کد خبر: ۵۱۱۷۰۹
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۹ 21 October 2017
تابناک / مسعود نصرتی شهردار رشت و رئیس مجمع جهانی شهرهای راه ابریشم، جبار کوچکی نژاد نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی و رئیس فراکسیون گردشگری، کیوان محمدی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، سید امیرحسین علوی رئیس شورای اسلامی شهررشت، احمد رمضانپور نرگسی، محمدحسن عاقل منش و محمد حسن علیپور از اعضای شورای رشت، فاطمه قدیمی مدیر برنامه های یونسکو در شهر خلاق رشت و مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت، دکتر مرادی مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه گیلان ، دکتر موسوی رئیس پژوهشکده گیلان شناسی، دکتر رستمی رئیس دانشکده علوم انسانی، دکتر عظیمی رئیس دانشکده معماری و ساناز مینایی مدیر موسسه فرهنگی ساناز ساینا، مهتاب نجمی کارشناس ارشد تغذیه و چندین چهره شاخص دانشگاهی در این همایش حاضر بودند.

 

 

 شهردار رشت در ابتدای سخنان خویش گفت : قطعات پازل توسعه در رشت به درستی چیده نشده اند/ جاده ابریشم، شهرهای اسلامی، خوراک شناسی، ۳۰ میلیون گردشگر، سایر ظرفیت های خدادادی و زیرساخت های لازم قطعات این پازل هستند

شهردار رشت با اشاره به ظرفیت های موجود در این شهر گفت: باید از امتیازات و ظرفیت های موجود در رشت به خوبی بهره برداری کرد و یکی از داشته های امروز ما امتیاز شهر خلاق خوراک شناسی است که توسط سازمان یونسکو به رشت اختصاص داده شده است. این امتیاز با بهره برداری از ظرفیت های پیشینیان از حدود دو و نیم سال قبل در رشت رقم خورده است.

مسعود نصرتی همچنین افزود: امروزه شهرها برای توسعه صنعت گردشگری در تلاشند و از آنجا که دولت بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی و برنامه ششم توسعه، صنعت گردشگری به عنوان پیشاهنگ صنایع برای افزایش تولید، افزایش منابع ناخالص ملی و رونق کسب و کار تعریف شده است و با شیوه های سنتی قابلیت جذب گردشگر به سادگی وجود ندارد و رقابت زیادی وجود دارد تمایل به کارهای خلاقانه و نوآورانه بیشتر شده است.

 

 

 

وی با اشاره به اینکه سالانه ۳۰ میلیون نفر گردشگر وارد شهرهای گیلان می شوند تصریح کرد: باید بدانیم به چه شکل برای این جمعیت ورودی قابل توجه که سالانه به این استان می آیند برنامه ریزی کنیم.

شهردار رشت با اشاره به ظرفیت منطقه آزاد اشاره داشت: شهر رشت یکی از ۳۹ شهر راه ابریشم است که از بین این ۳۹ شهر تنها ۷ شهر از امتیاز منطقه آزادبرخوردارند.

مسعود نصرتی با بیان اینکه در سال ۲۰۱۶ برای رونق بخشیدن به شهرهای راه ابریشم بین دولت های ایران و چین ۶ تفاهم نامه اساسی از نگاه اقتصادی، فرهنگی و گردشگری نوشته شده است افزود: نقش رشت در جاده ابریشم، شهرهای اسلامی، عنوان شهر خلاق خوراک شناسی، ۳۰ تا ۳۵ میلیون گردشگر و استعداد ها و ظرفیت های خدادادی که در این استان وجود دارد قطعات پازلی هستند که هنوز به خوبی در کنار هم قرار نگرفته اند و تولید اشتغال و رونق اقتصادی از اثرات چیدمان درست پازل در رشت است.

 

 

 

وی در ادامه گفت: آیا فقط ۱۷۰ نوع خوراکی که هنرمندانه در رشت طبخ می شود کفایت می کند؟ آیا ما نباید شهر را بر اساس برنامه چشم انداز طوری تعریف کنیم که برای تمام سلایق گردشگری، زمینه های لازم را داشته باشیم؟ اگر می خواهیم مقصد گردشگری باشیم باید شهر را بر اساس سلایق مختلف تجهیز کنیم. باید بناهای تاریخی احیا شود. باید مشکلات ترافیکی این شهر از بین برود. اگر مبحث خوراک شناسی به بهترین نحو پیگیری شود اما گردشگر ۳ ساعت در ترافیک این شهر بماند یکی از اساسی ترین قطعات پازل نقص خواهد داشت. در حالیکه همه قطعات در کنار هم نقش ایفا می کنند.

شهردار رشت با تاکید بر ضرورت افزایش مشارکت شهروندان گفت: شهروندان خودشان را صاحب نقش بدانند. اگر موفق عمل کنیم رونق کسب و کار و فروش بیشتر محصولات کشاورزی و رشد اقتصادی خواهیم داشت و چرخه فعالیت حرکت می کند و مشکل اشتغال کاهش پیدا می کند. اما برای این اهداف تنها با عنوان شهر خلاق خوراک شناسی با یک قطعه پازل نمی توانیم به نتیجه برسیم هرچند بزرگترین امتیاز در اختیار ما است.

دکتر نصرتی با اشاره به برگزاری اجلاس جاده ابریشم در چهارم آبان ماه در نیشابور اظهار داشت: یکی از دبیرخانه های مجمع جهانی شهرهای راه ابریشم مرتبط با حوزه خوراک شناسی را برای رشت تدارک خواهیم دید و تلاش می کنیم از این ظرفیت حداکثر استفاده را ببریم.

 

 

 

وی با تاکید بر اینکه از ظرفیت محیط زیست شهری رشت باید به خوبی استفاده کنیم تصریح کرد: افرادی که وارد شهر رشت می شوند باید ببینند از تمام تجهیزات نوین برای معرفی رشت استفاده شده است و در چشم انداز اهداف و ماموریت های ترافیکی نیز این مساله باید دیده شود.

شهردار رشت در پایان با اعلام اینکه می خواهیم انتظارات اجتماعی را بالا ببریم افزود: اگر در فراهم کردن زیرساخت موفق عمل نکنیم مطمئنا نتایج ضعیفی در اهداف به دست می آید. چهره های تاثیرگذاری در همین جلسه حضور دارند که می توانند در سطح ملی کمک های شایانی داشته باشند. باید با چشم انداز مشخص و کمک یکدیگر به سمت دستیابی به اهداف حرکت کنیم.

 

 

 

نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی: گیلان می تواند جایگاه ایران در ارائه خوراک حلال در سایر کشورها را بهبود ببخشد/ راه اندازی وزارت گردشگری، توسعه گردشگری را تسریع می کند

جبار کوچکی نژاد در ابتدای سخنان خود ضمن ابراز خرسندی از حضور شهرداری توانمند در رشت گفت: غیربومی بودن شهردار رشت به معنای این نیست که چهره های توانمندی در رشت نداریم. در روزهای اخیر دو شهر از چهره های بومی ما به عنوان شهردار استفاده کرده اند و در آینده شاید بر این تعداد نیز افزوده شود.

نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه بیش از ۱۰۰ نماینده به صورت داوطلبانه در فراکسیون گردشگری و مناطق آزاد حضور دارند افزود:امروزه کمتر از ۲ میلیون گردشگر خارجی داریم و تراز گردشگری ما منفی است اما افق ۱۴۰۴ با ۲۰ میلیون گردشگر خارجی ترسیم شده است و در برنامه ششم تقریبا هر آنچه نیاز است آمده است و همه پروژه ها پیوست گردشگری باید داشته باشند.

رئیس فراکسیون گردشگری مجلس با بیان اینکه با تشکیل وزارت گردشگری می توانیم سرعت بیشتری به توسعه حوزه گردشگری بدهیم تصریح کرد: اگر وزارتخانه گردشگری تشکیل شود می تواند در بحث بودجه و کارهای تشکیلاتی سرعت کار بیشتر شود و پیش بینی ما این است که این موضوع در مجلس رای بالایی بیاورد.

 

 

 

وی با اشاره به اینکه کل بودجه گردشگری ۴۰۰ میلیارد تومان است افزود: این رقم بسیار ناچیز است و کسر شدن حقوق پرسنلی از آن رقم زیادی را باقی نمی گذارد.

جبار کوچکی نژاد لبنان و ترکیه را پیشرو در ارائه غذای حلال در سایر کشورها دانست و گفت: ایران جایگاه ضعیفی در این حوزه دارد و گیلان می تواند این جایگاه را برای ایران به دست بیاورد.

نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر حفظ ظرفیت رشت به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی یونسکو اذعان داشت: در یونسکو تغییر و تحولات متعددی صورت می گیرد و باتوجه به خروج امریکا از یونسکو، ما باید با حفظ این ظرفیت جای امریکا را هم در یونسکو بگیریم.

وی بر تسهیل مسیرسرمایه گذاری تاکید کرد و گفت: دولت باید فضای امنی را برای سرمایه گذاران فراهم کند.

نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی خواستار اطلاع رسانی گسترده در خصوص شهرخلاق خوراک شناسی شد و گفت : نماینده ایران در یونسکو نیز از ارائه شناسنامه های خوراک های خلاق رشت در یونسکو استقبال کرده است.

رئیس فراکسیون گردشگری مجلس با اشاره به اینکه رشت و اصفهان تنها شهرهای خلاق ایران در یونسکو هستند در پایان گفت: همه باید تلاش کنیم جایگاه گیلان را ابتدا حفظ کنیم و سپس ارتقا دهیم.

 

 

 

 

رئیس شورای اسلامی شهر رشت: توانمندی اقتصادی جوانان لزوماً با کار سازمانی رقم نمی خورد/ ذهن پویای جوانان امروز به دنبال خلاقیت و نوآوری باشد

سید امیر حسین علوی با ابراز خرسندی بابت برگزاری چنین همایش هایی گفت: خلاقیت و نوآوری با تکیه بر داشته های فرهنگی بر سرنوشت امروز و فردای جوامع اثر می گذارد.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت افزود: مدیریت شهری مجدداً بعد از مدتی، نسبت به دوره قبل، رنگ و بوی فرهنگی بیشتری به خود گرفت که می تواند نویدبخش روزهای بهتری برای شهر ، استان و کشور ما باشد.

وی با تاکید بر توجه به مبحث خوراک شناسی در دانشگاه ها اضافه کرد: به غنای فرهنگی و داشته های این شهر و دیار افتخار می کنم.

علوی تصریح کرد: آنچه امروز برای رشد اقتصادی شهر ما بسیار حائز اهمیت است صنعت گردشگری است وانتظاراتی از ما وجود دارد. وظیفه شورا رسیدن به فرآیند های عملکردی در حوزه های مختلف است و در یکی دو دهه اخیر فعالیت های زیست محیطی و فرهنگی هم به حوزه های فعالیت مدیریت شهری به طور جدی تری اضافه شده است.

 

 

 

رئیس شورای اسلامی شهر رشت خاطر نشان کرد: امروز ایام انتخابات تمام شده است و این صحبت ها شعار انتخاباتی شناخته نخواهد شد. هر حرفی که می زنیم بار مسئولیت خود را سنگین تر می کنیم. به خصوص که این صحبت ها در دانشگاه گیلان و در حضور اساتید و دانشجویان فرهیخته بیان می شود اما ما رسالت خود را متفاوت تعریف کرده ایم و می خواهیم با تمام توان به سمت توسعه پایدار حرکت کنیم.

سید امیرحسین علوی افزود: توسعه پایدار به معنای آن است که ضمن بهره برداری درست از میراث فرهنگی، تاریخی، فیزیکی و طبیعی، آن را برای نسل های آینده حفظ کنیم و با برنامه ریزی صحیح برای منابع موجود، استفاده از این منابع را محدود کنیم. ما حق نداریم هر طور که خواستیم با طبیعت و منابع موجود برخورد کنیم.

وی با اشاره به خلا وجود مدیریت یکپارچه شهری ضمن تاکید بر ضرورت تعامل و همکاری همه نهادها در ادامه گفت: امروز به جز برخی موارد نمی توانیم ادعا کنیم که در تکنولوژی حرف اول را می زنیم اما باید بر اساس داشته های امروز زندگی خودمان و همشهریان و فرزندانمان را بهتر بسازیم و برای رسیدن به اهداف خود به دنبال صنایع پاک هستیم.

 

 

 

رئیس شورای اسلامی شهر رشت هدف مدیریت شهری را رشد اقتصادی بر مبنای توسعه صنعت گردشگری در رشت و گیلان دانست و تصریح کرد: رشت برند شهر خلاق خوراک شناسی دارد و به عنوان تنها شهر خلاق خوراک شناسی ایران در یونسکو شناخته می شود. اگر قصد انجام کارهای مفید برای شهرمان داریم باید روش های نوین و خلاقانه ای را به کار بگیریم. امروز جذب گردشگر هم روش های نوینی دارد.

سید امیرحسین علوی در ادامه اظهار داشت: در مدیریت شهری برنامه ریزی هایی صورت گرفته انجام شده است و خوشحال می شویم علم روز بیشتر به کمک ما بیاید و توانمندی های محلی را برای مبارزه با فقر و رشد اقتصادی و تحقق اهداف فرهنگی و اجتماعی به کار بگیریم و به رونق کسب و کار کمک کنیم.

وی با اعلام اینکه قطعا مدیریت شهری به تنهایی نمی تواند برای دستیابی به تمام این اهداف موفق و مفید باشد گفت: تعامل دستگاه های مرتبط و حاکمیتی با مدیریت شهری بسیار اثر گذار خواهد بود.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به مشکلات حوزه اشتغال برای جوانان عنوان کرد: بسیاری از دانشجویان و دانش آموختگان امروز منتظر یک فضای مشخص، کار مشخص و حقوق مشخص در قالب یک سازمان یا نهاد دولتی هستند اما ذهن پویای جوانان امروز در این برهه زمانی قطعاً باید به دنبال خلاقیت، نوآوری و توانمنی اقتصادی باشد که لزوماً از مجرای کار سازمانی عبور نمی کند.

سید امیرحسین علوی در پایان گفت: به واسطه جوانان اتفاقات خوبی می تواند رقم بخورد که این اتفاقات در کنار هم می تواند منجر به اتفاقات بسیار بزرگ و خوبی برای شهر شود و امیدوارم شاهد چنین اتفاقات مثبتی برای شهرمان باشیم.

 

 

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان : با پرورش افراد متخصص، پاسداران فرهنگ گیلان را به نقاط مختلف دنیا اعزام کنیم / پیشنهاد راه اندازی رستورانی شبانه روزی در موزه میراث روستایی با ارائه خوراک های خلاق محلی

کیوان محمدی نیز ضمن حمایت از فعالیت های فرهنگی و خلاقانه مدیریت شهری رشت گفت: گیلان استانی با مردمان بافرهنگ است اما پیش از این وقتی از فرهنگ صحبت می شد توجه به سمت هنرمندان، ادبیات و مطبوعات می رفت. خوشحالم که مدیریت شهری توانسته است خوراک را به عنوان عنصر قوی فرهنگی معرفی کند. فرهنگ فقط هنر و ادبیات نیست. فرهنگ همه ابعاد زندگی است و در مردم شناسی اقتصادی به سه عنصر خوراک، پوشاک و مسکن توجه ویژه می شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان موزه میراث روستایی را گنجینه ای ارزشمند و قابل مقایسه با موزه های مطرح دنیا دانست و افزود: رستوران دائمی برای سرو شدن تمامی نان های متنوع گیلان در موزه میراث روستایی می تواند تدارک دیده شود که صرفاً خوراک محلی سرو شود و به صورت شبانه روزی آماده سرویس دهی به گردشگران داخلی و خارجی باشد.

 

 

 

وی با بیان اینکه انتخاب رشت در کشوری ۸۰ میلیون نفری به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی اتفاقی نیست تصریح کرد: خوراک های گیاهی پرشماری در این شهر وجود دارد که باعث می شود رشت حرف های فراوانی در دنیا داشته باشد. اگر کار ساماندهی شده در عرصه توریسم بین الملل داشته باشیم می توانیم این خوراک ها را در دنیا مطرح کنیم.

محمدی با بیان اینکه کشور هند هم خوراک های گیاهی فراوانی دارد اضافه کرد: با توجه به تند بودن غذاهای هندی، می توانیم با کار فرهنگی قوی فرهنگی این خوراک ها را به دنیا معرفی کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان برگزاری دوره های آموزشی را یکی از راهکارهای موثر دانست و افزود: باید افرادی متخصص در این حوزه پرورش یابند و به عنوان پاسداران فرهنگ گیلان به نقاط مختلف دنیا فرستاده شوند. خوراک حلال و خلاقانه ما هم می تواند در کنار هنر ایرانی و مسائل عرفانی به دنیا صادر شود.

 

 

 

کیوان محمدی همچنین به توجه ویژه گیلانی ها به خوراک و پوشاک اشاره کرد و ادامه داد: باید توجه ویژه ای به این دو حوزه داشته باشیم و جا دارد موزه پوشاک نیز داشته باشیم. ضمناً برخی مدعی هستند که تنوع غذایی گیلان به ۴۰۰ نوع هم می رسد و بیش از این ۱۷۰ مورد است. انواع و اقسام نان در گیلان پخت می شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان در پایان اعلام کرد این سازمان در حوزه های آموزش، پژوهش و اجرا یار و یاور همه دستگاه ها از جمله شهرداری رشت خواهد بود.

درادامه این نشست پنل تخصصی مدیریت سفره گیلانی برگزار شد

 

 

 

مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت از راه اندازی آکادمی خوراک شناسی در گیلان در آینده نزدیک خبرداد

فاطمه قدیمی با اشاره به اینکه شبکه شهرهای خلاق یونسکو در دنیا در ۷ محور فعالیت می کنند گفت: خوراک، ادبیات، طراحی و دیزاین، صنایع دستی، هنرهای آیینی، هنرهای رسانه ای و موسیقی است.

مدیر برنامه های یونسکو در شهر خلاق رشت افزود: از ایران دو شهر رشت و اصفهان به ترتیب به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی و شهر خلاق صنایع دستی ثبت شده اند.

مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت تصریح کرد: اتفاقی که برای این دو شهر رخ داده است باعث شده دیپلماسی جدیدی برای شهرها تبیین شود و امیدواریم در توسعه صنعت گردشگری گام های خوبی برداریم.

فاطمه قدیمی با تاکید بر اینکه این ظرفیت خوراک شناسی ، نافی سایر زمینه ها و ظرفیت ها نیست افزود: شهرهایی که وارد شبکه شهرهای خلاق می شوند متعهد می شوند در سایر زمینه ها از جمله هوشمند سازی، محیط زیست، ادبیات و … همکاری و پروژه های مشترک داشته باشند. ما هم از همه چهره های توانمند در همه حوزه ها دعوت می کنیم که همکاری های مشترکی با مدیریت شهری رشت داشته باشند.

 

 

 

مدیر برنامه های یونسکو در شهر خلاق رشت اظهارداشت : امروز به مناسبت روز جهانی غذا بر اساس شعار امسال در راستای کاهش مهاجرت، سرمایه گذاری برای شهرها و توسعه روستایی همایشی داریم. رشت به عنوان مرکز استان گیلان می خواهد مدل توسعه اقتصادی شهرخلاق خوراک شناسی را با تاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری ، اقتصاد مقاومتی ، تولید و اشتغال تعریف کند.

فاطمه قدیمی در پایان ابراز امیدواری کرد: امیدوارم با ارتباطات و هم افزایی علمی، در آینده نزدیک شاهد تکمیل پروژه و راه اندازی آکادمی خوراک شناسی گیلان باشیم.

 

 

 

رئیس پژوهشکده گیلان شناسی: سفره گیلانی یک داروخانه است

دکتر موسوی، مردم شناس و از اعضای کارگروه علمی تدوین پروپوزال شهر خلاق خوراک شناسی نیز در این همایش دقایقی به سخنرانی پرداخت و گفت: اگر به فرهنگ اعتقاد داریم و می دانیم همه چیز باید از دریچه فرهنگ دیده شود باید بدانیم سلامت هم مساله بسیار مهمی است و بسیاری از مردم نگران سلامت محصولات غذایی هستند. اگر از این دریچه به سفره گیلانی نگاه کنیم سفره گیلانی یک داروخانه خواهد بود. نگاه عمیق به این موضوع نشان می دهد خوراک گیلانی روی حساب و کتاب طراحی شده است.

 

 

 

رئیس پژوهشکده گیلان شناسی افزود: خوراک با جنبه های مختلف فرهنگی مذهبی اعتقادی در ارتباط است. آشپزی گیاهی در گیلان ثروتی است که باید آن را حفظ کنیم.

وی تصریح کرد: خوراک با تبلیغات مناسب در کشورهای دیگر جایگاه خود را پیدا می کند اما در مورد کالاهای دیگر کار به این سادگی نیست.

موسوی با اشاره به وجود دریا و ساحل و خوراک های دریایی، آن را یک فرصت دانست و اظهارداشت: خوراک یک کالای هویتی است. خوراک گیلان با روحیات گیلانی ها در ارتباط است. نشاط آفرین است. گاهی جنبه های نمادین ویژه ای هم دارند. باید از این فرصت به خوبی بهره برد.

رئیس پژوهشکده گیلان شناسی در پایان بر راه اندازی آکادمی غذا تاکید کرد و گفت: باید در راستای ارتقای جایگاه گیلان گام برداریم.

 

 

 

ساناز مینایی: مسئولان قدر عنوان شهر خلاق را به عنوان نگینی برجسته بدانند

ساناز مینایی، مدیر یکی از موسسات فرهنگی و از فعالین شناخته شده حوزه خوراک شناسی، هم با بیان اینکه فعالیت های خود در حوزه آموزش خوراک را از سال ۱۳۵۷ آغاز کرده است گفت: در آن زمان این موضوعات از نظر عموم مردم اهمیت چندانی نداشت اما ما کار خود را شروع کردیم و تا امروز ۲۷ عنوان کتاب به چاپ رساندیم و استانداردهای لازم را برای سازمان فنی و حرفه ای تدوین کردیم.

وی با اشاره به تنوع غذایی گیلان افزود: ایران، رم و چین مکتب مادر خوراک هستند و این اتفاق خوبی بود که رشت در یونسکو ثبت شد. اما نگهداری از این عنوان اهمیت بیشتری دارد. اگر کارهای ارزنده ای نداشته باشیم پس از پایان دوره ۴ ساله از یونسکو خارج خواهیم شد.

مینایی در ادامه اظهارداشت: خواسته ما از شورا و شهرداری رشت این است که امور را تسریع کنند. باید برای ۱۷۰ نوع خوراک اقدامات مناسبی صورت بگیرد.

این فعال حوزه خوراک شناسی از زحمات جبار کوچکی نژاد، نماینده رشت و رئیس فراکسیون گردشگری مجلس، برای حفظ این عنوان قدردانی کرد و گفت: تاریخچه ما تاریخچه بسیار کهنی است و آداب پذیرایی از کشور ما به بسیاری از کشورهای اروپایی سفر کرده است. ما سالها قبل خوانسالار و به طور کلی فرهنگ بسیار غنی داشتیم. امروز تمام ایران باید دست به دست هم بدهد تا این عنوان برای ایران حفظ شود.

 

 

 

وی با اعلام اینکه فاطمه قدیمی با تمام توان تلاش می کند که این جایگاه را حفظ کنند از سایر مسئولین خواست: قدر این نگین برجسته را بدانند.

ساناز مینایی از راه اندازی آکادمی خوراک رشت در آینده نزدیک خبرداد و افزود: دلیلی ندارد به لوزان یا جای دیگری بروم. با افتخار در شهر خودم فعالیت می کنم. اما مسئولین نیز باید امور را تسریع کنند.

وی با اشاره به ساخت مستند خوراک گیلان و مستند رشت و تجربیاتی که در این حوزه به دست آورده است در پایان گفت: استان های دیگر را نباید رقیب خودمان بدانیم. همه جای ایران سرای ما است و تمام ایران باید حمایت کند این عنوان برای رشت، گیلان و تمام ایران حفظ شود.

 

 

 

مهتاب نجمی: بیماری های مزمن ارمغان مدرنیته و دوری از خوراک های بومی است

مهتاب نجمی ، کارشناس ارشد تغذیه، نیز در مورد اصلاح شیوه تغذیه با بهره گیری از خوراک بومی صحبت کرد و با اشاره به روز جهانی غذا و شعار فائو گفت: اصلاح الگوی تغذیه برای حفظ و ارتقای سلامت شعار امسال است. اگر زمانی نگران بیماری های واگیردار بودیم امروز نگران نوع دیگری از بیماری ها هستیم. بیماری های مزمن مثل دیابت بیشتر و سن ابتلا به این بیماری ها کمتر شده است و این ارمغان مدرنیته و دوری از خوراک های بومی است.

وی با بیان اینکه خودمان در به وجود آمدن این آسیب نقش داریم افزود: بسیاری از خانواده های ما گروه های غذایی را به درستی نمی شناسند و بهتر است این آموزش ها به خانواده ها منتقل شود. کاهش مصرف قند، چربی و نمک و مصرف غذاهایی که فاقد رنگ های مصنوعی و انواع نگهدارنده ها است و ترویج آن به سلامت کمک می کند و امروزه نشانگر های تغذیه ای با رنگ های ساده و مشخص در پشت محصولات غذایی در نظر گرفته شده است که می تواند کمک بسیاری به ارتقای سلامت جامعه کند.

 

 

 

در بخش پایانی این همایش محمد حسن عاقل منش رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت دقایقی به سخنرانی و جمع بندی موضوع پرداخت.

وی با بیان اینکه خوشحالیم در مقطعی قرار داریم که می خواهیم تحولی بنیادین را در شهر یا استان شاهد باشیم افزود: در بحث تغذیه در جهان سوم مردمان زیادی در رنج هستند.

عاقل منش به از دست دادن بسیاری از داشته های قدیمی و تغییر ذائقه جوانان و رونق فست فود ها پرداخت و گفت: البته می توان دوباره به آن جایگاه برگشت و با تلفیقی از غذاهای سنتی و نوآوری کم کم این ذائقه را تغییر داد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت در ادامه به بیان ویژگی های خاص رشت پرداخت و گفت: برخورداری از تنوع غذایی، فصلی بودن غذا که تبیین کننده رابطه آشپزی با طبیعت و مزرعه است، پخت و پز با بهره گیری از محصولات بومی و خانگی ، شبهای پویا و زنده و وجود رستوران های سنتی در این شهر ویژگی های متمایزی را رقم زده است.

 

 

 

وی در با تاکید بر افزایش دانش خوراک گیلانی از طریق تولید و انتشار کتب گفت: البته تنها از این طریق نمی توان به نتیجه مطلوب رسید. برگزاری همایش های مختلف و پنل های تخصصی، کارآفرینی از طریق ساماندهی بازارچه های عمومی موجود و پارک ها، دریافت و بررسی و عملیاتی نمودن ایده ها از طریق مرکز خلاقیت و نوآوری شهر خلاق رشت، توسعه گردشگری خلاق مبتنی بر خوراک، طراحی مسیر گردشگری خوراک در سطح محلات و به ویژه در بافت مرکزی، برگزاری تورهای تخصصی خوراک برای گردشگران ، غرفه های فروش خوراک محلی ، بهره برداری از فناوری اطلاعات در راستای معرفی تولید و توزیع خوراک گیلانی و تقویت هنرستان آشپزی می تواند از دیگر راهکارهای موجود باشد.

 

 

 

محمدحسن عاقل منش با تاکید بر رشته دانشگاهی، همراهی اساتید، مدیران، مسئولان شهری و استانی و سازمانهای مردم نهاد را برای دستیابی به اهداف رونق اقتصادی و توسعه گردشگری خواستار شد.

وی در پایان بر هدف گذاری زمانی تاکید کرد و گفت: باید تلاش کنیم در ۲۰۲۰ قدم های موثری برای تبدیل شدن رشت به مقصد گردشگری برداشته باشیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار