تابناک مرکزی: با تصویب نمایندگان منابع لایحه حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری به واحدهای تولیدی مستقر در نواحی صنعتی روستایی و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر جمعیت اختصاص یافت.
کد خبر: ۴۵۶۴۸۷
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۹ 09 July 2017

به گزارش تابناک مرکزی به نقل از صداوسیما، نمایندگان مجلس در ادامه بررسی این لایحه مصوب کردند تسهیلات موضوع این قانون به طرح های بخش غیردولتی در حوزه های کشاورزی، منابع طبیعی، معادن کوچک، فناوری اطلاعات، گردشگری، صنایع دستی و کلیه فعالیت های مربوط به فرش دستباف و خدمات در مناطق روستایی و عشایری نیز تعلق گیرد.

همچنین منابع این لایحه برای تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی مستقر در نواحی صنعتی روستایی و شهرهای زیر 10 هزار نفر جمعیت اختصاص می یابد.

براساس مصوبه جلسه هفته گذشته مجلس شورای اسلامی قرار است منابع این لایحه از صندوق توسعه ملی و با تصویب هیأت امنای صندوق تأمین شود که مبلغ آن معادل ریالی 1 میلیارد و 500 میلیون دلار است.

حجتی در مجلس: 570 طرح تکمیلی بعد از تولید در قالب تعاونی تهیه کرده ایم

وزیر جهاد کشاورزی توجه به بخش تعاونی در حوزه کشاورزی را از اولویت های این وزارتخانه  دانست.

محمود حجتی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان سوال سید کمال الدین شهریاری از وی درخصوص اینکه چرا سازمان تعاون روستایی براساس اهداف تعیین شده در اساسنامه به وظایف قانونی خود در جهت حمایت از کشاورزان عمل نمی کند؟، گفت: در بخش کشاورزی موضوع زنجیره تولید از مزرعه تا سفره را در دستور کار قرار دادیم که باید در این بخش کشاورزان به صورت حقیقی یا حقوقی حضور داشته باشند تا بتوانند بدون کمترین دغدغه محصولات خود را عرضه کنند.

 

وی با بیان اینکه یکی از سازوکارهای مهم عرضه محصولات کشاورزی، تعاونی های روستایی هستند، گفت: در حال حاضر حجم محصولات کشاورزی 120 میلیون تن در سال است که در این زمینه ایجاد تعاونی های توانمند در دستورکار قرار داشته و دارد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در این زمینه ، تامین نهاده های دامی، کود، بذر و سم را تعاونی ها برعهده دارند، افزود: وزارتخانه جهاد کشاورزی خرید تضمینی محصولات را داروی شفابخش نمی داند، بلکه آن را زمانی که به سازوکار مشخصی دست یابیم،در حکم مُسَکن می داند.

حجتی خاطرنشان کرد: دیروز کشاورزی معیشتی داشتیم و کمتر برای تولیدکننده دغدغه بازار وجود داشت، اما باید با نگاه تقاضامحور به دوره گذار از کشاورزی معیشتی به کشاورزی اقتصادی و تولیدی بپردازیم و در بدو شروع اقدام به شناسایی بازار و محل عرضه محصول کنیم.

وی با بیان اینکه براساس همین نگاه در دستورکار وزارتخانه، این فرآیند را تعریف کرده ایم که در ارتباط با خدمات پیش از تولید، تولید و مهمتر از آن بعد از تولید،در ارتباط با دسته بندی صنایع تبدیلی،صنایع غذایی و بازار فروش از ظرفیت تعاونی ها استفاده کنیم.

این عضو کابینه دولت تاکید کرد: ایجاد تعاونی های توانمند که هم بازار را می شناسند و هم قدرت اقتصادی داشته باشند و هم بتوانند مشکلات مربوط به عملیات بعد از تولید را انجام دهند،در دستورکار قرار گرفته است و ما در استفاده از تعاونی ها تا آنجاکه امکان داشته و توانسته ایم اقدام کرده ایم.

حجتی با اشاره به اینکه در زمینه تولید مرغ امروز حدود 45 درصد از تولید مرغ کشور را وارد زنجیره تولید کرده ایم، گفت: این زنجیره شامل تامین نهاده ها، تولید مرغ مادر، جوجه یک روزه، مرغ گوشتی و عرضه و بسته بندی می شود که باید در تمامی شاخه های تولیدی بخش کشاورزی این کار صورت گیرد.

نماینده سوال کننده از پاسخ وزیر جهاد کشاورزی قانع شد

کمال الدین شهریاری نماینده  دشتی و تنگستان در نشست علنی امروز  در بررسی سوال خود از  وزیر جهاد کشاورزی از پاسخهای وی قانع شد.

علی اکبری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس پیش از بررسی سوال گزارشی از بررسی آن در کمیسیون ارائه کرد و گفت: موضوع سوال عمل نکردن سازمان تعاون روستایی به وظایف قانونی خود در جهت حمایت از کشاورزان براساس اهداف تعیین شده در اساسنامه بود.

 

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی در ادامه به این اهداف اشاره کرد و گفت: جمع آوری، نگهداری و خرید محصولات تولیدی روستاییان و کشاورزان از طریق شرکت ها و اتحادیه های تعاونی روستایی و کشاورزی و فروش آن ها در بازارهای مناسب با فروشگاه های اختصاصی، تبدیل و بسته بندی محصولات کشاورزی، حمل و نقل محصولات کشاورزی، ایجاد تاسیسات لازم برای نگهداری محصولات و احداث ساختمان هایی همچون انبار، سردخانه، فروشگاه و کارخانه از جمله وظایف سازمان تعاون روستایی است.

وی در ادامه با اشاره به حضور حجتی وزیر جهاد کشاورزی در کمیسیون یادآور شد: وزیر کشاورزی معتقد بود سازمان تعاونی روستایی با هدف کمک و حمایت از کشاورزان تشکیل شد تا آنان شغل خود را رها نکنند در حالی که در حال حاضر نوع برخورد سیستم قضایی با کشاورزانی که تغییر کاربری اراضی داده اند نوعی برخورد با معلول بوده و مشکل را حل نمی کند.

اکبری در ادامه با بیان اینکه مشکل کشاورزان مراحل پیش از تولید و در حال تولید نیست، بلکه پس از تولید محصولات است، اظهار داشت: کشاورزان باید از طرف دولت حمایت شوند تا فاصله قیمتی بین تولید و مصرف کننده برطرف شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه با تاکید بر اینکه از نظر قانون سازمان تعاون روستایی در لیست سازمان خصوصی سازی برای واگذاری قرار دارد، بیان کرد: امکان سرمایه گذاری و ایجاد وظایف و تصدی گری جدید ممنوع است. در قانون برنامه ششم توسعه هم این امکان دیده نشده است، اما در قالب شبکه تعاونی ها در سه سال گذشته این سازمان، سطح معاملات را از 5 میلیون تن به 12 میلیون تن رسانده است؛ مانند صادرات 540 هزار تن سیب زمینی که 10 برابر 3 سال گذشته بوده است، اما تولید 5.5 میلیون تن سیب زمینی را نمی توان تازه خوری کرد و قطعا انباشت محصول وجود دارد که باید در این خصوص زیرساخت ها فراهم شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در پایان با بیان اینکه در نهایت نماینده سوال کننده از وزیر از توضیحات حجتی در کمیسیون قانع نشد، خاطرنشان کرد: در نهایت سوال به صورت ملی اعلام شده و به صحن علنی ارجاع شد.

 

منابع ایجاد اشتغال روستایی و عشایری دو نیمه شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی منابع لایحه حمایت از توسعه  و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری را به نسبت دو سهم 50 درصد تقسیم کردند.

بر این اساس منابع موضوع این قانون در درون هر استان به نسبت 50 درصد براساس شاخص سهم بیکاران روستایی، جمعیت عشایری، مناطق مرزی و مناطق محروم به صورت استانی توزیع می شود و 50 درصد باقیمانده به صورت ملی و بر اساس شاخص های مصوب شورای عالی اشتغال و بر مبنای شاخص های مصوب ستاد اقتصاد مقاومتی توزیع می گردد.

نمایندگان بر اساس یکی از دیگر از بندهای این لایحه به منظور حسن اجرای این قانون و ارزیابی میزان پیشرفت کار، سازمان برنامه و بودجه کشور را موظف کردند با به کار گیری سامانه مناسب بر نحوه اعطای تسهیلات و اشتغال ایجاد شده نظارت کند.

درخواست نماینده شاهین شهر برای حضور وزیر نفت در مجلس

حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی از هیئت رئیسه خواست تا هفته آینده ضمن دعوت از وزیر نفت در صحن علنی، خواستار ارائه گزارشی از وی برای قراردادهای اخیر به نمایندگان باشد.

این نماینده مجلس گفت: ما نگران این قراردادها هستیم و باید در این زمینه شفاف سازی صورت گیرد.

رئیس مجلس هم گفت: به این موضوع رسیدگی خواهد شد.

ارجاع لایحه موافقتنامه پاریس برای بررسی بیشتر به کمیسیون کشاورزی

رئیس مجلس شورای اسلامی لایحه موافقتنامه پاریس را برای بررسی بیشتر به کمیسیون کشاورزی ارجاع داد.

 

علی لاریجانی در نشست علنی امروز (یکشنبه، 18 تیر) مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی در مورد لایحه موافقتنامه پاریس را برای بررسی بیشتر به کمیسیون مربوط ارجاع داد.

دولت مکلف به تعیین شرایط اعطای تسهیلات برای ایجاد اشتغال در مناطق محروم شد

نمایندگان مردم در خانه ملت، دولت را مکلف به تعیین شرایط اعطای تسهیلات برای ایجاد اشتغال در مناطق محروم کردند.

نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه 18 تیر) مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی لایحه حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، با ماده 7 این لایحه با 151 رأی موافق، 5 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 221 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس ماده 7 لایحه مذکور، آیین نامه اجرایی این قانون مشتمل بر تکالیف و سهم هر یک از دستگاه های اجرایی در این زمینه، چارچوب و شرایط عقد قرارداد عاملیت با سپرده گذاری نرخ سود متناظر بخش های هدف، دوره بازپرداخت متناسب با نوع طرح، سازوکار تزریق تدریجی منابع و پذیرش طرح های پیشنهادی سایر دستگاه ها، ظرف مدت دو ماه پس از ابلاغ قانون توسط سازمان برنامه و بودجه کشور با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در چارچوب قوانین مربوط تهیه می شود و به تصویب هیئت وزیران می رسد.

در پایان بررسی این لایحه، آقای علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی برای رفع شبهه یک بار دیگر کلیات این لایحه را به رأی گذاشت که نمایندگان با 150 رأی موافق، 10 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 219 نماینده حاضر در صحن با کلیات این لایحه موافقت کردند.

آقای لاریجانی در ادامه با تشکر از کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی برای بررسی این لایحه، آن را لایحه ای بسیار مهم خواند و ابراز امیدواری کرد شورای نگهبان هر چه سریع تر بررسی و تصویب آن را در دستور کار قرار دهد.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار