حضور صبحگاهی در پارک‌ها، خیابان‌ها و سالن‌های ورزشی نشان می دهد که این اماکن ورزش های همگانی خالی از شهروندان ورزشکار بوده و به نظر رتبه اعلام شده از ورزش همگانی اردبیل دقیق نیست.
کد خبر: ۴۵۹۶۷۲
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴ 15 July 2017

به گزارش تابناک : سال گذشته مطابق اعلام مسئولان ورزش استان، اردبیل بعد از تهران رتبه دوم ورزش‌های همگانی را از آن خود کرد.

این رتبه بر اساس توسعه ورزش‌های همگانی به ویژه ورزش‌های صبحگاهی، پیاده‌روی‌ها، حضور شهروندان ورزشکار در پارک‌ها و فضاهای سبز و در مجموع افزایش علاقه‌مندی به انواع شاخه‌های ورزش همگانی به اردبیل اختصاص یافته است.

با این وجود بررسی میدانی نشان می‌دهد، پارک‌ها و فضاهای سبز، خیابان‌ها و سالن‌های ورزشی تغییر محسوسی  از تعداد ورزشکاران در سال‌های اخیر نداشته است و برخی از آمارهای اعلام شده مغایر با واقعیت موجود است.

ورزش صبحگاهی فرهنگ‌سازی شود

یک شهروند اردبیلی معتقد است در عمل تعداد اندکی از شهروندان علاقه‌مند به ورزش در پارک‌ها و سالن‌های ورزشی هستند.

محمد قربان پور تصریح کرد: در هر خانواده شاید به ندرت یک نفر به ورزش مستمر علاقه داشته باشد؛  و این الگو در سال‌های گذشته تغییر چندانی نداشته است.

وی با بیان اینکه صبح‌ها خبری از ورزشکاران در پارک‌ها مشاهده نمی‌شود، اضافه کرد: ضروری است ورزش به ویژه ورزش‌های صبحگاهی بیشتر فرهنگ‌سازی شده و در بین خانواده‌ها ترویج شود.

شهروند دیگری در این خصوص گفت: متأسفانه بخش قابل‌توجهی از شهروندان به دلیل مشغله کاری نمی‌توانند صبح ورزش کنند و بعدازظهر نیز به دلیل کسالت و بی‌حوصلگی رغبتی به ورزش نشان نمی‌دهند.

علیرضا حسین زاده تأکید کرد: هنوز اهمیت ورزش در بین شهروندان نهادینه نشده و بسیاری علاقه‌ای به ورزش  روزانه ندارند.

۳۰۰ پارک در اردبیل خالی از استفاده ورزشی

اظهارات شهروندان نشان می‌دهد که رغبت به ورزش در وضعیت مطلوبی نبوده و لازم است روی فرهنگ ورزش دوستی شهروندان کار بیشتری انجام شود.

عملاً پارک‌ها به شکل مطلوبی برای ورزش‌های صبحگاهی مورد استفاده نیستند؛ در ساعات بعدازظهر نیز اغلب شهروندان برای گشت‌وگذار، بازی کودکان و یا بساط شام و عصرانه به پارک‌ها مراجعه می‌کننداز سویی امکانات موجود نیز به شکل مطلوبی استفاده نمی‌شود؛ بطوریکه شهردار اردبیل با اشاره به دایر بودن ۳۰۰ پارک در این شهر تأکید کرد: در اغلب پارک‌ها نیز تجهیزات و امکانات ورزشی دایر شده است.

حمید لطف‌اللهیان به توسعه پارک‌ها تا رسیدن به سرانه استاندارد فضای سبز تأکید کرد و افزود: گردشگری، ورزش، تلطیف فضای شهری و ارتقا زندگی شهروندی در افزایش تعداد پارک‌ها مورد تأکید است.

بررسی‌های میدانی به ویژه در ساعات اولیه صبح نشان می‌دهد عملاً پارک‌ها به شکل مطلوبی برای ورزش‌های صبحگاهی مورد استفاده نیستند؛ در ساعات بعدازظهر نیز اغلب شهروندان برای گشت‌وگذار، بازی کودکان و یا بساط شام و عصرانه به پارک‌ها مراجعه می‌کنند.

در عین حال لازم به ذکر است که برای ورزش‌های صبحگاهی به ویژه بانوان فرهنگ‌سازی به مراتب ضرورت بیشتری دارد.

بانوی اردبیلی معتقد است از زمانی که پیست پیاده‌روی شورابیل آغاز به کار کرده، بانوان با راحتی و آسودگی به این مکان مراجعه کرده و پیاده‌روی می‌کنند.

نسترن سلطانی افزود: متأسفانه فضای عمومی اغلب پارک‌ها به شکلی است که نمی‌توان پیاده‌روی کرد؛ اما در پیست شورابی این امکان فراهم شده است.

باشگاه‌های ورزشی مختص سلایق خاص ورزشی

وضعیت باشگاه‌های ورزشی نیز در تعارض با نهادینه شدن ورزش‌های همگانی است. بطوریکه کمبود باشگاه‌ها و هزینه‌های دریافتی برای ثبت‌نام در کلاس‌های ورزشی خود موجب حضور شهروندانی با امکانات و شرایط خاص شده است.

بطوریکه بررسی میدانی نشان می‌دهد هر چند گرایش بانوان به ورزش بدن‌سازی رو به افزایش است، اما این مهم بیشتر از  سوی نسل جوان استقبال می‌شود.

شهروند اردبیلی گفت: برخی خانواده‌ها نمی‌توانند هزینه‌های ماهانه باشگاه ورزشی را تأمین کنند؛ برخی هم اعتقادی به ورزش در باشگاه ندارند.

راضیه معصومی معتقد است این افراد حتی از امکانات ورزشی پارک‌ها نیز استفاده مطلوبی ندارند.

آمارهایی که در همایش‌های پیاده‌روی شکل می‌گیرد

در مجموع وضعیت ورزش‌های صبحگاهی در اردبیل مطلوب نیست. تنها یک آمارگیری و مطالعه میدانی می‌تواند بیانگر این موضوع باشد که در اغلب خانواده‌ها ورزش صبحگاهی تعریف نشده است.

تصور عمومی بر این است که همایش‌های پیاده روی مصداقی از وضعیت ورزش‌های همگانی روزانه اردبیلی‌ها استاما در مقابل رتبه‌هایی از توسعه ورزش‌های همگانی طرح می‌شود که به نظر می‌رسد، مرتبط با همایش‌های پیاده‌روی هفتگی است. بطوریکه سالانه بیش از ۵۰ همایش پیاده‌روی با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی به بهانه مناسبت‌های مختلف برگزار می‌شود و تصور عمومی بر این است که همایش‌های پیاده روی مصداقی از وضعیت ورزش‌های همگانی روزانه اردبیلی‌ها است.

رئیس هیئت ورزش‌های همگانی استان اردبیل پیش از این گفته بود: در بحث توسعه توجه به ورزش‌های همگانی این استان جزو استان‌های شاخص کشوری است.

مرتضی تاج‌مهر اضافه کرد: طی سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به بحث توسعه ورزش‌های همگانی در این استان صورت گرفته که نتایج خوبی در پی داشته و اردبیل را به عنوان استان شاخص در کشور معرفی کرده است.

وی با بیان اینکه استان‌ها در بحث ورزش‌های همگانی براساس شاخص‌های مختلف تعیین می‌شود، ادامه داد: تعداد جمعیت، میزان فضا، امکانات و... از جمله شاخص‌های مدنظر در این زمینه است که براساس آن استان تهران با توجه به جمعیت و امکانات در رتبه اول و اردبیل در رتبه دوم است.

رئیس هیئت ورزش‌های همگانی استان توسعه برنامه همگانی خانوادگی را در اردبیل یادآور شد و تصریح کرد: در این زمینه توانسته‌ایم علاوه بر توسعه ورزش‌های همگانی در تمامی شهرستان‌های استان به میانگین خوبی دست یابیم که قابل‌توجه است.

وی با تأکید بر اینکه توسعه بیش‌ازپیش این رشته در جامعه و بویژه در بین خانواده‌ها و جوانان نیازمند سرمایه‌گذاری مطلوب است، متذکر شد: باید در بحث ورزش‌های همگانی به دو مقوله آموزش‌های عمومی و فرهنگ‌سازی توجه شود.

هر چند سال گذشته اردبیل میزبان همایش ملی ارتقا و توسعه ورزش همگانی بود و برگزاری آن در سطح بین‌المللی را دنبال می‌کند، اما به اعتقاد کارشناسان ضروری است ورزش همگانی در سطح مطلوبی در بین خانواده‌های اردبیلی نهادینه شده و به جای طرح‌های شعاری و نمایشی به موضوع فرهنگ‌سازی ورزش همگانی و صبحگاهی توجه داشت.

ایجاد برخی امکانات از جمله پیست پیاده‌روی در شورابیل بیانگر این موضوع است که توجه به خواسته شهروندان می‌تواند در سرعت بخشیدن به امر فرهنگ‌سازی مؤثر باشد. تعامل مطلوب مسئولان با مردم و رعایت حال آن ها مناسب‌ترین پشتوانه اجرای برنامه‌های مردمی است. موضوعی که در ترویج ورزش‌های همگانی نیز ضروری می‌نماید.





منبع : مهر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار