تابناک مرکزی: استاندار استان مرکزی گفت: واگذاری بی برنامه صنعتی که در گذشته در این استان اتفاق افتاده است بار دیگر تکرار نمی شود.
کد خبر: ۵۱۸۳۱۰
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۶ 02 November 2017

به گزارش تابناک مرکزی به نقل از ایرنا، سیدعلی آقا زاده در آیین تحویل 42 واگن ساخت شرکت واگن پارس اراک به شرکت های بهره بردار، افزود: شرکت واگن پارس اراک در مرحله واگذاری از بنیاد تعاون صنایع دفاع به بخش خصوصی است و مدیریت ارشد استان تمام تلاش خود را به کار می گیرد تا این واحد صنعتی ارزشمند همچنان یک مجموعه اقتصادی قدرتمند بماند و مراحل واگذار افزایش قوا برای حوزه تولید داشته باشد.

وی ادامه داد: برخی از صنایع استان مرکزی به خصوص واحدهای مستقر در شهر اراک که در گذشته به بخش خصوصی واگذار شده اند با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنند.

استاندار استان مرکزی بیان کرد: اگر چه خانواده دولت در استان مرکزی و نهادهای ذیربط به دنبال حل مشکلات این صنایع هستند اما در واگذاری های جدید نیز با دقت عمل بیشتر به دنبال جذب سرمایه گذاران قدرتمند برای مدیریت شرکت های هستند.

وی با بیان اینکه شرکت واگن پارس اراک ظرفیت تولید یکهزار انواع واگن باری و مسافربری را دارد، اضافه کرد: هر مجموعه اقتصادی که به دنبال خرید این شرکت است باید بتواند روند تولید را در این مجموعه حفظ کند و بهبود بخشد و در سایه مدیریت صحیح بستر باروری حداکثری ظرفیت را در تولید فراهم کند.

آقازاده اظهار کرد: ساخت واگن های خود کششی که با سرعت 160 کیلومتر در ساعت و بدون لوکوموتیو در واگن پارس آغاز شده که این ظرفیت در تمام کشور ایران بی نظیر است و باید به عنوان توان منحصر به فرد معرفی شود و رشد یابد.

وی یادآوری کرد: خانواده دولت در استان مرکزی با جدیت هر چه تمامتر به دنبال حل مشکلات صنایع است و در این راستا سرکشی و بازدید از یک واحد صنعتی در هر هفته در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت واگن پارس اراک نیز گفت: 10 واگن باری لبه بلند به سفارش شرکت فولاد خراسان، 10 دستگاه واگن 6 محوره به سفارش شرکت توکاریل، 10 دستگاه واگن فله بر برای شرکت پارسیان ریل شرق، چهار دستگاه واگن مسافر بری برای شرکت رجاء، 2 واگن مسافربری ترنست به سفارش شرکت رجاء و 6 دستگاه استراکچر واگن مترو نیز به شرکت واگن سازی تهران در واگن پارس اراک تولید شده که امروز به صورت رسمی به ناوگان ریلی کشور پیوست.

محمدرضا مختاری افزود: ساخت 42 دستگاه استراکچر واگن مترو در برنامه ریزی های از پیش تعیین شده امسال این شرکت هدفگذاری شده که تاکنون 38 دستگاه آن به شرکت بهره بردار تحویل شده است.

وی افزود: ساخت 100 دستگاه واگن باری لبه بلند نیز امسال در برنامه های کاری واگن پارس بود که تمامی این تعهد جامه عمل پوشیده و واگن های مذکور به شرکت های بهره بردار تحویل شده است.

مدیرعامل شرکت واگن پارس اراک اضافه کرد: ساخت 75 ذستگاه واگن 6 محور نیز در دستور کار برنامه های امسال شرکت در سال جاری است که تا کنون 40 دستگاه آن ساخته و تحویل شرکت بهره بردار شده است.

وی اظهار کرد: ساخت 100 واگن فله بر انواع غلات نیز امسال هدفگذاری شده بود که تا کنون 20 دستگاه ساخته شده و به 2 شرکت بهره بردار تحویل شده است.

وی بیان کرد: ابتدای امسال قراردادی مبنی بر ساخت 25 واگن مسافربری از سوی شرکت واگن پارس اراک با شرکت رجاء منعقد شد که تا کنون 13 دستگاه آن ساخته و تحویل شده و 12 دستگاه دیگر نیز بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

مختاری با بیان اینکه هم اکنون کمتر از 30 درصد از ظرفیت اسمی شرکت به کار گرفته شده است، بیان کرد: در صورتی که همه ظرفیت موجود این شرکت استفاده شود بیش از یکهزار انواع واگن در این شرکت تولید می شود.

وی، کمبود سرمایه شرکت های بهره بردار را مهمترین مشکل واگن پارس دانست و گفت: در گذشته دولت ها به شرکت های بهره بردار تسهیلات ویژه با نرخ سود پایین برای خرید واگن پرداخت می کردند اما درحال حاضر این تسهیلات قطع شده و شرکت های بهره بردار نیز به تنهایی و با تکیه بر سرمایه داخلی خود قدرت خرید واگن ها به خصوص واگن های مسافربری را ندارند.

مدیرعامل شرکت واگن پارس اراک با بیان اینکه واگن های شرکت واگن پارس هم به لحاظ قیمت و هم به لحاظ کیفیت قدرت رقابت با شرکت های چینی و روسی را دارند، تاکید کرد: شرکت های واگن سازی در چین و روسیه از پشتیبانی نهادهای دولتی و شرکت های خصوصی برخوردار هستند اما واگن پارس به دلیل نداشتن پشتیبان قدرتمند نمی تواند از همه ظرفیت خود در راستای تولید استفاده کند.

وی با بیان اینکه حقوق و مزایای کارکنان این شرکت به روز است و شرکت هیچ بدهکاری به کارکنان ندارد، تاکید کرد: کمبود نقدینگی بیشتر مشکل شرکت های بهره بردار است که درصورت حمایت دولت و پرداخت تسهیلات کم بهره، این مشکل نیز رفع می شود.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار