رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کرمان گفت: برای نخستین‌بار در بودجه ۹۶ ردیفی با عنوان ارتقای شاخص‌های توسعه اقتصادی دیده شده که رقم کرمان در این زمینه ۱۴۴ میلیارد تومان است.
کد خبر: ۴۴۷۸۶۲
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰ 25 June 2017
جعفر رودری ظهر شنبه در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان رفسنجان اظهار داشت: بودجه ۹۶ اولین سالی است که بر اساس ظرفیتهای برنامه ششم تنظیم و در مجلس نهایی شد و بر اساس آنچه که دیده شده رشد اقتصادی هشت درصدی هدف‌گذاری شده و ما در استان رشد ۸.۵ درصدی را دیدیم.

وی ادامه داد: علت اینکه ما این رشد را در استان بیشتر از کشوری دیدیم این بود که در ۱۰ سال گذشته متوسط رشد اقتصادی استان کرمان بالاتر از متوسط کشوری بوده اما از طرفی تولید سرانه از متوسط کشوری پایین‌تر است، تولید سرانه متوسط کشوری ۶.۷ درصد است.

وی بیان کرد: از هشت درصد رشد اقتصادی باید ۲.۸ درصد از محل بهره‌وری محقق شود که در شهرستان‌ها هم باید روی این قضیه کار شود چرا که یکی از دغدغه های ما تحقق ۲.۸ درصد رشد اقتصادی از محل بهره وری است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کرمان با بیان اینکه نرخ تشکیل سرمایه در کشور ۲۱.۴ درصد است که در استان هم همین رقم است، افزود: سالانه حدود ۲۴.۵ هزار میلیارد تومان نیاز به سرمایه‌گذاری داریم که در حال حاضر رقم سرمایه‌گذاری ۱۳ هزار میلیارد تومان است.

رودی ادامه داد: تأمین مالی از محل تسهیلات بانکی در کشور ۲۵ درصد است که در استان کرمان این رقم بالاتر بوده و بین ۳۶ تا ۳۷ درصد منابع از محل سیستم بانکی تأمین می‌شود.

وی بیان داشت: بیش از ۹ درصد صندوق توسعه ملی ظرفیت دارد که باید در شهرستان و استان در هدف‌گذاری تأمین مالی روی آن کار کنیم.

وی تصریح کرد: بازار سرمایه کشور در برنامه ششم توسعه ۱۲.۵ درصد دیده شده است، سرمایه‌گذاری خارجی هم در کشور و هم در استان این امر را امکان‌پذیر می‌کند که به این رقم برسیم و کمک می کند که ۲۵ درصد منابع مالی از این محل محقق شود.

رودی ابراز داشت: در استان کمیته تجهیز و تأمین منابع داریم که در این شهرستان و سایر شهرستان‌ها هم این کمیته می‌تواند تشکیل شود.

افزایش سهم اعتبارات استان کرمان در راستای تمرکززدایی

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کرمان از افزایش سهم اعتبارات استان در راستای تمرکززدایی خبر داد و گفت: در استان سرجمع ۶۰ درصد رشد اعتبارات از همه منابع را داریم که شهرستان رفسنجان در همین حدود نسبت به سال قبل رشد دارد.

رودری یادآور شد: با توجه به افزایش سهم توزیع اعتبارات اما با این حال ۲۰ درصد اعتبارات استانی و ۸۰ درصد ملی توزیع می‌شود که پیگیری مدیران و انجام مطالعات لازم می‌تواند در جذب اعتبارات ملی اثرگذار باشد.

وی با اشاره به اینکه اوراق مشارکت و اسناد خزانه‌ و سکوک جزء لاینفک بودجه هستند که باید برای جذب آنها فرهنگ‌سازی و ظرفیت سازی شود، افزود: بخش دوم ظرفیتهای بودجه ۹۶ ظرفیتهای تسهیلاتی یا فاینانس هستند در این بخش جا دارد به عنوان یکی از منابع تامین منابع مالی شهرستان از این ظرفیت به خوبی استفاده شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کرمان تصریح کرد: در سال گذشته ۱۰۰ درصد مجموع اسناد خزانه در استان کرمان جذب شد در حالی‌که در استان‌هایی که از کرمان توسعه‌یافته‌تر هستند این امر محقق نشد.

رودری اظهار کرد: برای نخستین‌بار در بودجه ۹۶ ردیفی با عنوان ارتقای شاخص‌های توسعه اقتصادی دیده شده که رقم استان در این زمینه ۱۴۴ میلیارد تومان است که۵۰ درصد این رقم به بحث کمک‌های فنی اعتباری اختصاص پیدا می‌کند و این موضوع برای طرح‌های سرمایه‌گذاری که می خواهند از یارانه سود استفاده کنند مشوق خوبی است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کرمان همچنین از اختصاص ۰.۲۷ درصدی از محل مالیات بر ارزش افزوده به ورزش خبر داد و گفت: رقم استان کرمان در این زمینه بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان می‌شود که تقریباً تمام پروژه‌های نیمه‌تمام استان به سرانجام خواهند رسید و رقمی که برای رفسنجان اختصاص می یابد سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون است و می توان پروژه نیم تمام ورزشی را سامان داد.

رودری افزایش سهم دو درصدی استان‌های محروم از نفت به سه درصد را به استناد برنامه ششم مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: سال گذشته در استان ۱۱۹ پروژه استانی ملی را واگذار کردیم که رقم استانی ۱۱۳ پروژه بالغ بر ۱۳۰۰ میلیارد تومان بود، مفهوم آن این است که اگر می خواستیم همین پروژه ها را با پروسه اعتبار دولتی تکمیل کنیم از بودجه استان هم بیشتر بود بنابراین با سازوکار واگذاری می‌توانیم یخش عمده‌ای از پروژه‌ها را تعیین‌تکلیف کنیم.

این مسئول بیان داشت: در شهرستان رفسنجان ۲۴ پروژه قابل واگذاری احصا شده بود که با رقم ۲۳ میلیارد تومان شامل می‌شد که آنچه اتفاق افتاد ۱۴ پروژه با رقمی حدود ۱۶ میلیارد تومان انجام شد که قابل قبول است اما جا دارد بیشتر در این زمینه کار شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کرمان در ادامه به اقدامات در حوزه اقتصاد مقاومتی پرداخت و اظهار داشت: استان کرمان یکی از سه استان پایلوت در اقتصاد مقاومتی است که با اقدامات خوبی که در این زمینه انجام گرفته در کشور مطرح شده است.

رودری عنوان کرد: سال گذشته ۳۳ هزار فرصت شغلی در استان برای ۳۲ هزار و ۸۰۰ نفر ایجاد شد در حالی که در سال‌های ۷۵ تا ۸۵ این میزان شغل ۲۳ هزار و ۹۰۰ بوده است و بین سال‌های ۸۵ تا ۹۰ حدود ۱۲ هزار و ۸۰۰ فرصت شغلی ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه استان کرمان در جذب سرمایه گذاری خارجی پیشتاز بوده است، افزود: در بحث توسعه صادرات بیش از دو میلیارد دلار صادرات غیر نفتی در استان داشتیم که شاخص خیلی خوبی بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کرمان یادآور شد: در شهرستان رفسنجان از ۱۲۳ پروژه ۷۳ پروژه محقق شد که نسبت به متوسط استانی بالاتر است و ۳۸ پروژه در حال انجام است و ۱۲ پروژه باید تعیین‌تکلیف شود.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار