. خوشبختانه اکنون این مسائل با معماری صحیحی که انجام شده برطرف می شود و ما موفق شده‌ایم در تعاملات بین‌المللی اولین مرکز آدرس‌های جهانی اینترنت را به ایران آورده و نصب کنیم.

وی ادامه داد: براین اساس ما در عین حال به‌طور کامل می‌دانیم که ترافیک ما چگونه عمل می‌کند و مبدا و مقصد آن کجاست.

جهانگرد در ادامه اظهار امیدواری کرد که در آینده به نحوی فعالیت شود که حتی ترافیک مبادله شده در سطح استان‌ها در داخل همان استان حمل شود چرا که چنین رویکردی هم هزینه‌ها را کاهش می‌دهد وهم سرعت را افزایش.

رییس سازمان فناوری اطلاعات در ادامه عنوان کرد: اکنون این بحث در کشور چنان پیش رفته که شاهدیم دیتای کشور که زمانی 90 درصد آن در آغاز دولت خارجی بود، اکنون تا حدود 40 درصد به داخل کشور برگشته و حتی دیتابیس‌ها و سایت‌هایی که مردم به آنها مراجعه می‌کنند طبق آمارهای جهانی بیش از 60 درصد‌ش در داخل کشور نگهداری می‌شود.

وی ادامه داد: اکنون آمارهای جهانی گویای آن است که بیش از 60 درصد ترافیک کشور در داخل نگهداری می‌شود که البته باید توجه داشت که تعداد با حجم ترافیک متفاوت است چرا که از نظر تعداد سایت‌هایی که مردم به آنها مراجعه می‌کنند نزدیک 64 درصد آنها در داخل کشور نگهداری می‌شوند اما ممکن است میزان مراجعه برخی سایت‌ها که در خارج از کشور نگهداری می شود بالاتر باشد.

جهانگرد همچنین عنوان کرد: اکنون در نهایت از جمع ترافیک کشور حدود 40 درصد آن در داخل از کشور است که هدف ما آن است که این رقم را به 70 تا 80 درصد برسانیم.

به گفته رییس سازمان فناوری اطلاعات در این حوزه تسهیلاتی از طریق فنی و مهندسی مهیا شده تا نگهدارنده‌های این سایت‌ها میزبانی خود را به داخل کشور منتقل کرده و خدماتی که مردم می‌خواهند را به آنها ارائه کنند.

معاون وزیر ارتباطات همچنین متذکر شد: در نهایت با توجه به این شرایط به نظر می‌رسد تا پایان سال به اهداف تعریف شده نزدیک خواهیم شد و با توجه به سرمایه‌گذاری‌هایی که در خصوص تامین زیرساخت‌ها فراهم شده حتی این ظرفیت‌ها نیز پیش‌بینی شده است که تا بالای هشت مگ نیز در اختیار افرادی که نیاز دارند قرار بگیرد تا مردم بتوانند به عنوان مثال یک دوره آموزشی را از طریق اینترنت دنبال کنند

جهانگرد در ادامه با اشاره به افزایش میزبانی سایت‌ها در داخل کشور اظهار کرد: در کشورهای آسیایی پیشرفته‌تر از ما در حال حاضر حدود 20 تا 30 درصد اطلاعات به خارج منتقل شده و مابقی آن داخلی است. ما نیز امیدواریم که به این درصدها نزدیک شویم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر موضوعات امنیتی و حفظ حریم خصوصی کاربران و شهروندان نیز از دیگر موضوعاتی است که مورد توجه جدی قرار دارد

رییس سازمان فناوری اطلاعات در بخش پایانی صحبت‌های خود متذکر شد: در نهایت به نظر می‌رسد که ما به اهدافی که به ما ابلاغ شده نزدیک شده‌ایم و حرکت ما نیز در همین مسیر قرار دارد. گزارش پیشرفت نهایی نیز به تدریج در حال آماده‌سازی است که در اختیار شورای عالی فضای مجازی و سایر نهادهای مرتبط قرار خواهد گرفت.

جهانگرد همچنین اظهار کرد: در نهایت با توجه به صحبت‌های صورت گرفته بخش اصلی کار دسترسی مردم به شبکه ملی اطلاعات تا پایان سال انجام می‌شود، اما باید به این نکته هم توجه داشت که کشور ما حدود 70 سال است که دارای ارتباط تلفنی است و اکنون تکنولوژی کشور از نظر معماری مبتنی بر مبادله صوت است در حالی که ما تلاش داریم تکنولوژی مبتنی بر دیتا را نیز مورد استفاده قرار دهیم. برهمین اساس کل معماری داده تغییر می‌کند و این تغییر بسیار بزرگی است.

وی در پایان گفت: این تغییر به گونه‌ای نیست که با یک شب و یک سال به نتیجه برسد بلکه یک معماری درست و اقدام درست و نوعی دگردیسی محسوب می‌شود که به تدریج تکمیل شده و هرچه پیش رویم تسلط و دسترسی بیشتری ایجاد خواهد شد

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
nralhqmw
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
20
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار