سرنوشت پرداخت یارانه‌ها در سال آینده، یکی از اصلی‌ترین مباحثی است که احتمالا در جریان تدوین و تصویب لایحه بودجه سال ۹۷ شاهد تغییرات بنیادین خواهد بود؛ با پایان یافتن رقابت‌های انتخاباتی و افول التهابات سیاسی، شاید بتوان با نگاه اقتصادی رویه پرداخت یارانه نقدی را اصلاح کرد تا با حذف یارانه دهک‌های پردرآمد، خدمات اجتماعی به دهک‌های نیازمند افزایش یابد.
کد خبر: ۵۲۲۲۶۴
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۹ 11 November 2017
به گزارش تابناک : وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گرچه می‌گوید هنوز دولت درباره چگونگی توزیع یارانه‌ها در بودجه سال آینده بحث و جلسه‌ای نداشته اما شخصا معتقد است که باید یارانه افراد کم‌درآمد و دهک‌های پایین جامعه بیشتر شود. علی ربیعی در گفت و گو با ایرنا، فقرزدایی و مبارزه با فقر مطلق را ازجمله جهت‌گیری‌های عمده بودجه سال 1397عنوان می‌کند.

به گزارش همشهری، اگر چنین باشد می‌تواند احتمال تجدیدنظر دولت در پرداخت یارانه نقدی به اکثریت خانوارها را تقویت کند. نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز می‌گوید: فعلا در این کمیسیون بحث تازه‌ای درباره سرنوشت پرداخت یارانه‌ها مطرح نیست اما متفق‌القول اصرار داریم دولت تکالیفی را که قانون برای او مشخص کرده، انجام دهد و حذف یارانه ثروتمندان را به قوت پیگیری کند.

علی اکبر کریمی در گفت‌وگو با همشهری تصریح می‌کند: در برنامه ششم توسعه دولت مکلف شده است مستمری خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی را تا متوسط 20درصد حداقل دستمزد شورای‌عالی کار افزایش دهد و منابع آن را از محل حذف یارانه ثروتمندان فراهم آورد و همین مسئله باید منجر به حذف بخشی از یارانه‌بگیران می‌شد اما باوجود اینکه دولت از اردیبهشت‌ماه این مستمری‌ها را افزایش داده، کسی را از گردونه دریافت یارانه حدف نکرده است.

کریمی می‌گوید: مجلس فعلا پیگیر اجرای این قانون است و چنانچه دولت برای اجرای آن نیازمند تصویب مواد قانونی باشد، آمادگی همکاری در این زمینه را دارد ضمن اینکه ملاک‌های حذف یارانه ثروتمندان را نیز دولت باید تعیین کند و مجلس در این حوزه وارد نشده است.

به گزارش همشهری، در هفتمین سال اجرای طرح پرداخت یارانه نقدی، همچنان اغلب خانوارهای ایرانی به‌صورت ماهانه از دولت پول می‌گیرند که از کل منابع حاصل از هدفمندی نیز بیشتر می‌شود درحالی‌که قرار بود فقط 50درصد منابع حاصل از این طرح به پرداخت یارانه نقدی اختصاص یابد. تاکنون که 80مرحله یارانه نقدی به‌حساب سرپرستان خانوار واریز شده، بالای 90درصد ایرانی‌ها مشمول دریافت یارانه بوده‌ و حدود 280هزار میلیارد تومان پول نقد دریافت کرده‌اند.

براساس تبصره 14 قانون بودجه سال 1396، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها مجاز است فقط 37هزار و 500میلیارد تومان از منابع خود را صرف پرداخت نقدی کند که البته از این میزان، 4هزار میلیارد تومان به افزایش مستمری خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی اختصاص دارد. از سوی دیگر در اسفند 95 به بیش از 75میلیون نفر یارانه نقدی پرداخت شده که براساس تبصره 14 بودجه‌96، از ابتدای سال باید 14میلیون نفر از آنها حذف می‌شدند و فقط 61میلیون نفر یارانه 45هزار و 500تومانی می‌گرفتند.
 




منبع: همشهری آنلاین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار