کد خبر: ۴۴۱۹۰۳
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۰ 15 June 2017

ارتباطات کلامی خانواده به کمتر 15 دقیقه در روز رسیده می تواند نشان دهنده آن باشد که خانواده ها از یکدیگر دور شده اند و صمیمیت در خانواده ها کم رنگ شده است.

می توان به جرات اذعان کنیم که یکی از فلسفه های اصلی تشکیل خانواده در دین اسلام این است که افراد با ازدواج به آرامش برسند. خانواده یکی از مهمترین نهاد خانوادگی است که باید به آن توجه ویژه داشت چون خانواده سلامت اجتماع را تضمین می کنداعضاءخانواده از کنار یکدیگر بودن باید لذت ببرند که خود می تواند آرامش را به ارمغان آورد. ارتباطات کلامی و کفتاری می تواند نشانه لذت از کنار یکدیگر باشد.

افرادی که از کنار هم بودن احساس شادی و لذت می کنند ارتباطات کلامی بیشتری دارند و از هم صحبتی با یکدیگر بهره می برند و خوشحالند و روزگار را بهتر سپری می کنند. اگر در خانواده ها ارتباطات کلامی تقویت شود حس مسئولیت پذیری اعضاء خانواده قوی تر شده در نتیجه گذشت و فداکاری میان اعضاء خانواده بیشتر خواهد شد.

البته باید به جرات گفت که برخی از مسائل مانند سبک زندگی، فشار های اقتصادی ، مشغله های کاری و فکری در ارتباطات کلامی افراد خانواده اثر منفی گذاشته و موجب گسستن و تضعیف روابط خانوادگی شده که باید اهتمام ویژه به آن ورزید.

دوری اعضا خانواده از یکدیگر، کمتر حضور داشتن افراد در جمع های خانوادگی به طور مستقیم در کاهش رئابط عاطفی افراد اثر گذاشته است در پژوهشی که در این زمینه صورت گرفته نشان داده شده که ارتباطات کلامی خانواده به کمتر 15 دقیقه در روز رسیده که می تواند نشان دهنده آن باشد که خانواده ها از یکدیگر دور شده اند و صمیمیت در خانواده ها کم رنگ شده است.

کلام مثبت و محبت آمیز در رابطه خانوادگی اثر مثبت گذاشته و استحکام خانواده ها را افزایش می دهد عامل دیگر در کاهش روابط کلامی بین اعضاء خانواده را میتوان رسانه های جمعی مانند تلویزیون و ماهواره عنوان کرد که امروزه به ابزاری تبدیل شده اند که روابط خانواگی را کمرنگ کرده و افراد تلویزیون دیدن را به صحبت کردن با اعضاءخانواده ترجیح می دهند.

امروز تلفن همراه به عنوان یک ابزار ارتباطی آرامش خانواده ها را سلب کرده و ارسال پیام به دیگران فرصت هم صحبتی و ارتباطات کلامی را از بین برده است. اینترنت یکی دیگر از ابزار هایی است که اگر مدیریت صحیح وجو نداشته باشد افراد خانواده ساعت ها پای سیستم می نشینند و بخش مهمی از وقت خود را با آن سپری می کنند  در نتیجه هیچ صحبتی میان اعضا خانواده رد و بدل نخواهد شد که این موضوع بسیار مهم تلقی می شود چرا که ارتباطات کلامی نقش مهمی در ایجاد انرژی و امید به زندگی می گذارد.

در خانواده ای که افراد از صحبت کردن با یکدیگر لذتی نمی برند اعضا خانواده به افسردگی و انزوا دچار شده و از جمع های خانوادگی هراس داشته و خود بخه خود منزوی و گوشه گیر می شوند. ارتباطات عاطفی  و منطقی منجر به نشاط و پویایی به اعضا خانواده می دهد و این افراد با خوشی در کنار یکدیگر زندگی می کنند و در نتیجه در این خانواده ها کمتر طلاق روی می هد.

ولی در خانواده هایی که اعضاءخانواده بایکدیگر ارتباطات صمیمی نداشته و مجبوراً برای حفظ آبرور کنار یکدیگر زندگی می کنند و طلاق عاطفی روی داده مشکلات بیشتری بروز پیدا می کند.

به هر حال بازنگری کلی در تغییر سبک زندگی می تواند از عوامل اصلی برگرداندن نشاط و شادابی به خانواده باشد چرا که سبک زندگی غربی امروزه جایگزین سبک زندگی اسلامی در جامعه ایرانی شده بسیار قابل تامل است.

نکته دیگر این که سلامت روانی و اجتماعی خانواده نقش مهمی در سلامت جامعه دارد و اگر خشونت در خانواده کاهش پیدا کند مشارکت افراد نسبت به تحقق اهداف افراد خانواده بیشتر شده در نتیجه طلاق عاطفی و کاهش ارتباطات کلامی جایگاهی نخواد داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار