یکی از بزرگترین مشکلات کشورهای در حال توسعه برای نیل به اهداف مربوط به رشد اقتصادی و به تبع آن ایجاد اشتغال و افزایش درآمد سرانه، کمبود و یا ناکارآمدی سرمایه‌های داخلی است.
کد خبر: ۵۱۳۳۶۳
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۶ 23 October 2017
به گزارش تابناک : این موضوع در اقتصاد با مفهوم دور باطل فقر تعریف می‌شود و درست زمانی به وجود می‌آید که کمبود سرمایه و یا ناکارآمدی سرمایه‌های موجود مانع از سرمایه‌گذاری با بهره وری بالا در بخش‌های مختلف و رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال و افزایش درآمد سرانه می‌شود. این دو وضعیت در ایران نیز به عنوان یک کشور در حال توسعه وجود دارد، کمبود سرمایه و همچنین ناکارآمدی سرمایه(به عنوان مثال انجماد نیمی از 800 هزار میلیارد تومان منابع بانکی) باعث شده است تا اقتصاد ایران در طول 40 سال اخیر با میانگین رشد حدودا چهار درصدی بزرگ شود و از این فراتر نرود.در چنین وضعیت ی دولت یازدهم از ابتدای شکل‌گیری با عنایت به این مفهوم اقتصادی و لزوم غلبه بر دور باطل فقر توجه خاصی به جذب سرمایه خارجی برای رشد اقتصادی نشان و تلاش زیادی نیز در این راستا به خرج داد، که مذاکرات منتهی به برجام فقط گوشه‌ای از آن است؛ خوشبختانه این دیدگاه با تداوم دولت یازدهم در قاموس دوازدهمین دولت ادامه دارد. اهمیت زیاد جذب سرمایه خارجی از دریچه آمار و ارقام و در چهارچوب برنامه ششم توسعه بدین گونه است: برای رسیدن به رشد اقتصادی هشت درصدی که در این برنامه هدف گذاری شده دولت باید بین 180 تا 200 میلیارد دلار سرمایه خارجی در طول چهار سال جذب کند، این یعنی به طور میانگین هر سال بین 45 تا 50 میلیارد دلار سرمایه خارجی باید به کشور وارد شود. بنابراین هر کدام از استان‌های کشور به نسبت سهم و نقشی که در اقتصاد و تولید ناخالص داخلی دارند باید در طول برنامه ششم با تکیه بر ظرفیت‌ها و مزیت‌های نسبی به زعم خود بار جذب بخشی از این 200 میلیارد دلار سرمایه خارجی را به دوش بکشند. استان البرز یکی از استان‌هایی است که در این زمینه وظیفه سنگینی بر عهده دارد؛ چرا که با وجود وسعت کم حدود 10 درصد از صنایع کل کشور را در خود جای داده، مراکز پژوهشی و علمی زیادی در آن وجود دارد، در مسیر کریدور شمال به جنوب آسیای جنوب غربی قرار گرفته ، قطب کشاورزی نوین محسوب می‌شود و بر همین اساس بخش زیادی از تولید ناخالص داخلی را تامین می‌کند. البرز اما با وجود چنین ظرفیتی در جذب سرمایه خارجی آنطور که باید توفیق نداشته است، نگاه به آمار 25 ساله سرمایه‌گذاری خارجی در البرز گواه بر این عدم توفیق است. آمار حاکی از این است که در فاصله سال‌های 80 تا 92 فقط 100 میلیون دلار سرمایه خارجی در البرز مصوب شده ، این رقم در فاصله سال‌های 92 تا 95 به 524 میلیون دلار افزایش یافت اما این افزایش در قیاس با ظرفیت‌های البرز بیشتر به یک نارسایی شبیه است تا یک موفقیت. در جست و جوی علت این نارسایی، باید از خود بپرسیم که چرا پس از اجرای پنج برنامه توسعه و در طلیعه برنامه ششم و نزدیک شدن به افق چشم انداز 1404 ، البرز به عنوان یکی از استان‌های استراتژیک کشور در یک نرخ بیکاری 13.8 درصدی به سر برده و تا این حد در جذب سرمایه خارجی عاجز مانده است.
پاسخ به این سوال را باید در فقدان یک برنامه جامع برای جلوگیری از عملکردهای جزیره‌ای و پراکنده و فقدان تمرکز بروکراتیک در روند جذب سرمایه و پیچ و خم زیاد و مهمتر از همه فقدان یک نقشه راه چهار یا پنج ساله برای روشن شدن افق استان در سرمایه‌گذاری خارجی است. بر همین اساس به دکتر محمدعلی نجفی پیشنهاد می‌شود مشابه نقشه راه پنج ساله مرکز خدمات سرمایه‌گذاری خارجی استان گیلان که افق این استان را از سال 94 تا 98 مشخص کرد، یک نقشه راه نیز در استان البرز تدوین کند. نقشه راه برنامه پنج ساله مرکز خدمات سرمایه‌گذاری خارجی گیلان در بهمن 93 در بیش از 240 صفحه و با 10 برنامه از جمله برنامه راهبردی مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان گیلان، راهنمای سرمایه‌گذاری خارجی و مشوق‌ها، باشگاه سرمایه‌گذاری خارجی(سرمایه‌گذاری خارجی در ورزش)، فصلنامه اکوکاسپین، کشورهای هدف جذب سرمایه‌گذاری خارجی گیلان، تشریح بازار سرمایه‌گذاری خارجی گیلان، سند مقدمات اولویت‌های سرمایه‌گذاری در برنامه ششم، 100 فرصت سرمایه‌گذاری به سه زبان انگلیسی، فارسی و روسی، اتاق مجازی سرمایه‌گذاری خارجی و بانک اطلاعات سرمایه‌گذاری خارجی گیلان تدوین شد. مسلما نقشه راه برنامه پنج ساله مرکز خدمات سرمایه‌گذاری خارجی گیلان که نیمی از آن در دوره سکانداری نجفی در این استان به اجرا در آمده نقش زیادی در تک رقمی شدن نرخ بیکاری در این استان داشته است(طبق آخرین آمار نرخ بیکاری در گیلان از 10.6 درصد به 9.2 درصد رسیده است) بنابراین با توجه به آنچه که در مورد اهمیت جذب سرمایه خارجی در بخش کلان و برش استانی آن ذکر شد لازم است چنین برنامه‌ای در استان البرز نیز تدوین شود تا نقشه راه این استان پرظرفیت برای جذب سرمایه خارجی مشخص و مسیر آن هم در حوزه شناخت بهتر فرصت‌ها(در البرز 250 فرصت سرمایه‌گذاری وجود دارد)، تسهیل در روند صدور مجوزها، تشویق سرمایه‌گذاران به حضور در استان، تحقق سهم استان در بخش مربوط به جذب سرمایه خارجی برنامه ششم توسعه، کاهش نرخ بیکاری و بومی‌سازی تکنولوژی‌های نوین عملیاتی شود.





منبع : ایسنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار