مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ؛
تابناک مرکزی: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی از آبگیری بیش از 80 درصد تالاب میقان به دلیل بارش های بهاری خبر داد.
کد خبر: ۴۱۹۹۷۷
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۱ 07 May 2017

به گزارش تابناک مرکزی، سعید محمودی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار تابناک مرکزی با اشاره به بارندگی های اخیر و آبگیری تالاب میقان به ویژه بارش های بهاری گفت: آبگیری تالاب میقان همچنان ادامه دارد و تاکنون بیش از 80 درصد تالاب آبگیری شده است و همین موضوع منجر به ایجاد شرایط مطلوب برای کلیه زیستمندان تالاب به ویژه پرندگان شده است.

محمودی با اشاره به وجود چاه های غیر مجاز در حوضه آبریز تالاب میقان، لزوم برخورد با آنها، همچنین جلوگیری از اضافه برداشت های چاه های مجاز، ممانعت از کشت محصولات آب بر و اصلاح الگلوی کشت در حوضه آبریز تالاب را به منظور تثبیت و ماندگاری آب تالاب ضروری دانست.

وی همچنین با اشاره به اقدامات صورت گرفته در دولت یازدهم در خصوص تالاب میقان افزود: از مهمترین این اقدامات می توان به تثبیت کانون های فرسایش بادی اراضی حاشیه تالاب از طریق کاشت گونه گیاهی قره داغ در مساحتی بالغ بر 179 هکتار اشاره کرد.

محمودی بیان کرد: همچنین به منظور کاهش اثرات منفی جاده منتهی به معدن سولفات سدیم و بهبود وضعیت هیدرولوژیکی تالاب و تبادل و توزیع متناسب آب در نیمه های جنوبی و شمالی آن، هشت آبراهه جدید در عرض جاده معدن احداث گردیده است.

وی اظهار داشت: تعیین حریم تالاب از طریق نصب بنچ مارک در عرصه، تهیه و تدوین طرح جامع مدیریت زیست بومی تالاب با مشارکت کلیه دست اندرکاران دولتی، غیر دولتی، سازمان های مردم نهاد و جوامع محلی و تصویب آن در شورای برنامه ریزی و توسعه استان از دیگر اقدامات مهم دولت تدبیر و امید می باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: از دیگر اقدامات مهم دولت در تالاب میقان می توان به احداث برج پرنده نگری و حفاظتی تالاب میقان با هدف توسعه طبیعت گردی قانونمند و حفاظت موثرتر از تالاب و احداث مرکز پایش تالاب اشاره نمود.

محمودی افزود: همچنین در این مدت مطالعات تعیین نیاز آبی تالاب و مطالعات بررسی روند تغییرات سالانه سطح آب تالاب و تاثیر آن بر آلودگی هوای شهر اراک انجام و سامانه ژئوپرتال تالاب نیز با هدف ایجاد چارچوب سیستماتیک و تحت وب برای تهیه بانک داده های استانی تالاب طراحی گردیده است.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار