بیش از 400 هزار نفر از جمعیت یک میلیون و 300هزار نفر کلانشهر اهواز در حاشیه های شهر زندگی می کنند که برخی مناطق با وجود قرار گرفتن در محدوده شهری، اما جزو سکونتگاه های غیر رسمی محسوب می شوند.
کد خبر: ۵۱۳۳۸۶
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۸ 23 October 2017
به گزارش ایرنا _ منطقه خوزستان، حاشیه های شهر همواره حواشی تلخی نیز با خود به همراه دارند اما گاهی این حواشی از مرز ناهنجاری اجتماعی، کمبود امکانات و شکاف طبقاتی عبور کرده و با جان ساکنان این مناطق بازی می کند.
کوی مجاهدین واقع در منطقه منبع آب اهواز) از جمله مناطقی است که ساکنان آن از فرط مشکلات مالی و بیکاری به دل کوه پناه برده اند.
صبح دوشنبه هفته جاری صخره ای بزرگ از یک تپه بر روی منازل ساخته شده در پایین آن سقوط کرد تا با تخریب 2 باب منزل در این منطقه و کشتن 2 کودک خردسال بار دیگر توجهات مردم و مسئولان را به این منازل ناایمن جلب کند.

** زندگی ام با خاک یکسان شد
ولی منصوریانی پدر شادمهر 6 ساله، یکی از قربانیان این حادثه که هنوز در بهت از دست دادن فرزند و تمام زندگی خود بود گفت: تمام دارایی ام 40 میلیون ریال بود که آن هم برای اجاره این خانه داده بودم.

وی با اشاره به اینکه از نیروهای اخراجی پیمانکاری شهرداری هستم افزود: هربار که اهالی محل برای حل مشکل منازل خود به دستگاه های مختلف مراجعه کردند تنها یک پاسخ می شنوند و آن هم اینکه این منازل غیرقانونی است و باید تخریب شوند؛ ما اگر سرمایه و یا کار مناسب داشتیم به طور قطع در این شرایط سخت زندگی نمی کردیم.

منصوریانی که با حسرت خانه ویران شده خود را نشان می داد گفت: هر آنچه داشتم با خاک یکسان شده و هم اکنون با 2 فرزند دیگر و همسرم در منزل آشنایان زندگی می کنیم. 

وی ادامه داد: خانه خود را از دست داده ام و مجبورم فرزند پنج ساله خود را در شهرستان گچساران خاک کنم چرا که اینجا دیگر محلی برای برگزاری مراسم ختمش ندارم و هیچ چیز برای یک پدر سخت تر از این نیست.

** خطر در کمین شقایق ها و شادمهرهای دیگر کوی مجاهدین منبع آب 

عباس کاظمی پدر شقایق چهار ساله، دیگر کودک قربانی حادثه سقوط صخره،در حالی که آثار خراش و زخم حاصل از این حادثه بر روی چهره اش مشخص بود گفت: 2 سال پیش برای پیدا کردن کار به اهواز آمدیم. توانایی مالی ما بسیار محدود بود به همین دلیل مجبور شدیم در این منطقه ساکن شویم.

وی در حالی که بغض خود را به سختی فرو خورد ادامه داد: یکی از دخترانم را از دست داده ام و دیگری هم در بیمارستان است. حادثه آن قدر ناگهانی رخ داد که نتوانستم آنها را از محل دور کنم.

کاظمی که حالا نگران دیگر کودکان کوی مجاهدین است یادآور شد: کودکان بسیاری درحال بازی در این منطقه از ارتفاع به پایین پرتاب شده و یا در چاله های فاضلاب افتاده اند.

** خانه های تخریب شده پاتوق مصرف کنندگان شده اند

شهربانو رستمی یکی از ساکنان خیابان چهار خالدی که نامه ها و اسناد بسیاری از پیگیری خود و اهالی محل در ادارات مختلف در دست داشت گفت: شهرداری چند باب منزل را در این منطقه به دلیل غیر ایمن بودن تخریب کرد که حالا آنها به پاتوق هایی برای مصرف کنندگان مواد مخدر تبدیل شده اند.

وی افزود: چرا باید حتما حادثه ای تلخ رخ دهد تا مسئولان برای پیگیری و رسیدگی به مشکلات به این مناطق حاشیه ای سر بزنند. از زمان سقوط سنگ تاکنون هیچ کدام از ما اهالی محل، آسایش نداریم و کودکانمان را شب ها به منزل اقوام در مناطق دیگر شهر می فرستیم.

** کاش باران نبارد!

عزیز کریمی از دیگر اهالی محل به قطع 22 ساعته آب این منطقه در شبانه روز اشاره کرد و گفت: آب شرب این منطقه تنها در ساعت هفت تا 9 صبح وصل است. در این مدت هم باید آب ذخیره کنیم و هم به نظافت شخصی بپردازیم.

وی از جاده های خاکی و ناهموار خیابان ها گله کرد و افزود: با هر بارش باران زندگی ساکنان این منطقه مختل می شود ضمن آنکه خطر ریزش سنگ و صخره هم بیشتر می شود به همین دلیل مردم این منطقه همیشه برای نباریدن باران دعا می کنند!

**2 هزار واحد مسکونی باید جابجا شوند

شهردار اهواز در این خصوص اظهار کرد: تعداد کل واحدهای مسکونی کوی مجاهدین که باید جابجا شوند 2هزار مورد است که 817 باب خطرناک هستند، 84 عدد واحد در شرایط پرخطر و 15 عدد در موقعیت حاد قرار دارند.

منصور کتانباف نصب با اشاره به اینکه اداره کل راه و شهرسازی و مدیریت بحران موظف به جابجایی این 15واحدها شده اند، افزود: در تلاش هستیم تا پایان امسال 84 واحد نیز جابجا شوند. 2 شهر تازه تاسیس رامین و شیرین شهر برای سکونت این خانواده ها پیشنهاد شده که شیرین شهر موقعیت بهتری دارد.

وی با بیان اینکه آسفالت کردن خیابان های اصلی و فرعی این کوی که شبکه فاضلاب آنها انجام شده در دستور کار قرار دارد، یادآور شد: با اعتبار شهرداری در معابری که شبکه فاضلاب نصب شده آسفالت انجام می شود.

** خانه های بسیاری در این مناطق در خطر ریزش هستند

شهردار منطقه هفت نیز با اشاره به اینکه متولی قانونی رسیدگی به سکونتگاه های غیررسمی ستاد سکونتگاه های غیر رسمی است، گفت: از 17 عضو این ستاد، هیچ نماینده ای از شهرداری عضویت ندارد از همین رو به لحاظ اسکان سکونتگاه های غیررسمی مسئولیتی ندارد.

ارسلان شهنی افزود:کوی مجاهدین منطقه منبع آب از پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان یک سکونتگاه غیر رسمی مورد استفاده قرار می گرفت و پس از پیروزی انقلاب فرآیند خانه سازی بدون مجوز تشدید شد. در سال 85 حادثه مشابهی با 2 کشته رخ داد که پس از آن طرحی به نام مینا شکل گرفت.

وی با اشاره به اینکه موضوع این طرح جابجایی 285 واحد در معرض خطر فوری بود، افزود: از این مقدار تعداد کمی توسط فرمانداری و شرکت عمران و مسکن سازان خوزستان تملک شد و عمده طرح مینا ناقص ماند.آخرین صورت جلسه در همین خصوص به سال 92 باز می گردد که طبق آن وظیفه شهرداری شناسایی و معرفی املاک در معرض خطر بوده است.

شهنی با بیان اینکه بارها درخصوص ناتمام ماندن طرح مینا تذکر داده ایم،بیان کرد:اخطارهای مکرری به ساکنان این منطقه داده شده که آخرین مورد آن در خرداد امسال بود؛ درخواست حکم تخریب برای خیابان چهار خالدی و خیابان یک طباطبایی داده ایم که مقام قضایی پاسخ داده باید برای آنها مسکن تهیه کنید درحالیکه طبق قانون ما متولی تامین مسکن نیستیم.

وی با اشاره به اینکه وزیر راه و شهرسازی و معاون وی نیز پیش از این از این مناطق دیدن کرده اند، ادامه داد: طبق دستور استاندار اداره کل راه و شهرسازی باید اداره ای را برای حل مشکل در این منطقه مستقر کند. عامل اصلی نارضایتی مردم منطقه نبود روکش آسفالت در خیابان ها است. شرکت آب و فاضلاب متعهد شد تا پس از لوله گذاری بار دیگر خیابان ها را آسفالت کند.

شهردار منطقه هفت با اعلام اینکه خانه های بسیاری در این منطقه در خطر ریزش قرار دارند، اظهار کرد: در 10 سال گذشته هیج واحد جدیدی در این منطقه ساخته نشده است.

** شهرداری مجوز حفاری خیابان ها را نمی دهد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کلانشهر اهواز با اشاره به برگزاری جلسه با شهرداری در جهت رفع مشکلات منطقه خالدی در کوی منبع آب اظهار کرد: باتوجه به نزدیکی بارش باران یگان هایی برای مهار و دفع آب های سطحی و فاضلاب در نظر گرفته شده اند.

فردوس کریمی درخصوص گله مردم منطقه خالدی از آسفالت نبودن خیابان ها افزود: برای شروع هر عملیات اجرایی از سوی شرکت آب و فاضلاب، باید شهرداری مجوز نصب لوله را صادر کند. طبق قانون حفاری، باید مکان هایی که حفاری کردیم را ترمیم کنیم اما اکنون شهرداری درخواست روکش آسفالت کل خیابان را دارد که جزو تعهدات ما نیست.

وی با بیان اینکه مکاتبات بسیاری برای دریافت مجوز با شهرداری صورت گرفته خاطر نشان کرد: تاکنون چندین پیمانکار برای آسفالت این خیابان ها انتخاب شده اما به دلیل دریافت نشدن مجوز از برنامه زمانبندی عقب افتاده ایم.

کوی منبع آب از نخستین هسته های حاشیه‌نشینی در اهواز ،در حوزه استحفاظی منطقه 7 شهرداری و در شرق این هواز واقع است. این منطقه در سال 1388 دارای وسعتی بیش از 750 هزار مترمربع و جمعیتی حدود 22 هزار نفر با یکهزار و 170 خانوار بود.

ساخت‌وساز غیر مجاز، نداشتن پروانه ساخت و سند قانونی، نارسایی خدمات شهری، آلودگی زیست‌محیطی، بیکاری، اشتغال کاذب و ... از مشکلات این منطقه حاشیه نشین اهواز است.

این منطقه در سال 1356 که در آن زمان کوه بود به دستور شهردار وقت اهواز، تسطیح و به نمایندگی تعاونی مسکن به کارگران شهرداری واگذار شد. بعدها دیگر ساکنان که بیشترشان مهاجران بودند به صورت بی‌ضابطه و غیررسمی به تسطیح کوه پرداختند و خانه‌هایشان را در آنجا بنا کردند.

در سال های گذشته تاکنون چند حادثه سقوط صخره بر روی منازل مسکونی این منطقه رخ داده که منجر به کشته و مصدوم شدن تعدادی از شهروندان شده است.

بنا بر آمار اعلام شده خوزستان دارای حدود 770 هزار نفر حاشیه نشین است که 400 هزار نفر آن در شهرستان اهواز ساکن هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار