کد خبر: ۴۷۴۷۴۰
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۸ 08 August 2017
چینش کابینه دوازدهم که بی‌شک مهم‌ترین موضوع سیاست داخلی پس از انتخابات ریاست جمهوری اردیبهشت ماه است، به ایستگاه آخر نزدیک شد. هرچند نقل قول‌ها از مقامات دولتی به ویژه اسحاق جهانگیری و نیز اظهارات معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری، امروز سه‌شنبه را به‌عنوان موعد دولتی‌ها برای ارائه فهرست وزیران پیشنهادی کابینه عنوان کرده بود، اما این موضوع دیروز با اظهارات ضد و نقیض تازه‌ای روبه‌رو شد. دولتی‌ها از تقدیم قطعی فهرست وزیران در روز سه‌شنبه ابراز بی‌اطلاعی کردند اما در مقابل، مجلسی‌ها از ارائه این فهرست در موعد امروز خبر دادند.

به گزارش دنیای اقتصاد، در حالی که صبح دیروز حسینعلی امیری اظهارات پیشین خود مبنی بر ارائه فهرست یاد شده در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس را نقض کرد و به «ایسنا» گفت که هنوز مشخص نشده این فهرست سه‌شنبه به مجلس برود.

 اسدالله عباسی عضو هیات رئیسه مجلس اما در گفت‌وگویی جداگانه با خبرگزاری تسنیم و میزان، اعلام کرد که حسن روحانی روز سه‌شنبه با حضور در پارلمان، فهرست وزیران پیشنهادی‌اش را تقدیم مجلس می‌کند. بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس هم صبح دیروز از امروز سه‌شنبه به‌عنوان موعد دولتی‌ها برای ارائه فهرست وزیران پیشنهادی سخن گفت و در عین حال درباره این موضوع به «شنیده‌ها» استناد کرد. نعمتی البته تاکید کرد که رئیس‌جمهوری با ارسال نامه‌ای به مجلس وزرای پیشنهادی را معرفی می‌کند. با همه این خبرهای ضد و نقیض، حسن روحانی از زمان برگزاری تحلیف، 14 روز فرصت دارد نام گزینه‌های موردنظرش برای 18 وزارتخانه را به مجلس تقدیم کند.

 کلیات کابینه و صحبت با لاریجانی
آنچه این روزها بسیار مطرح شده، موضوع سهم‌خواهی از روحانی در کابینه دوازدهم است؛ آنجا که اصولگرایان، اصلاح‌طلبان را به سهم‌خواهی متهم کردند و در مقابل هم برخی اصولگرایان خواهان توجه روحانی به نظر 16 میلیون نفری که به او رای ندادند، در چینش کابینه شدند. بسیاری، درباره چینش کابینه، پای مجلس را به میان آوردند؛ موضوعی که دیروز حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری به آن اشاره کرد. امیری در گفت‌وگو با خبرآنلاین تاکید کرد که دولت صحبت‌هایی درباره کلیات کابینه با علی لاریجانی رئیس مجلس، بعضی اعضای هیات رئیسه و برخی نمایندگان داشته است. او البته رایزنی با مجلسی‌ها درباره مصادیق، یعنی وزیران پیشنهادی را به ارائه فهرست اعضای کابینه دوازدهم به مجلس موکول کرد. امیری البته در گفت‌وگویی دیگر، به «ایلنا» تاکید کرد که حسن روحانی با رعایت برخی ملاحظات، فهرست کابینه را ارائه می‌دهد و در تهیه لیست وزرا، ذائقه مجلس را هم مدنظر قرار خواهد داد.

 گزینه‌های آموزش و پرورش
با این همه، گمانه‌زنی‌ها درباره وزیران پیشنهادی برخی وزارتخانه‌ها در دقیقه نود هم ادامه یافت؛ مهم‌ترین آنها وزارت آموزش و پرورش بود. با توجه به آنکه عصر چهارشنبه برخی خبرها به انصراف علی زرافشان از کاندیداتوری برای تصدی وزارت آموزش و پرورش اختصاص یافت، دیروز گمانه‌های جدیدی درباره این وزارتخانه مطرح شد. برخی از محمد بطحایی سرپرست سابق وزارت آموزش و پرورش برای تصدی این وزارتخانه خبر دادند و برخی دیگر از محمدجواد اطاعت به‌عنوان گزینه تصدی این وزارتخانه سخن گفتند. البته پایگاه خبری اعتدال در گزارشی، از محمد بطحایی به‌عنوان گزینه قطعی تصدی وزارت آموزش و پرورش نام برد. جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده رشت هم دیروز در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران درباره انصراف زرافشان، به مخالفت نمایندگان با تصدی وزارت از سوی او اشاره کرد و گفت: در رأی استمزاجی ما در فراکسیون مستقلان، زرافشان یک رأی مثبت هم نداشت.

 خاکی صدیق؛ وزارت علوم
هرچند طی دو روز گذشته اخبار متفاوتی از گزینه‌های وزارت آموزش و پرورش مطرح شد، اما به نظر می‌رسد گزینه وزارت علوم قطعی است. بر اساس آنچه خبرگزاری تسنیم دیروز نوشت،‌ محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری صبح دیروز در حاشیه مراسمی تایید کرد که محمد خاکی صدیق برای تصدی وزارت علوم انتخاب شده است.

 ابقای ربیعی
از سوی دیگر شهیندخت مولاوردی، به گمانه‌ها درباره وزارت کار پایان داد و در نشست امنیت شغلی، تولید و سرمایه‌گذاری وزارت کار ابقای علی ربیعی در این وزارتخانه را تایید کرد. او گفت: «برای آقای‌ ربیعی در دولت دوازدهم آرزوی موفقیت داریم.»

 علت تردید وزیر بهداشت
تصدی وزارت بهداشت اما طی هفته‌های اخیر بارها با ابهام روبه‌رو شد؛ در آن ایامی که حسن هاشمی ادامه حضورش در این وزارتخانه را مشروط می‌کرد. البته او دیروز در جلسه با هیات مدیره جدید انجمن پزشکان عمومی یکی از علل تردید خود برای حضور در دولت دوازدهم را عملکرد نامناسب شرکای وزارت بهداشت بیان کرد و گفت: اگر شرکای وزارت بهداشت خوب عمل نکنند، ما هم برای ادامه فعالیت دچار مشکل می‌شویم. به‌طور کلی برآیند گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد که 9 نفر از وزرا و معاونان رئیس‌جمهوری از هیات دولت خداحافظی می‌کنند. بر اساس این گمانه‌ها، جدایی زهرا احمدی‌پور رئیس سازمان میراث فرهنگی، حسین دهقان وزیر دفاع، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، محمد فرهادی وزیر علوم، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو، علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد، فخرالدین دانش‌آشتیانی وزیر آموزش و پرورش، مجید انصاری معاون حقوقی رئیس‌جمهور و مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری از هیات دولت قطعی است.

بر مبنای آخرین گمانه‌زنی‌ها، سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزارت ارشاد در دولت یازدهم، جانشین سیدرضا صالحی امیری خواهد شد. امیر سرتیپ امیر حاتمی از امرای ارتش تصدی وزارت دفاع را برعهده می‌گیرد. حبیب‌الله بیطرف برای وزارت نیرو معرفی می‌شود و محمد نهاوندیان گزینه قطعی برای وزارت اقتصاد است. برای وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز نام محمد شریعتمداری مطرح شده و محمدجواد آذری‌جهرمی هم برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات معرفی خواهد شد. عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، بیژن نامدارزنگنه وزیر نفت، مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور هم در سمت‌های خود باقی می‌مانند.

در حوزه معاونان رئیس‌جمهوری و نهاد ریاست‌جمهوری نیز محمود واعظی به‌عنوان رئیس دفتر مطرح است. اسحاق جهانگیری همچنان در سمت معاون اول رئیس‌جمهوری حضور خواهد داشت. محمدباقر نوبخت در همان سمت معاونت رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه باقی خواهد ماند. ولی الله سیف نیز همچنان رئیس کل بانک مرکزی باقی می‌ماند. سیدرضا صالحی امیری و علی‌اصغر مونسان از مهم‌ترین گزینه‌های حضور در سازمان صنایع دستی، گردشگری و میراث‌فرهنگی هستند. مرتضی بانک نیز به ریاست سازمان هلال احمر می‌رود. از سوی دیگر عیسی کلانتری به‌عنوان معاون رئیس‌جمهوری جایگزین معصومه ابتکار در سازمان حفاظت از محیط زیست خواهد شد.

ابتکار هم به معاونت زنان ریاست جمهوری می‌رود و شهیندخت مولاوردی به‌عنوان معاون حقوق شهروندی رئیس‌جمهوری جایگزین الهام امین‌زاده خواهد شد. از سوی دیگر در آخرین گمانه‌زنی‌ها نام لعیا جنیدی به‌عنوان معاون حقوقی رئیس‌جمهور به جای مجید انصاری آمده است. جنیدی دارای مدرک دکترای حقوق تطبیقی-داوری تجاری بین‌المللی از دانشگاه هاروارد است و پیش از این مدیر کل اداره لوایح و تدوین و تنقیح قوانین و مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری بوده است. همچنین از سیدمحمدعلی شهیدی محلاتی نیز همچنان به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران یاد می‌شود.

با همه این گمانه‌زنی‌ها، نمایندگان مجلس با جدیت بخشیدن به فعالیت‌های فراکسیونی، در انتظار اعلام رسمی گزینه‌های کابینه دوازدهم، برای بررسی صلاحیت و برنامه‌های آنها هستند. اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی بر اساس آنچه احمد امیرآبادی عضو این فراکسیون به خبرگزاری مهر گفته است، سازوکاری تعیین کرده‌اند تا کابینه دوازدهم را محک بزنند. این فراکسیون با تشکیل ۱۸ کمیته تخصصی، قرار است عملکرد و سابقه کاری وزیران پیشنهادی را بررسی کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار