شهردار اراک:
تابناک مرکزی: شهردار اراک با بیان اینکه اجرای طرح ۵۵ متری، اذیت و آزار مالکان را در پی داشته است گفت: نظر مالکان مشمول طرح 55 متری برای شهرداری قابل احترام است و به خواسته آنان اجرای این طرح لغو می شود.
کد خبر: ۵۱۸۲۹۹
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 02 November 2017

به گزارش تابناک مرکزی؛ طرح 55 متری اراک که به کناف در هم پیچیده ای در طی سالیان اخیر تبدیل شده است و محل مناقشه مردم و شهرداری اراک بوده است بعد از گذشت قریب به 15 پیمانه تحمل مالکان واقع در این طرح را لبریز کرده است و از همان ابتدای کار شورای اسلامی پنجم اراک مالکان با توسل به روش های مختلف و ایجاد کمپین مجازی اعتراض خود را به این طرح نشان داده و تنها خواسته خود را لغو طرح عنوان کردند.

در میان یازده عضو شورای اسلامی شهر اراک می توان گفت تنها علیرضا مرادی بود که با موضع گیری های رسمی خود خواسته مردم را مطالبه میکرد و با طرح دلایلی همچون عدم توانایی مالی شهرداری برای اجرای طرح و نبود سرمایه گذار خواستار لغو طرح بود. پس از انتخاب تاجران به عنوان شهردار اراک نیز وی از جدیت شهرداری اراک برای اجرای طرح سخن گفت و در اولین اقدام در چهارم آبان ماه امسال تخریب چند ملک در محدوده این طرح را که در طی 15 سال گذشته تملک شده بود رقم زد تا با واکنش های منفی از سوی مالکانهمراه شود و در نهایت مالکان با تجمع در مقابل شورای شهر و ورود به ساختمان شورا مراتب اعتراض خود را اعلام کردند که برای حاکم شدن آرامش مقرر شد 10 آبان ماه نشستی با حضور مالکان طرح 55 متری، شهردار و اعضای شورای اسلامی کلانشهر اراک برگزار شود و تعیین تکلیف نهایی بر اساس نقطه نظرات باشد.

در این نشست که برای رفع مشکلات مالکین واقع در طرح ۵۵ متری عصر امروز در مسجد آیت الله سلطان برگزاری شد رئیس شورای اسلامی شهر اراک با بیان اینکه به عنوان رییس شورای شهر اعلام میکنم طرح ۵۵ متری لغو شود گفت: اعضای شورای پنجم شورای اسلامی این شهر منتخبان مردم هستند و اولویت کاری این دوره از فعالیت شورا در رفع مشکلات مردم گذاشته شده است.

کاوه فلک افلاکی افزود: مالکان طرح 55 متری اراک خواستار لغو این طرح هستند و شورای شهر نیز موافق نظر مردم است و دستور لغو آن را صادر می کند.

وی بیان کرد: این طرح باید در شورای عالی شهرسازی تهران ارسال شود و در این شورا نماینده ای از اراک برای دفاع از لغو آن حضور خواهد داشت.

شهردار اراک نیز در این نشست گفت: بلاتکلیفی مردم پس از 15 سال در اجرای این طرح، اذیت و آزار مالکان را در پی داشته و مشکلات آنان قابل درک است.

داود تاجران افزود: نظر مالکان مشمول طرح 55 متری برای شهرداری قابل احترام است و به خواسته آنان اجرای این طرح لغو می شود.

وی توضیح داد: مشکلات زیادی در کلانشهر اراک وجود دارد که حل آن ها همدلی و همراهی اقشار مختلف مردم را طلب می کند و امروز مسئولان استان مرکزی و کلانشهر اراک یکصدا به دنبال رفع مشکلات در بخش های مختلف هستند.

وی بیان کرد: تا پایان سال جاری در کلانشهر اراک تحولات چشمگیری ایجاد می شود و المان ها و مبلمان این شهر به بهترین نحو ممکن تزئین خواهد شد.

شهردار اراک ادامه داد: شهر اراک توانایی الگو شدن کلانشهرها را دارد و جا برای کارکردن در این شهر بسیار است، اما انتظار است مردم به مسئولان فعلی اعتماد کنند و اجازه کار دهند.

تاجران اظهار کرد: برخی افراد منفعت طلب از طریق فضای مجازی به دنبال انحراف ذهن ها و سوء استفاده های خود هستند که باید اجازه به این افراد نداد و در فضای همدلی به توسعه اراک پرداخت.

مدیر شهرسازی و معماری اداره راه و شهرسازی استان مرکزی  هم در این نشست گفت: در سال 81 شورای عالی شهرسازی و معماری ایران با عضویت 12 وزیر به نمایندگی از طرف هیات وزیران طرح جامع شهر اراک اراک را تصویب و به استان مرکزی ابلاغ کردند و یکی از موارد این طرح خیابان 55 متری است که همراه با طرح جامع در آن زمان به مسئولان ارشد و شهردار وقت ابلاغ شد.

علی بیات افزود: شهرداری اراک بر اساس ماده 7 قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران موظف و مکلف به اجرای مصوبات این شورا در یک افق 10 ساله است، سال 81 که این طرح به تصویب رسیده، 10 سال فرصت بوده که هم طرح جامع و هم عناصر آن شامل طرح 55 متری اجرا یی شود.

وی بیان کرد: از سال 81 تا 91 این طرح حسب قانون و وظایف قانونی که محول شده به اداره کل راه و شهرسازی مورد حمایت قرار گرفته اما پس از سال 91 این طرح قابل دفاع نبود.

مدیر شهرسازی و معماری اداره راه و شهرسازی استان مرکزی ادامه داد: بر اساس قانون تعیین وضعیت املاک در طرح های دولتی و شهرداری ها، مصوب سال 67 مجلس شورای اسلامی و اصلاحیه بعدی آن، هم ادارات دولتی و هم شهرداری موظف هستند در مهلت تعیین شده تکلیف مالکان را مشخص کنند، از اجرای این طرح بیش از 10سال سپری شده و این طرح بیش از این قابل دفاع نیست.

بیات عنوان کرد: طرح جامع کلانشهر اراک در دستور کار ارجاع به شورای برنامه ریزی و توسعه استان مرکزی است، این شورا می تواند در خصوص سرنوشت طرح 55 متری تصمیم گیری کند.

وی اظهار کرد: تنها مرجع قانونی برای تصمیم گیری در خصوص خیابان 55 متری در استان مرکزی شورای برنامه ریزی و توسعه است، البته این تصمیم نیز نباید درازا کشیده شود و باید حداکثر تا آذرماه امسال تکلیف را مشخص کند.

طرح 55 متری اراک با هدف روانسازی ترافیک و ایجاد روند تکمیل شبکه معابر شهری از سال 81 پیش بینی و توسط شورای عالی شهرسازی و معماری کشور مصوب و ابلاغ شد.

بر اساس مختصات این طرح تملک 218 پلاک به شعاع 2 کیلومتری از میدان ولی عصر(عج) تا خیابان میرزای شیرازی در دستور کار بوده که با گذشت بیش از 15 سال هنوز اجرایی نشده است.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۹
اگر این نوشته را یکی از تصمیم گیرندگان اصلی شهر بخواند شاید خطر آسیب جدی شهر اراک در آینده رفع شود.
پروزه 58 متری باعث نابودی ساختار شهر اراک و تبدیل اراک به گذرگاه بین شهری میشود. اگر ضرئرت ساخت این بزرگراه تسهیل عبور و مرور در هسته مرکزی شهر با خودرو های شخصی است، این دقیقا با مفهوم شهر منافات دارد زیرا امروز شهر را برای مردم و شهروندان بهسازی میکنند و نه برای خودرو ها. کارهاییمثل تجربه دوطبقه کردن بزرگراه صدر که اقای قالیباف در تهران اجراکرد امروزه در اکثر کشورهای دنبا اقداماتی ضد شهر و شهروندی شناخته و حتی جمع آوری میشوند.
هسته مرکزی شهر اراک که با مشکل عبور و مرور سنگین خودرها روبروست و چندان هم بزرگ نیست باید مثل اکثر کشورهای دنیا سنگ فرش شود و جابه جا کردن آسان مردم در این ناحیه باید با وسایل نقلیه عمومی مثل تراموا یا تاکسیهای سبک انجام و در مبادی این ناحیه پارکینگهای طبقاتی مجهز و ارزان ساخته شود.
تلاش شهرداری باید بر توسعه کمربند این ناحیه پرترافیک مثل خیابانهای شریعتی، مسیل و معابر منتهی به خیابان ادبجو باشد.
توجه داشته باید که مطلب بالا ربطی به مالکان عرصه های طرح 58 متری و تملک آنها ندارد و دیدگاهی علمی از منظر شهرسازی است.
چه بسا کهمالکان عرصه های 58 متری بسیار به اجرای این طرح غیرعلمی راغب باشند تا با گرفتن مبالغ بالاتر از عرف منطقه، در نهایت با پول حاصل از این سوداگری، از اراک به تهران مهاجرت کنند.
نگرانی دیگر من اینست که برخی از تصمیم گیرندگان اصلی اجرای این طرح، خود در منافع حاصل از اجرای آن سهیم و بر اجرای این طرح خطرناک مصر باشند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار