دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی:
تسنیم:دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی گفت: برای بیش از ۲۰۰۰‌ معتاد پاک شده و بهبود یافته در استان شغل ایجاد کردیم.
کد خبر: ۵۱۲۹۳۳
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۸ 22 October 2017
 محمدعلی نصرتی عصر امروز در جلسه شورای مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی که در اردوگاه نگهداری، درمان و اشتغال معتادان متجاهر (ماده 16) برگزار شد، با اشاره به اینکه مواد مخدر جزو 5 اولویت اول اکثر استان‌های کشور است، اظهار کرد: مواد مخدر باعث انحرافات و آسیب‌های فراوانی است که جامعه را با مشکلات جدی مواجه می‌کند. 

وی با بیان اینکه مواد مخدر هزینه‌های زیادی برای حیثیت ایران ایجاد کرده و باعث شده استان‌ها نسبت به این موضوع حساس‌تر شوند افزود: در اغلب استان‌ها مواد مخدر اولین اولویت مردم برای برخورد با آن بود که در برخی نظرسنجی‌ها تا 92 درصد مردم برخورد با مواد مخدر را از مسئولان مطالبات می‌کردند. 

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه جبارزاده، استاندار سابق آذربایجان شرقی فراتر از انتظار به موضوع برخورد با آسیب‌های ناشی از مواد مخدر ورود کرد و سازمان‌ها هم مخلصانه امکانات خود را پای کار آوردند، ابراز داشت: آذربایجان شرقی بسیار فراتر از دستورالعمل‌های کشوری عمل کرد و با کارهای ابتکاری پژوهشکده‌ها، روانشناسی‌ها و... را برای کمک به مبارزه علمی و عملی با مواد مخدر به میدان آورد.

مشاور ارشد امنیتی استاندار آذربایجان شرقی شیوع شناسی سال 90 این استان را یادآور شد و گفت: نرخ رشد شیوع مصرف مواد مخدر 1.92 درصد بود که در رتبه 21 کشوری قرار داشت ولی در سال 95 نرخ رشد کشوری با وجود اینکه دو برابر شد اما در این استان وضعیت بهبود یافت و به 1.2 درصد رسید و رتبه ما تا 28 کشور کاهش یافت.

وی با تاکید بر اینکه نسبت به مرزها و ورود و خروج مواد مخدر حساس هستیم، ابراز داشت: مرزهای آذربایجان شرقی یکی از مرزهای پاک کشور است که خود مرزنشینان همکاری بسیار خوبی دارند.

نصرتی با یادآوری اینکه با اقدامات مرکز ماده 16 و همکاری همه سازمان‌ها و نهادهای مرتبط، آذربایجان شرقی در اسفند ماه سال 94 به استان «عاری از معتاد متجاهر» تبدیل شد، خاطرنشان کرد: در این استان توانستیم بدون ردیف بودجه کارهای بزرگی را انجام دهیم و فضای فعلی را به وجود آوریم. 

وی با اشاره به اینکه بیش از 50 هزار معتاد شناسنامه‌دار در استان داریم افزود: این تعداد از معتادان در 271 مرکز درمانی اعتیاد خدمات درمانی جهت بهبود دریافت می‌کنند که 31 مرکز از این آمار، مراکز میان مدت «کمپ» است که مرکز ماده 16 یکی از مهم‌ترین آنهاست.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی با بیان اینکه اکنون 2500 نفر در مراکز اقامتی از جمله مرکز ماده 16 تبریز اقامت دارند، ابراز داشت: بسیاری از معتادان پاک می‌شدند ولی با بیکاری دوباره لغزش داشته و دوباره معتاد می‌شدند که با اشتغال و کار دسته جمعی، زمان ماندگاری در پاکی را افزایش دادیم و این روند را ادامه می‌دهیم. 

وی تصریح کرد: اگر این آسیب‌ها را مدیریت نکنیم به سراغ فرزندان من و شما هم می‌روند و باید از فرصت‌های جامعه برای مقابله به این پدیده شوم استفاده کنیم.

سردار نصرتی با اشاره به اینکه حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی، ساخت 12 فیلم سینمایی و... از جمله اقدامات فرهنگی و اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی است، ابراز داشت: برای درمان و کاهش آسیب‌ها، 4 المپیاد ورزشی بهبود یافتگان را فراتر از تکالیف خود برگزار کردیم تا ایجاد انگیزه و خود باوری کنیم و بیش از 300 معتاد پاک شده در این المپیادها به رقابت پرداختند.

وی با اشاره به اینکه در چرخه درمان به جز با ایجاد اشتغال موفق نخواهیم شد خاطر نشان کرد: برای بیش از 2000 نفر معتاد پاک شده و بهبود یافته در استان شغل ایجاد کردیم که غلب در کارگاه های مبل سازی، کفاشی، طراحی چوب، مبلمان شهری، تعمیرگاه خودرو و قالیبافی مشغول به کار شدند.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی در پایان با تقدیر از حساسیت جبارزاده در دوران استانداری آذربایجان شرقی نسبت به مقابله با آسیب‌های اجتماعی به ویژه اعتیاد گفت: جبارزاده با حساسیت خاصی حمایت کرد و ظرفیت‌های استان را پای کار آورد که این به مایه مباهات استان تبدیل شده است. 

وی خاطر نشان کرد: وزیر کشور هم بر اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر تاکید دارند و همیشه آذربایجان شرقی را به عنوان نمونه و الگوی موفق در این زمینه به کل کشور معرفی کرده که با دستور ایشان همایش استان‌های "ستاد مبارزه با مواد مخدر" برای الگوگیری از اقدامات آذربایجان شرقی در تبریز برگزار شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :