تابناک مرکزی: سرپرست اداره‌کل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی گفت: ۳,۷۵ درصد از کل جمعیت استان عضو کتابخانه‌ها هستند، در چشم انداز ۱۴۰۴، باید ۳۵ درصد از جمعیت استان عضو کتابخانه‌ها باشند.
کد خبر: ۵۱۸۳۰۹
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۵ 02 November 2017

به گزارش تابناک مرکزی به نقل از ایکنا، علی اکبر احمدی، سرپرست اداره‌کل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی، در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان که در استانداری برگزار شد، گفت: برنامه‌ریزی مدون ویژه هفته کتاب و کتابخوانی برای ۱۲  روز انجام شده است. در استان ۷۳باب کتابخانه نهادی و ۹ باب کتابخانه مشارکتی فعالیت دارند.

وی با اشاره به اینکه در کل استان ۱۷۳ کارمند در کتابخانه‌ها فعالیت دارند، اظهار کرد: ۵۳هزار و ۵۹۵ نفر در کتابخانه‌های عمومی استان عضو هستند که از این تعداد ۳۱هزار و ۴۳ نفر خانم و ۲۱هزار و ۹۵۲ نفر آقا هستند. تعداد کل کتب و منابع کتابخانه‌های استان بعد از رفع خوانی، یک میلیون و ۸۴هزار و ۹۳۶ نسخه برآورد شده است که از این تعداد ۹۰۴هزار و ۱۶۲ عنوان کتاب موجود است کل زیربنای کتابخانه‌های عمومی در استان ۳۰هزار و ۲۸۱ متر مربع است

احمدی بابیان اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی استان از طریق اختصاص نیم درصد درآمد شهرداری می‌تواند فعالیت‌های خود را ارتقا بخشد، تصریح کرد: ۲هزار و ۵۴۸ نفر عضو کتابخانه‌های مشارکتی هستند و ۸۳هزار و ۶۹۹ نسخه کتاب در این کتابخانه‌ها موجود، ۲۵هزار و ۶۳۹ کتاب به امانت برده شده و زیربنای این کتابخانه‌ها نیز یک‌هزار و ۱۶۰ متر مربع است.

این مقام مسئول ادامه داد: از ۷۳ باب کتابخانه نهادی فعال در استان ۲۱ باب کتابخانه روستایی است که برخی از آنها توسط کتابداران روستایی مدیریت می‌شوند ۳,۷۵  درصد از کل جمعیت استان عضو کتابخانه‌ها هستند، در چشم انداز ۱۴۰۴، باید  ۳۵ درصد جمعیت استان عضو کتابخانه‌ها باشند. نرخ رشد عضویت جمعیت استان در کتابخانه‌ها در سال جاری باید ۱۱ درصد باشد.

احمدی اظهار کرد:  برای رسیدن به شاخص اصلی سرانه عضویت و مطالعه در استان باید ۴ شاخص اصلی در کنار هم و متناسب با شرایط پیشرفت کند. با شرایط موجود سعی در عضو گیری داشتیم اما نیاز به حمایت داریم. هفته گذشته ۶هزار و ۴۲۵ جلد کتاب از انتشارات حقوق اسلامی و نشریات علمی قلم‌چی به مجموع منابع استان اضافه شده است.

وی با اشاره به اینکه ثبت‌نام در روزهای ۱۳ و ۲۴ آبان در تمام کتابخانه‌های عمومی استان رایگان است، اظهار کرد: تجلیل از کتابداران، برگزاری نشست خبری، جذب کتاب در طول ایام هفته، ۱۱جلسه نقد و بررسی، ۶۰ نشست کتابخوان کتابخانه‌ای، ۶۸ نشست مدرسه‌ای، بازنمایی کتب نورسیده در ۸ کتابخانه، جلسات جمع خوانی، تشکیل جلسات کانون فرهنگی و گروه‌های مطالعاتی و اجرای برنامه قصه گویی بخش کودکان، از جمله برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی است.

سرپرست اداره‌کل نهاد کتابخانه های عمومی استان مرکزی در پایان، اظهار کرد: شهرداری‌ها موظف هستند نیم درصد از درآمد ماهیانه خود را به کتابخانه‌های عمومی اختصاص دهند، رایزنی در این بخش صورت گرفته است که امیدواریم در اسرع وقت این مبلغ به کتابخانه‌ها اختصاص یابد.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار