معاون بهداشت وزارت بهداشت ضمن انتقاد از تجویز غیراستاندارد آنتی‌بیوتیک در کشور تاکید کرد: مقاومت میکروبی به سلامت و اقتصاد کشورها آسیب می‌زند و برای آنها مشکلاتی غیرقابل پیش‌بینی ایجاد می‌کند.
کد خبر: ۴۵۳۲۱۴
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۹ 04 July 2017
دکترعلی‌اکبر سیاری در اجلاس بین‌المللی چالش‌های نظام مراقبت مقاومت میکروبی، اظهار کرد: بحث مقاومت میکروبی به بخش‌های مختلفی مربوط است و ضرورت دارد که در سطح جهانی و ملی همکاری داشته باشیم. تجویز آنتی‌بیوتیک‌های گران در مقابل عفونت‌های خطرناک، نگران کننده است. زمانی که متخصصان، بی‌مورد و بی‌جا آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کنند باعث می‌شود که تنها اسلحه برای نجات جان کودکان از دست رود.
 
وی ادامه داد: امروزه مساله مقامت میکروبی پدیده جهانی است که سلامت مردم را تهدید می‌کند. در دهه 60 سالیانه 10 هزار نوزاد به دلیل ابتلا به کزاز نوزادی فوت می‌شدند، اما امروز سال‌هاست که حتی یک مورد نیز گزارشی از فوت به علت این بیماری نداشته‌ایم به همین دلیل باید این دستاورد را حفظ کنیم.
 
معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه ما در حال از دست دادن این پدیده ارزشمند  هستیم، ادامه داد: اگر اپیدمی‌ها در کشور کنترل شده است، بخشی از آن به کمک مصرف به جای آنتی‌بیوتیک‌ها و واکسن‌ها بوده است. تجویز غیرضروری آنتی‌بیوتیک‌ها و همچنین تقاضای مردم باعث می‌شود این پدیده ارزشمند از دست رود.
 
سیاری با بیان اینکه در 50 درصد نسخه‌های پزشکان آنتی‌بیوتیک وجود دارد، تاکید کرد: تجویز این مقدار آنتی‌بیوتیک بسیار زیاد است و باید کنترل شود. هیچ راهی به جز آموزش، دستورالعمل و نظارت وجود ندارد و بدون آنها موفق نمی‌شویم. باید در این زمینه اطلاع‌رسانی کنیم تا مردم بدانند آنتی‌بیوتیک اسلحه‌ای است که سود و ضرر را با هم دارد. نباید فکر کنیم هرچه آنتی بیوتیک گران‌تر باشد، بهتر است.
 
وی درباره استفاده نادرست از آنتی‌بیوتیک‌ها در حوزه دامپروری و صنعت هشدار داد و گفت: وقتی مردم با خرد خود در کشاورزی و دامپروری از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده می‌کنند، مشکل ایجاد می‌شود. به همین دلیل ضرورت دارد از تجربیات صاحبنظران و کشورهای دیگر کمک بگیریم تا برای این مساله بزرگ راه‌حل پیدا کنیم.
 
معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد: ما راهی برای حل این مساله نداریم جز اینکه جهانی بیاندیشیم. مقاومت میکروبی به سلامت و اقتصاد کشورها آسیب‌می‌زند و مشکلاتی قابل پیش‌بینی ایجاد می‌کند.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار