دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز:
دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز از اینکه سازمان خصوصی سازی نسبت به دستور رئیس جمهوری در خصوص واگذاری ماشین سازی تبریز واقعی ننهاده است، ابراز تأسف کرد.
کد خبر: ۴۵۴۹۷۴
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۳ 07 July 2017
کریم صادق زاده‌تبریزیی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز در پی انتشار اخباری از سوی رئیس هیأت مدیره کارخانه ماشین‌سازی تبریز مبنی بر قطعی بودن واگذاری این کارخانه  به مالک جدید به غیر از شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی اظهار داشت: حساسیت واگذاری ماشین‌سازی تبریز تا آنجا بود که آقای  دکتر پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو  چند روز قبل در بستر بیماری و حین عیادت آقای دکتر ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و هیأت همراه از وی باردیگر درخواست 6 نماینده مردم  تبریز در مجلس از آقای دکتر روحانی در زمینه واگذاری ماشین‌سازی به شستا و دستور صریح رئیس  جمهوری را  در این زمینه به آقای دکتر ربیعی طرح کرد.

دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز افزود: پیرو طرح این دستور که مستندات آن نیز توسط نایب رئیس محترم مجلس شورای اسلامی تحویل آقای دکتر ربیعی شد، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی  اعلام کرد موضوع را از طریق وزیر اقتصاد و امور دارایی و در صورت لزوم از طریق هیأت دولت پیگیری می‌کند.

صادق‌زاده  با قدردانی از اقدام آقای دکترپزشکیان  در پیگیری موضوع اظهار داشت: پزشکیان در آن جلسه مطرح کرد که  واگذاری شستا بابت دیون دولت به تأمین اجتماعی از طریق تهاتر در برنامه ششم توسعه  قید شده است و ماشین‌سازی تبریز بهترین راهبرد را در این زمینه می‌تواند داشته باشد.

نباید  اجازه داده شود به هر بهایی با سرنوشت کارگران بازی شود

دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز بار دیگر با تأکید بر اینکه نباید  اجازه داده شود به هر بهایی با سرنوشت کارگران و این مجموعه عظیم صنعتی بازی شود، گفت: متاسفانه حرکت اخیر رئیس سازمان خصوصی‌سازی در بی‌توجهی به نامه نمایندگان و نیز دستور رئیس جمهوری  و نیز تأکید بر واگذاری ماشین‌سازی تبریز به فرد حقیقی غیرقابل توجیه است.

وی خاطرنشان کرد: ما در حال انتقال یک مجموعه عظیم صنعتی هستیم و این در مقایسه با سایر واگذاری‌ها به بخش خصوصی تفاوت دارد مثلا وقتی برای نمونه مجموعه کشتارگاهی در همین استان همجوار ما به بخش خصوصی واگذار می‌شود اگر مالک جدید هم احساس ورشکستگی  کند و کشتارگاه را تعطیل کند چون  با رزق  و روزی  مستقیم مردم سر و کار دارد خود مسؤولان فعال می‌شوند و مانع از تعطیلی آن می‌شوند.

جدیتی از مسؤولان اداره صنایع و معادن استان در زمینه ماشین‌سازی شاهد نیستیم/ حوله‌سازی سهند تنها یک نگهبان دارد/ ماشین‌آلات صنعتی تراکتورسازی تبریز ورشکسته شده است

صادق‌زاده افزود: اما در مورد واحدهای صنعتی استان همانطور که  دیده‌ایم چنین حساسیتی وجود ندارد مثلا از 25 مورد واگذاری به بخش خصوصی در سال‌های قبل 21 مورد در این استان موفق نبوده است اما جدیتی را از سوی بعضی  مسؤولان به ویژه اداره صنایع و معادن استان در زمینه ماشین‌سازی شاهد نبوده‌ایم.

وی افزود: امروز برای نمونه بلبرینگ‌سازی تبریز که تولیداتش ویژه است درگیر پرداخت مطالبات کارگران و کاهش تولید شده یا حوله‌سازی سهند که اکنون جز یک نگهبان در زمین‌هایش کسی حضور ندارد یا ماشین‌آلات صنعتی تراکتورسازی پس از واگذاری در نهایت با پیگیری مسؤولان استانی و دادستان تبریز اعلام ورشکستگی کرده، مسؤولان تلاش بیشتری کنند و از حالت سکوت در قبال  مسائل کار و تولید وصنعت به ویژه امنیت شغلی و کاری کارگران بیرون آیند.

صادق‌زاده گفت: وقتی نمایندگان مجلس  با احساس مسئولیت  حتی اعلام کرده‌اند در صورت لزوم حتی استیضاح وزیر را هم در دستور کار دارند،  چرا سازمان خصوصی‌سازی بر این موضوع پافشاری بی‌جا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه چرا سازمان خصوصی‌سازی که از 12 سال قبل با طرح واگذاری کارخانه ماشین‌سازی عملاً فعالیت‌های توسعه‌ای آن را مختل کرده، توضیحی ارائه نمی‌دهد، افزود: پس از آنکه بارها شاهد عدم به فروش رفتن کارخانه ماشین‌سازی به نرخ واقعی از طریق بورس بودیم در این سال‌ها در نهایت  ما با دو بار تجربه ناموفق  واگذاری ماشین‌سازی روبه‌رو شده‌ایم.

صادق‌زاده افزود: یک بار واگذاری آن  به بانک صادرات را داشتیم که در دولت قبل پس از آنکه ناموفق بود به بهانه واگذاری از یک نهاد دولتی به نهادی دیگر که زیرمجموعه دولت بوده و به  انتقال به نوعی شبه‌دولتی شده بود، دوباره عودت داده شد.

دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز خاطرنشان کرد: بار دوم نیز باز همان سازمان خصوصی‌سازی به اصطلاح "موفق" کشورمان که صدای اعتراض به  فعالیت‌های آن  توسط مقام معظم رهبری و مقام ریاست جمهوری حداقل  چند بار به گوش شنیده شده، دو سال قبل  با همان روال قانونی و مصوبه هیأت دولت ماشین‌سازی تبریز را به صندوق بازنشستگی فولاد واگذار کرد.

وی با بیان اینکه در این واگذاری هم  سازمان خصوصی‌سازی به تنهایی عمل کرده و شرایط را برای واگذاری ماشین‌سازی تبریز به صندوق فولاد مناسب اعلام کرده بود، تصریح کرد: دیدیم که به دنبال این واگذاری  ناهماهنگ نه تنها کارگران ماشین‌سازی اعتراض داشتند و نیز شاهد استعفای مدیران آن بودیم بلکه صندوق فولاد نیز که به دنبال دریافت مطالبات نقدی خود بود با این واگذاری، از در ناسازگاری درآمد و مجدداً کارخانه را برای فروش در اختیار خزانه و سازمان خصوصی‌سازی قرار داد و حالا دوباره کارخانه ماشین‌سازی تبریز بدون اطلاع مسؤولان بلندپایه استان به فروش می‌رسد و نگرانی دوباره همه را موجب می‌شود.

آقای حسینی دیگر زمان گوشت قربانی کردن کارخانجات گذشته است

صادق‌زاده با اشاره به اظهارات رئیس سازمان خصوصی‌سازی که اذعان داشته این سازمان جز صندوق فولاد که به وکالت از آن نمایندگی فروش ماشین‌سازی تبریز را دارد به هیچ کس پاسخگو نیست، اظهار داشت: در پاسخ به اذعان ایشان که معتقدند ماشین‌سازی تبریز الان دولتی نیست، باید گفت دیگر زمان قربانی کردن کارخانجات گذشته است.

وی افزود: همه نگرانی ما این است بازهم ماشین‌سازی به وضعیت  قبلی خود در واگذاری‌های قبلی و همانند تجارب تلخ گذشته سایر واگذاری‌ها که رهاسازی بوده، تبدیل نشود.

صادق‌زاده تاکید کرد: باکارخانه ماشین‌سازی نگین صنعت آذربایجان باید به گونه‌ای دیگر رفتار کرد اگر چنین اتفاق مهمی در استان می‌افتد همه مسؤولان باید در جریان امر باشند و آن را تائید کنند چرا که تبعات هر اشتباه نادرست واگذاری  بعدها گریبانگیر کارگران و سراسر استان می‌شود.

وی گفت: وقتی کارخانه‌ای با سیاست واگذاری نادرست روبه‌رو می‌شود و کارگران کارخانه‌ای ماه‌ها حقوق دریافت نمی‌کنند، سازمان خصوصی‌سازی در خواب است و فقط باید مسؤولان و نمایندگان استان پاسخگوی آن باشند.

دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز با اشاره به اینکه حالا رئیس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده بدون توجه به دستور رئیس جمهوری و درخواست نمایندگان اقدامات خود را انجام می‌دهد، خاطرنشان کرد:کافی است در این زمینه به اظهارات رئیس کل دادگستری استان آذربایجان‌شرقی توجه کنیم که اظهار داشته‌اند، «با توجه به اینکه در واگذاری‌های سابق مشکلاتی پیش آمده بود به محض اطلاع موضوع  واگذاری اخیر ماشین‌سازی تبریز را  مورد پیگیری قرار دادیم که نتیجه تحقیقات نشان می‌‌هد افراد کننده کار نیستند؛ از طریق دادستان کشور و سازمان خصوصی‌سازی ورود می‌کنیم تا در این حوزه دقت شود و توانمندی افراد دقیق محاسبه شود و ببینند منابع اشخاص داخلی یا خارجی است؟ آیا تمکن مالی دارند؟ چرا که مبلغ آن حدوداً 7 هزار میلیارد ریال اعلام شده و تحقیقات نشان می‌دهد که افراد توانمند نیستند».

در کارخانه بلبرینگ‌سازی کارگران با عدم پرداخت مطالبات خود و نیز رکود تولید روبه‌رو هستند

صادق زاده افرود: از رئیس سازمان خصوصی‌سازی می پرسیم اکنون که در کارخانه بلبرینگ‌سازی کارگران با عدم پرداخت مطالبات خود و نیز رکود تولید روبه‌رو هستند، چه کار مفیدی انجام داده است و آیا مالک  کارخانه را به پاسخگویی فراخوانده است؟ ما از ایشان می‌خواهیم همانند کارگران چندماه حقوق نگیرند و درآمدی هم از جای دیگر برایشان فراهم نباشد و شرایطی همانند کارگران بلبرینگ‌سازی را برای خود ایجاد کنند  و آن وقت با ما و کارگران حرف بزنند، هرچند ایشان بگویند بلبرینگ‌سازی و 21 مورد واحد واگذار شده مشکل‌دار مربوط به زمان حضور ایشان نیست.

دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز خاطرنشان کرد: به دنبال  مشکلاتی که در واگذاری ماشین‌سازی به صندوق فولاد پیش آمد، تلاش نمایندگان تبریز بر این بود که راه‌حل مناسبی را برای موضوع پیدا کنند که در جلسات متعدد بهترین راه‌حل واگذاری ماشین‌سازی تبریز به صورت تهاتر بابت بدهی‌های دولت به تامین اجتماعی و «شستا» تعیین شد البته نمایندگان تبریز همانند سازمان خصوصی‌سازی که در دو مورد قبلی واگذاری به بانک صادرات و صندوق فولاد بدون هماهنگی عمل نکرده است و پس از اخذ موافقت «شستا» در جلسات مشترک با وزیر اقتصاد و امور دارایی و سازمان خصوصی‌سازی موضوع را مطرح کرد.

وی افزود: این بار سازمان خصوصی‌سازی بی‌محابا و بدون توجه به درخواست نمایندگان مردم تبریز و جامعه کارگری و نامه رئیس جمهوری عمل کرده و مجدداً بدون آنکه مشاوره‌ای هم با آنان انجام دهد، در صدد قطعی کردن صدور مالکیت ماشین‌سازی تبریز به شخص حقیقی است که البته ما را با ایشان کاری نیست فقط می‌خواهیم بنا به پیشنهاد نمایندگان و نیز دستور رئیس جمهوری برای جلوگیری از نگرانی‌ها،  ماشین‌سازی تبریز با توجه به علاقمندی مجموعه  «شستا» با رفع بوروکراسی‌های اداری به تامین اجتماعی که متعلق به کارگران است، واگذار شود.

خبر واگذاری باشگاه ماشین‌سازی تبریز شائبه‌آفرین  است

عضو منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به انتشار خبر واگذاری باشگاه ماشین‌سازی تبریز از سوی شهرداری به مالک جدید کارخانه را چیزی جز شانتاژ خبری و فضاسازی رسانه‌ای ندانست و گفت: در این خصوص با توجه به اینکه در آستانه فعالیت شورای جدید شهر تبریز قرار داریم، خود نیز جای بحث دارد و از آنجا که سیاست‌ها و رویکردهای شورای جدید برای مسائل ورزشی مشخص نیست، این تغییر و تحول به ویژه آنکه برنامه لیگ فوتبال هم مطرح است، با این سرعت کمی شائبه‌آفرین شده است.

وی افزود: در این شرایط و با وجود آنکه هنوز واگذاری خود کارخانه ماشین‌سازی تبریز حتی برای نمایندگان نیز مشخص نیست اینکه به یک باره بیاییم و به اصطلاح زیرمجموعه کارخانه را به نوعی  واگذار کنیم، جالب است.

صادق‌زاده تأکید کرد: به هر حال جامعه کارگری اجازه نمی‌دهد تا وضعیت نابسامان و سرنوشت نامعلوم کارخانه ماشین‌سازی تبریز همچنان تداوم پیدا کند و از راه‌های قانونی و به کمک نمایندگان تبریز درصدد است تا نگین صنعت آذربایجان احیاء و به روز خوش گذشته بازگردد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
امیدوارم ماشین سازی و کارگرانش به سرنوشت بلببرینگ سازی تبریز دچار نشوند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار