در سالیان اخیر برنج مرغوب ایرانی در سایه واردات بی‌رویه رقبای خارجی با برچیده شدن از سفره‌ خانوارهای متوسط و ضعیف گوشه‌نشین شده و روز به روز برای مردم ایران ناآشناتر می‌شود.
کد خبر: ۵۲۳۵۸۴
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶ 13 November 2017
به گزارش تابناک : چند سالی است که کشاورزان ایرانی دیگر تمایلی به کاشت و برداشت برنج ندارند، چرا که سفره ایرانی‌ها پر شده از برنج هندی، پاکستانی و دیگر کشورها که نه عطر دارد و نه طعم و تنها خوش قد و بالاتر است و ارزان‌تر.
رتبه نخست کیفیت برنج در اختیار ایران است، اما واردات برنج، کشاورزان را برای سرمایه‌گذاری در این عرصه دلسرد کرده است. برنج‌های وارداتی تنها شاید ظاهر مناسبی داشته باشند، اما بسیار بی‌کیفیت هستند. برنج ایرانی از لحاظ بهداشتی از برنج‌هایی خارجی هم مناسب‌تر‌ است.
واردات بی‌رویه برنج، کشاورزان را برای سرمایه‌گذاری در این عرصه دلسرد کرده، زیرا کشاورزان باید برنجی را که با زحمت فراوان برای برداشت آماده می‌کنند را با بهای ناچیز به دلالان بفروشند. برنج به عنوان قوت مردم کشورمان و محصولی استراتژیک از جایگاه ویژه‌ای در نگاه اقتصادی برخوردار است، اما جایگاه برنج و برنجکاری در ایران آنقدر متزلزل و ناامید کننده شده که امروز کیفیت مرغوب این محصول اصیل ایرانی با همتای خارجی خویش به انزوا افتاده است.

ورود برنج‌های بی‌کیفیت خارجی به بازار ایران بدون تردید به اقتصاد پویای کشاورزی در شالیزار ضربه هولناکی وارد می‌کند که به دنبال آن اقتصاد برنج و برنجکاری از رمق و رونق افتاده است. واردات بی‌رویه برنج از سوی دلالان و سودجویان موجب برهم زدن تعادل چرخه برنجکاری در کشاورزی داخلی شده که این امر سبب نارضایتی کشاورزان و به دنبال آن ناامیدی و یأس در جامعه زحمتکش کشاورزی است.

اگرچه در دولت کارهای چند جانبه‌ای همچون جلوگیری از تبدیل اراضی، تغییر کاربری و ساخت و سازهای غیرمجاز در زمین‌های کشاورزی صورت گرفته، اما ظاهراً این اقدامات دردی از رنج‌های کشاورزان را با واردات بی‌رویه برنج در زمان برداشت آن، کاهش نداده است.

افزایش قیمت برنج در بازارها ناشی از دخالت بیش از حد دلالان در خرید و فروش این محصول است، اما در فصل برداشت برنج موضوعی که نگرانی بیش از پیش شالیکاران را به دنبال دارد واردات بی‌رویه و بدون نظارت برنج به کشور است. موضوعی که همواره زمان برداشت برنج مطرح می‌شود بحث جلوگیری از ورود محصول خارجی به بازار است که براساس روال سال‌های گذشته مقرر شد از زمان برداشت، یعنی ابتدای تیر تا پایان آبان امسال واردات ممنوع بوده و هیچ ثبت سفارشی صورت نگیرد.

براین اساس گمرک ایران در ابلاغیه‌ای اعلام کرد، مهلت واردات برنج در فصل ممنوعیت سال جاری به جای پایان تیر ماه، انتهای مرداد ماه خواهد بود و به این ترتیب عملا فصل ممنوعیت با یک ماه تاخیر آغاز شد. در بخشنامه گمرک آمده است، بر اساس نامه‌های وزارت جهاد کشاورزی و دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت مهلت ترخیص، اعتبار ثبت سفارش و اعتبار اسناد تامین ارز واردات برنج تا پایان روز مورخ 31 مرداد ماه تمدید شد.

واردات برنج از اول مرداد 96 ممنوع شد 

در بهمن ماه سال گذشته وزیر جهاد کشاورزی در نامه‌ای به وزیر صنعت یادآور شد: پیرو مصوبه کاهش تعرفه واردات 8 کالای اساسی، حساس و ضروری، واردات برنج تا ابتدای مرداد ماه سال آینده امکان پذیر است و بعد از این مدت شامل ممنوعیت واردات در فصل برداشت خواهد بود.

بر اساس نامه حجتی وزیر جهاد کشاورزی به نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره مصوبه اخیر هیئت وزیران درباره کاهش تعرفه واردات کالاهای اساسی حساس و ضروری از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواسته شده است که از وارد کنندگان برنج تعهد اخذ گردد که کالاهای وارداتی آنها حداکثر تا تاریخ ابتدای مرداد سال آینده به کشور وارد و ترخیص شود.

در ادامه این نامه آمده است: ثبت سفارش واردات برنج باید به گونه‌ای انجام شود که حداکثر اعتبارات ثبت سفارش و اعتبارات اسنادی به حواله حداکثر تا تاریخ یاد شده باشد در غیر این صورت با توجه به آغاز فصل برداشت شامل ممنوعیت واردات برنج خواهد شد.

بنابراین گزارش، پیرو نامه وزیر جهادکشاورزی به صنعت، علی علی‌آبادی فراهانی مدیر کل دفتر مقررات و صادرات سازمان توسعه تجارت نیز با ارسال نامه‌ای به مدیر کل واردات و امور مناطق آزاد ویژه گمرک جمهوری اسلامی اعلام کرد: بر اساس درخواست جهاد کشاورزی مدت ثبت سفارش و اعتبارات اسنادی و حواله برای واردات برنج تا ابتدای مرداد سال آینده خواهد بود.



واردات برنج تا آذر 96 ممنوع شد

بر همین اساس در سال جاری معاون وزیر جهاد کشاورزی از ممنوعیت واردات برنج تا پایان آبان ماه به کشور خبر داد و گفت: این اقدام به منظور حمایت از تولید داخل انجام می‌شود.

یزدان سیف با بیان اینکه واردات برنج هر ساله در فصل برداشت محصول داخلی ممنوع است، اظهار داشت: امسال نیز با شروع فصل برداشت برنج از شالیزارهای کشور از اوایل شهریور ماه تا پایان آبان‌ واردات برنج به منظور حمایت از تولید و تولیدکنندگان داخلی ممنوع است.

وی افزود: کسانی که ثبت سفارش دارند بعد از آبان ماه می‌توانند محموله‌های خود را وارد کشور کنند و طی این مدت هیچ محموله‌ای وارد نخواهد شد.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران میزان ذخایر موجود برنج را مطلوب دانست و بیان کرد: بیش از میزان مصوب ذخایر استراتژیک برنج ذخیره داریم و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

واردات برنج متوقف شد

همچنین نایب ‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: با بخشنامه وزارت جهاد کشاورزی واردات برنج متوقف شده است.

محمدحسین قربانی با بیان اینکه واردات برنج به کشور از اول شهریور سال جاری متوقف شده است، اظهار داشت: وزارت جهاد و کشاورزی در بخشنامه‌ای اعلام کرده از اول شهریور سال جاری واردات برنج متوقف شود که این بخشنامه اجرایی شد.

وی با تأکید بر اینکه واردات در فصل برداشت برنج به‌ضرر کشاورزان و اقتصاد کشور است، افزود: با فشارهایی که نمایندگان به وزارت جهاد کشاورزی و ستاد تنظیم بازار وارد کردند، واردات برنج متوقف شد.

نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار داشت: عمده نگرانی نمایندگان درباره برنج‌های وارداتی است که دو یا چند سال در انبارها مانده‌اند و پس از آن به بازار تزریق می‌شود.

جهش 108 درصدی واردات برنج در شش ماه امسال 



بر اساس آمارهای تجارت خارجی کشور در شش ماهه نخست سال 96، واردات برنج با رشد 108 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شد.

بررسی آمارهای تجارت خارجی کشور در 6 ماهه نخست سال نشان می‌دهد واردات برنج با رشد قابل توجهی همراه بوده است.  بر این اساس بیش از یک میلیون تن برنج نیمه سفیده شده یا برنج کامل سفید شده وارد کشور شده که ارزش آن حدود 996 میلیون دلار است.

برنج در حالی در صدر کالاهای وارداتی کشور در نیمه نخست سال قرار گرفته که به لحاظ وزنی 6 درصد و به لحاظ ارزی 4.2 درصد واردات کل کشور را به خود اختصاص داده است.

 تا شهریور ماه سال قبل تنها 565 هزار تن برنج به کشور وارد شد که ارزش آن فقط 477 میلیون دلار بود.

به این ترتیب واردات برنج در مقایسه با سال قبل به لحاظ وزنی 86 درصد و  به لحاظ ارزشی 108 درصد رشد داشته است.

واردات 1 میلیارد دلار برنج به کشور در 7 ماه 



بر اساس آمارهای تجارت خارجی کشور، در 7 ماهه نخست سال بیش از یک‌میلیارد دلار برنج وارد کشور شده است.

بر اساس آمارهای تجارت خارجی کشور تا پایان مهر ماه سال جاری، واردات بیش از 1 میلیارد دلار برنج به کشور باعث شد این محصول در صدر فهرست کالاهای وارداتی ایران قرار گیرد.

در همین حال حجم برنج وارد شده به ‌لحاظ وزنی بیش از 1 میلیون تن است که به این ترتیب هر کیلو برنج با قیمت حدودی 1 دلار وارد کشور شده است. از آنجا که برنج با ارز مبادله‌ای وارد کشور می‌شود قیمت برنج وارداتی برای هر کیلو 3500 تومان است.

بر اساس جدول بالا واردات برنج نسبت به مدت مشابه سال قبل به ‌لحاظ ارزش با رشد 96درصدی مواجه شده است. واردات برنج به‌لحاظ وزنی رشد 75 درصدی را تجربه کرده؛ گفتنی است حقوق ورودی برنج در ماه‌های اخیر از 40 به 26 درصد کاهش یافته است.

مافیای واردات محصولات کشاورزی به برخی مسئولان متصل‌اند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: فروش برنج خارجی با نام برند ایرانی ظلم بزرگی در حق کشاورزان و مصرف‌کنندگان داخلی کشور است.

حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه برنج ایرانی از لحاظ بهداشتی از برنج‌هایی خارجی هم مناسب‌تر است، اظهار داشت: برنج‌های خارجی تنها شاید ظاهر مناسبی داشته باشند، اما بسیار بی‌کیفیت هستند.

وی پیرامون اینکه رتبه نخست کیفیت برنج در اختیار ایران است، افزود: واردات برنج کشاورزان را برای سرمایه‌گذاری در این عرصه دلسرد کرده است.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس با انتقاد از اینکه در فصل برداشت محصولات کشاورزی شاهد هستیم که انواع میوه‌جات، برنج و گندم به وفور وارد کشور می‌شود، بیان کرد: بارها برای واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی به وزیر جهاد توسط نمایندگان و در صحن مجلس تذاکرات داده شده، اما هنوز مافیا و دلالان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

وی تاکید کرد: چنانچه قیمت واردات برنج برای ما به صرفه هم باشد، نباید تولید داخلی را فدای واردات کنیم، زیرا واردات بی‌رویه برنج، کشاورزان را برای سرمایه‌گذاری در این عرصه دلسرد کرده، زیرا آنها باید برنجی را که با زحمت فراوان برای برداشت آماده می‌کنند را با بهای ناچیز به دلالان بفروشند.

واردات برنج خارجی کشاورزان ایران را به خاک سیاه می‌نشاند

موسوی لارگانی با بیان اینکه اکنون کشت و برداشت قابل توجهی از برنج در شمال کشور انجام می‌شود، گفت: با واردات بی‌رویه برنج در فصل برداشت و حتی غیر از آن به داخل کشور کشاورزان به خاک سیاه می‌نشینند.

وی اظهار داشت: واردات بی‌رویه، برنج ایرانی را بدون مشتری می‌کند و از همین رو کشاورز انگیزه لازم برای تولید این محصول را از دست می‌دهد.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه فروش برنج خارجی با نام برند ایرانی ظلم بزرگی در حق کشاورزان و مصرف‌کنندگان داخلی است، افزود: واردات نتیجه نادیده گرفتن تولید داخل و بی‌توجهی به زحمت تولیدکننده ملی است.

وی با تأکید بر اینکه نباید نسبت به تولید محصول داخل بی‌تفاوت باشیم، بیان کرد: بی‌توجهی به تولید داخلی و نبود حمایت دولتمردان سبب می‌شود طی سال‌های آینده کشاورزان از کشت برنج دست بردارند و در کل محتاج خارج از کشور خواهیم شد.

موسوی لارگانی با اشاره به مصرف برنج و تولید به انداره نیاز داخلی، گفت: واردات برنج باید طبق اصول و منطق باشد، چرا که واردات بی‌رویه برنج تولیدکنندگان داخلی را دچار آسیب کرده و ضربه مهلکی بر پیکره تولیدکنندگان وارد می‌کند.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس با تأکید بر اینکه برنج ایرانی نیازمند برنامه‌ریزی مدون است، اظهار داشت: دولت باید با برنامه‌ریزی کلان از واردات برنج در کشور جلوگیری کند، نه اینکه هر کسی بنا بر توانش این محصول استراتژیک را وارد کند و برنج داخلی بر روی دست کشاورزان بماند. برنج ایرانی می‌تواند در بازار جهانی البته با برنامه‌ها و ایجاد بسترهای صادرات جایگاه مناسبی داشته باشد.

وی با انتقاد از اینکه متأسفانه یکسری دلال و مافیای واردات محصولات غذایی به برخی از افرادی که در کشور مسئولیت دارند متصل هستند، گفت: درآمد واردات غیر قانونی برای افرادی که انحصار واردات را به دست گرفته‌اند به دلیل نبود عوارض و هزینه‌های گمرکی میلیاردی و تیلیاردی است و جیب‌های انباشه پرپول خود را فدای کشاورزی داخلی نمی‌کنند. حمایت از کشاورزی، مشکل رکود در اقتصاد کشور را رفع می‌کند، بنابراین باید مسئولان امر تلاش کرده و جلوی واردات بی‌رویه را بگیرند.

واردات بی‌رویه و قاچاق تیشه به ریشه برنج ایرانی می‌زند

یکی از فروشندگان برنج و خواروبار در بازار اصفهان با بیان اینکه واردات بی‌رویه برنج محصول در هنگام برداشت، ضربه بر پیکره تولیدکننده این محصول استراتژیک وارد آورده است، گفت: این نگرانی‌ها از سوی کشاورزان و بی‌توجهی بر تولید برنج موجب آن شد تا روستائیان به فروش اراضی کشاورزی خود بپردازند و سهم فروش زمین‌ها را در جاهای دیگر سرمایه‌گذاری کرده و خود را از دغدغه‌های کاشت، داشت و برداشت این محصول دور کنند.

وی اظهار داشت: اکنون با کاهش بارندگی‌ها و خشکسالی‌ها در برخی از مناطق کشت و برداشت برنج با رنج فراوانی به دست می‌آید و از آنجا که محصول ایرانی در هیچ کجای دنیا رقیبی ندارد، اما برخی از دلالان با واردات بی‌رویه و قاچاق تیشه بر ریشه برنج تولیدی داخل کشور زده‌اند.

این فروشنده اصفهانی پیرامون اینکه با افزایش هزینه‌های جانبی، حمل و نقل و قیمت حامل‌های انرژی اکنون برنج ایرانی نسبت به سال‌های گذشته درصدی افزایش نرخ داشته است، افزود: در زمان‌های نه چندان دور هنگام عبور از کوچه‌ها و محله‌ها بوی عطر برنج ایرانی هوش از سر هر رهگذری را می‌برد، اما اکنون قدرت خرید مردم بسیار کاهش یافته و اکثر آنها بیشتر برای پر کردن شکم خود و خانواده به خرید برنج‌های نامرغوب وارداتی خارجی رو آورده‌اند.  مسئولان و دست‌اندرکاران باید به فکر حفظ تولید ملی و حمایت از کشاورزان باشد و دست دلالان و واردات کنندگان کالاهایی که در داخل کشور با کیفیت بسیار بالا تولید می‌شود را کوتاه کنند.

به گزارش تسنیم، بسیاری از صاحب نظران اقتصادی، بخش کشاورزی را مولدترین حوزه در اقتصاد هر کشوری بر می‌شمارند که سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌تواند سبب ایجاد اشتغال، رشد صنایع وابسته، افزایش تولید ناخالص داخلی و از طریق صادرات، موجب ارزآوری به کشور شود.

در همین زمینه بسیاری از کارشناسان عقیده دارند شرایط اقلیمی ایران و تنوع آب و هوایی، وجود چهار فصل در کشور، ایران را به یکی از منحصر به فردترین کشورهای دنیا برای کشت محصولات کشاورزی تبدیل کرده که زمینه را برای کشت محصولات گرمسیری و سردسیری را در یک فصل برای ایران فراهم می‌کند، مزیتی که کمتر کشوری در دنیا از آن بهره می‌برد.

در هر حال برنج اگرچه یکی از محصولاتی است که جغرافیای ایران به خوبی ظرفیت کشت و تولید آن را دارد، اما در سال‌های اخیر همزمان با افزایش درآمدهای نفتی، به دلیل واردات گسترده برنج به کشور آسیب‌های بزرگی به تولید داخلی وارد شد و تنها رهاوردی که داشت پر شدن جیب دلالان بود.

در این میان تنها نتیجه‌ای هم که حاصل شده نابودی مزارع برنجکاری است و سود هنگفت عده‌ای دلال که از سود واردات بی‌رویه برنج به نان و نوایی رسیده‌اند و طعم و بوی برنج ایرانی را برای بسیاری خاطره کرده‌اند.

با بالا و پایین کردن تعرفه واردات برنج، مشکل حل نمی‌شود و از همین رو باید شرایطی فراهم شود که کشاورزان برای تولید بیشتر در چارچوب اقتصاد مقاومتی ترغیب شوند. واردات برنج باید طبق اصول و منطق باشد چرا که واردات بی‌رویه برنج تولیدکنندگان داخلی را دچار آسیب کرده و ضربه مهلکی بر پیکره تولیدکنندگان برنج وارد می‌سازد.

کشاورزان برای عرضه طلای سپید به بازار با دغدغه‌های بسیاری از جمله خشکسالی، آفت‌ها، قیمت پائین محصول و سایر مسائل دست و پنجه نرم می‌کنند و به میزان کافی رنج می‌کشند؛ لازم است مسئولان به کمک برنج‌کاران بیایند و با ارائه راهکار درست برای همیشه به بحث واردات پایان دهند تا بیش از این کشاورزان دلشان نلرزد و با خیالی آسوده به تولید خود ادامه دهند.






منبع : تسنیم 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار