مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت که با اجرای طرح احیا، وضعیت تالاب بین المللی میانکاله به عنوان یکی از 600 ذخیرگاه زیست کره جهان در شرق مازندران تثبیت و مانع از پیشروی خشکی شد.
کد خبر: ۴۶۱۷۵۴
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۸ 18 July 2017
حسینعلی ابراهیمی کارنامی اجرای طرح احیا و انتقال بخشی از آب تالاب محلی لپوی زاغمرز به تالاب بین المللی میانکاله را دلیل اصلی برای تثبیت وضعیت این ذخیرگاه زیست کره جهان اعلام کرد.
وی افزود : براثر خشکسالی و کاهش حقابه ورودی به میانکاله، حدود 20 درصد از مساحت این تالاب خشک شده بود که با اجرای طرح احیا از پیشروی خشکی جلوگیری شد.
وی برداشت غیرمجاز از حقابه، عقب نشینی آب دریای خزر و کم شدن آب کانال چپقلی و خزینی و در مجموع خلیج گرگان به عنوان تامین کننده بخشی از آب این زیستگاه را دلیل اصلی خشکی تالاب میانکاله درچند سال قبل دانست.
تالاب میانکاله با مساحت 68 هزار هکتار در شرق مازندران واقع شده است و 230 گونه پرنده و 180 گونه گیاهی دراین منطقه وجود دارد.
این تالاب به دلایل داشتن ذخیرگاه گیاهی، جانوری و آبزیان به عنوان یکی از هشت ذخیرگاه زیست کره جهان به ثبت رسیده است.
 
ابراهیمی کارنامی اظهار کرد: احیای کامل تالاب بین المللی میانکاله به مطالبه ملی و حتی جهانی تبدیل شد و با پیشنهاد سازمان محیط زیست کارگروه ملی احیا با مسوولیت معاون اول رئیس جمهوری در کشور تشکیل شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران افزود: دراین کارگروه برقراری حقابه از منابع آبی بالادست، انتقال آب دریای خزر و لایروبی کانال خزینی و سایر منابع آبی انتقالی به تالاب میانکاله مصوب شد که در حال اجراست.
ابراهیمی کارنامی گفت: دولت برای اجرای طرح احیا اعتبار ملی اختصاص داده است که بخشی از این بودجه نیز در اختیار مازندران قرار داده می شود.
وی هیچ اشاره ای به میزان اعتبار مصوب برای احیای تالاب میانکاله نکرد.
خشکی تالاب میانکاله که از حدود یک دهه قبل شروع شد با بی اعتنایی مسوولان وقت شدت گرفت که با روی کارآمدن دولت یازدهم و اجرای برنامه های زیست محیطی، احیای تالاب در دستور کار قرار گرفت.
 
 
 
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار