کار دغدغه هر جوان ایرانی در شرایط فعلی است که در چنین شرایطی واگذاری بخش رستوران قطارهای مسافربری ما به شرکت اتریشی داغی است که با هیچ مرحمی نمی‌توان آن را مداوا کرد.
کد خبر: ۴۱۲۶۱۸
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۹ 23 April 2017
تابناک اصفهان: به گزارش خبرگزاری تسنیم، افتتاح بزرگ‌ترین کترینگ خاورمیانه و 2 رام قطار مسافربری جامعه امروز با مشکل بیکاری دست به گریبان است٬ کارخانه‌های بزرگ ما یا تعطیل شده و یا با تعدیل نیرو مواجه شده‌اند٬ کار دغدغه هر جوان ایرانی در شرایط فعلی است.

 در چنین شرایطی واگذاری بخش رستوران قطارهای مسافربری ما به شرکت اتریشی داغی است که با هیچ مرحمی نمی‌توان آن را مداوا کرد.

این اقدام در حالی به بهانه گسترش فضای اقتصادی ایران در بازارهای خارجی صورت گرفت که بر همگان روشن است پیشرفت در صنعت ریلی کشور به ورود سرمایه‌گذار خارجی در بخش پخت غذا نیست، چرا که صدها شرکت و رستوران بزرگ ایرانی وجود دارند که بتوانند بهترین کیفیت غذا را ارائه دهند.

با وجود اینکه صدها فعال در بخش خصوصی کشور در تهیه پخت غذا صاحب امتیاز و اعتبارند، در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل؛ وزارت راه و شهرسازی به سراغ صنعت غذایی خارجی رفت و در امتیازی یک سویه از سوی طرف ایرانی، شرکت اتریشی مسئولیت پخت غذای مسافرین قطارهای رجا را به عهده بگیرد.

این سرمایه‌گذاری خارجی در حالی انجام شد که هم‌اکنون صدها شرکت و رستوران بزرگ و زنجیره‌ای ایرانی با بهترین کیفیت غذا در کشور وجود دارد و با برگزاری مناقصه می‌توان شاهد آمادگی برای سرمایه‌گذاری مشابه از سوی بخش خصوصی ایرانی بود.

بر همین اساس اواخر مرداد سال گذشته بزرگترین کیترینگ خاورمیانه با سرمایه‌گذاری 23 میلیارد تومانی یک شرکت اتریشی توسط وزیر راه و شهرسازی برای تامین غذای مسافران قطار افتتاح شد.

با وجود تکذیبیه وزارت راه درباره واگذاری کترینگ قطارها اما در مسیر تهران مشهد این شرکت خدمات کترینگ را ارائه می‌کند.

پس از مناظره حسین شریعتمداری و کواکبیان طی سال گذشته که در آن شریعتمداری به مسئله واگذاری کترینگ قطارها توسط وزارت راه به شرکت اتریشی اشاره کرد، روابط عمومی وزارت راه در اقدامی قابل تامل اقدام به تکذیب این مسئله کرد.

اما با وجود تکذیب وزارت راه شواهد و خبرهای بسیاری که در گذشته منتشر شده بود حاکی از حقایقی دیگری دارد که این قرارداد میان شرکتDona و وزارت راه و شهرسازی منعقد و اجرایی شده است.

واگذاری کترینگ قطارهای مسافربری (تهیه غذا برای مسافران) به یک شرکت اتریشی که 24 مرداد ماه  سال گذشته با حضور آخوندی وزیر راه و شهرسازی به صورت رسمی صورت گرفت و تصاویر آن منتشر شد از سوی روابط عمومی وزارت راه تکذیب شد.

براساس این گزارش کترینگ بین‌المللی «دونا» به‌عنوان بزرگ‌ترین نمونه آن در خاورمیانه در مراسمی با حضور وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و همچنین «فردریش اشتیفت» سفیر اتریش در تهران گشایش یافت.

عباس آخوندی در آن روز نزدیک یک ساعت را به گشت‌وگذار و بازدید از این کترینگ گذراند و دستپخت سرآشپزهای اتریشی را به دفعات تست کرد! آنچنان که رسانه‌ها در این زمینه و بنا به اطلاعاتی که از سوی اتریشی‌ها و نیز افتتاح‌کنندگان به رسانه‌ها داده شد «کترینگ مذکور در فاز اول قابلیت تولید 40 هزار سرویس پذیرایی در انواع مختلف ایرانی و فرنگی را در طول شبانه روز دارد و می‌تواند نیازمندی‌های راه‌آهن را تا 10 سال آینده تامین کند.»

وزیر راه و شهرسازی در آن مراسم با اشاره به افتتاح بزرگترین کیترینگ خاورمیانه در تهران با کمک سرمایه‌گذاران اتریشی، می‌گوید: انجام این مهم را موجب برابری سرویس‌های غذا در قطارها با سیستم حمل و نقل هواپیمایی توصیف کرد که منجر به افزایش رفاه حال مسافران قطارها می‌شود.

عباس آخوندی می‌افزاید: افزایش رفاه مسافران، ایجاد اشتغال و افزایش قدرت ریلی ایران در عرصه بین‌الملل، سایر مزایای انجام این مهم است تا با فضای جدید به وجود آمده در پسابرجام و بازگشت ایران به فضای سیاسی و اقتصادی بین المللی، سهم ایران در اقتصاد جهانی بیش از گذشته افزایش یابد.

وی با اشاره به افتتاح کترینگ «دونا» بیان می‌کند: این هدف مهم امروز محقق شد که با یک سرمایه‌گذاری مشترک ایرانی - اتریشی به انجام رسیده است.

با این اوصاف که پذیرایی در قطارهای مسیر تهران به مشهد به شرکت اتریشی واگذار شد و این مسئله توسط وزارت راه بارها در سال گذشته تکذیب شده است، جای تعجب دارد.

واگذاری امتیاز غذای قطارها به اتریشی‌ها تاسف‌بار است

آن‌طور که مسئولان متولی حوزه حمل‌ونقل ریلی اعلام کرده‌اند، 50 درصد سفرهای ریلی کشور در ایام پیک سفرها به مقصد مشهد برنامه‌ریزی و تعریف شده‌اند و از 25 شهر و مرکز استان نیز به مقصد مشهد سیر می‌کنند.

بنابراین، بخش عمده‌ای از غذاهای اتریشی نصیب زائران بارگاه منور و ملکوتی امام‌رضا(ع) می‌شود که برای پا‌بوسی حضرتش، بار سفر بسته و راهی مشهدالرضا شده‌اند.

در این میان، متاسفانه با وجود تاکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب اسلامی برای حمایت از کار و سرمایه ایرانی، وزارتخانه بلند و بالای راه و شهرسازی صدها شرکت درجه‌یک ایرانی در حوزه صنایع غذایی و طبخ غذا را ندیده گرفت و با چشم‌آبی‌های اروپایی برای پخت غذا و تامین نیاز تغذیه‌ای مسافران قطارها و کارکنان راه‌‌آهن قرارداد امضا کرده ‌‌است.

بی‌اطلاع بودیم وگرنه وارد عمل می‌شدیم

در همین راستا رئیس اتحادیه صنف رستوران، چلوکباب، آشپزخانه، کباب و حلیم مشهد با اظهار تاسف از نادیده‌ گرفتن توان داخلی، می‌گوید: شرکت اتریشی در تهران با وزارت راه و شهرسازی قرار داد منعقد کرده ‌‌‌است و ما از این موضوع تا بعد از رسانه‌‌ای‌ شدن آن بی‌اطلاع بودیم.

حسن امیریان با اشاره به اینکه مسیرهای ریلی به مشهد به دلیل تردد مجاوران و زائران از پرترددترین مسیرهاست، می‌افزاید: ما در کلان‌شهر مشهد برندهای بسیار خوبی در صنف رستوران و کترینگ داریم که غذاهای بسیار با‌‌کیفیتی طبخ می‌کنند.

وی با انتقاد از بی‌اعتنایی‌ها نسبت به توان ملی می‌گوید: نمی‌دانم چرا، متاسفانه باید به جای اینکه به توان و تولید داخل توجه کنند، با حمایت از خارجی‌ها، امتیاز تامین غذای قطارها را به یک شرکت اتریشی واگذار می‌کنند.

اتخاذ نان از کاسه ایرانی و گذاشتن در کاسه خارجی؛ ضربه به تولید ملی

امیریان ضمن آنکه تاکید دارد «من از این بابت که یک شرکت اتریشی بخواهد غذای ما ایرانی‌ها را طبخ کند متاسفم»، می‌گوید: چرا ما را در جریان این موضوع نگذاشتند؟ اتحادیه رستوران‌داران یک نهاد عمومی غیر‌انتفاعی است. اینکه چرا وزارت راه و شهرسازی موضوع تامین غذای مورد‌نیاز قطارها را به اتحادیه رستوران‌داران مشهد یا سایر شهرها واگذار نکرده، سوالی است که واقعا پاسخ آن را نمی‌دانم. حتی مناقصه هم برگزار نکردند.

وی بیان می‌کند: متاسفانه نانی که می‌شود در کاسه ایرانی‌ها گذاشت را این‌گونه می‌گیرند و در کاسه خارجی‌ها می‌‌گذارند. این ضربه‌‌زدن به تولید ملی و بی‌اعتمادی به ظرفیت و توان داخلی است.

رئیس اتحادیه صنف رستوران، چلوکباب، آشپزخانه، کباب و حلیم مشهد اشاره‌ای به اظهارنظر عجیب وزیر راه و شهرسازی که گفته‌است «واگذاری امتیاز تامین غذای موردنیاز قطارها به شرکت اتریشی و ارتقای سطح خدمات افتخاری برای ماست»، دارد و می‌گوید: نمی‌دانم این کار چه افتخاری دارد. ما ایرانی‌ها همگی میهمان‌نواز و آشپز هستیم. به این باید افتخار کنیم، نه حمایت از شرکت‌های خارجی برای گرفتن بازار مصرف کشورمان.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه صدها شرکت و رستوران بزرگ و زنجیره‌ای ایرانی با بهترین کیفیت غذا در کشور وجود دارد، گفت: متاسفانه با وجود تاکیدات مقام معظم رهبری به تولید ملی و اشتغال جوانان، وزارت راه و شهرسازی در اقدامی تامل برانگیز پخت و پز در قطارهای ایران و کیترینگ راه‌آهن کشور را به یک شرکت اتریشی واگذار کرده است.

حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی‌لارگانی در گفت‌و گو با خبرنگار تسنیم در اصفهان پیرامون افزایش نرخ بیکاری، تعطیلی بسیاری از کارخانه‌های بزرگ و رشد بی‌سابقه تعدیل نیرو در دولت فعلی، اظهار داشت: با آمار بیکاری در کشورمان، متاسفم از اینکه یک شرکت اتریشی در قطارهای ایران غذای ما را طبخ می‌کند.

وی در پاسخ به اینکه آیا نمایندگان مجلس دلیل افتتاح بزرگترین کیترینگ خاورمیانه در تهران با کمک سرمایه‌گذاران اتریشی را از وزیر راه و شهرسازی جویا شده‌اند، افزود: بنده بارها از آخوندی این مطلب را پرسیده‌ام، اما از پاسخ‌های وی قانع نشده‌ام، زیرا وزیر راه و شهرسازی می‌گوید قیمت‌ها برای طبخ غذا به این شکل مناسبت‌تر است.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس ادامه داد: وزیر راه و شهرسازی گفتند با افتتاح بزرگترین کیترینگ خاورمیانه در تهران-مشهد طی یک ماه در قطارهای ایران غذاهای اتریشی سرو شد، اما به دلیل عدم تطابق ضایقه ایرانیان به غذای اتریشی اکنون پخت و پز غذاهای ایرانی با کمک این شرکت در قطارها انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: چگونه است که ما نمی‌توانستیم برای مسافران این مسیر در قطارها و حتی کل قطارهای راه‌آهن کشور غذای ایرانی طبخ کنیم و خارجی‌ها می‌توانستند؟! مگر خودمان دست و پا نداریم و معلول هستیم.

موسوی لارگانی با بیان اینکه کاروان‌ها و تورهای مسافرتی که به اماکن زیارتی مشهد، کربلا و سوریه می‌روند، سود و حتی دستمزد خدمه از طبخ غذا برای زائران تامین می‌شود، گفت: با این اقدام تامل برانگیز وزارت راه و شهرسازی سودهای هنگفت طبخ غذاها در قطارهای کشور آن‌هم از نوع ایرانی در جیب شرکت اتریشی واریز می‌شود.

وی با انتقاد از اینکه اکنون با حضور شرکت اتریشی در قطارهای کشورمان و طبخ غذای ایرانی در عمل سرآشپزان با تجربه و خدمه خبره پخت و پز در قطارها بیکار شده‌اند، اظهار داشت: با این اقدام دست آشپز‌های ایرانی بسته شده و مسئولیتی ندارند و چنانچه خدمه کشورمان در قطارها به سرو غذای با کیفیت خودمان هم بپردازند به عنوان برده کار کرده و دستمزدهای حداقلی دریافت می‌کنند.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس، افزود: وقتی بهترین و علمی‌ترین آشپز‌های بومی و ایرانی قادر به طبخ غذاهای ایرانی هستند، حضور سرآشپز غیر ایرانی و سرمایه‌گذاری غیرایرانی برای امر ساده‌ای نظیر آشپزخانه یک قطار و طبخ غذای ایرانی و همچنین ذوق‌زدگی وزیر راه و شهرسازی برای حضور در افتتاح چنین کترینگی، منطقی به نظر نمی‌رسد.

پیشرفت در صنعت ریلی به ورود سرمایه‌گذاری خارجی در بخش پخت غذا نیست که صدها شرکت و رستوران بزرگ در ایران در این زمینه قابلیت بهترین خدمات را دارند.

کیفیت خدمات در صنعت ریلی به این معناست که خدمات حمل خودرو نیز که بیش از 30 سال جز خدمات ساده در اروپا محسوب می‌شود به مجموعه خدمات صنعت ریلی اضافه شود تا تصادفات جاده‌ای ما به کمتر از نصف کاهش یابد.

پیشرفت به این نیست در جایی که صنایع داخلی وجود دارد، دست به دامن خارجی‌ها شویم و بازار خود را به طور رایگان در اختیار آنها برای افزایش سرمایه‌شان قرار دهیم.

دست به دامن خارجی‌ها شدن در این زمینه، مصداق وابستگی به آنها و برخلاف سیاست‌های اعلامی نظام مبنی بر حمایت از تولید داخلی در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ارزیابی می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار