در ادامه برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی پیاده‌روسازی در شهر همدان، «فرصت‌ها، تهدیدها و برنامه‌های ترافیکی و گردشگری پروژه پیاده راه میدان امام خمینی (ره) و خیابان اکباتان» را موردبررسی قرارداد.
کد خبر: ۴۸۰۵۷۴
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۰ 19 August 2017
در ادامه برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی پیاده‌راه‌سازی در شهر همدان، « فرصت‌ها، تهدیدها و برنامه‌های ترافیکی و گردشگری پروژه پیاده‌راه میدان امام خمینی(ره) و خیابان اکباتان» را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش ایسنا، سال گذشته نخستین فاز طرح پیاده‌راه‌سازی خیابان بوعلی انجام شد و به بهره‌برداری رسید و امسال هم به تازگی عملیات اجرایی پیاده‌راه میدان امام خمینی(ره) و خیابان اکباتان شهر همدان آغاز شده است و اجرای پروژه 6 ماه طول می‌کشد.

در نخستین نشست تخصصی پیاده‌راه، چرایی و چگونگی اجرای پیاده‌راه در شهر همدان پیگیری شد و در دومین نشست علاوه بر کارکردهای پیاده‌راه‌ها، برنامه‌های ترافیکی و گردشگری پروژه آنها مورد بررسی قرار گرفت.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری همدان در این نشست با تأکید بر اینکه پیاده‌راه‌سازی در همدان به علت ترس از انتقادات به تعویق افتاده است، گفت: پیاده‌راه‌سازی در همدان در راستای عنوان پایتخت «تاریخ و تمدن» اجرا می‌شود.

مجید یوسفی‌نوید با بیان اینکه مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی برای کل دستگاه‌ها لازم‌الاجراست، اظهار کرد: نقشه طرح تفضیلی شهر همدان از سال ۸۴ مصوب شده و تا کنون پس از ۱۲سال کسی درباره اجرایی نشدن طرح پیاده‌راه در همدان نپرسیده است.

وی تصریح کرد: عمر طرح تدوین شهر همدان تمام شده و امروز باید کلنگ پیاده‌راه شدن ۶ خیابان اصلی منتهی به میدان امام خمینی(ره) به زمین می‌خورد.

یوسفی‌نوید عنوان کرد: در بحث اجرای پیاده‌راه بوعلی مجددا سال ۸۷ مصوبه و مطالعات مربوط به آن انجام گرفت اما مدیر وقت اعتقادی به پیاه‌راه‌سازی نداشت. متأسفانه امروز از پیاده‌راه‌سازی ایراد گرفته، از تقاطع‌سازی ایرادی نمی‌گیرند.

وی بیان کرد: در سال‌های گذشته در میدان امام خمینی(ره)شهر همدان طرح‌های مختلفی اجرا شد اما هیچ کدام موفق نبود. امروز پیاده‌راه‌سازی کار همه مردم است و تنها پروژه شهرداری نیست.

وی افزود: در میدان امام(ره) فضا برای تردد خودرو نبود به طوریکه در این طرح‌ها فضا را برای عبور ماشین مهیا کرده و فضا برای عبور انسان محدود می‌کردیم در صورتی‌که این میدان نقطه مرکزی شهر است و همه مردم حق دارند از آن استفاده کنند.

پیاده‌راه‌سازی اکباتان آرزوی مشترک شهرداری و میراث فرهنگی بود

معاون معماری و شهرسازی شهرداری همدان تأکید کرد: پیاده‌راه‌سازی اکباتان و ساماندهی بازار و بافت تاریخی از آرزوهای مشترک شهرداری و میراث فرهنگی بود بنابراین باید همراه یکدیگر باشیم و همه جزء مجموعه‌هایی هستند که باید به مردم خدمت‌رسانی کنیم.

وی با اشاره به اینکه دیدگاه سازمانی کشور ما را فلج کرده است، عنوان کرد: اگر شهری و به صورت عمومی به مسائل نگاه شود به طور حتم و یقین شهر توسعه می‌یابد‌.

وی یادآور شد: باید وسیله نقلیه عمومی مناسب و درخور مردم شهر همدان داشته باشیم تا استفاده از وسائط نقلیه شخصی به حداقل برسد.

یوسفی‌نوید خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم این اتفاق رخ دهد باید پارکینگ‌های طبقاتی به طور مناسب اجرایی شود که در حال حاضر پارکینگ طبقاتی کولانج، آقاجانی‌بیگ و پشت هتل مرمر در حال اجراست اما شهرداری در این زمینه در تنگناست.

باید آهنگران روبروی تپه تاریخی هگمتانه جابجا شود

وی با اشاره به اینکه باید آهنگران روبروی تپه تاریخی هگمتانه جابجا شود، ادامه داد: آهنگران موجود در مرکز شهر جزء مشاغل مزاحم بوده و باید جابجا شوند به طوریکه سال‌هاست منتظریم تا اعتبارات ملی برای این کار تخصیص یابد اما هنوز اعتباری داده نشده است بنابراین طی جلساتی که داشتیم به این نتیجه رسیدیم باید از طریق اعتبارت استانی این کار عملیاتی شود.

یوسفی‌نوید با بیان اینکه آهنگر نباید مشرف تپه هگمتانه باشد، افزود: تپه هگمتانه خواستگاه و شناسنامه شهر همدان است و در صورتی‌که این مشاغل به جای دیگری انتقال یابند بسیاری از مشکلات صاحبان این مشاغل حل می‌شود.

وی عنوان کرد: مشکل این واحدها پیاده‌راه شدن اکباتان نیست بلکه دیگر این مشاغل رونقی ندارند اما اگر با حفظ شغل به محلی دیگر منتقل شوند بسیاری از مشکلات آنان حل می‌شود.

الزامات پیاده‌راه‌سازی در همدان

وی با اشاره به الزامات پیاده‌راه‌سازی در همدان اظهار کرد: آیا عبور وسایل نقلیه سنگین در شهر تاریخی همدان مناسب است؟ نباید در این شهر پیاده‌راه‌سازی و سنگفرش صورت گیرد؟ این موارد از الزامات پیاده‌راه‌سازی است.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری همدان بیان کرد: همیشه از این نگران بودیم که به ما درباره آغاز دیرهنگام پیاده‌راه‌سازی انتقاد شود اما امروز نقد وارده درباره چرایی اجرای طرح پیاده‌راه است.

وی درباره اینکه قبل از احداث پیاده‌راه به مردم اطلاع‌رسانی نشده است، یادآور شد: اگر اطلاع‌رسانی نشده کوتاهی از سوی نمایندگان مردم بوده است چرا که ما وظیفه نداریم با تک تک مردم صحبت کنیم.

یوسفی‌نوید با بیان اینکه مصوبه اعتبار اجرای پیاده‌راه بوعلی در سال ۹۵ به تصویب رسید، ادامه داد: ما در بخش اجرایی قرار داریم و مسائلی همچون اطلاع‌رسانی باید از طریق نمایندگان مردم در شورای شهر انجام شود.

پیاده‌راه‌سازی صرفا کف‌سازی نیست

وی با اشاره به اینکه پیاده‌راه‌سازی صرفا کف‌سازی نیست، گفت: امروز که چند صباحی از افتتاح پیاده‌راه بوعلی گذشته، درخواست‌هایی برای نماسازی مغازه‌های این خیابان داده شده و شهرداری همدان طراحی این نماها را متقبل شده است.

یوسفی‌نوید با بیان اینکه احداث پیاده‌راه با همراهی دستگاه‌های مختلف انجام گرفته، تصریح کرد: اگر پیاده‌راه اکباتان و میدان امام خمینی(ره) احداث شود این محور بی‌نظیری در کشور و دنیا خواهد شد.

جامعه پزشکی از پیاده‌راه بوعلی حمایت کردند

معاون معماری و شهرسازی شهرداری همدان با تأکید بر اینکه جامعه پزشکی از پیاده‌راه بوعلی حمایت کردند، خاطرنشان کرد: پیاده‌راه بوعلی به علت سلامت مردم به پیاده‌محوری مطرح است و جامعه پزشکی در این زمینه حمایت کردند تا این اتفاق افتاد و از میراث فرهنگی نیز چنین انتظاری می‌رود. وزیر راه و شهرسازی و استاندار به علت ارزش اجتماعی این پروژه این پیاده‌راه را افتتاح کردند.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری تفاهم‌نامه‌ای تعریف می‌کند تا فضا برای پزشکان پیاده‌راه بوعلی که قصد جابجایی دارند، مهیا شود بنابراین شهرداری همراهی کامل را خواهد داشت تا در هر جای شهر که بخواهند فضا در اختیار آنان قرار گیرد و در صورتی‌که سرمایه‌گذاری در این زمینه ورود کند همکاری لازم را داریم.

اعلام آمادگی شهرداری برای انتقال آهن‌فروشان از خیابان اکباتان

معاون معماری و شهرسازی شهرداری همدان با اشاره به اینکه شهرداری برای انتقال آهنگران و آهن‌فروشان از خیابان اکباتان آمادگی دارد، گفت: مدیران ارشد شهری از منابع داخلی در راستای حل این مشکل کمک کنند چرا که این موضوع فقط مشکل میراث فرهنگی نیست بلکه مشکل شهر است بنابراین همه دستگاه‌ها باید از این فرصت استفاده کرده و آهن‌فروشان را ساماندهی کنند.

وی با اشاره به مزایای پیاده‌راه بوعلی اظهار کرد: ماشین برقی در راستای حفظ زیست‌محیطی استفاده می‌شد که با پیاده‌راه شدن بوعلی و ورود ماشین برقی دمای هوا در این خیابان چند درجه کاهش یافته به طوریکه تمامی مغازه‌داران این خیابان به این موضوع اذعان دارند.

یوسفی‌نوید تصریح کرد: اتوبوس‌های خیابان بوعلی همانند دیوار آهنی بود و به همین علت گرما و حرارت و دود زیادی در این منطقه وجود داشت اما با ورود ماشین برقی این مسائل حذف شده و عرصه برای عابران‌پیاده باز شده است.

 برخی کسبه خیابان بوعلی به تغییر مشاغل روی آوردند

وی گفت: برخی کسبه خیابان بوعلی به تغییر مشاغل خود روی آوردند و کسب و کارهای جدید رونق یافته اما تغییر کاربری خیابان اکباتان بسیار حساس‌تر است.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری همدان بیان کرد: از آرامگاه بوعلی‌سینا تا تپه هگمتانه مسیر تاریخ معماری و شهرسازی همدان قابل مشاهده است که برای گردشگران جذابیت دارد.

برگزاری جشنواره‌ای به منظور انتخاب المان میدان امام(ره)

وی ادامه داد: برای المان مرکز میدان امام خمینی(ره) پیشنهادات زیادی وجود دارد و قرار است جشنواره‌ای برای انتخاب طرح برگزار شود و از هنرمندان ملی دعوت به عمل آید تا طرح‌های خود را ارائه کنند.

یوسفی‌نوید درباره ایجاد پیاده‌راه در بلوار ارم نیز گفت: در بلوار ارم طرحی پیشنهاد شده تا مسیری با اولویت پیاده ایجاد شود تا پیاده‌روی بدون هیچ دغدغه‌ای صورت گیرد.

وی تأکید کرد: پیاده‌راه‌سازی در همدان را بدون توجه به تغییرات شوراها و بداخلاقی‌های شخصی که توسط برخی اتفاق می‌افتد، انجام می‌دهیم چرا که اعتقاد داریم این موضوع خواسته چند ساله بوده است.

کار میدان امام یک کار جراحی است

وی با بیان اینکه کار میدان امام یک کار جراحی است، گفت: وظیفه ما این است که به عنوان مسئول کار انجام داده و خود را در معرض انتقاد قرار دهیم تا  بتوانیم این کار را جراحی کنیم و نتیجه خوبی برای شهر همدان داشته باشیم.

مدیرعامل سازمان ترافیک شهرداری همدان نیز در این نشست با تأکید بر اینکه تمام تمهیدات ترافیکی در احداث پیاده‌راه اندیشیده شده است، گفت: در آینده دوربین‌های کنترل ترافیک نصب خواهد شد تا از ورود خودروهای سواری به رینگ مرکزی جلوگیری شود.

احسان صباغ با بیان اینکه نخستین تکنیک حمل و نقل بشر پیاده‌روی است، اظهار کرد: پیاده‌راه سازی در تمام دنیا تکنیکی است تا مردم را وارد مسیر کند.

طرح پیاده‌راه‌ها توسط نرم‌افزارها مدلسازی شده است

وی با بیان اینکه طرح پیاده‌راه‌ها توسط نرم‌افزارها مدلسازی شده است، عنوان کرد: در خیابان اکباتان ۴۵۵ دستگاه تاکسی وجود داشت که از دسترس خارج کردن آنها کار بسیار دشواری بود بنابراین پس از انجام مطالعات مختلف برای اجرای پیاده‌راه اکباتان تعدادی از این خطوط جابجا و یا تلفیق شد.

صباغ با اشاره به زیرساخت‌های پیشین پیاده‌راه اکباتان یادآور شد: در همین راستا و قبل از اجرای پیاده‌راه پارک‌سوار بزرگ سرگذر را ایجاد کردیم و بسیاری از اتوبوس‌ها به این منطقه و تعدادی از ون‌های این خیابان به پل پهلوانان منتقل شد.

مدیرعامل سازمان ترافیک شهرداری همدان عنوان کرد: این اقدامات به صورت گام به گام توسط شهرداری انجام گرفته است براین اساس قبل از اینکه به بستن معابر اقدام کنیم این طرح‌ها و جابجایی‌ها دیده شده و مطالعات بسیار گسترده‌ای از لحاظ آسیب‌های اجتماعی و ترافیکی انجام گرفت.

حجم ترافیکی سنگین در 4 خیابان دیگر منتهی به میدان امام

وی ادامه داد: در آینده حجم ترافیکی سنگینی را در ۴ خیابان دیگر منتهی به میدان امام خواهیم داشت که طرح آینده شهرداری نصب دوربین‌های کنترل ترافیکی خواهد بود تا جلوگیری جدی از ورود سواری به رینگ مرکزی شهر شود.

صباغ گفت: در طرح‌هایی بحث تغییر خطوط تاکسیرانی و اتوبوسرانی دیده شده است تا بتوانند با همان سطح سرویس و کمترین میزان تغییرات بهترین خدمات را ارائه دهند.

وی افزود: تاکسی و ون‌های خیابان شهدا نیز به پل پهلوانان و اتوبوس‌ها به سرگذر انتقال یافت و فضا برای انتقال خطوط به این خیابان باز شد و ما سعی کردیم با کمترین آسیب و تغییر بیشترین بهره‌وری را در پیاده‌راه جدید لحاظ کنیم.

ایجاد پاک‌سوار برای تجمع اتوبوس‌ها در دستور کار است

مدیرعامل سازمان ترافیک شهرداری همدان عنوان کرد: بحث ایجاد پارک‌سوار برای تجمع اتوبوس‌ها به منظور پاکسازی جداره‌های شهر را در دستور کار داریم که مطالعات مکان‌یابی این پارک‌سوار درحال انجام است.

همدان ظرفیت ماشین‌محوری ندارد

شهردار منطقه یک همدان نیز در این نشست با تأکید بر اینکه پیاده‌راه‌سازی کلید اصلاح نگرش ماشین‌محوری است، گفت: ساختار شهر همدان به گونه‌ای است که ظرفیت ماشین‌محوری ندارد.

امیر فتحیان‌نسب با اشاره به اینکه در شهرسازی دو دیدگاه انسان‌محوری و ماشین‌گرا وجود دارد، اظهار کرد: تنها چاره‌ای که در یک شهر توریستی مانند همدان با پتانسیل‌های بالای آن می‌توان داشت این است که اولویت را به انسان و گردشگری بدهیم.

وی با بیان اینکه تا کنون کمترین کار را در این حوزه انجام داده‌ایم، تصریح کرد: در شهرداری بیشترین هزینه‌ها را برای پل‌سازی و احداث پارکینگ انجام داده‌ایم و کمترین هزینه برای حمل و نقل عمومی صورت گرفته است.

پیاده‌راه‌سازی کلید اصلاح دیدگاه ماشین‌محوری است

فتحیان‌نسب با تأکید بر اینکه دیدگاه ماشین‌محوری باید اصلاح شود به طوریکه پیاده‌راه‌سازی کلید این راه است، یادآور شد: تهران نمونه‌ای از یک شهر ماشین‌گراست به طوریکه تمامی راهکارها در راستای افزایش تردد خودرو و محدود شدن پیاده انجام شده و با وجود هزینه‌هایی صورت گرفته مردم آرامش ندارند البته شاید راهکاری غیر از این وجود نداشته است.

وی عنوان کرد: زمانی‌که پیاده‌راه‌سازی در همدان آغاز شد انتقادهایی در زمینه نبود پارکینگ و احداث آن به سمت شهرداری انجام گرفت درحالیکه اگر بخواهیم پارکینگ که مشوق ماشین‌محوری است، احداث کنیم چرا پیاده‌راه ساخته شود؟

باید شرایط را برای حمل و نقل شخصی سخت‌تر کرد

شهردار منطقه یک همدان با بیان اینکه باید شرایط را برای حمل و نقل شخصی سخت‌تر کرد، گفت: مهمترین الزام پیاده‌راه‌سازی در این است که شهر به سمت انسان‌محوری حرکت کرده تا شهری آرام داشته باشیم.

وی درباره کاربری خیابان اکباتان، افزود: کاربری‌های مختلفی در خیابان اکباتان وجود دارد که هیچ‌کس نمی‌تواند تغییر آن را الزام کند اما معتقدیم محیط منظم انسان را منظم می‌کند و خود را با محیط پیش می‌برد.

فتحیان‌نسب یادآور شد: در خیابان بوعلی جداره‌ها به علت شلوغی و نامنظم بودن محیط مورد توجه کسبه نبود اما از زمانی‌که پیاده‌راه شد مالکان زشتی‌های جداره را می‌بینند و به آن توجه می‌کنند و مطمئن هستم که اگر خیابان اکباتان نیز پیاده‌راه شود، ۹۰ درصد تغییرات خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه افزایش نشاط شهری یکی دیگر از الزامات پیاده‌راه‌سازی است، ادامه داد: هیچ کاری برای افزایش نشاط شهری انجام نداده‌ایم.

پیاده‌محور شدن بلوار ارم

وی با اشاره به پیاده‌محور شدن بلوار ارم بیان کرد: در بلوار ارم باید ارجحیت انسان بر ماشین حاکم باشد تا کسی که می‌خواهد در این منطقه قدم بزند آسوده‌خاطر باشد.

شهردار منطقه یک همدان با تأکید بر اینکه در پیاده‌راه بوعلی نهایت استفاده از پتانسیل شهر همدان انجام گرفت، گفت: این کار در اکباتان و میدان امام نیز صورت خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه باید فرهنگ استفاده از محصولات بومی در شهر ایجاد شود، ادامه داد: بیش از ۱۰ میلیارد تومان هزینه پیاده‌راه‌سازی بوعلی انجام گرفت که بیش از ۹۰ درصد آن از تولیدات و امکانات همدان بود که این موضوع باعث گردش مالی و اشتغالزایی شد.

فتحیان‌نسب عنوان کرد: ماشین برقی‌هایی که در پیاده‌راه بوعلی استفاده می‌شود، توسط نخبگان بومی استان ساخته شده در حالیکه در تمامی استان‌ها از خارج وارد شده است.

کارکرد پیاده‌راه بوعلی تفریحی- تجاری است

وی با بیان اینکه کارکرد پیاده‌راه بوعلی تفریحی- تجاری است، تأکید کرد: خیابان بوعلی کارکردی جز این ندارد و پیاده‌راه بلوار ارم توریستی و زیست‌محیطی خواهد بود.

شهردار منطقه یک همدان با تأکید بر اینکه مرحله دوم ساماندهی دستفروشان به‌زودی آغاز خواهد شد، افزود: دستفروش یک واقعیت اجتماعی است و نمی‌توان به صورت چکشی برخورد کرد‌.

وی با اشاره به اختصاص چرخ‌های ویژه به دستفروشان یادآور شد: برای ساماندهی دستفروشان بوعلی تصمیم گرفته شد تا فقط در شب فعالیت داشته باشند و در حال حاضر نیز قرار است لاین‌های مخصوصی برای دستفروشان درنظر گرفته شود.

خیابان اکباتان به طراحی کف و جداره‌سازی نیاز ندارد

مدیر پایگاه تاریخی هگمتانه نیز درباره طراحی جداره‌سازی و کف‌سازی در محوطه میدان امام و خیابان اکباتان اظهار کرد: نمی‌خواهیم این‌گونه پوشش‌ها را ایجاد کنیم بلکه با لایه‌برداری هویت هر بنا مشخص می‌شود و بنا به تناسب آن می‌توان جداره‌سازی و کف‌سازی انجام داد.

بهرام توتونچی با بیان اینکه پیاده‌راه امام خمینی(ره) و اکباتان یک جراحی از نوع میکروسکوپی است که باید با دقت فراوان صورت گیرد، عنوان کرد: در چالش‌های بافت‌های تاریخی با معادلاتی روبرو هستیم که چندین مجهول دارد بنابراین باید فعالیت‌های گسترده‌ای انجام شود تا مجهولات حل شوند.

وی رسالت سازمان میراث فرهنگی از سال 1310 را بیان کرد و گفت: در مجلس شورای ملی وظیفه‌ای که برای این سازمان درنظر گرفته‌اند، شناسایی و ثبت آثار ملی بوده که تا کنون 35 هزار اثر ملی شناسایی و در این سازمان ثبت شده است و در حال حاضر با یک میلیون و 300 هزار بنای تاریخی مواجهیم که باید ثبت شوند.

توتونچی درباره میدان امام نیز خاطرنشان کرد: محوطه میدان امام باید احیا و ثبت ملی شود و محوطه تاریخی هگمتانه نیز جزء آثاری است که در کنار پاسارگاد، شوش و تخته جمشید در سال 1310 به ثبت رسیده است و در فهرست آثار ملی قرار دارد.

وی میدان امام را به عنوان نخستین پدیده مدون و حساب شده شهرسازی معرفی کرد و افزود: آنچه در میدان امام قرار است اتفاق بیفتد اصالت و برگرداندن موقعیت‌هایی است که در لایه‌های کف‌سازی پنهان شده و خیابان اکباتان نیز در ادامه میدان امام بافت منسجم شهری را در خود دارد و با اتصال بناهای تاریخی در کنار یکدیگر مسیری جذاب را برای گردشگران ایجاد کنیم.

مدیر پایگاه تاریخی هگمتانه با تأکید بر اهمیت نوع عناصر و پوشش‌های کف‌سازی و جداره‌سازی در این دو محوطه خاطرنشان کرد: محور گردشگری تجاری اکباتان تا آرامگاه بوعلی باید به محور هویتی و فرهنگی همدان تبدیل شود و فرهنگ گذشته شهر را به آن الصاق کنیم.

کف‌سازی خیابان اکباتان

وی درباره کف‌سازی خیابان اکباتان بیان کرد: مطالعه‌ای در مورد بناهای گذشته که نابود شده‌اند صورت گرفته تا با احیای آن ذهن مردم و عابران که در این منطقه تردد خواهند داشت، با قدمت و پیشینه فرهنگی آشنا شود.

توتونچی با تأکید بر توجه و دقت بر روی کف‌سازی و جداره‌سازی‌های محوطه خیابان اکباتان افزود: جداره‌سازی و کف‌سازی در این محوطه را نمی‌خواهیم ایجاد کنیم بلکه با لایه‌برداری قرار است هویت هر بنا را مشخص کرده و بنا به تناسب آن جداره‌سازی و کف‌سازی را انجام دهیم.

جداره‌سازی طراحی نیاز ندارد

وی با بیان اینکه جداره‌سازی طراحی نیاز ندارد، عنوان کرد: باید برای طراحی‌های مبلمان شهری و تجهیزات این محوطه چارچوب‌هایی را تعریف کنیم و آنچه را که در بناهای تاریخی میدان امام و اکباتان وجود دارد، خواناسازی شود.

توتونچی تصریح کرد: ویژگی مبلمان و پایه چراغ‌ها و سطل‌های زباله‌ای که در میدان امام و اکباتان قرار می‌گیرند، باید آنقدر از نظر طراحی و نوع متریال و شیوه ساخت گران باشند که کپی‌برداری و مدلسازی از روی آن برای دیگران امکان‌پذیر نباشد و خاص شهر همدان باشد.

وی محور گردشگری میدان امام و اکباتان را به عنوان رگ‌های شهر که سبب زنده نگهداشتن همدان می‌‌شو‌د، معرفی کرد و گفت: همدان پنجمین شهر فرهنگی تاریخی کشور است که نیاز به تبلیغ و معرفی دارد و براساس قانون، شورای شهر و شهرداری‌ها باید درصدی از درآمدهای خود را به احیای بافت‌های تاریخی شهر اختصاص دهند.

اختلاف سطح 75 متری بین میدان امام و میدان بیمه

مدیر پایگاه تاریخی هگمتانه از اختلاف سطح 75 متری بین میدان امام و میدان بیمه سخن گفت و خاطرنشان کرد: در سطح پیاده‌راه بوعلی اختلاف سطح مشاهده نمی‌کنیم و این نشان‌دهنده مهندسی فنی و اجرای درست پروژه پیاده‌راه بوعلی است که امیدواریم در اجرای پیاده‌راه میدان امام و اکباتان نیز همین‌گونه باشد.

وی با اشاره به بازگشایی معابر و خیابان‌هایی مانند نظربیگ و بلوار الوند به منظور دسترسی به محوطه هگمتانه ادامه داد: پس از انقلاب به منظور سهولت دسترسی به محوطه هگمتانه و بهره‌برداری فرهنگی از آن، بخشی از اراضی این محوطه به معبر تبدیل شد تا در تعامل با شهر قرار گیرد و زمینه بازدید گردشگران فراهم شود.

اجرای طرح تفصیلی شهر همدان بسیار سخت است

توتونچی اجرای طرح تفصیلی شهر همدان را بسیار سخت ارزیابی کرد و گفت: برای اجرای طرح‌ها باید پیوست‌های اقتصادی وجود داشته باشد و تا زمانی‌که این امر محقق نشود پروژه‌های این طرح عملی و اجرایی نخواهد شد.

وی درباره محدوده تردد برای آهن‌فروشان خیابان اکباتان نیز گفت: معبری برای آنان درنظر گرفته شده اما به علت کمبود بودجه در شهرداری هنوز اجرا نشده و تغییرات شهری نیازمند زمان و فرصت است.

اختصاص 220 میلیون تومان اعتبار برای اجرای پیاده‌راه میدان امام و خیابان اکباتان

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره‌کل راه و شهرسازی همدان نیز از تخصیص 220 میلیون تومان اعتبار برای اجرای پیاده‌راه میدان امام و خیابان اکباتان خبر داد و گفت: با همکاری شهرداری و میراث فرهنگی طرح مبلمان شهری و فضاسازی، جداره‌سازی و سیما و منظر این پروژه طراحی و برنامه‌ریزی خواهد شد.

محمدرضا قرائی اظهار کرد: رویکرد بازآفرینی از سال 93 وارد کشور شده و پروژه پیاده‌راه به عنوان یکی از اهداف سند ملی راهبردی و رویکرد بازآفرینی در همدان بوده و برنامه‌های آن به تمام ارگان‌ها ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه بیش از 30 سال است که به واسطه ماشین‌محوری شهرسازی ما ضربه‌هایی را متحمل شده، افزود: از سال 63 اتومبیل محور اصلی تمام طراحی‌های شهری ما شده است و از همین موضوع آسیب‌هایی دیده‌ایم.

قرائی ادامه داد: شهرسازی باید با مدیریت شهری به محوریت انسانی و بازیابی هویت انسان پیاده طراحی و بازآفرینی شود و رسانه‌ها با دید مثبت به مقوله پیاده‌راه نگاه کنند.

وی درباره تغییر مشاغل مسیر پیاده‌راه اظهار کرد: مشاغل خیابان بوعلی و اکباتان باید متناسب با پیاده‌راه باشند، به طور مثال پزشکان خیابان بوعلی باید درباره نحوه خدمت به بیماران خود تغییر ایجاد کنند چرا که بیمارانی که با ویلچر حمل می‌شوند و توانایی بالا رفتن از چند طبقه ساختمان پزشکان را ندارند، باید در بیمارستان بستری شوند و یا در مورد مشاغل موجود در خیابان اکباتان باید اطلاع‌رسانی صورت گیرد تا تغییراتی متناسب با مسیر گردشگری ایجاد کنند.

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره‌کل راه و شهرسازی استان همدان 8 شاخصه اصلی برای پیاده‌راه‌ها را بیان کرد و گفت: ابعاد مناسب، دسترسی همگانی، سطوح کیفیت، فضاهای جذاب، ارتباطات نزدیک، امنیت جانی و علائم اطلاع‌رسانی شفاف از جمله شاخص‌های پیاده‌راه هستند که شهرداری این منابع را مطالعه و مصوب کرده است.

عقد تفاهم‌نامه با شهرداری در زمینه جداره‌سازی میدان امام

وی از عقد تفاهم‌نامه با شهرداری در زمینه جداره‌سازی میدان امام سخن گفت و تصریح کرد: فاز اولیه جداره‌سازی انجام شده و پنجره‌ها براساس قدمت هر بنا طراحی و اجرا می‌شود.

وی از تخصیص 220 میلیون تومان اعتبار برای اجرای پیاده‌راه میدان امام و خیابان اکباتان خبر داد و یادآور شد: با همکاری شهرداری و میراث فرهنگی طرح مبلمان شهری و فضاسازی، جداره‌سازی و سیما و منظر این پروژه طراحی و برنامه‌ریزی خواهد شد.

مدیر مطالعات معاونت معماری و شهرسازی همدان نیز درباره طرح ساماندهی دستفروشان خیابان اکباتان گفت: در جلسه‌ای که به منظور ساماندهی دستفروشان در شهرداری برگزار شد، دستفروشان براساس نوع کالایی که ارائه می‌کنند، دسته‌بندی شدند.

اسماعیل یوسفی ادامه داد: برخی از دستفروشان که به عرضه محصولات صنایع دستی می‌پردازند، قرار است ساماندهی شوند و در ساعات مشخص و به وسیله باکس‌های متحدالشکل به عرضه کالای خود بپردازند.

لزوم حذف دستفروشانی که به عنوان پوشش به دستفروشی می‌پردازند

وی بر لزوم حذف دستفروشانی که به عنوان پوشش به دستفروشی می‌پردازند و مشاغل دیگری هم دارند، تأکید کرد و افزود: عرضه محصولاتی که جاذبه گردشگری ایجاد می‌کند بلامانع معرفی شده اما برخی دستفروشان که کالاهای نامناسب عرضه می‌کنند از این گردونه حذف می‌شوند.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری همدان نیز از ممنوعیت فعالیت تاکسی‌های هوشمند در شهر همدان خبر داد و گفت: با هوشمندسازی تاکسی‌ها موافق هستیم اما تردد این تاکسی‌ها به علت عدم اخذ مجوز از سازمان تاکسیرانی و براساس قوانین 31 و 32 راهنمایی و رانندگی، قانون سوخت و قانون محیط زیست در سطح شهر ممنوع است و چنانچه نسبت به اخذ مجوزهای لازم اقدام نکنند با آنها برخورد خواهیم کرد.

مهران حاجیان درباره وضعیت تاکسی‌های خیابان اکباتان اظهار کرد: 455دستگاه تاکسی و خودروی ون شامل 63 دستگاه ون و 387 دستگاه تاکسی در خیابان اکباتان داشتیم که مربوط به خطوط فرهنگیان، حصار امام، کوی کوثر، اسلامشهر، ترمینال روستایی ،جولان و میدان سپاه و چراغ قرمز بودند.

وی با بیان اینکه با کمترین حاشیه و اعتصاب تاکسیرانان، ایستگاه تاکسی‌ها به خیابان باباطاهر و شهدا منتقل شدند، افزود: خطوط شهرک فرهنگیان، حصار امام، کوی کوثر و اسلامشهر به خیابان باباطاهر و خطوط ترمینال روستایی، جولان، میدان سپاه و چراغ قرمز به خیابان شهدا منتقل شدند.

حاجیان، نقل و انتقال ایستگاه تاکسی‌های خیابان اکباتان را نتیجه فعالیت جهادی 18 بازرس این سازمان اعلام کرد و ادامه داد: خودروهای برقی که تعداد 5 دستگاه آن در خیابان بوعلی فعال هستند، در خیابان اکباتان نیز تعبیه خواهد شد.

وی اضافه کرد: براساس تصمیماتی که در حوزه بار و کالای شهرداری اتخاذ شده، دو دستگاه خودروی برقی نیز در خیابان اکباتان به منظور جابجایی بار و کالا فعال خواهد شد.

ساعت تردد خودروهای بار و تجهیزات به مغازه‌های پیاده‌راه بوعلی

وی ساعت تردد خودروهایی که بار و تجهیزات را به مغازه‌های پیاده‌راه بوعلی حمل می‌کنند را بیان کرد و گفت: این مدت زمان فعلا از ساعت 12 شب تا 7:30 صبح درنظر گرفته شده و به خاطر وضعیت پروژه‌های میدان امام و اکباتان یک ساعت و نیم فرجه لحاظ شده است.

وی تردد خودروهای باری مجاز را شامل این قانون دانست و تأکید کرد: خودروهایی که به منظور باراندازی تا 6 تن هستند، مجاز به تردد در این مسیرند و مغازه‌دارانی که به صورت اضطراری در ساعات روز مایل به تردد در این مسیر هستند باید به سازمان تاکسیرانی واقع در خیابان تختی و یا واحد بازرسی سازمان بار واقع در خیابان طالقانی چهارراه ابن‌سینا کوچه برج قربان مراجعه و مجوزهای لازم را اخذ کنند تا در ساعات 14:30 و 15:30 که حجم تردد کمتر است، مجاز به تردد و انتقال بار شوند.

حاجیان درباره تاکسی‌های هوشمند نیز گفت: به تازگی در شهر همدان تاکسی‌های هوشمند اقدام به جابجایی مسافر می‌کنند که به علت عدم اخذ مجوز از سازمان تاکسیرانی و براساس قوانین 31 و 32 راهنمایی و رانندگی، قانون سوخت و قانون محیط زیست تردد و فعالیت آنان ممنوع است.

با هوشمندسازی تاکسی‌ها موافقیم

وی با بیان اینکه با هوشمندسازی تاکسی‌ها موافقیم، ادامه داد: براساس قانون، مدیریت و نظارت بر حمل بار و مسافر در شهر بر عهده شهرداری است و با مجوز سازمان تاکسیرانی باید صورت گیرد و اگر افرادی اقدام به این‌گونه فعالیت‌ها کرده‌اند و نسبت به اخذ مجوزهای لازم ورود نکنند با آنها برخورد خواهیم کرد.

حاجیان، ورود موتورسیکلت به محدوده پیاده‌راه را ممنوع اعلام کرد و یادآور شد: خودروهای برقی برای حمل بار مصوب شده و ساماندهی چرخ‌دستی‌داران نیز در حال اقدام است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار