رئیس کمیته توسعه صادرات اتاق بازرگانی اصفهان در خصوص تحولات منطقه و قطر و تاثیر آن بر اقتصاد ایران، گفت: با توجه اتفاقات منطقه، کشور قطر می تواند فرصتی برای بازار ایران باشد بنابراین با بررسی و رصد میدانی در این کشور می توان نسبت به صادرات مایحتاج مردم قطر اقدام کنیم.
کد خبر: ۴۳۶۴۶۰
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۹ 06 June 2017
تابناک اصفهان، روز گذشته (جمعه) ‌چهار کشور عربستان سعودی، بحرین، امارات متحده عربی و مصر بطور غافلگیرکننده‌ای روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند. ‌همسایگان مستقیم قطر اعلام کردند که همه گذرگاه‌های مرزی خود با قطر را بسته و از شهروندان قطر خواستند ظرف ۱۴ روز خاک این کشورها را ترک کنند. ‌علت این اقدام "پشتیبانی پایدار قطر از تروریسم در یمن و سوریه" ذکر شد.

همچنین ‌وزارت خارجه‌ مصر نیز اعلام کرد که به دلیل "پشتیبانی قطر از تروریسم" فرودگاه‌ها و بندرهای خود را به روی هواپیماها و کشتی‌های قطری می‌بندد.

با وقوع این تحولات در منطقه روز گذشته بهای نفت سیر صعودی به خود گرفت. از سوی دیگر مردم قطر به فروشگاه این کشور هجوم برده و نسبت به تامین مایحتاج خود اقدام کردند.

به طور قطع موضوع تحولات قطر در منطقه از دو بخش سیاست و اقتصادی برای ایران حائز اهمیت است.

به گفته رئیس کمیته توسعه صادرات اتاق بازرگانی اصفهان، تحریم هایی که در منطقه برای قطر ایجاد شده شاید خود فرصتی برای فعالان اقتصادی ایران باشد تا بتوانند در این بازار سهمی را به خود اختصاص دهند.

حمیدرضا مومنی بیان داشت: به دنبال این تحولات از روز گذشته با فعالان اقتصادی کشور مکاتبه، تماس و مشاوره داشتیم تا بتوانیم با مدیریت درست از فرصت به دست آمده برای بازار اقتصادی کشورمان به گونه ای درست بهره مند شویم.

وی افزود: در اقدام اولیه کمیته توسعه صادرات اتاق بازرگانی اصفهان در تماس با ریاست سازمان توسعه تجارت پیشنهاد تشکیل کمیته و یا ستاد ویژه ای را در راستای مانیتورینگ اتفاقات و بازار قطر داد و در این راستا هیاتی از فعالان بخش دولتی و خصوصی برای بررسی میدانی و نیازسنجی در منطقه، عازم این کشور شوند.

مشاور اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: از سوی دیگر ایران باید بسترهای لازم را برای حمل و نقل ایجاد کند تا فعالان اقتصادی سریع تر بتوانند در بازار قطر به سهمی دست یابند.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه سازمان توسعه تجارت اقدامات اولیه را در این راستا انجام داده است، گفت: علیرغم اینکه امروز نعمت زاده وزیر صنعت و خسروتاج رئیس سازمان توسعه و تجارت عازم قزافزستان بودند سفر خود را به این کشور کنسل و به دلیل اهمیت مطلب فردا عازم قطر خواهند شد تا بررسی های لازم را نسبت به بازار این کشور انجام دهند.

مومنی با بیان اینکه متاسفانه به دلایل مختلف و مشکلاتی که در قیمت نهایی محصولات، سورت و بسته بندی و انتقال منابع مالی و حمل و نقل در ایران وجود داشت در سال های اخیر تا حدودی با افت صادرات مواجه شدیم، تصریح کرد: اکنون اتفاقات منطقه و کشور قطر می تواند فرصتی برای بازار ایران باشد البته کشورهای دیگر همچون ترکیه و چین چشم به بازار قطر دوخته اند و قصد نفوذ به این کشور را دارند.

وی تصریح کرد: با این حال فعالان اقتصادی ایران با هماهنگی دولتمردان خود می توانند در بازار قطر حضور یافته و از ظرفیت های منطقه بهره مند شوند.

رئیس کمیته توسعه صادرات اتاق بازرگانی اصفهان تاکید کرد: با توجه به اینکه مردم قطر از روز گذشته برای تامین مایحتاج شان به فروشگاه های این کشور هجوم بردند ایران می تواند در بحث تامین مایحتاج اولیه و صادرات آن به قطر پیش قدم شود.

وی بیان داشت: مطابق اطلاعات و آمار به دست آمده مردم به دنبال تامین مواد غذایی خود هستند و بدون شک مواد غذایی این کشور تا مدت زمانی پشتوانه دارد.

مومنی تاکید کرد: در این شرایط ما برای شناخت نیاز مردم قطر باید در این کشور حضور میدانی داشته و بازارهای آن را رصد و نیازمندی های مردم آن کشور را آنالیز کنیم از طرف دیگر نیز گمرک، استاندارد، حمل و نقل و سازمان صمت باید حضور به موقعی برای جذب این بازار داشته باشد.

وی همچنین تصریح کرد: در بخش هوایی باید سرعت عمل داشته باشیم و از کارگوترمینال ها بهره برداری شود چرا که فضای کشور به سمتی می رود که پروازهای قطری از ایران می گذرد می تواند فرصتی باشد تا از پروازهای این کشور برای صادرات نیازهای بازار منطقه استفاده کنیم.

مشاور اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: با این وجود تولیدکنندگان ما باید از نظر کیفی و کمی بتوانند پوشش های لازم را انجام دهند تا پیش از رقبا سهمی از این بازار به دست آورند.

وی در پایان گفت: ما اکنون باید به قطر به عنوان یک فرصت اقتصادی و یا یک تهدید سیاسی در منطقه نگاه کنیم بنابراین باید از هر دو جهت دقت نظر لازم را داشته باشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار