موعدی که مدیر دولتی از رسانه ای شکایت می کند ، این عمل او حاوی پیامی نیز هست. شکایت کننده اثبات می کند یا ارتباطی با رسانه نداشته تا او را متقاعد کند خبر یا تخلیل وی صادق نبوده یا اینکه این ارتباط به گونه ای بوده است که مدیر دولتی از ناحیه عمل رسانه احساس خطری نموده است.
کد خبر: ۴۴۵۶۵۵
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۸ 21 June 2017
خبر  شکایت دکتر صومی ریاست دانشگاه علوم پزشکی استان از مسئول یکی از رسانه های تبریز را می توان از چند بعد بررسی نمود.
 
ایشان بعنوان مدیر دولت تدبیر و امید که کوله باری از شعارهای سیاسی را در محیط کاری تخصصی و و فضای عمومی سیاسی نمایندگی می کند حق دارد نسبت به به چالش کشیدن ادعاهای سیاسی رقبای خود ، دست به کنش منطقی بزند.
 
هرچند بایستی این کنش سیاسی منطبق بر وعده های سیاسی دولت مستقر باشد که صومی نیز جزو همین تبار سیاسی دسته بندی می گردد.
 
این نکته بایستی مد نظر جدی باشد که استاندار آذربایجان شرقی بعنوان عالی ترین نماینده دولت در استان برای نشان دادن تفاوت دولت مستقر با دولت سابق ادعا نموده بود مدیران دولتی استان حق شکایت از رسانه ها را ندارند و اگر شکایتی انجام پذیرفت مشاور حقوقی استانداری  مسؤل حمایت قانونی از رسانه خواهد بود.
 
ابن ادعا البته در این نوشته مورد مداقه واقع نخواهد شد و قضاوت در این خصوص به خوانندگان و ناظران سیاسی موکول است.
 
آنچه در این نوشته بدان میپردازیم جامعه محتوی موضوع شکایت از رسانه است.
 
رسانه اصولا نماینده افکار عمومی یا بخش هایی از آن است.این نمایندگی می تواند در محورهای مختلفی متبلور گردد.
 
مسؤلین و مدیران دولتی مجری بخش هایی تخصصی از قانون اساسی کشور هستند ، البته این تمام داستان نیست. آنها نمایندگی ارزشهای ادعایی حاکمیت را هم با خود یدک میکشند.مدیر دولتی ، ضمنا نماینده نظام نیز محسوب می گردد.
 
موعدی که مدیر دولتی از رسانه ای شکایت می کند ، این عمل او حاوی پیامی نیز هست. شکایت کننده اثبات می کند یا ارتباطی با رسانه نداشته تا او را متقاعد کند خبر یا تخلیل وی صادق نبوده یا اینکه این ارتباط به گونه ای بوده است که مدیر دولتی از ناحیه عمل رسانه احساس خطری نموده است.
 
در خصوص شکایت دکتر صومی از زیتون، بایستی دلیل این کار را هم ذکر نمود.این رسانه فیش حقوقی صومی را منتشر نموده است. این مساله اتکا به مسایل شخص صومی ندارد.بنابراین موضوع بحث سیاسی و حاکمیتی است.
 
حال در برابر این ادعای زیتون ، دانشگاه و ریاست آن آیا تنها با راه حلی بنام شکایت مواجه بود؟
 
براستی نه. دانشگاه علوم پزشکی رسانه دارد، حداقل بارها مورد پوشش رسانه ملی واقع میشود. بستر لازم برای پاسخگویی صومی فراهم بود. او می توانست این چالش را در همان سطح رسانه ای پاسخ دهد نه اینکه رسانه را با دادگاه مواجه نماید.
 
ضمنا فیش های نجومی موضوع بدیعی هم نبود که از آن به تهاجم یاد شود.خود دولت این مساله را پذیرفت و بابت آن عذرخواعی کرد ، بنابراین این مسیر پاسخگویی به ادعای رسانه غیرقابل قبول است. رسانه دادگاه نیست و نویسنده نیز قاضی و بازپرس نیست .
 
رسانه افکارعمومی را نمایندگی می کند ‌آنهم اغلب از موضعی انتقادی،حال باید توجه نمود کار زیتون را می توان انتشار بخشی از واقعیت با رویکردی منتقدانه تصور نمود. این موضوع به خودی خود کار رسانه ای این سایت را توجیه پذیر می کند، اما از هر زوایه ای که بنگریم، عمل آقای صومی توجیهی ندارد.
 
در پایان ، این مدیر دولتی می توانست این افشاگری را به حساب پاسخ به  مطالبه رهبری و رییس جمهور برای مبارزه با فساد تلقی نموده و این فرصت را برای اقناع افکار عمومی مناسب بداند نه اینکه با دادگاهی کردن موضوع این پیام را به جامعه مخابره نماید که آخربن و اولین راه حل در مواجهه با افکار عمومی، شکایت است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار