تابناک مرکزی: کارشناس مسئول جمعیت و باروری سالم مرکز بهداشت استان مرکزی، گفت: طبق پژوهش‌های انجام شده توسط مرکز تحقیقات جهاد دانشگاهی کشور، مردان استان مرکزی نسبت به سایر استان‌ها تمایل کمتری به فرزنددار شدن دارند.
کد خبر: ۴۴۵۹۷۲
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۷ 22 June 2017

به گزارش تابناک مرکزی به نقل از ایسنا، اکرم حمزه‌لویی در جلسه کمیته تخصصی سلامت بانوان و خانواده استانداری بیان کرد: این پژوهش موضوع فرزندآوری و تمایل به این مهم را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داده است.

وی با بیان اینکه موضوع فرهنگ، اجتماع، اقتصاد و دین در این پژوهش مورد توجه واقع شده عنوان کرد: تمایل به فرزندآوری یا نبود این تمایل به بسیاری از مسائل مرتبط است و نمی‌توان برای تمامی مناطق و جوامع نسخه‌ای واحد برای جبران نواقص و کمبودها با هدف بهبود شرایط در نظر گرفت.

کارشناس مسئول جمعیت و باروری سالم مرکز بهداشت استان مرکزی با بیان اینکه در این پژوهش حجم نمونه جمعیتی 19 هزار نفر بوده است، افزود: بیشترین تمایل به فرزندآوری در زنان مربوط به استان کهکیلویه و بویراحمد است.

حمزه‌لویی با بیان اینکه میزان نرخ فرزندآوری در استان مرکزی 1.2 و این نرخ در کشور برابر با 1.29 است، ادامه داد: نرخ رشد باروری در استان مرکزی صرف نظر از شاخص مهاجرت "یک" است که برای بهبود این شرایط باید موضوع ازدواج جوانان مورد توجه قرار بگیرد. همچنین تعداد خانواده های تک فرزند در این استان بیش از نرم کشوری است.

وی با تاکید بر این نکته که سطح سواد بهداشتی مردان و زنان محدود است، افزود: در این شرایط نمی‌توان ادعا کرد که انتخاب تعداد کم فرزندان یا تک فرزندی و انتخاب فرزندآوری در سنین بالا و ... به صورت آزادانه انجام می‌شود.

کارشناس مسئول جمعیت و باروری سالم مرکز بهداشت استان در خصوص این موضوع، تصریح کرد: زمانی می‌توان ادعا کرد که انتخاب به صورت آزادانه انجام می‌شود که با آگاهی کامل همراه باشد. زمانی که یک زوج از مضرات تاخیر در فرزندآوری اطلاع ندارند یا یک فرد مجرد از ارتباط بین بالا رفتن سن و قدرت فرزندآوری مطلع نیست، یک انتخاب نامناسب انجام می‌دهد و به همین دلیل باید افراد جامعه نسبت به تمامی زوایا و مسائل فرزندآوری مطلع شده و بعد از روی آگاهی تصمیم‌گیری کنند.

حمزه‌لویی عنوان کرد: به عنوان نمونه هرچه میزان سن افراد بالا رود شانس فرزندآوری کاهش می‌یابد و هرچه زمان فرزندآوری زوجین با تعویق مواجه شود خطر برای مادر و جنین افزایش پیدا می‌کند.

کارشناس مسئول جمعیت و باروری سالم مرکز بهداشت استان تاکید کرد: موارد بسیاری در خصوص موضوع فرزندآوری وجود دارد که افراد جامعه نسبت به آن بی‌اطلاع هستند و یکی از راه‌های بهبود شرایط فرزندآوری و نرخ جمعیت توجه و پرداختن به این موضوعات است.

وی عنوان کرد: در این پژوهش به تفکیک زن و مرد، ادیان الهی، مناطق مختلف و سطح سواد افراد میزان تمایل به فرزندآوری یا نبود این تمایل در شرایط مختلف و با در نظر گرفتن تعداد فرزندان و... بررسی و آمار ارائه شده است.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار