کد خبر: ۴۴۱۹۱۷
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۷ 15 June 2017

رفاه و لذت در سبک زندگی جدید، حرف اول را می‌زند و تجمل جایگاه ویژه‌ای یافته است و تحصیلات کلاسیک و اشتغال زنان ارزش و نماد پیشرفت شده است. بنابراین فرزندآوری مخالف بهره‌مندی از لذت های مادی شمرده می شود.

رسول ایزدی/ اصل مسئله حکم شرعی و فقهی کاهش یا افزایش جمعیت مسئله‌ای اجتهادی و فقهی و نیازمند پشتوانه علمی است و باید از سیاسی شدن آن جلوگیری کرد. همچنین این مسئله تحت تاثیر عوامل مختلفی است و در بیان آن باید عوامل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی مختلفی را درنظر داشت.

نکته دیگر که به عنوان مقدمه بحث است توجه به ارتکاز و سنت رایج بین مسلمین است بدین معنا که اصل فرزندآوری و ازدیاد نسل و ارزشمندیِ آن یکی از مسائل قریب به بداهت بین مسلمین و برخاسته از آیات و روایات است و این که در اسلام فرزندآوری ارزشمند بوده بدیهی است. یکی از وظایف ما نیز جلوگیری از عدم تغییر این سنت‌های پسندیده است.

ازدواج و فرزندآوری پسندیده است

بدون شک و قدر متیقن این است که ازدواج، تعدد فرزند و فرزندآوری یک امر پسندیده و مورد تاکید اسلام است. همان طور که امام سجاد(ع) فرمود: از سعادت انسان، داشتن فرزندی است که او را یاری کند.

یکی از شاخصه‌های مهم فرزندآوری در روایات، «بعد معنوی» آن است. همان‌گونه که امام صادق(ع) فرمود: میراث خداوند از عبد مومن، فرزند صالحی است که برای او استغفار کند. توجه به این مطلب وقتی اهمیت می‌یابد که دقت گردد که یکی از عوامل مهم کم شدن انگیزه فرزندآوری، عدم توجه به این ابعاد معنوی و توجه صرف به عوامل مادی و اقتصادی است.

جنبه های اجتماعی تکثیر نسل

از نگاه روایات، این امر از لحاظ اجتماعی مستحب و مورد تاکید است و اگر امت اسلام، امت برتر است پس کثرت و فزونی آن نیز ارزش و اهمیت دارد. از روایات مختلف استفاده می‌گردد که خوف و ترس از فقر نمی‌تواند مانع از مستحب بودن این مسئله باشد و از لحاظ اعتقادی و معنوی این ترس، بی‌جهت و بدون ریشه است.

وظایف حکومت اسلامی

با توجه به استحباب فردی و اجتماعی فرزندآوری و تکثیر نسل، بر حکومت اسلامی واجب و لازم است که مقدمات، اسباب و شرایط تکثیر نسل را فراهم کند و امروزه نیز با توجه به اهمیت «حفظ نظام اسلامی» این امر مورد تاکید و توجه بیشتری است.

جمعیت و سبک زندگی

مسئله جمعیت کاملا متاثر از سبک زندگی است. در سبک زندگی جدید، اصالت رفاه و لذت حرف اول را می‌زند و تجمل جایگاه ویژه‌ای یافته است و تحصیلات کلاسیک و اشتغال زنان ارزش و نماد پیشرفت شده است. در این سبک زندگی، بحث تکثیر جمعیت مسئله‌ای غریب و کم‌اهمیت است و دیگر جایی برای «مادری کردن» نمانده است. لذا مبلغان باید در این زمینه تلاش ویژه‌ای نمایند و سبک زندگی را به سمت سبک زندگی ایرانی اسلامی جهت‌دهی کنند.

جمعیت، نسبتی کاملا مستقیم با ازدواج و خانواده دارد. بنابراین باید محور حرکت‌های تبلیغی در جهت تحکیم بنیان‌های خانواده و پایین آوردن سن ازدواج‌ها باشد تا بتوان موفقیت لازم را به دست آورد. در مسئله فرزند و تربیت آن باید به سنت‌های معنوی و الهی اعتماد داشت و با توکل بر خداوند به این مهم روی آورد. لذا در این مسیر، باید ایمان مردم را افزایش و سنت‌های الهی را در زندگی مردم جریان داد.

بحران نزدیک است

باید نخبگان جامعه را توجیه کرد و نیز مردم را از عواقب زودرس و نزدیک سالمندی و پیری جمعیت آگاه کرد.

چرا که این طور نیست که پیری جمعیت در زمان‌های دور اتفاق بیافتد بلکه در سال‌های نه چندان دور عوارض آن گریبانگیر جامعه خواهد شد که یکی از عوارض مهم آن صرف بودجه کلان کشور در رسیدگی به خانه‌های سالمندان است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار