بخشنامه اجرای قانون اصلاح احکام بازنشستگان پیش از موعد کشور در اردیبهشت ماه امسال به ادارات تامین اجتماعی کشور ابلاغ شده است.
کد خبر: ۴۴۶۸۵۰
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۰ 24 June 2017
 براساس این گزارش، طبق بند ت ماده 28 قانون برنامه ششم توسعه، دولت و سازمان تامین اجتماعی مکلف شدند سنوات ارفاقی بازنشستگان پیش از موعد را به عنوان سنوات خدمت قابل قبول تلقی و نسبت به برقراری مستمری بازنشستگان پیش از موعد بر اساس میانگین دو سال آخر بیمه پردازی سنوات ارفاقی از تاریخ بازنشستگی اقدام کنند.
 
سیدتقی نوربخش مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی بخشنامه بند «ت» ماده 28 قانون برنامه ششم مبنی بر اصلاح احکام بازنشستگان پیش از موعد را روز 24 اردیبهشت ماه امسال به ادارات کل تامین اجتماعی ابلاغ کرد.
 
مصنور دشتستانی در این باره روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: سال 86 مجلس شورای اسلامی در راستای اجرای برنامه توسعه چهارم یک مصوبه داشت برای کاهش تصدی گری دولت و ایجاد اشتغال که براساس آن قانون بازنشستگی پیش از موعد را تصویب کرد که افراد شاغل به کار در آن زمان با 25 سال سابقه کار و پنج سال سنوات ارفاقی اما با 30 سال بازنشسته شوند.
وی اظهارداشت: بعد از تصویب قانون، آیین نامه اجرایی آن پس از سه ماه توسط هیات دولت ابلاغ و اعلام شد اگر کارفرما بپذیرد هزینه های پنج سال آخر کارکنان خود را پرداخت کند تا از این قانون بهره مند شوند که در این زمینه برخی از سازمان ها موافقت کردند و برخی موافقت نکردند.
دشتستانی ادامه داد: در ماده 5 و 6 این قانون نیز آمده است اگر کارفرما قبول کرد باید براساس آخرین پرداختی حقوق و حق بیمه به بازنشستگان داده شود و این موضوع در آیین نامه اجرایی ذکر شد که براساس آن ما درخواست بازنشستگی دادیم و تامین اجتماعی در آن زمان حق آن پنج سال سنوات را نیز دریافت کرد.
وی اضافه کرد: البته این پنج سال سنوات ارفاقی برای همه یکسان نبود چون برخی از کارکنان آن زمان که درخواست بازنشستگی داده بودند به عنوان مثال بیشتر از 25 سال خدمت کرده بودند و به همین منظور حق بیمه و حقوق آنها بین صفر تا پنج سال محاسبه و به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز شد.
وی با بیان اینکه تامین اجتماعی به صورت کامل این سنوات را دریافت کرد، ‌اظهارداشت: پس از سه چهار ماه متوجه شدیم که حقوق ما خیلی پایین تر از موضوعی بود که اعلام شد و می بایست بین یک تا یک میلیون و 100باشد اما ما 700 هزار تومان حقوق دریافت کردیم.
این نماینده بازنشستگان پیش از موعد افزود: به همین منظور به دیوان عدالت اداری شکایت کردیم و ما 12 هزار بازنشسته از سال 77 تا 79 از 35 سازمان بازنشسته شدیم و پنج هزار نفر از ما از دیوان عدالت اداری از سال 77تا 89 رای گرفتند چون پول بیشتری به تامین اجتماعی پرداخت کردند.
وی اضافه کرد: به همین منظور تامین اجتماعی سال 91 یک بخشنامه با عنوان 53،1 را صادر و اعلام کرد کسی دیگر شکایت نکند و قرار شد این قانون اجرایی شود و که متاسفانه در زمان ریاست سعید مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی،‌ با همکاری دیوان عدالت اداری یک رای هیات عمومی مشکوک گرفتند که کار برای بازنشستگان ملاک است و پرداخت بیمه ملاک نیست و ما نسبت به این موضوع هم اعتراض کردیم که در تامین اجتماعی چنین قانونی ندارد و ملاک عمل نیز بیمه پردازی و آن هم دو سال آخر مهم است.
وی ادامه داد: به همین منظور از طریق مجلس شورای اسلامی قانون را تغییر دادیم و مجلس سه بار ملاک 29 و 30 سال خدمت را برای ما تصویب و در استفساریه ای آن را تایید کرد و مصوبه به شورای نگهبان هم رفت و اعلام کرد باید در قالب یک طرح یا قانون جدید موضوع پیگیری شود که مجلس بعد از گذشت چند ماه در قالب طرح الزام این را موضوع را آورد و سازمان تامین اجتماعی مکلف شد که آن را پرداخت کند و با رای بالا هم تصویب شد.
دشتستانی افزود: این موضوع نیز با شورای نگهبان مطرح شد و اعلام کرد چون بار مالی دارد، نمی توان آن را اجرایی کرد و باید در قانون بار مالی آن آورده شود و دوباره به مجلس رفت.
وی اضافه کرد: در نهایت بند ت ماده 28 قانون برنامه ششم توسعه در پایان سال 95 تصویب شد و برای همه الزامی است که و سازمان تامین اجتماعی نیز بخشنامه ای برای این موضوع با عنوان 53،6 صادر کرد اما تاکنون آن را اجرایی نکرده است و در آخرین پیگیری ها اعلام شد که برای محاسبه آن نیاز به برنامه نرم افزاری است که این موضوع نیز زمان نیاز دارد.
نماینده بازنشستگان پیش از موعد ادامه داد: اجرایی کردن این بخشنامه برای ما مهم است ولی هیچ حرکتی انجام نداده اند و هنوز نرم افزار جدید را به استان ها ابلاغ نکرده اند تا بتوانند محاسبه را انجام دهند.
وی اضافه کرد: ما خواستار تسریع در این موضوع هستیم چون سه ماه از قانون گذشته اما هنوز اجرایی نشده است.
محمدحسن زدا معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی به تازگی در میزگردی در یکی از شبکه های صدا و سیما درباره زمان اعلام و نحوه اجرای بخشنامه 53،6 تامین اجتماعی جهت برقراری مستمری بازنشستگان پیش از موعد براساس‌ میانگین 2 سال آخر بیمه پردازی سنوات ارفاقی گفت: سال 1385 قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت تصویب شد. در این قانون افراد یادشده با ٢٥ سال سابقه با ٣٠ روز حقوق بازنشسته می شدند.
وی با بیان اینکه ملاک پرداخت مستمری در سازمان تامین اجتماعی داشتن ٣٠ سال سابقه خدمت است، افزود: براساس قوانین تامین اجتماعی، اگر شخصی بخواهد زودتر از موعد بازنشسته شود، باید هزینه هایش را بپردازد.
زدا اظهار داشت: به محض ابلاغ قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت در سال ٨٥، افرادی درخواست بازنشستگی دادند و تصور می کردند هزینه پنج سال زودتر از موعد بازنشستگی را دستگاه پرداخت کرده است که این چنین نبود.
وی با تاکید بر اینکه ملاک محاسبه میزان مستمری بر اساس بیمه پردازی ٢ سال آخر خدمت است، گفت: بر اساس قانون تامین اجتماعی، معیار برای مستمری ٣٠ سال خدمت سال های ٢٩ و ٣٠ است اما برای کارکنان دولت که متقاضی بازنشستگی پیش از موعد بودند سال های ٢٤ و ٢٥ خدمت محاسبه شد که مورد مخالفت این افراد بود.
معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: در مورد بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت دیوان عدالت اداری به نفع سازمان تامین اجتماعی رای داد و در مجلس در این سال ها سه مرتبه مطرح شد که در هر سه مورد رد شد. شورای نگهبان نیز 2 بار آن را رد کرد.
زدا افزود: در برنامه ششم توسعه دوباره ملاک عمل قرار گرفتن سال های ٢٩ و ٣٠ در مورد محاسبه مستمری برای کارکنان دولت که متقاضی بازنشستگی پیش از موعد شده بودند، مطرح شد که این فرایند با محاسبات بیمه ای مغایرت داشت و در چند سال گذشته سازمان تامین اجتماعی نظر خود را اعلام کرده بود.
وی تصریح کرد: البته مخالفت سازمان تامین اجتماعی تا قبل از تصویب این قانون بود به محض تصویب برای اجرا و ترمیم ایرادات آن اقدام کردیم.
وی با اشاره به تصویب این قانون در ماده ٢٨ قانون برنامه ششم توسعه توسط مجلس و تایید شورای نگهبان اضافه کرد: بر این اساس، سازمان تامین اجتماعی بخشنامه جدید را ابلاغ کرد و به سیستم و دستگاه هایی که کارکنان دولت را برای بازنشستگی پیش از موعد معرفی کردند اعلام می کنیم که می توانند این افراد را معرفی و هزینه پنج سال زودتر از موعد بازنشستگی را به سازمان تامین اجتماعی بپردازند تا محاسبه جدید برای مستمری آنها بر اساس سال های ٢٩ و ٣٠ خدمت انجام شود.
زدا گفت: حدود ١٢ هزار نفر از کارکنان دولت پیش از موعد بازنشسته شدند و در حال حاضر مستمری می گیرند و بخشنامه جدید شامل آنها می شود. مهلت این قانون در سال ٩٥ به پایان رسید و برای سال ٩٦ بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت نداریم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار