رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان قزوین خبرداد:
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان قزوین گفت: طرح مترو هشتگرد- قزوین علی‌رغم کارهای کارشناسی که صورت گرفته همچنان در انتظار تأیید وزیر راه و شهرسازی است.
کد خبر: ۵۰۹۷۵۷
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۱ 16 October 2017
به گزارش تابناک قزوین به نقل از ایسنا منطقه قزوین، علی محمدزمانی در نشست خبری که پیش از ظهر امروز در خانه معدن و تجارت استان قزوین برگزار شد، تصریح کرد: طرح مترو هشتگرد- قزوین، سیستم ریلی برقی سریع‌السیر‌است که بین هشتگرد و قزوین حرکت می‌کند و برای شهرهای شمال و شمال غرب کشور قابل بهره‌برداری است و طرح فراگیر مترو تهران است.

وی افزود: طرح مترو در سفر رئیس‌جمهور دولت هشتم به قزوین و تدوین نهایی سند توسعه قزوین به همراه 200 طرح آب‌رسانی و گازرسانی و راه روستایی به رئیس‌جمهور ارائه شد که در این میان طرح مترو و بندر خشک دو طرح بزرگ در میان طرح‌های کوچک بود که طرح مترو توسط رئیس‌جمهور رد شد.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان قزوین اظهار کرد: قزوین بعد از اصفهان و همدان، رتبه سوم تردد به تهران را دارد، با راه‌اندازی مترو قزوین 8 استان شمال و شمال غرب کشور و استان‌های البرز و تهران از مزیت این طرح برخوردار می‌شوند.

وی افزود: با طرح مترو مخالفت شد و می‌خواستند راه‌آهن قزوین تهران را به مترو هشتگرد متصل کنند که ما این موضوع را رد کردم چراکه احداث مترو در قزوین ۱۴ مزیت برای استان و حتی کشور دارد که ازجمله آن صرفه‌جویی ۴۰ درصدی در مصرف سوخت، تسهیل در حمل‌ونقل جاده‌ای و کاهش چشمگیر تصادفات جاده‌ای و خسارت‌های مالی و جانی است.

محمدزمانی تصریح کرد: کاهش تردد خودرو به تهران، انتقال بخشی از ترمینال غرب تهران به قزوین و افزایش عوارضی قزوین، جلوگیری از سکونت ناخواسته و بهبود وضعیت مسکن، حفظ محیط‌زیست و جلوگیری از آلودگی، رونق گردشگری، ایجاد اشتغال، جذب سرمایه گزار خارجی، نیاز به ارتباط استراتژیک در شرایط بحرانی از دیگر مزیت‌های احداث مترو است.

وی یادآور شد: در این طرح شاهد کاهش ۳۰ دقیقه در زمان سفر خواهیم بود، همچنین حداقل سرعت 160 و حداکثر سرعت مترو 240 کیلومتر بر ساعت است و هزینه سفر با مترو 4 برابر ارزان‌تر از استفاده از تاکسی و اتوبوس است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اظهار کرد: ارزش اقتصادی این طرح دوره 25 ساله و 50 درصد ارزش اولیه است، در پایان دوره نیز مبلغ 157 میلیون و 607 هزار و 500 دلار ارزش دارد این در حالی است که برای ۷۰ کیلومتر سرمایه‌گذاری می‌شود اما از ۱۴۰ کیلومتر بهره‌برداری خواهد شد.

وی تصریح کرد: این طرح در سفر سوم هیئت دولت دهم تصویب و ۲۰ میلیارد تومان اعتبار اولیه برای آن در نظر گرفته‌شده است و قرار بود امسال مترو راه‌اندازی شود که محقق نشد این در حالی است که مسئولان وعده داده بودند که این طرح به‌عنوان طرح اقتصادی باید زودتر انجام شود.

محمدزمانی تأکید کرد: بازده اقتصادی طرح مترو هشتگرد به قزوین 5/26 درصد است، بعد از تصویب دولت یک هیئت چینی طرح را بررسی و تأیید کردند که مترو قزوین برای 32 میلیون نفر در نظر گرفته‌شده است و می‌تواند در هر ساعت 13 هزار و 500 مسافر را جابه‌جا کند.

وی اظهار کرد: طرح مترو قزوین را دانشگاه صنعتی اصفهان نیز که مرکز معتبری در کشور است تأیید کرده است و بانک اتریش پذیرفته است که ازلحاظ مالی هزینه‌های مترو را تأمین کند، بالاخره احداث مترو هشتگرد به قزوین در سال ۹۲ کلید خورد اما با روی کار آمدن دولت یازدهم و انتصاب آقای آخوندی به‌عنوان وزیر راه و شهرسازی با این طرح که از پشتوانه کارشناسی برخوردار است مخالفت شد.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان قزوین تصریح کرد: در این دوره گفتند که به‌جای مترو، راه‌آهن قزوین- تهران را دو بانده می‌کنیم که این صحبت کارشناسی نیست و یک‌شبه کارشناسی‌های انجام‌شده را زیر سؤال بردند و نپذیرفتند.

وی افزود: دلیل بعدی این بود که مترو وسیله حمل‌ونقل درون‌شهری است نه بیرون شهری، این در حالی است که هشتگرد هم بیرون شهری حساب می‌شود و از تهران به هشتگرد مترو در حال احداث است، این‌ها همه بهانه است و هیچ‌کدام دلیل کارشناسی نیست.

محمدزمانی تأکید کرد: اگر راه‌آهن قزوین- تهران را دو بانده کنیم فقط برای مردم قزوین کاربرد دارد درحالی‌که ما می‌خواهیم مترو را برای همه شهروندان خارج از قزوین قابل‌استفاده باشد، درواقع طرح مترو یک طرح ملی است که آن‌ها می‌خواهند به یک طرح محلی تبدیل کنند.

وی تصریح کرد: آخوندی در مراسمی نیز فرمودند که به‌جای مترو اتوبان تهران – قزوین را 4 بانده می‌کنیم که این مسئله نسبت به احداث مترو هزینه بیشتری دارد همچنین پیشنهاد 2 طبقه کردن اتوبان قزوین- تهران نسبت به مترو مزیت‌های کمتری دارد.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان قزوین اظهار کرد: ما روی کلمه مترو حساسیت نداریم اما برای ما اهمیت دارد که سریع‌السیر و ریلی و برقی باشد و به فاصله هر 8 تا 15 دقیقه یک قطار حرکت کند و حداقل کاهش 30 دقیقه‌ای زمان را به همراه داشته باشد و باعث صرفه‌جویی شود.

وی تصریح کرد: قزوین هم‌جوار با پایتخت بوده اما همچنان توسعه‌نیافته باقی‌مانده است اگر این طرح اجرا نشود قزوین موقعیت استراتژیک خود را از دست خواهد داد، عده‌ای علاقه‌مند هستند تا این طرح مهم به فراموشی سپرده شود و کارشناسی‌های صورت گرفته را نمی‌پذیرند.

محمدزمانی یادآور شد: درگذشته مسئولان مسکن و شهرسازی استان از این طرح حمایت می‌کردند حتی زمانی که وزیر طرح را رد کرده بود مسئولان می‌گفتند که اولویت ما احداث مترو است اما در حال حاضر هیچ حمایتی از این طرح ندارند و فقط به نظرات وزارتخانه اکتفا می‌کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار