مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: هرگونه آلودگی و تخریب غیرقابل جبران در ارتباط با تالاب‌ها باید کاملاً متوقف شود.
کد خبر: ۴۳۹۴۷۸
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۴:۳۰ 12 June 2017
به گزارش تابناک مازندران، حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی درباره قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌ها اظهار کرد: قانون حفاظت از تالاب‌ها اردیبهشت ماه امسال تصویب شد و مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفت و اجرا می‌شود.
 
وی با بیان اینکه در برنامه‌های توسعه به‌ویژه برنامه پنجم توسعه به بحث تالاب و عدم هزینه برداشت صنعتی معدنی تالاب توجه شده است، اضافه کرد: با توجه به این مهم نیاز بود قانون جامع خاص برای تالاب‌ها مورد تصویب قرار گیرد و با پیگیری سازمان حفاظت محیط زیست و لایحه دولت به تصویب مجلس رسید.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌ها مشتمل بر ۵ ماده و ۳ تبصره است، افزود: حتی منابع اعتباری آن مشخص شده و دستگاهی که باید تشخیص دهد خسارتی که به تالاب وارد شد چه میزان بوده در این قانون آمده است.
 
ابراهیمی‌کارنامی با تأکید بر اینکه هرگونه آلودگی و تخریب غیرقابل جبران در ارتباط با تالاب‌ها باید کاملاً متوقف شود، خاطرنشان کرد: در قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌ها  ۶ ماه به محیط زیست فرصت داده شده تا آئین‌نامه اجرایی را به تصویب هیأت وزیران برساند تا ملاک عمل برای همه دستگاه‌ها باشد.
 
وی تصریح کرد: بحث حق‌آبه تالاب‌ها  بارها و در ادوار مختلف از سوی وزیر نیرو و معاون وزیر نیرو اعلام شده و میزان و نحوه سنجش مورد بحث بین محیط زیست و وزارت نیرو بود که باید  نیاز آبی توسط محیط زیست تعیین شده  و وزارت نیرو نیز مکلف شده تا نسبت به تخصیص و تأمین منابع اقدام کند.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران درباره ورود گونه‌های بومی، غیربومی، جانوری و گیاهی به تالاب‌ها، ادامه داد: در این زمینه باید فهرستی توسط سازمان حفاظت محیط زیست تهیه شود.
 
ابراهیمی کارنامی بیان کرد: در این قانون محیط زیست از پرداخت هزینه دادرسی معاف شده است؛ چرا که هزینه دادرسی موجب اطاله دادرسی و طرح دعوی شده و از کم و کیف قضیه کاسته می‌شود.
 
وی در مورد میزان جرائم در این قانون، گفت: میزان جریمه در ماده چهار این قانون برای نخستین‌بار ۳ تا ۵ بار و برای بار دوم ۶ تا ۸ برابر خسارت وارده که محیط زیست برآورده می‌کند در نظر گرفته شده است.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران ادامه داد: خسارتی که دریافت می‌شود ۱۰۰ درصد در بودجه سنواتی به حساب صندوق ملی محیط زیست واریز شده و برای مسائل محیط زیست مطرح خواهد شد.
 
ابراهیمی کارنامی در پایان گفت: قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌ها، قانون کامل و جامعی است که منتظر هستیم آیین‌نامه اجرایی این قانون تدوین و ابلاغ شود.
 
 
 
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار