مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی مطرح کرد؛
تابناک مرکزی: مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی گفت: طی ده سال اخیر ۱۶۰۰ چاه آب غیرمجاز در استان مرکزی حفر شده که بیشترین تعداد این چاه ها مربوط به شهرستان های اراک، شازند و خنداب است.
کد خبر: ۴۴۹۶۰۳
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۶ 28 June 2017

به گزارش تابناک مرکزی به نقل از مهر، عزت الله آمره ای اظهار داشت: اجرای برنامه های مرتبط با حفاظت منابع آبی و مقابله با بحران آب در استان با روند کُندی روبرو است که با این روند نمی توان در مقابل بحران منابع آبی اقدام موثری انجام داد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی افزود: ادامه روند فعلی مصرف آب کشاورزی منجر به بحران خواهد شد چرا که در حال حاضر تنها ۱۵ درصد از اراضی کشاورزی استان مرکزی به سیستم آبیاری نوین مجهز شده اند و بخش عمده ای از اراضی همچنان از روش های سنتی آبیاری بهره می برند که هدر رفت زیاد را به دنبال دارد.

وی بیان کرد: بی توجهی به کشت برخی محصولات آب بر در مناطقی که بحران کم آبی در آنجا مشهود است متاسفانه سرعت کاهش منابع آب زیرزمینی را افزایش داده و با توجه به محدودیت منابع آبی، تأمین آب مورد نیاز برای مصارف شرب و کشت محصولات استراتژیک و باغ‌ها باید در اولویت قرار گیرد.

آمره ای خاطرنشان ساخت: تغییر الگوی کشت به معنی تعیین یک نظام کشاورزی با مزیت اقتصادی پایدار مطابق با سیاست‌های کلان کشور، دانش بومی کشاورزان و بهره‌گیری بهینه از ظرفیت‌های طبیعی منطقه‌ای مانند شرایط اقلیمی، منابع آب و خاک با رعایت اصول اکولوژیکی تولید محصولات کشاورزی در راستای حفظ محیط زیست است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی ادامه داد: ضرورت محدودسازی کشت برخی از محصولات کشاورزی که به آب فراوانی نیاز دارد، در مناطق کم آب یکی از راهکارهای اساسی برای جلوگیری از هدررفت و مدیریت صحیح منابع آب در استان است چرا که توجه به الگوی کشت مصوب و پرهیز از کاشت محصولاتی که همخوانی با شرایط اقلیمی منطقه ندارند ضروری است.

آمره ای با اشاره به وضعیت بارندگی های سال زراعی جاری در استان مرکزی تصریح کرد: امسال خوشبختانه به دلیل میزان بارندگی مطلوب، سدها، رودخانه ها و حوزه های آبریز در استان از وضعیت نسبتا خوبی برخوردار هستند، اما این به معنای حل مشکل نیست و در صورتی که باز هم با کمبود بارش مواجه باشیم بحران جدی خواهد بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی با بیان اینکه دقت در مصرف، صرفه جویی و یافتن راه های جلوگیری از هدر رفتن آب به منظور پیشگیری از ایجاد بحران اهمیت بسیاری دارد، تصریح کرد: این صرفه جویی در تمام بخش ها باید صورت پذیرد و کم یا زیاد مصرف کردن مطرح نیست، بلکه بهینه مصرف کردن مهم است، چراکه منابع آبی محدود هستند.

آمره ای با اشاره به هفته اول تیرماه که هفته صرفه‌جویی در مصرف آب نام گذاری شده، بیان کرد: موضوعاتی همچون «آب، اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال»، «آب، آموزه‌های دینی و ارتقای آگاهی‌های عمومی»، «آب، خانواده، مدیریت مصرف»، «آب و توسعه پایدار»، «آب و بازچرخانی و استفاده مجدد»، «آب، رسانه، مدیریت مصرف»، «آب، قانون و حقوق شهروندی» از جمله مباحثی بود که امسال در برنامه های هفته صرفه جویی در مصرف آب مورد توجه قرار گرفت.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار