معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام کشتار غیر مجاز را بخشی از یک چرخه کاملا غیربهداشتی ذکر کرد و گفت: مجموعه فرآیند تهیه، انتقال و کشتار دام و توزیع و مصرف گوشت حاصل از کشتار غیرمجاز مخاطره امیز و غیر بهداشتی است.
کد خبر: ۵۳۱۹۷۱
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۳ 30 November 2017
به گزارش تابناک ایلام ؛ دکتر راضی ناصری فر عرضه دام بیمار، دام تب دار، دام با تغذیه نامناسب، فروش دام مسن یا ماده به خریداران، خطر آلودگی فردی ناشی از ورود به مراکز عرضه غیر مجاز و احتمال آلودگی خود شخص خریدار را از دیگر مخاطرات ناشی از تهیه دام از مراکز عرضه غیر مجاز عنوان کرد.
 
وی یادآور شد: برخی از دام‌ها به دلیل نگهداری در شرایط بد، وضعیت نامناسب تغذیه و حمل و نقل در زمان عرضه جزو دام هایی هستند که قابلیت کشتار نداشته و لاشه این دام‌ها علاوه بر کیفیت پایین می‌تواند زمینه مناسبی برای فساد و انتقال بیماری باشد.
 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: دام‌های با تغذیه ناصحیح و لاغری مفرط، دام هایی که در حمل و نقل استراحت قبل از کشتار به آن‌ها داده نشده است و یا دام‌های دارای تب بالا برای کشتار بسیار نا مناسب هستند.
 
دکتر ناصری فر افزود: در برخی بیماری‌ها دام‌ها اصولا اجازه کشتار ندارند و عدم دقت در این موضوع و عدم معاینه دام قبل از کشتار توسط دامپزشک و کشتار این گونه دام‌ها سبب آلودگی شدید محیط و به خطر افتادن سلامت استفاده کنندگان این گوشت‌ها می‌شود.
 
وی تاکید کرد: در سیستم کشتارگاهی دام قبل و بعد از کشتار توسط کارشناسان دامپزشکی معاینه می‌شود و به دام‌های مبتلا به بیماری هایی نظیر کزاز، هاری، شاربن و... اجازه کشتار داده نمی‌شود.
 
وی یادآور شد: اینگونه دام ها باید با رعایت اقدامات قرنطینه‌ای قبل از ورد به سالن کشتار به صورت بهداشتی معدوم و همچنین در برخی از موارد پس از کشتار قسمت هایی از لاشه دام که قابل مصرف نیست توسط بازرسان بهداشتی دامپزشکی ضبط و سپس معدوم می‌شود.
 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام با بیان اینکه برخی از بیماری‌ها می‌توانند در صورت تماس با دام به انسان سرایت کنند، اظهار کرد: بیماری های پوستی همچون بیماری های قارچی و جرب‌ها می‌توانند از طریق پوشش خارجی دام و تماس مستقیم با دام به انسان منتقل شوند.
 
دکتر ناصری فر افزود: نقل و انتقال غیرمجاز دام‌ها به منظور کشتار، علاوه بر احتمال انتقال بیماری به افراد سالم، می‌تواند سبب انتقال عامل بیماری دامی از یک منطقه به منطقه دیگر و فراگیر شدن بیماری در منطقه جدید شود.
 
وی تاکید کرد: حدود 30 درصد وزن یک دام پس از کشتار جزو ضایعاتی است که در چرخه مصرف انسانی قرار نمی‌گیرد. وی یادآور شد: ضایعاتی مانند خون دام، برخی اجزای درونی دام و محتویات شکمبه و... در صورت دفع نامناسب بهداشتی می‌توانند علاوه بر از بین بردن زیبایی شهری با ایجاد فساد و بوی تعفن در محیط زمینه تکثیر و افزایش حشرات و حیوانات موذی و موجب انتقال عوامل بیماری زا را به محیط اطراف می‌شود.
 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: همچنین خطر گسترش عوامل بیماری زا از طریق پراکنده شدن خون و دفع غیربهداشتی ضایعات دامی، خطر برگشت اجزای غیر خوراکی دام به چرخه مصرف انسانی، خطر خونگیری ناقص دام و در نتیجه جمود نعشی ناقص در اثر کشتار غیرمجاز وجود دارد.
 
دکتر ناصری فر، کاهش کیفیت و مدت ماندگاری گوشت و بالارفتن درصد فسادپذیری گوشت در اثر آلودگی ثانویه، تغذیه حیوانات ولگرد نظیر سگ و گربه از ضایعات دامی و احتمال انتقال آلودگی از طریق این حیوانات را از دیگر مخاطرات کشتار مجاز دام عنوان کرد.
 
وی تاکید کرد: تغذیه جوندگان موذی از ضایعات دامی ر‌ها شده حاصل از کشتار غیر مجاز و درنتیجه کامل شدن چرخه برخی بیماری های مشترک انسان و دام و تجمع مگس، حشرات و بوی تعفن در محل ذبح غیر مجاز دام از دیگر مخاطرات این نوع کشتار است./م
ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار