مهدی چمران در حالی تاکید کرده که شورای چهارم شهر تهران تنها 4 جلسه غیرعلنی داشته که برگزاری جلسات غیرعلنی یکشنبه های شورا صدای اعتراض اعضا را نیز بلند کرده بود.
کد خبر: ۴۸۱۸۸۵
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۰ 21 August 2017
به گزارش تابناک : مهدی چمران در مصاحبه ای اعلام کرد که شورای چهارم شهر تهران تنها 4 جلسه غیرعلنی داشته است.
رئیس شورای چهارم شهر تهران با ابراز گلایه از انتقادات وارد شده به شورای چهارم گفت: به شورای چهارم انتقاد شده که نیمی از جلسات شورای چهارم غیر علنی برگزار شده است این در حالی است که در طول چهار سال گذشته فقط 3 یا 4 جلسه غیر علنی تشکیل شده و در بقیه جلسات نماینده خبرنگاران حضور داشتند.

انتقادات حافظی از برگزاری جلسات غیرعلنی

رحمت الله حافظی یکی از اعضای شورای چهارم به برگزاری جلسات غیرعلنی به صورت منظم يك روز در هفته انتقاد كرد و در مصاحبه ای که سال 93 انجام داده بود گفت: دلیلی ندارد مسائل مردم پشت درهای بسته بررسی شود، شاید یک یا دو جلسه در سال نیاز به برگزاری جلسه غیرعلنی باشد اما خوب است اجازه دهیم جلسات به صورت علنی برگزار شود و من از هيات‌ رئيسه شورا درخواست مي‌كنم جلسات روزهاي يكشنبه در صحن علني و با حضور اصحاب رسانه برگزار شود.

طبق ماده 11 آئین‌نامه اجرائی تشكیلات، انتخابات داخلی و امور مالی شوراهای اسلامی شهرها مصوب 1/3/1375، جلسات شورا علنی و حضور مستمع با نظر رئیس شورا مجاز خواهد بود ولی به تقاضای كتبی شهردار و نیز فرماندار و یا بخشدار ذیربط و موافقت اكثریت مطلق اعضاء حاضر می‌تواند جلسه غیرعلنی تشكیل شود.

جلسات غیر علنی شورا گریزگاهی برای مصوبات غیر قانونی

در شورای شهر تهران، تنها جلسات روز سه شنبه به صورت علنی برگزار می شود: اعضای شورا روز یکشنبه بدون حضور و نظارت رسانه ها به تایید مصوبات و صدور مجوزهایی می پردازند که ممکن است برای شهر هزینه ساز و زیانبار باشد.

«فروش شهرآفتاب» و «کاهش جریمه قطع درختان» از نمونه مصوباتی بوده اند که در جلسات غیرعلنی رای آورده اند. و شاید مهم تر از همه، جلسات «حسابرسی شهردار تهران» باشد که اغلب در جلسات غیرعلنی انجام گرفته اند.

در همین راستا منتخب پنجمین دوره شورای شهر تهران، ری و تجریش برگزار کردن جلسات شورا به صورت علنی را یکی از محورهای برنامه شورای پنجم برای مبارزه با فساد در مجموعه مدیریت شهری بیان کرده و اکنون نیز مصرانه درصدد عملیاتی کردن این ایده خود است.

زهرا نژادبهرام، ضمن ابراز تاسف از این مساله و تاکید بر نقش پررنگ رسانه ها در جلوگیری از بروز خطا و فعالیت های غیرقانونی در شهر تهران، توضیح می دهد که «متاسفانه به واسطه رواج سنتی غلط که از شورای دوم به ارث رسیده است، جلسات شورا به صورت اتوماتیک وار به صورت یک در میان غیرعلنی برگزار شده است و اتفاقا در چنین جلسات غیرعلنی ای که بدون حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه و شهروندان به وقوع می پیوندد، در بسیاری از موارد تصمیماتی عجیب و غریب اتخاذ شده که در صورت برگزاری علنی جلسات به هیچ عنوان به تصویب نمی رسیدند.»

عضو منتخب شورای پنجم شهر تهران، نمونه هایی از مضرات جلسات غیرعلنی را اینگونه توضیح می دهد: «به طور مثال در جلسه غیر علنی شورای شهر تهران در 10/8/1394 مصوبه ای گذرانده شد که بر اساس آن جریمه قطع درختان در تهران به نصف کاهش پیدا کرد.

نمونه دیگر از این دست تصمیمات غیرشفاف، صدور مجوز شورا به شهرداری برای فروش شهر آفتاب و 60 درصد از سهام شرکت شهروند در جلسه غیرعلنی در تاریخ 4/7/1395 و به دور از چشمان تیزبین رسانه ها و نمایندگان افکار عمومی بوده است.»

نژادبهرام اما به مساله مهم دیگری اشاره می کند که از چشم رسانه ها دور مانده: «نکته قابل تامل دیگر آنکه اکثر قریب به اتفاق گزارش های حسابرسی شهرداری تهران (از جمله گزارش اخیر که مربوط به حسابرسی سال 91 شهرداری تهران بود و در جلسه) در جلسات یکشنبه و به صورت غیرعلنی مورد بررسی اعضای شورا قرار می گیرد که خود این امر نه تنها بر خلاف نص صریح قانون است بلکه یکی از بزنگاه های ظهور و بروز فساد به شمار می رود.»

این عضو منتخب مردم شهر تهران توضیح می دهد که«بر اساس ماده 15 از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1375 و اصلاحات و الحاقات بعدی آن، جلسات شوراها علنی و با حضور دو سوم اعضای اصلی رسمیت می یابد و تصمیمات با اکثریت مطلق آرای حاضرین معتبر است و تشکیل جلسات غیر علنی منوط به تصویب دو سوم اعضای حاضر در جلسه است. (اصلاحی 6/7/1382) همچنین در ماده 11 از آیین نامه اجرایی تشکیلات، انتخابات داخلی و امور مالی شوراهای اسلامی شهرها مصوب 1/11/1378 صراحتا ذکر شده که جلسات شورا علنی و حضور مستمع با نظر رییس شورا مجاز خواهد بود ولی به تقاضای کتبی شهردار و نیز فرماندار یا بخشدار ذی ربط و موافقت اکثریت مطلق اعضای حاضر می تواند جلسه غیرعلنی برگزار شود.»





منبع : تیترشهر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار