آیا استان سمنان اتوبان عبور مدیران غیر بومی و کم تجربه است؟
به گزارش تابناک سمنان: در حالی که می‌رفت موضوع رفتن یا ماندن محمدرضا خباز در استان سمنان به فراموشی سپرده شده و گروه‌های مختلف سیاسی و عامه مردم سمنان درباره تغییر مدیران این استان گمانه‌زنی می‌کردند؛ خبر انتخاب استاندار جدید برای سمنان به سرعت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی این استان را درنوردید.
کد خبر: ۵۱۳۲۸۲
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۸ 23 October 2017

به گزارش تابناک سمنان:در حالی که می‌رفت موضوع رفتن یا ماندن محمدرضا خباز در استان سمنان به فراموشی سپرده شده و گروه‌های مختلف سیاسی و عامه مردم سمنان درباره تغییر مدیران این استان گمانه‌زنی می‌کردند؛ خبر انتخاب استاندار جدید برای سمنان به سرعت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی این استان را درنوردید.

ریشه تغییر استانداران چیست؟

«استاندار در استان تحت نظرش به مثابه يك رييس‌جمهور براي كل كشور عمل مي‌كند.» اين شايد تعبيري تقريبي از شرح وظايف، حدود اختيارات و نوع مسووليت يك استاندار در نظام جمهوري اسلامي به حساب بيايد. با پايان كار دولت يازدهم درست است كه وزير كشور تغيير نكرد و عبدالرضا رحماني فضلي همچنان تصدي وزارت كشور را به عهده دارد اما تغييرات در برخي استانداري‌ها اجتناب‌ناپذير خواهد بود.

در طول اين چهار سال سران دولت از عملكرد و مواضع تعدادي از استانداران و به تبع آنها فرمانداران‌شان، رضايت نداشته و تعدادي از آن ها را همسو با دولت تدبير و اميد نمي‌دانستند. شايد مهم‌ترين انتقاد از اين همسو نبودن كه البته در دولت يازدهم تنها مختص استانداران نبود و بسياري از اركان دولت را در بر مي‌گرفت، صحبت‌هاي رييس‌جمهور باشد كه از نخوابيدن پاشنه كفش تعدادي از دولتي‌ها در حمايت از دولتش سخن گفت. حالا و با آغاز كار دولت دوازدهم احتمالا شاهد تغييراتي در راس بعضي از استان‌ها خواهيم بود.

راه سخت پيش روي رحمان فضلی و تیم اطرافش

در ميان ساير استانداران تعدادي از آنها تنها به مشكلات داخلي استاني خود پرداختند و برخي علاوه بر استان، يك رويكرد ملي هم داشتند و در حمايت از دولت يازدهم اقداماتي انجام داده و حتي هزينه‌هايي هم پرداختند. بر اساس تجربه گذشته در دولت دوازدهم احتمال تغيير ميان استانداران و انتقال بعضي از آنها به استان‌هاي ديگر براي انتقال تجربه موفق‌شان وجود دارد و بعضي هم به خاطر عملكرد ضعيف يا همسو نبودن با دولت بايد منتظر جايگزيني براي خود باشند. با اين اوصاف راه سختي در انتخاب استانداران كه بررسي عملكردشان قرار است تا پايان اين ماه به طول بينجامد پيش روي وزارت كشور است.

آیا استان سمنان نیاز به تغییر استاندار دارد؟

اگر خباز جابجا شود: اگر دکتر خباز گزینه ای برای استانداری یک استان دیگر باشد این بدین معنی خواهد بود که ایشان در استان سمنان عملکرد قابل قبولی داشته و برای براي انتقال تجربه موفق‌شان می بایست راهی یک استان دیگر (بزرگتر) گردد.

وقتی در آبان 94 انتقادات به وکیلی استاندار وقت سمنان بهانه «عدم مدیریت صحیح در موضوع سفر ریاست جمهوری به استان سمنان » به اوج رسید و درنهایت باعث برکناری وی شد. خباز که معاون وقت امور تقنینی معاونت پارلمانی رئیس جمهور ایران را برعهده داشت بدون هیچ سابقه اجرایی در این سطح استاندار سمنان شد. استانی که در آن زمان بین نمایندگان وقت و البته اصولگرا در مجلس اختلاف نطرات فاحشی در زمینه نحوه اداره استان و تقسیم بودجه وجود داشت یا مدیریت سیاستمداراصلاح طلب در راس استان به آرامش نسبی رسید.

خباز که در آزمون سفر ریاست دولت یازدهم به زادگاهش گام اول را محکم برداشته بود هرچند انتقاداتی به نحوه انتخاب برخی از مسئولین در استانداری را بر خود خرید اما در کل نحوه اداره استان را طوری پیش برد که گویی سال ها در این استان زندگی و مدیریت کرده است . و از این حیث کارنامه نسبتا قابل قبولی از خود بجا گذاشته است.

ارتباط پروژه انتقال آب دریای خزر با جابجایی خباز

مهمترین برنامه بلند مدت دکتر خباز که منطبق با خواسته های به حق مردم استان بوده است اجرایی کردن پروژه ارتباط پروژه انتقال آب دریای خزر به سمنان می باشد.ولی وا اسفا که این پروژه مهم که تاثیر بسیار زیادی در آینده استان و حتی مرکز کشور دارد از سوی برخی مقامات کشوری و البته با توجیه عدم تامین بودجه منتفی اعلام شده است. ( این خبر امروز 2شنبه نیز از طرف مقامات وزارت نیرو اعلام شد ) لذا مقامات وزارت کشور و البته دیگر مسئولین دولتی با این فرض به این نتیجه رسیده اند که از توان خباز در جایی استفاده شود که بتوان تاثیر بیشتری داشته باشد، لذا پروژه خرج ایشان از استان کلید خورد.

موافقان تغییر خباز:

عده ای در شرق و غرب استان بنا دلایلی که به آن اشاره می شود با تغییر خباز موافق هستند :

· سنگین کردن کفه توزیع اعتبارات غرب استان

· عقب نگه داشتن شرق استان

· ابقای و جابجایی چرخشی معاونین و مدیران کل سمنانی استانداری

· تابع محض بنیاد توسعه سمنان

· عدم تعامل مثبت با مجمع نمایندگان استان

تغییر استاندار قطعی است، قطعی نیست؟!

انتخاب استانداری مورد قبول عامه مردم و گروه‌های سیاسی حامی دولت حاکم و نیز جلب نظر مجمع نمایندگان استان‌های کشور برای این مهم از جمله مهمترین چالش‌هایی است که هر دولت پس از روی کار آمدن با آن مواجه است؛ و دولت یازدهم هم از این قضیه مستثنی نخواهد بود چراکه انتظارات هر کدام از این گروه‌ها از دولت و استاندار منتخب آن متفاوت است.

روز شنبه گذشته در جریان مصاحبه نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس و عضو فراکسیون امید خانه ملت بحث تغییر استاندار سمنان بطور جدی مطرح شد و گفت: تغییر استاندار سمنان قطعی است.

از طرف دیگر نماینده گرمسار و آرادان درباره انتخاب استاندار جدید سمنان اظهار بی خبری کرده است و حتی تاکید هم کرده است که مجمع نمایندگان استان سمنان در زمینه انتخاب/ تغییر استاندار جلسه ای نداشته است.

البته وقتی به عق برگردیم یعنی آبان 94، وقتی برکناری وکیلی استاندار وقت سمنان قطعی شده بود،کاتب اما موضعی مشابه با موضع فعلی گرفته بود:

« کاتب اما درباره واکنش مجمع نمایندگان استان سمنان در مجلس شورای اسلامی با توجه به موضوع برکناری استاندار وقت سمنان در آبان 94 ، گفته بود: این مجمع به‌صورت رسمی هیچ اطلاعی از موضوع تغییر استاندار و گزینه‌های احتمالی برای این پست ندارد. » و درجایی دیگری گفته بود: برکناری وکیلی آن هم در آستانه انتخابات به مصلحت نظام نیست.

ریشه تغییر استانداران/ آیا استان سمنان نیاز به تغییر استاندار دارد؟/ ارتباط پروژه انتقال آب دریای خزر با جابجایی خباز/ موافقان تغییر خباز/ تغییر استاندار سمنان قطعی است، قطعی نیست؟!/ جایگزین خباز کیست؟/ رویای عبوری از استانداری مازندران تا استانداری سمنان تا خداحافظی از سمنان

وقتی دولت یازدهم ، پایان ۲۵ ماه سکانداری استانداری وکیلی را با معرفی خباز اعلام کرد امروز البته همان وزیر اما در قامت دولت دوازدهم نیز پیش بینی می شود که نسبت به تغییر استاندار سمنان هرچند با مخالفت فردی چون کاتب اقدام نماید.

اما وقتی پای صحبت با نماینده دامغان باز می شود مشخص می شود : تغییر استاندار سمنان قطعی است.

ریشه تغییر استانداران/ آیا استان سمنان نیاز به تغییر استاندار دارد؟/ ارتباط پروژه انتقال آب دریای خزر با جابجایی خباز/ موافقان تغییر خباز/ تغییر استاندار سمنان قطعی است، قطعی نیست؟!/ جایگزین خباز کیست؟/ رویای عبوری از استانداری مازندران تا استانداری سمنان تا خداحافظی از سمنان

ابوالفضل حسن بیکی در این خصوص گفته: با مجمع نمایندگان استان سمنان برای انتخاب استاندار سمنان مشورت شده است و این مجمع نیز ملاک‌های مد نظر آیت الله سید محمد شاهچراغی را به عنوان پدر معنوی استان سمنان مد نظر قرار داده‌ است.

حسن بیکی استاندار جدید سمنان را فردی جوان و عمل‌گرا دانست.

با مقایسه نظرات سه نماینده محترم البته می توان دریافت که اتفاق نظری در این زمینه در مجمع نمایندگان استان‌ وجود ندارد هرچند که بسیار بعید است تغییر استاندار بدون نظر دکتر کاتب نماینده پرنفوذ گرمسار صورت بگیرد مگر اینکه: گزینه مورد نظر وزارت کشور برای استانداری سمنان مورد حمایت کاتب نبوده و با قطعی شدن آن یک جوریایی از عدم اطلاعش خبر داده تا نوعی واکنش منفی به وزارت کشور داده باشد.

از طرفی با توجه به تفکیک قوا در کشور، این که نمایندگان بخواهند مستقیم جهت تغییر و تعیین استاندار حرفی بزنن شاید مناسب نباشد.

هرچند جهت اخبار دریافتی خبر از این دارد که روال وزارت کشور برای انتخاب استانداران متفاوت بادوره قبل است،دردوره قبل با مشورت نمایندگان هراستان استاندار انتخاب میشد اما دراین دوره وزارت کشورگزینه خود را انتخاب وفقط به نمایندگان اطلاع میدهد.

تنهاترین خبار

طی چند روز گذشته بحث تغییر در عالیترین مقام اجرایی استان سمنان در بین کانالها و گروههای تلگرامی استان به بحث داغ این روزها تبدیل شده است. اخبار ضد و نقیض برای جابجایی استاندار سمنان در حالی به گوش می خورد که کمتر مقام در سطح استان و کشور از خباز برای ادامه استانداری سمنان دفاع کرده باشد.

ریشه تغییر استانداران/ آیا استان سمنان نیاز به تغییر استاندار دارد؟/ ارتباط پروژه انتقال آب دریای خزر با جابجایی خباز/ موافقان تغییر خباز/ تغییر استاندار سمنان قطعی است، قطعی نیست؟!/ جایگزین خباز کیست؟/ رویای عبوری از استانداری مازندران تا استانداری سمنان تا خداحافظی از سمنان

جایگزین خباز کیست؟

اما بر اساس پیگیری‌های خبرنگار تابناک در استان سمنان، تقریباً تغییر استاندار از سوی مجمع نمایندگان استان سمنان و همچنین دولت قطعی است .

هرچند این شوک به حدی بود که کسی در ابتدا خبر تغییر خباز را پس از گذار از بازار تغییر و تحولات استانداران باور نداشت اما چند روز است نام فردی دیگر به عنوان استاندار جدید سمنان مطرح شده است.

عبوری قوی‌ترین و جدی‌ترین گزینه استانداری سمنان

مهدی عبوری، شهردار جوان و موفق ساری گزینه مطرح شده برای استانداری استان سمنان بود و همین موضوع سبب شد تا فضای رسانه‌ای استان سمنان در شوک این خبر فرو رود.

ریشه تغییر استانداران/ آیا استان سمنان نیاز به تغییر استاندار دارد؟/ ارتباط پروژه انتقال آب دریای خزر با جابجایی خباز/ موافقان تغییر خباز/ تغییر استاندار سمنان قطعی است، قطعی نیست؟!/ جایگزین خباز کیست؟/ رویای عبوری از استانداری مازندران تا استانداری سمنان تا خداحافظی از سمنان

ظاهراٌ حضور مهدی عبوری در سمنان به نظر میرسد حتمی است اخبار رسیده تابناک سمنان حاکی از آن دارد تنها به دلیل عدم حضور رئیس جمهور در جلسه هیات دولت استاندارها ، معرفی نشدند،

رویای عبوری/ از استانداری مازندران تا استانداری سمنان تا خداحافظی از سمنان

و اما عبوری کیست؟

وی متولد 12 شهریور 1360 اهل ساری و دارای مدرک کارشناسی ارشد است.

مهدی عبوری از چهره‌های رسانه‌ای مازندران و دارای سوابقی چون معاون اداری و مالی صدا و سیمای این استان است.

استاندار احتمالی سمنان، برادر سه شهیدان عبوری است که شهردار نمونه کشور در سه سال اخیر شده و با عملکرد بسیار خیره کننده خود در شهرداری ساری، این کلان شهر را متحول کرده است و از این رو محبوبیت زیادی در شهر ساری دارد.

وی که مدیر حراست شبکه تبرستان نیز بوده است؛ طی 4 سال گذشته شهردار ساری بوده است.

عبوری که از گزینه‌های مطرح برای استانداری مازندران نیز بوده است؛ اکنون نیز به عنوان گزینه استانداری 2 استان دیگر به غیر از سمنان مطرح است.

شهرداری اسبق ساری با هدف توسعه گردشگری در مرکز ماندران، بودجه ساری را از 70 میلیارد تومان سال 92 به 700 میلیارد تومان در سال 96 رسانده است.

جو حضور برای جناب عبوری در استان

درحالیکه طبق تحلیل فوق،اخبار واصله از قطعی بودن « مهدی عبوری» بعنوان استاندارسمنان حکایت دارد اما مردم استان در شبکه های اجتماعی همچنان مخالفت خود را با این انتصاب باعنوان « نه به عبوری» ادامه می دهند تا جاییکه حتی برخی پیشنهاد تشکیل حلقه انسانی به دور استانداری وجلوگیری از فعالیت استاندار جدید

را هم مطرح کرده اند. به همین دلیل احتمال تغییر این گزینه هم شنیده شده است.

ریشه تغییر استانداران/ آیا استان سمنان نیاز به تغییر استاندار دارد؟/ ارتباط پروژه انتقال آب دریای خزر با جابجایی خباز/ موافقان تغییر خباز/ تغییر استاندار سمنان قطعی است، قطعی نیست؟!/ جایگزین خباز کیست؟/ رویای عبوری از استانداری مازندران تا استانداری سمنان تا خداحافظی از سمنان

به هر روی باید منتظر ماند و دید که دولت در نهایت چه کسی را به عنوان استاندار سمنان معرفی می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار