کد خبر: ۴۷۹۰۰۹
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۳ 16 August 2017
 جلسه علنی نوبت صبح امروز (چهارشنبه، 25 مرداد) مجلس شورای اسلامی برای رای اعتماد به وزرای پیش‌نهادی دولت دوازدهم به ریاست  
آغاز شد.
 
هم‌اکنون241 تن  از وکلای ملت در صحن علنی حضور دارند که براین اساس 49 کُرسی مجلس خالی است.
 
 روز گذشته حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور و اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور به مدت 2 ساعت و نیم در صحن علنی مجلس به دفاع از برنامه‌های وزرای پیشنهادی پرداختند و 5 نماینده موافق و 5 مخالف نیز هر کدام به مدت 15 دقیقه درباره کلیات برنامه‌های این وزرا نطق کردند.
همچنین در جلسه نوبت عصر وزیر آموزش و پرورش و ارتباطات از برنامه‌های خود دفاع کردند و نمایندگان مخالف و موافق نیز نقطه‌نظرات خود را مطرح کردند.
 
صبح امروز نیز مجلس در روز دوم بررسی کابینه با موافقان وزیر پیشنهادی اطلاعات جلسه خود را آغاز کرد که نکته قابل توجه آن موافق بودن قاضی پور نماینده ارومیه بود که خود نیز در صحبتهایش گفت که اولین بار است که در این 10 سال می‌خواهم در موافقت با کسی صحبت کنم و این معجزه است.
 

قاضی پور تاکید کرد:آقای علوی با رفتار عاقلانه، در چارچوب نظام و شورای عالی امنیت ملی حرکت می‌کند و آرامش را به فضای امنیتی کشور آورده است.

وزارت اطلاعات در مبارزه با ضدانقلاب عملیات‌های زیادی را انجام داده و عناصر تروریستی را شناسایی کرده است.
آقای علوی فردی ولایتمدار و تابع مقام معظم رهبری است و نیروهای تحت امر وی، نیروهایی هماهنگ هستند. 
 
بررسی رای اعتماد به وزیر پیشنهادی اقتصاد؛
مخالف: در برنامه ارائه شده کرباسیان چیزی بجز نظریه پردازی نیست!/ این ها شعار است من می توانم بهتر بنویسم/ رکود کاری کرده که دل مردم برای تورم تنگ شده است/ موافق: برنامه خوب کرباسیان، قرار گرفتن اقتصاد در اتاق شیشه ای است/ وی هیچ وقت سیاسی کاری نکرده و اقتصاد را به سیاست آلوده نکرده اند

نماینده مردم مشگین شهر در مجلس شورای اسلامی گفت:«برنامه های وزیر پیشنهادی اقتصاد،نظریه پردازی است و راهکار عملی ندارد.»

ولی ملکی به عنوان اولین مخالف وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی در آغاز سخنان خود با تاکید بر اینکه اگر به عنوان مخالف سخن می گوید به معنای مخالفت نیست و نقد برنامه هاست،اظهارداشت: آنچه مطرح می کنم،نقد است و نقد برای ارتقا است.

او افزود: خدا شاهد است که از روی حب و بغض نظر نمی دهم وصحبت های من برای نقد آقای دکتر کرباسیان جنبه تخریبی ندارد. اما همان زمان که ایشان برنامه خود را  ارایه دادند، من گفتم مخالفم و اسم من به عنوان من مخالف درآمد.

او با ذکر مثالی از  پرفسور حسابی درباره کلمه «ولش کن» اظهارداشت:  همین کلمه پدر مملکت را درآورده است.هرجا کم می‌آوریم،می گوییم «ولش کن».یا اگر با طرح دوستی و رابطه داریم،می گوییم ولش کن.همین است که در کشور ما مشکلات پیش می آید. دوستانی که به آنها ارادت دارم به من گفتند به عنوان مخالف صحبت نکن، گفتم،این همان مثل ولش کن،می شود.

ملکی با تاکید بر اینکه  آقای کرباسیان فردی اخلاق مدار است،تصریح کرد: با این حال من در برنامه ایشان جز نظریه پردازی چیزی ندیدم،در حالی که اقتصاد اعداد و ارقام می خواهد. اعداد کمی می خواهد. باید مشخص شود، امروز کجاییم و چهارسال بعد کجا باید باشیم.اما من در این برنامه چیزی ندیدم. به خودش هم گفتم، پذیرفت.ماشالله ایشان این همه مقاله نوشته،به او گفتم با این همه مسئولیت دولتی کی فرصت داشتی بنویسی. این هم از عجایب است!

نماینده مردم مشکین شهر با خطاب قراردادن مسعود کرباسیان گفت:  شما چهارسال مسئولیت گمرک را برعهده داشتید، باید کارنامه‌ای از گمرک می دادید تا  نقاط قوت و ضعف کارنامه شما مشخص می شد. درحالی که هیچ اشاره ای به عملکرد چهارسال خود نداشتید.من چگونه باید رای بدهم؟

او افزود: نماینده هایی که رای می دهند براساس گزارش خودتان هم نمی توانند رای بدهند؟ آیا قاچاق از بین رفته است؟  قاچاق از مبادی رسمی وارد می شود.یعنی کالاهایی که غیرضرور است، وارد کشور می شود.ریاست گمرک باید در چهار سال گزارش می داد که برای مقابله با قاچاق چکار کرده و چرا نتوانسته جلوی آن را بگیرد.

ملکی در بخش دیگری از اظهارات خود در مقام مخالف وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی عنوان کرد: مساله دیگر درباره شاخص های اقتصادی است؛ چندی پیش ریاست مجلس شاخص های 18 گانه ای را اعلام کرد که بنده آنها را  یادداشت کردم.در این 18 شاخص که چند مورد به طور مستقیم اقتصادی و مربوط به وزارت اقتصاداست.

نماینده مردم مشکین شهر خاطرنشان کرد: اولین شاخص،  رشد تولید ناخالص داخلی است که در بین 24 کشور رتبه 10 قرار داریم. آقای دکتر کرباسیان شما چکار می خواهید بکنید که وضعیت ما بهتر شود؟ هیچی دراین رابطه ارایه  ندادید. ما چطور باید قضاوت کنیم؟ ایران که در 1404 می خواست کشور اول منطقه در آزادی اقتصادی باشد، در منطقه بیست ودومین کشور است.یعنی در منطقه آخر هستیم .دربین  181 کشور،کشور 174 هستیم آیا می توانیم این رتبه را کاهش دهیم؟

او با تاکید بر اینکه  این روند در چهارسال گذشته بدتر شده و در برنامه آقای کرباسیان مشخص نیست که  برای حل این مشکل چه برنامه ای وجود دارد،عنوان کرد: درباره نرخ تورم، دربین 24 کشور نوزدهم هستیم، از 159 کشور  139 هستیم که  خوشبختانه 30 رتبه در این چهارسال ارتقا یافته ایم. وزیر اقتصاد باید بگوید که چند رتبه می خواهیم کم شویم. مردم باید بدانند که  نگاه مسولان نسبت به شاخص های اقتصادی چیست؟

او درباره افزایش سهم سرمایه گذاری خارجی به GDP نیز گفت: ما از 24 کشور بیست و دوم هستیم، حمایت از سرمایه گذاری شکی نیست. در حمایت از سرمایه گذاری ربته 19 از 20 هستیم. شفافیت سرمایه گذاری خارجی رتبه ما  16 از 20 است. باید بدانید که سرمایه گذار آهوی رمنده است، ما شفافیت نداریم و بای این مشکل ریشه ای حل شود.

نماینده مردم مشکین شهر د رادامه  با اشاره به وضعیت نقدینگی در کشور نیز گفت: در مقدمه برنامه آقای کرباسیان به  رویکردها اشاره شده است؛ شما با چه مکانیسمی گفتید سرمایه گذاری را بالا می برید؟ با این رشد نقدینیگی چطور این کار می کنند؟ وقتی بانکهای ما  18 تا 20 درصد سود می دهند، کدام سرمایه گذار پول خود را به بخش خصوصی می دهد؟

او اضافه کرد:  روابط بین شما وبانک مرکزی تعریف نشده است.من پیش آقای طیب نیا رفتم، ایشان گفت من هیچ اشرافی به بانک مرکزی ندارم. از راه دوستی شاید چهار تا خواهش و تمنا کنید .شما می گویید سرمایه گذاری را بالا می برید، با چه مکانیسمی این کار انجام می شود؟  تا تولیدی  نشود بیکاری مهار نمی شود؟ با شعار کار درست نمی شود.

رییس کارگروه صنعت کمیسیون صنایع و معادن در ادامه گفت:شما  نوشتید مقابله با  فساد بانکی مبارزه می کنم،آقای سیف که توضیح دادند موسسات فرشتگان و کاسپین همه با مجوز بانک مرکزی بوده؛ هرکسی 100 میلیارد بودجه داشته یک موسسه ایجاد کرده است. با چه مکانیزمی با این رانت خواری مبارزه می کنید؟

ملکی گفت:در نظریه پردازی منطقی سازی سود بانکی را اشاره کردید.باید عملیاتی بگویید سود بانکی را از 18 چگونه می خواهید به نرخ های سالهای قبل پایین بیاورید؟ باید برای مردم بگویید که چطور اینها را کنترل می کنید.این موارد در برنامه شما نیامده است.

او تاکید کرد:آقای دکتر کرباسیان اینها شعار است؛من بهتر ازاینها می توانم بنویسیم.باید تیم اقتصادی هم قسم شوند وگرنه این نظریه ها انجام شدنی نیست.همه شعار است. شاخص های کمی را تعریف کنید.

  فریده اولاد قباد در موافقت با وزیر پیشنهادی اقتصاد دولت دوازدهم:
کرباسیان دارای مدرک دکتری در رشته مدیریت و برنامه ریزی است و بیش از 16 کتاب در حوزه اقتصادی را ترجمه کرده است.

نقطه عطف تجربه کرباسیان، اجرای اصلاحیات در بخش گمرک کشور بوده که بخش قابل توجهی از قاچاق کالا را کاهش داده است.

امیدوارم کرباسیان بتواند در تعامل سازنده با بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت نفت و صنعت، بر مشکلات اقتصادی کشور فائق آید.


بهادری مخالف وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی:
در برنامه  ارائه شده به میزان کاهش قاچاق اشاره ای نشده است
مشكلات مالياتي زيادي در واحد ها وجود دارد و واحدهاي توليدي از ماليات خود گله مندند
در برنامه نكات خوبي آورده شده اما فاقد آمار كمي است
مخالفت بنده از باب حمایت از دولت است تا شاید بتوان نواقص اقتصاد کشور را حل کرد.
در کسب و کار رتبه 152 را به 120 رساندیم، اما باز هم قابل قبول نیست.
ما در اقتصاد دچار آسیب‌های نفت‌زدگی، رانت‌زدگی، سیاست‌زدگی و دولت‌زدگی هستیم.
عدم شفافیت و قاچاق مباحثی است که کابینه آینده باید بیشتر به آن توجه کند، در برنامه کرباسیان به لحاظ رقم و عدد مشخص نشده که قاچاق باید چه میزان کاهش یابد.
اجازه دادن به فعالیت و همکاری مدیران دولتی در شرکت‌های دیگر باید محدود شود.
در استان‌های مختلف ما شاهد نابرابری‌های اقتصادی هستیم و درآمد سرانه استان‌ها تفاوت بسیاری باهم دارد.


رسول خضری نماینده مخالف گزینه پیشنهادی برای وزارت اقتصادی:
رکود کاری کرده که دل مردم برای تورم تنگ شده است
معیشت مردم و مطالبات آن‌ها در حوزه اقتصاد باید پیگیری شود.
نهادهای پولی کشور ضعیف عمل کردند و مردم در موسسات مالی و اعتباری با تابلوی بانک مرکزی سپرده گذاری کرده و دچار مشکل شدند.
مالیات و بخشی از سازمان تامین اجتماعی مخرب کسب و کار هستند
تکالیف اداره مالیات‌بگیر هنوز مشخص نیست و ضرر و زیان آن شامل حال مردم شده است.
معيشت كولبرها بسيار مهم است شما در بخش گمركات كار بسيار خوبي كرديد چقدر به ما قول مي دهيد كه فكري براي كولبرها كنيد؟


 حسینعلی شهریاری، موافق مسعود کرباسیان، وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی:
▪️آنچه که بنده درباره دکتر کرباسیان می‌گویم حاصل 25 سال شناخت مستقیم از ایشان در حوزه عمل و کار است. کمترین انحراف در برنامه وزرا مربوط به برنامه‌های آقای کرباسیان است.

▪️ایشان در ارائه برنامه از خودشان چیزی خلق نکردند. بنابراین عزیزان مخالف که گفتند ما در برنامه آقای کرباسیان چیزی ندیدیم، برنامه های ایشان سند چشم انداز ، برنامه پنجم و ششم، بودجه‌های مصوب سالانه و اقتصاد مقاومتی است.

▪️دکتر کرباسیان از سال 60 در دولت شهید رجایی قائم مقام سازمان بودجه بودند و در همه دولت‌ها کار کرده‌اند. این نشانگر شخصیت ایشان است که بدون وابستگی به هیچ جناح و فرقه و خط سیاسی فقط کار کرده‌اند و نه ادعا داشته‌اند و نه حاشیه.

▪️هیچکدام از همکاران مخالف درباره گذشته و عملکرد ایشان که بیش از سی سال است کار می‌کنند یک نکته منفی اشاره نکردند چون ایشان جز خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی سیاسی کاری نداشتند و این برای اقتصاد ما یک ضرورت است که گاهی گرفتار مسائل سیاسی می‌شود و دولت و مملکت ضربه می‌خورد و ضرر می‌کند. ایشان اقتصاد را به خط و خطوط سیاسی آلوده نمی‌کنند.

▪️ایشان اقتصاد را از تمامی جنبه‌ها تجربه‌ کرده‌اند و نه تنها در دستگاه‌های دولتی که در نهادهای غیر دولتی هم خدمت کردند. اولین کسی که دروازه ورود دلارهای غیر نفتی را به کشور باز کرد آقای دکتر کرباسیان بودند. خودشان نمی‌توانند بگویند اما من می‌گویم. 
 
 
بررسی رای اعتماد به وزیر پیشنهادی وزارت خارجه؛

نماینده مجلس شورای اسلامی خواستار تغییر تیم دیپلماسی در دولت دوازدهم شد.

محمدجواد ابطحی در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: من اگر جای آقای روحانی بودم تیم دیپلماسی را عوض می‌کردم. آقای ظریف تعهداتی داده و تلاش روز افزونی کرده ولی در این موقعیت و با این دولت بهتر است یک تیم دیگر با سیاست دیگر سر کار بیایند و بدانند دیگر آقای ظریف با لبخندهایش و قدم‌زدنهایش در کنار رودخانه نیست، بلکه مثلا یک ابطحی با شجاعت و خشونت خواهد آمد.

وی افزود: آقای روحانی در دفاع از ظریف  و برجام سخنانی گفت که شایسته سکوت نیست. آقای ظریف هم برنامه‌ای داده که احتمال می‌دهم در صورت اجرا دیگر به عنوان نماینده هم نتوانم در خصوص مسائل سیاست خارجی صحبت کنم. طبق این برنامه سیاست خارجی باید در دایره قدرت تصمیم گیری قرار گیرد و افراد غیر مسئول در این حوزه اظهار نظر و دخالت نکنند. ایشان به دنبال ایجاد موانع حقوقی و قانونی برای اظهار نظر افراد غیر از خود و دیپلمات‌های وزارت خارجه است که پیام خوبی نیست.

ابطحی با بیان اینکه سیاست خارجی تنها در یک وزارتخانه تعیین نمی شود ادامه داد: این موضوع توسط نهادهای بالادستی و رهبری انقلاب تعیین می‌شود. البته به نظر می‌رسد تجربه ورود مجلس از بعد نظارتی به برخی پرونده‌های سیاست خارجی هم در این ایده بی تاثیر نیست. مثل ورود مجلس به بررسی برجام و نمایان کردن ایرادات این توافق. اگر قرار باشد کسی از افراد غیر مسئول در حوزه سیاست خارجی ورود نکند، یعنی غیر از آقای بروجردی و اعضای کمیسیون امنیت افراد دیگر نمی‌توانند وارد شوند و حتی ائمه جمعه حق اظهار نظر در سیاست خارجی را ندارند.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس با اشاره به اظهارات رئیس جمهور در دفاع از برجام گفت: سخنان ایشان بدان معناست که سند برجام به امضا رسیده تا برای دنیا اطمینان حاصل شود که برنامه هسته‌ای ما صلح آمیز است یعنی حتی ما از حقمان در NPT هم محروم هستیم. بنابراین برجام را باید مکانیزم کنترل و نظارت در ایران دانست که توسط وزارت خارجه پذیرفته شده است. آیا این تقدم دیپلماسی بر جنگ است؟ ترامپ یک تاجر است، چرا باید به برجام پایبند بماند در حالی که هر چه امتیاز خواسته نقدا گرفته و می‌تواند از وعده‌های نسیه هم شانه خالی کند؟ آمریکا دیگر باید چه کند تا بفهمید برجام را نفی کرده است و چرا بیشتر ما را تحریم نکند در حالی که این کار هزینه‌ای برایش ندارد؟

وی در ادامه در حالی که می‌خواست وزیر خارجه را خطاب دهد به اشتباه گفت: آقای برجام! که این موضوع خنده نمایندگان را در پی داشت.

او ادامه داد: آقای ظریف، رهبری انقلاب شما را به شجاعت، امانت و غیرت توصیف کردند، اما در همان بیان گفتند انتقاد را محترم بشمارید و به منتقد به دیده دشمن نگاه نکنید. من هم می‌گویم اگر دستاورد برجام همین باشد که دیگر به آمریکا اعتماد نکنیم، بزرگترین دستاورد برجام خواهد بود. مومن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی شود. مقام معظم رهبری هم علی رغم حمایت صریح از مذاکره کنندگان گفت: کاش عجله نمی‌کردید و آیا نمی‌شد، توافقی بهتر از این انجام داد؟

وی با بیان اینکه هنوز تعهدات آمریکا عملی نشده اضافه کرد: البته سوئیفت برای واردات شکر و آب معدنی باز است.

ابطحی یادآور شد: ما باید در عرصه عمل به دوستان خود در حوزه دیپلماسی کمک کنیم. مجلس هم با تمام قوا در اختیار شماست همچنان که مصوبه هفته قبل ما برای مقابله با اقدامات آمریکا یک رای مخالف هم نداشت. شما این پشتیبانی را دارید. سیاست ترامپ این است که تهدید کند تا راه مذاکره باز شود و هزینه را بالا ببرد. ما در مقابل آمریکا یکپارچه متحد هستیم.


ساعی در موافقت با وزیر پیشنهادی امورخارجه مطرح کرد:توجه به مسائل اقتصادی با تشکیل معاونت اقتصادی در وزارت خارجه توسط ظریف/وزیری انتخاب کنیم تا در مقابله با چالش‌ها اثرگذار باشد
زهرا ساعی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 25 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر امور خارجه اظهار داشت: آقای ظریف نامی آشنا نه تنها برای ایرانیان بلکه جهانیان می باشد که در 4 سال گذشته گام های بلندی برای پیشبرد ایران برداشته اما در این راه ناملایمتی های فراوانی را نیز دیده است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر، اسکو در مجلس شورای اسلامی، گفت: با آغاز مذاکرات هسته ای و شروع رفت و آمدهای سیاسی با کشورهای دیگر راه برای موفقیت مذاکرات و به نتیجه رساندن آن هموار شد.

وی با اشاره به اینکه آقای ظریف با راهبرد مناسب در سیاست خارجی مبتنی بر فضای ایران هراسی و حل و فصل موضوع هسته ای در مذاکرات با 6 قدرت جهانی به توافقی دست یافت که علاوه بر حفظ دستاوردهای هسته ای ایران به بحران ساختگی غرب علیه برنامه صلح آمیز هسته ای پایان داد، اضافه کرد: آقای ظریف یک متخصص حرفه ای است.

ساعی ادامه داد: تلاش هایی نیز در راستای حفظ مصالح کشور توسط آقای ظریف صورت گرفته است که گواه آن سخنان مقام معظم رهبری می باشد که در سخنان خود آقای ظریف و تیم مذاکره کننده را امین، شجاع و باغیرت خواند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه وزارت امور خارجه با هدایت آقای ظریف در 4 سال گذشته در حوزه های مختلف منطقه ای در قالب هیات های دیپلماتیک به کشورهای مختلف جهان سفر کرده است، گفت: در همین راستا هیات هایی نیز از مناطق مختلف به ایران اسلامی سفر کردند که دستاوردهای مثبتی در حوزه های سیاسی و اقتصادی داشته است.

ساعی با اشاره به اینکه به هر حال ظریف توسط رئیس جمهور به عنوان وزیر امور خارجه دولت دوازدهم به مجلس شورای اسلامی معرفی شده است، اضافه کرد: ما می خواهیم وزیری را انتخاب کنیم که در مقابله با چالش ها تاثیرگذار باشد.

وی با تاکید بر اینکه وزیر خارجه با رأی اعتماد بالایی انتخاب می شود، بیان کرد: این مسئله باعث می‌شود تا در مذاکرات با پیشبرد اهداف قدرت چانه زنی بیشتری داشته باشد و بتواند حرف خود را به کرسی بنشاند.

ساعی با بیان اینکه مسئله سوریه بعد از پیروزی های اخیر از حال جنگی خارج و کفه ترازو به سمت مذاکرات سنگین تر شده است و در حوزه خلیج فارس موضوعات عربستان و قطر را پیش رو داریم، گفت: همچنین در عراق تحولاتی در حال وقوع است که همه آن ها باعث اهمیت بیش از پیش حوزه دیپلماتیک کشور می‌شود.

وی ادامه داد: سکان دار دستگاه دیپلماسی باید با بالاترین رأی انتخاب شود که در مذاکرات این مسئله اثرگذار است، نباید از نظر دور بدانیم که آقای ظریف اثر تبلیغاتی فراوانی داشته و دارند که انتظار می رود بتوانند در دوره جدید این ضعف وزارتخانه را برطرف کنند و این مسئولیت را به تنهایی به دوش نکشند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه کسی را با صلاحیت تر از آقای ظریف برای تصدی وزارت امور خارجه نمی شناسم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: آقای میرزاده نقل کردند در دیدار 2 ماه گذشته اعضای کمیسیون آموزش مجلس با دومین شخصیت کشور ژاپن در توکیو زمانی که او متوجه می شود آقای روحانی در انتخابات پیروز شده در جلسه رسمی بلند می شود و می گوید برای امنیت منطقه مراقب آقایان روحانی و ظریف باشید./

 پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید، موافق ظریف:
 مخالفان، مخالفت خاصی نداشتند

 بازگرداندن عزت ما بیانگر این واثعیت است که موقعیت ما تقویت شده است

در کشورهای همسایه بدون انکار جمهوری اسلامی و دیپلماسی آن است

 سفیران کارآمد و توانمند ما نظیر دکتر آهنی، سفیر فرانسه، ماجدی، آلمان و ... اشراف دارند و اقتصاد را پررنگ دیده اند

 در برنامه ششم دست وزارت را از چینش نیروهای اقتصادی کوتاه کرده ایم

 انتظار داریم وزارت خارجه از حقمان دفاع کنند اما در داخل انها را تنها می گذاریم  

 باید ادبیاتمان را همراه این عزیزان کنیم

 مردم این سرزمین به شما اعتماد دارند و نام شما و وزرایی که در دوران پسابرجام توانستند منافع ملی را برگردانند در کشور ماندگار است

 یقین دارم دفاع از شما راحت ترین دفاع بین وزرا است

حسین رضا زاده موافق ظریف:
زبان قادر به بیان فضایل ظریف نیست.

ظریف با اقتدار از سد دشمنان گذشت.

دفاع از اهداف و نشست در مقابل 6 کشور و با منطق حرف زدن و زیر بار حرف زور نرفتن از نکات مثبت ظریف است.

برای ارزیابی عملکرد ظریف باید آن را با وضعیت ایران در گذشته مقایسه کنیم.

گفتگو هسته ای و برجام اولین آزمون ظریف بود که با موفقیت از آن عبور کرد.

خروج از فصل 7 منشور ملل متحد، تثبیت ایران به عنوان کشور اهل تعامل تنها بخشی از خصوصیت های ظریف است.

 پور ابراهیمی در مخالفت با گزینه پیشنهادی وزارت امور خارجه:
اختلاف نظر من با آقای ظریف در بحث دیپلماسی اقتصادی است

تنها کسی که از فعالان اقتصادی خارج از کشور بی اطلاع است سفرای ما هستند

پور مختار مخالف:
 شاهدیم که قطعنامه علیه ایران به کرات صادر شده است هیچ گزارشی از وزارت خارجه ندیدیم که این را تحلیل کند

 چرا نتوانسته اند مدیریت کنند که چنین قطعنامه های حقوق بشری صادر نشود

آقای ظریف قول داده در این دوره معاونت اقتصادی تشکیل بشود اما 4 سال را از دست داده ایم

 بی توجهی در برخی سفارتخانه ها شده و به وظایف اصلیشان نمی رسند

 در برخی سفارتخانه ها کاسبی راه می اندازند و به دنبال منافع خودشان هستند

آن چیزی که در این چهار سال شاهدیم این است که روابطمان را در امریکای لاتین تضعیف کرده ایم
 
بررسی رای اعتماد به وزیر پیشنهادی بهداشت؛
مخالف: معاون غذا و داروی ایشان هم تولید کننده است، هم وارد کننده/ تعادل در پرداخت دستمزد در بدنه پزشکی وجود ندارد/ با منت آمده وزیر شود، تحمل انتقاد هم ندارد/ واردات لنز برای کیست؟ / موافق: هاشمی جایگاه سلامت ایران را ارتقا داد/ مردم پیش از وی برای تهیه دارو دچار مشکل بودند


عثمانی در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت:
در برنامه‌های هاشمی تمرکز بر بهداشت به جای درمان دیده نمی‌شود 
 نماینده مردم بوکان تاکید کرد: نگران این ناهماهنگی بین وزارت بهداشت و وزارت تعاون هستیم و در برنامه‌های دکتر هاشمی به این موضوع اشاره نشده بود که چگونه می‌خواهند این هماهنگی و همراهی را با وزارت تعاون ایجاد کنند.

محمدقسیم عثمانی نماینده مردم بوکان در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان با بیان اینکه من از اضافه نشدن تخت بیمارستانی گله‌مند نیستم، اظهارکرد: شخصیت دکتر هاشمی بسیار قابل‌تقدیر است. او یکی از قوی‌ترین ستون‌ها در بدنه دولت تدبیر و امید بود و معتقدم آرای غیرسیاسی دکتر روحانی مرهون عملکرد آقای هاشمی در حوزه بهداشت و درمان بوده و وزیر بهداشت به یک شخصیت کاریزماتیک تبدیل شده است.

او با بیان اینکه تعادل در پرداخت دستمزد در بدنه پزشکی کشور وجود ندارد، تصریح کرد: درست است که پزشکان نقش اول را در درمان دارند اما نباید فراموش کرد که درمان فرآیندی است که بخشی از آن را پزشک انجام می‌دهد و پرستاران و پیراپزشکان و دیگر نیروهای درمانی نیز نقش کلیدی دارند. در دولت دوازدهم باید میزان پرداختی به پزشکان نسبت به پرستاران و پیراپزشکان اصلاح شود تا موجب رضایت‌مندی بیشتر مردم شود اما این موضوع نیاز به تامین مالی دارد و در برنامه دکتر هاشمی منابعی که برای این تعادل بخشی لازم است بیان نشده است.

نماینده مردم بوکان با بیان اینکه تمرکز وزارت بهداشت در دولت یازدهم بجای بهداشت بر درمان بوده گفت: همانطور که از نام این وزارتخانه مشخص است اینجا وزارت بهداشت و درمان است و اولویت بهداشت در نام این وزارتخانه نیز مستتر است.

عثمانی ادامه داد: عملکرد آقای هاشمی در بخش درمان در دولت یازدهم شاهکار بوده و ما نمره عالی به او می‌دهیم چراکه ۲۵ درصد تخت بیمارستانی دراین دولت افزایش داشته است. اما گله ما در بخش بهداشت است چراکه میزان موفقیتی که در بخش درمان دیده می‌شود ، در بخش بهداشت نبوده است. در دوره چهارساله بعدی که باید تمرکز بر بهداشت به جای درمان باشد در برنامه‌های آقای هاشمی مشخص نشده که چگونه می‌خواهند این بخش را متحول کرده و چه منابع مالی برای این بخش در نظر گرفته شده است.

او همچنین با اشاره به ظرفیت دانشگاه تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از جوانان کشور ما برای ادامه تحصیل در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی به خارج از کشور می‌روند چرا ما نباید این افزایش ظرفیت را در دانشگاه‌های کشور در گروه پزشکی و پیراپزشکی ایجاد کنیم این موضوع نیز در برنامه دکتر هاشمی نیامده بود.

نماینده مردم بوکان با بیان اینکه حوزه عمل وزارت بهداشت فرابخشی است، تصریح کرد: بیمه‌ها در اختیار وزارت بهداشت نیست و ما در چهار سال گذشته شاهد بودیم که بیمه‌ها وزارت بهداشت را در هنگام پرداخت هزینه اذیت کردند. خدمات از سوی بهداشت و درمان ارائه می‌شد اما بیمه پرداخت به موقع نداشت. ما نگران این ناهماهنگی بین وزارت بهداشت و وزارت تعاون هستیم و در برنامه‌های دکتر هاشمی به این موضوع اشاره نشده بود که چگونه می‌خواهند این هماهنگی و همراهی را با وزارت تعاون ایجاد کنند البته از انتظار به جد ما از وزارت رفاه و دکتر ربیعی این است که در بخش رفاه اجتماعی و بیمه این همراهی را با وزارت بهداشت داشته باشد.

خاتمی: آقای هاشمی جایگاه سلامت در ایران را ده رتبه ارتقا داده است
سیدمرتضی خاتمی، در موافقت با وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان گفت:
▪️وزیر بهداشت دولت قبل در سطح بین المللی شناخته شده است و امیدوارم مجدد در این جایگاه قرار بگیرد. کارنامه او روشن است. آقای هاشمی طرح تحول سلامت را به اجرا درآوردند که بر اساس آن بار بزرگی برداشته شد. به میزان یک چهارم تخت های موجود به تخت های بیمارستانی اضافه شد.
 
▪️پرداخت از جیب مردم کاهش یافت. در این دوره بالغ بر 300 سفر کاری در 600 روستا داشتند. این نشان توان و انگیزه و اعتقاد ایشان دارد. همانطور که پیامبر فرموده من طبیب دوره گردام. ایشان با حضور در مناطق محروم و مداوای مردم محروم، فرهنگ پرداخت زکات علم را هم نهادینه کردند. مطابق بررسی معاونت نظارت مجلس 95 درصد برنامه های ایشان منطبق با سیاست های ابلاغی رهبری و برنامه ششم است و مورد مغایری ندارد.

▪️از مهم ترین برنامه بهداشتی در دنیا توجه به محرومین، عشایر و حاشیه نشین ها بوده که مورد توجه ایشان است. رئیس سازمان بهداشت جهانی در سفر به ایران گفتند ایران در نظام سلامت در مسیر درستی حرکت می کند و طرح تحول سلامت قابل عرضه به تمام دنیاست.

▪️برنامه های ارائه شده‌ی ایشان برگرفته از برنامه های روز دنیا و برنامه ششم توسعه است. ایشان جایگاه سلامت در ایران را ده رتبه ارتقا داده است.


نماینده موافق حسن هاشمی: چهارسال قبل اکثر مراحعات و مطالبات مردم از نماینده ها، بهداشت و درمان بود و مردم بی اعتماد شده بودند
  احمد بیگلری،‌ موافق وزیر پیشنهادی بهداشت:
▪️چهار سال قبل اکثر مراجعات و مطالبات  مردم از شما نمایندگان عزیز در حوزه بهداشت و درمان بود. متاسفانه تمهیدات لازم انجام نشده بود و مردم اعتمادی به این بخش نداشتند. 5 الی 6 میلیون نفر فاقد بیمه درمانی بودند. بیش از 70 درصد از هزینه درمان به عهده مردم بود. مردم برای تهیه بیش از 350 قلم دارو دچار مشکل بودند. هیچ چشم‌انداز شفافی برای حقوق سلامت مردم در این حوزه وجود نداشت.

▪️با وجود کاهش اعتماد مردم آقای دکتر هاشمی رفاه وآسایش شخصی خود و خانواده‌شان را کنار گذاشتند و وارد این وزارت پر استرس شدند. ایشان سلامت را حق همه مردم می‌دانستند. ایشان به دنبال یک تحول اساسی برای پر جمعیت‌ترین و تخصصی‌ترین وزارخانه بودند.

▪️بازسازی و گسترش شبکه درمانی کشور که پیر شده بود را قول دادند و رسیدگی به روستاها و مناطق محروم را جزو برنامه‌های خود قرار دادند.

▪️ایشان مقام نوزدهم چشم پزشکی دنیا را دارند، 350 مقاله بین‌المللی و 10 کتاب مرجع و بین‌المللی تولید کردند. کمبود دارو از 350 قلم به 30 قلم رسید. تنها 3 درصد بیماران برای تامین نیازهای خود به بیرون از بیمارستان ارجاع داده می‌شود. 1517 تخت اورژانس اضافه شد و......همه اینها میسر نمیشد مگر با تلاش و خدمات وزارت بهداشت به ویژه دکتر هاشمی.


احمد بیگدلی، نماینده مجلس دیگری بود كه در موافقت با سیدحسن هاشمی به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت سخن گفت.
نماینده مردم خدابنده تاكید كرد: رهبر انقلاب فرمودند می‌خواهیم اگر كسی مریض شد آن خانواده جز رنج مریض‌داری رنج دیگری نداشته باشد. چهار سال قبل مطالبات اكثر مردم از شما نمایندگان، مشكلات حوزه درمان بود و متاسفانه مردم به بخش دولتی در بهداشت و درمان اعتماد نداشتند. وقتی مردم به مراكز درمانی می‌رفتند اگر وضعیت مالی بدی داشتند نه بیمارشان درمان می‌شد و نه جنازه متوفق تحویل داده می‌شد. شش میلیون نفر فاقد بیمه درمانی بودند، هزینه‌های درمانی بر عهده مردم بود و در تهیه 350 قلم دارو مشكل داشتند، باید تمام تجهیزات را از بیمارستان با هزینه شخصی تهیه می‌كردند و هیچ چشم‌انداز شفافی برای حقوق سلامت مردم در این حوزه وجود نداشت. با این اوضاع حوزه بهداشت و درمان،‌ دكتر هاشمی با اعتقاد به فرمایش مقام معظم رهبری، تلاش خودشان را انجام دادند و رفاه و آسایش را كنار گذاشته و با روحیه جهادی وارد این حوزه شد.

او همچنین افزود: طبق اصل 29 قانون اساسی، ایشان هم سلامت رایگان را حق مردم دانسته، رشد فرهنگی پایدار را بدون داشتن انسان‌های سالم امكان‌پذیر نمی‌دانستند و به دنبال تحول اساسی در مدیریت پرجمعیت‌ترین وزارتخانه بودند. در برنامه خودشان تقویت نظام بهداشتی و تامین نیروی انسانی متخصص برای مناطق محروم را گنجاندند، ایشان قول رسیدگی به محرومین، روستاها و نقاط دورافتاده را دادند و این كار را انجام دادند.

این نماینده مجلس تاكید كرد: ایشان مقام نوزدهم چشم پزشكی دنیا، 350 مقاله بین المللی، كتاب بین المللی و رفرنس دارد، با تلاش ایشان، رتبه ایران در بین 210 كشور جهان نوزدهم شد، كمبود دارو به 30 قلم رسید، تنها سه درصد بیماران برای تامین نیازهایشان مجبور شدند به خارج از بیمارستان رجوع كنند، 128 كلینیك تخصصی در مراكز شهرهای مختلف تاسیس شد، تخت‌های اورژانس افزایش یافت، زیرمیزی از بین رفت، همه اینها و خدمات دیگر میسر نمی‌شد مگر با همت تلاشگران عرصه سلامت به ویژه وزیر بهداشت. بنابراین استدعا می‌كنم با رای حداكثری به وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان رای دهید تا زمینه تحقق سلامت هرچه بیشتر شهروندان فراهم شود.


روایت نماینده مخالف وزیر بهداشت از حیاط خلوت‌های این وزارتخانه | واردات لنز داخل چشمی از آمریکا در انحصار کیست؟
احمد علیرضابیگی، در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان گفت:
▪️سوال من از آقای هاشمی این است که مطابق قانون پنجم توسعه، که مسئول اجرای این برنامه بودند چه اقداماتی انجام داده است؟

▪️ایشان موسسات خصوصی کارآفرین، آوا پزشک و ... را تشکیل دادند در حالیکه باید تشکیل این موسسان زیر نظر مجلس باشد. اما مدیران این موسسات همان کارکنان وزارت بهداشت هستند. این همان حیاط خلوتی است که موجب فساد است.

▪️وزرات بهداشت در چهار سال گذشته به صورت میلیاردی در بانک های مختلف سپرده گذاری کرده و بهره آن را دریافت کرده است. این هم یک خیاط خلوت دیگر! معاون غذا و داروی ایشان هم تولید کننده است، هم وارد کننده که اثبات شده شرکت روناک متعلق به ایشان است.اما شما برخوردی با او نکردید. پشتیبان ایشان چه کسانی هستند؟ نمایندگی انحصاری لنز های آمرکایی متعلق به کیست؟

▪️می توان گفت که وزارت بهداشت، از مصادیق برجسته تعارض منافع است. به طوریکه که با نادیده گرفتن منافع مردم موجب تامین منافع عده خاصی شده است.

نماینده مخالف وزیر پیشنهادی بهداشت: شما تحمل مخالف را ندارید و واکنش سریع نشان می‌دهید
 ولی ملکی،‌ نماینده مخالف وزیر پیشنهادی بهداشت:

▪️در اینکه دکتر هاشمی وزیر توامندی هست شکی نیست. یکی از اصول مدیریت کارآمد جلب رضایت ذینفعان است که وزیر در این مورد ناموفق بوده.

▪️وزیر با منت آمده برای اینکار، خودش نمی‌خواسته برای وزارت بیاید. معتقدم شما تحمل مخالف را ندارید. قضاوت و واکنش سریع در برابر کسانیکه مشکلات خود را بیان می کنند دارید که این زیبنده یک کارگزار نیست چون کار شما با کسانی است که مریض دار هستند یا خودشان مریض هستند

▪️عدم توجه به شایسته سالاری در وزارتخانه، وقتی رتبه‌های اول در تخصص و فوق تخصص کنار زده می‌شوند این تعویض آشکار است.

▪️چرا بدون پشتوانه مالی کشور را بدهکار کردید؟ درآمد یک میلیارد تومنی مساوی هزار نفر کارگر هست که ماهی یک میلیون حقوق می‌گیرند. اینها در وزارتخانه وجود دارند.

▪️تاخیر در پرداخت پزشکان مناطق محروم تبعیض آشکار است. ممکن است شما و کسانیکه درآمد مکفی دارند برایشان مسئله‌ای نداشته باشد اما برای آن پزشکی که در منطقه محروم زندگی می‌کند این درآمد مهم است.تبدیل وزارت بهداشت به وزارت ویژه رانت خواری از دیگر مشکلات است.
در حال تکمیل خبر...
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار