بی شک هزینه ی مرمت و نوسازی و تجهیز این فرودگاه اماده در قیاس با احداث یک فرودگاه جدید قابل مقایسه نمی باشد
کد خبر: ۵۱۰۴۴۵
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۹ 18 October 2017

تابناک ایلام دکتر صالح سلاورزی زاده ::در امتداد مسیر غربی منتهی به دهلران مسافتی اندک 7کیلومتری را بپیماییم به وطن فرمانده گردان 505محرم «سردارشهید محمدکرمی» و «سرزمین میزبان آوارگان جنگ تحمیلی» منطقه ی هزارانی خواهیم رسید.

چسبیده به سرزمین باستانی هزارانی و در ضلع شرقی این منطقه فرودگاه آبدانان با صلابت و شکوه خاصی چشم نوازی میکند. فرودگاه شهرستان آبدانان به تایید همه مسئولان مربوطه یکی از فرودگاه‌های فنی و دارای شرایط و استانداردهای ملی است که در سال ۱۳۵۲ به منظور مقاصد نظامی و استفاده‌های ترابری و لجستیکی نیروی هوایی احداث شده است.

تا حدود یک دهه قبل پروازهای هفتگی از مقصد فرودگاه آبدانان به تهران برای خانواده پرسنل پدافند هوایی آبدانان و حتی مردم عادی برقرار بود.درآذرماه 1394با بازدیدخیرالله خادم معاون وقت توسعه راه های وزارت راه و شهرسازی از فرودگاه آبدانان آیین آغاز عملیات بهسازی این فرودگاه با پیگیری های مجدانه نماینده وقت حوزه جنوب استان اقای دکتر علی محمد احمدی و موافقت وزیر راه و شهرسازی و همچنین اخذ مجوز از ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران انجام شد.

برای انجام این کارها هزینه ای معادل 100 میلیارد ریال در مرحله اول اختصاص یافته تا با استفاده از آن عملیات راه اندازی و تجهیز فرودگاه آبدانان انجام شود و در آینده نزدیک نیزقرار شد اعتبارهای مورد نیاز دیگر بخش ها اختصاص یابد.

مدیرعامل تجهیز و نگهداری فرودگاه های وقت ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در این مراسم این تاکیدکردند که در راستای عملی شدن سیاست اقتصاد مقاومتی و برای استفاده و رفاه حال مردم مجوز استفاده غیر نظامی از فرودگاه آبدانان صادر شده است.

در ان مراسم به گفته امیر خلبان عبدالله کاشانی عملیات بهسازی و تجهیز این فرودگاه به اعتبار100میلیارد ریال برای آغاز و برای اتمام کار به 300میلیارد ریال اعتبار نیازخواهد بود.که با این اعتباریک پایانه مسافری، سامانه ناوبری، برج مراقبت، سامانه دید در شب و روشنایی عمومی محوطه فرودگاه ایجاد می شود که در صورت راه اندازی کامل شهرستان های آبدنان، دهلران، دره شهر، بدره، پلدختر لرستان و شهرستان های شمالی استان خوزستان از خدمات این فرودگاه بهره مند خواهند شد.ایشان همچنین فرودگاه آبدانان را از ممتازترین فرودگاه های دومنظوره ارتش با قابلیت نظامی ومسافری عمومی ذکر کردند.

اما بعد از برگزاری این آیین:

استاندار وقت ایلام جناب مهندس مروارید در تاریخ 31تیرماه 95 تاکید کرد راه اندازی فرودگاه ابدانان از ابتدا یک پروژه غیرقابل توجیه بوده و هیچگونه اعتباری برای آن تخصیص داده نشده است.ایشان با ذکراین دلیل که شهرهای بزرگ تر از آبدانان هنوز مجهز به فرودگاه نیستند اولویت اول شهرستان ابدانان را احداث تونل کبیرکوه ذکر کردند ,همچنین فرماندار محترم شهرستان ابدانان جناب مهندس مجید عسگری هم در مورخه سه‌شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۵در مصاحبه با صدا و سیمای مرکز ایلام با ذکر این مطلب که فرودگاه آبدانان دارای مزیت های چندگانه ای می باشد که حتی فرودگاه ایلام از این مزیت ها برخوردار نیست,از عدم تخصیص بودجه به این فرودگاه وعدم همکاری ارتش در تامین بودجه مورد نیازجهت آغاز عملیات ترمیم فرودگاه آبدانان خبر دادند.

اما نماینده محترم حوزه جنوب جناب مهندس کاظم زاده در مصاحبه ای با برنا در مورخه پنجم آبان ۱۳۹۵با ذکر این مطلب که ممکن است فرودگاه آبدانان توجیه اقتصادی نداشته باشد اما این فرودگاه نیاز منطقه ای حوزه جنوب می باشد؛ از تکمیل و نوسازی این فرودگاه حمایت کرده وتلاش های دکتر علی محمد احمدی نماینده قبلی حوزه جنوب در این زمینه را یاداور شدند.ایشان تنها مشکل را مخالفت سازمان هواپیمایی کشور با برقرار پروازاز این فرودگاه ذکر کرده و موافقت ارتش وسایر ارگان ها را استفاده عمومی از این طرح اعلام کردند.و ابراز امیدواری کردند مشکلات این طرح برطرف شوند.

حال چه شده:

درمصاحبه مورخه دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۶ مهندس شادمهرکاظم زاده نماینده شهرستان های حوزه جنوبی استان ایلام درمصاحبه با خبرگزاری مهر در بازدید معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه ها و ناوبری ایران از محل فرودگاه احتمالی دره شهر با اشاره به اینکه فرودگاه در شهرستان دره شهر احداث می شود، گفت: جنوب استان نیازمند توسعه است. ایشان احداث فرودگاه در جنوب استان با توجه به جمعیت ،توپوگرافی منطقه، جاذبه های متعدد گردشگری و فرهنگی، مسیر تاریخی راه کربلا ، مسیر پلدختر و دهلران با توجه به نزدیکی این منطقه و تبادلات کشور ایران با کشور عراق را یک ضرورت دانستند.ایشان همچنین تاکید کرده اند که مسیر شرقی و غربی بودن این باند، تسطیح و ارتفاع مناسب باعث می شود منطقه دره شهر یکی از گزینه های بسیار مثبت برای احداث فرودگاه باشد.

حال جناب مهندس شادمهرکاظم زاده نماینده محترم وپرتلاش حوزه جنوب استان ایلام ما انتظار داریم که فرودگاه آبدانان که به اعتراف همه مسئولان وکارشناسان مربوطه دارای پتانسیل های لازم برای ترمیم واستفاده با هزینه اندک می باشد و جنابعالی هم درسال 95 این طرح را نیاز منطقه ای حوزه جنوب استان ایلام معرفی نمودین را مورد عنایت ویژه قرار داده و زمینه استفاده مجدد از این طرح را فراهم سازید.

جنابعالی در مصاحبه دوشنبه 24 مهر 96با سایت خبری «آبدانان خبر»فرموده این که: « بنده برای فرودگاه آبدانان بعنوان پروژه ی عمرانی ردیفی ندیده ام و احداث فرودگاه در آبدانان با اخذ مجوز از ارتش امکان پذیر است. » در این خصوص جناب مهندس کاظم زاده نماینده محترم حوزه جنوب استان ایلام مستحضرید که ردیف حقوقی از طرف ارتش برای این طرح لحاظ شده است اما نیاز به پیگیری های جدی برای اخذ این اعتبارات داشته است و دو دیگر انکه در ارتباط با فرودگاه آبدانان بکار بردن واژه «احداث» با توجه اینکه تا چند سال پیش از این فرودگاه استفاده میشده محلی از اعراب نخواهد داشت و استفاده از واژگان «ترمیم و مرمت »مناسب تر خواهد بود.

اما شهرستان دره شهر با حدود 28هزارهتکار زمین درجع یک کشاورزی و سه منبع آبی دائمی(رود سیمره ,سیکان وسراب کبیرکوه) تبدیل به قطب اقتصادی استان شده و در تولید بعضی از محصولات چون حتی خیار و طالبی قطب کشاورزی کشوری بحساب می آید.با توجه به وضعیت جغرافیایی و نوع زمین های این شهرستان که از زمین های درجه یک کشاورزی هستند آیا تبدیل این زمین ها به فرودگاه برای مردمی که شغل اصلی و منبع درامد اصلی انها کشاورزی می باشد سودی دربر خواهد داشت؟

حتی با این شرایط هم ما مردم شهرستان آبدانان از احداث فرودگاه در شهرستان دره شهر به علت توسعه ی زیرساخت های ارتباطی نوین حمایت می کنیم اما نمی پذیریم احداث فرودگاه دره شهر برابر با خارج شدن فرودگاه آبدانان از مدارتوجه تلقی شده وتلاش ها برای آغاز عملیات مرمت واستفاده مجدد متوقف گردد.

چنان که مبرهن و آشکار است فرودگاه ابدانان دارای موقعیتی بسیار ممتاز ژئوپلیتیکی, دارای باند پرواز آماده وزیرساخت های لازمه می باشد.فرودگاه آبدانان در مرگزثقل جمعیتی حوزه جنوب و در مرکز شهرستان های دره شهر,بدره,دهلران و حتی با احداث تونل کبیرکوه مردم شهرستان های پلدخترو رومشکان وشهرستان های غربی استان خوزستان قابلیت استفاده از این فرودگاه را خواهند داشت.

بی شک هزینه ی مرمت و نوسازی و تجهیز این فرودگاه اماده در قیاس با احداث یک فرودگاه جدید قابل مقایسه نمی باشد.درپایان ازنماینده محترم حوزه جنوب استان ایلام جناب مهندس شادمهرکاظم زاده؛استاندارمحترم استان جناب اقای قاسم سلیمانی دشتکی و همه مسئولین محترم دولت تدبیرو امید در استان وکشور ,ارتش سرفراز جمهوری اسلامی ایران تقاضامندیم تلاش های لازم برای ترمیم و تجهیز فرودگاه ابدانان در سالی که توسط مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی) سال «اقتصاد مقاومتی: تولید ـ اشتغال» نامگذاری شده است را به عمل اورده وبا افتتاح این طرح عظیم زمینه اشتغال جوانان این مرزو بوم و همچنین استفاده از منابع غنی نفت وگاز منطقه را فراهم سازید.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
صبوری محمدفرزند شهید سایت هوایی آبدانان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
هیچکس نمی تواند داشته ام فرودگاه شهدای آبدانان را از چنگم به یغما ببرد مگر از سرجنازه ام بگذرد آن شخص هر کس که میخواهد باشد
دوست
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
برادر جنازه ات را سر راه قرار نده فردوگاه در هیچکدام از این دو شهر کوچک صرفه اقتصادی ندارد همه سخنان نماینده گذشته و حال مصرف انتخاباتی داشتن و دارند
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
از نماینده محترم خواستاریم طایفه گری راکنار بگذارند و فرودگاه آبدانان رو ترمیم کنن
آریا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۹
من نمیدونم هی تبلیغ میکنن که آبدانان مرکزیت جمعیت 500هزار نفرییه اینو با کدوم قوانین ریاضی محاسبه میکنن!!!دره شهر و ابدانان و بدره و دهلران سرجمع جمعیتشون به دویست هزار نفر هم نمیرسد. تازه با پلدختر هم به سیصد هزار نفر نمیرسه. حال به فرض داشتن همین جمعیت سیصد هزار نفری آیا مردم بدره،دهلران و پلدختر تمایلی دارند از فرودگاه آبدانان استفاده کنند.!!! با یک نگاه ساده به نقشه منطقه راحت میشه استدلال کرد که فرودگاه ایلام برای مردم بدره بسیار نزدیکتر از ابدانان است. یا فرودگاه دزفول با وجود اتوبان دهلران بسیار نزدیکتر و ایمن تر از ابدانان است. همین استدلال برای پل دختر صدق میکند . یک شهروند پلدختری مدت زمانی را که باید صرف کند به ابدانان بیاید خیلی سریعتر میتواند خود را به فرودگاه خرم آباد برساند اونم با یک خط هوایی مجهزتر. بنابراین فقط مردم ابدانان و دره شهر هستند که میتوانند از آن بهره ببرند. که آن هم با جمعیت فعلی این دو شهرستان توجیه انچنانی ندارد. اما موقعیت شهرستان دره شهر باز نسبت به آبدانان مناسبتر می باشد بدلیل انکه فاصله هر کدام از شهرهای بدره،ابدانان. پلدختر و رومشکان با دره شهر حول 40کیلومتر میباشد و این شهر تقریبا در مرکز ثقل جغرافیایی این شهرهاست. البته برای احداث فرودگاه در یک منطقه پارامترهای مختلفی دخیل اند بجز موقعیت جغرافیایی و جمعیت پارامترهای از جمله وضعیت اقتصادی و درامدی مردم آن منطقه، راههای استاندارد، توپوگرافی منطقه، مهاجر پذیری یا مهاجر فرستی منطقه و ...
آریا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۹
من نمیدونم هی تبلیغ میکنن که آبدانان مرکزیت جمعیت 500هزار نفرییه اینو با کدوم قوانین ریاضی محاسبه میکنن!!!دره شهر و ابدانان و بدره و دهلران سرجمع جمعیتشون به دویست هزار نفر هم نمیرسد. تازه با پلدختر هم به سیصد هزار نفر نمیرسه. حال به فرض داشتن همین جمعیت سیصد هزار نفری آیا مردم بدره،دهلران و پلدختر تمایلی دارند از فرودگاه آبدانان استفاده کنند.!!! با یک نگاه ساده به نقشه منطقه راحت میشه استدلال کرد که فرودگاه ایلام برای مردم بدره بسیار نزدیکتر از ابدانان است. یا فرودگاه دزفول با وجود اتوبان دهلران بسیار نزدیکتر و ایمن تر از ابدانان است. همین استدلال برای پل دختر صدق میکند . یک شهروند پلدختری مدت زمانی را که باید صرف کند به ابدانان بیاید خیلی سریعتر میتواند خود را به فرودگاه خرم آباد برساند اونم با یک خط هوایی مجهزتر. بنابراین فقط مردم ابدانان و دره شهر هستند که میتوانند از آن بهره ببرند. که آن هم با جمعیت فعلی این دو شهرستان توجیه انچنانی ندارد. اما موقعیت شهرستان دره شهر باز نسبت به آبدانان مناسبتر می باشد بدلیل انکه فاصله هر کدام از شهرهای بدره،ابدانان. پلدختر و رومشکان با دره شهر حول 40کیلومتر میباشد و این شهر تقریبا در مرکز ثقل جغرافیایی این شهرهاست. البته برای احداث فرودگاه در یک منطقه پارامترهای مختلفی دخیل اند بجز موقعیت جغرافیایی و جمعیت پارامترهای از جمله وضعیت اقتصادی و درامدی مردم آن منطقه، راههای استاندارد، توپوگرافی منطقه، مهاجر پذیری یا مهاجر فرستی منطقه و ...
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
برادر اریا شما الان رو نبینید وقتی تونل ایجاد شد پلدختر نزدیک میشه و یک بدره ای اگه بلیط هواپیما ایلام نباشه وکار ضروری داشته باشد نمیاد ابدانان.یکم منصف باشیم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار